با ما همراه باشید

کارگاه تخصصی «سینمای جهان» با محوریت زیبایی‌شناسی و استوری‌برد در کارگردانی با حضور نادر طالب زاده و به زبان انگلیسی در پردیس چارسو برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نادر طالب زاده در ابتدای کارگاه تخصصی «سینمای جهان» که ظهر روز پنجشنبه ۳۰ فروردین برگزار شد با ارائه توضیحاتی درباره زیبایی‌شناسی و استوری‌برد بیان کرد: «محوریت این کلاس درباره به کارگیری استوری‌برد، گرافیک و استاتیک در سینما و فیلم‌سازی است. فیلم‌سازی نیاز به مهارت‌های زیبایی‌شناسانه دارد که شناخت درام، انتخاب سوژه و این که لوکیشن چه تاثیری در فیلم‌سازی دارد از جمله‌ی این مهارت‌ها است. یک کارگردان باید بداند همراه با موضوع چه حسی را در فیلم خود منتقل می‌کند و استوری‌رد این نکته را مشخص می‌کند.

نادر طالب زاده ادامه داد: لوکیشن هم در فیلم عنصر مهمی است به همین دلیل کارگردانان بزرگ مدت زیادی را برای انتخاب لوکیشن در فیلم‌سازی صرف می‌کنند.

طالب زاده با طرح این سوال که استوری‌برد چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، گفت: «فیلم‌سازان بزرگ نظیر کوروساوا، هیچکاک و… همه‌گی از استوری‌برد استفاده می‌کنند و حتا می‌توان گفت آن‌ها همه چیز را پیش از ساخت اثر، نقاشی می‌کنند.

این پژوهش‌گر سینما به شرکت‌کنندگان ایرانی و خارجی حاضر در کارگاه کارگردانی پیشنهاد داد درباره اهمیت و نقش استوری‌برد در فیلم‌سازی و کارگردانان مهمی که از این شیوه استفاده می‌کنند، بیشتر بررسی و جست‌وجو کنند.

او در ادامه به تحلیل کاربرد استوری برد در فیلم سینمایی «لئون» ساخته لوک بسون پرداخت.

دبیر کنفرانس بین‌المللی «افق نو» بخش مصداقی کارگاه خود را با نمایش سکانس‌هایی از فیلم «لئون» آغاز و عنوان کرد: «اگر نقاشی نمی‌دانید، می‌توانید با اشکال ساده، استوری‌برد تهیه کنید و بعدها یک نقاش این طرح را کامل کند. این نقاشی باید با دیالوگ و حس ترکیب شود. در مجموع استوری‌برد در کنار دیالوگ‌ها باید تصویری را از آنچه قرار است به تصویر کشیده شود، ترسیم کند.

طالب‌زاده هم‌چنین خاطرنشان کرد: «برخی از کارگردانان نظیر فرانسیس فورد کوپولا نه تنها سکانس‌ها را بر اساس استوری برد تنظیم می‌کنند بلکه هدف صحنه را نیز می‌نویسند و فلسفه آن را در کل قصه روی کاغذ می‌آورند.»

او با اشاره به سکانس‌هایی از فیلم «لئون» ادامه داد: «بسون در «لئون» از شهر منهتن، از دوربینی حرکتی به دوربین حرکتی دیگری پیش می‌رود. او از تصویر هوایی شهر به تصویر خیابان و بعد از آن به یک تصویر کلوزآپ با پس زمینه‌ای سیاه از دو دست روی یک میز می‌رسد. نام این تکنیک «پرده‌برداری تدریجی» است که سوژه را به زودی لو نمی‌دهد.»

نادر طالب زاده با بیان این که هر فیلم‌ساز خوبی شخصیت اول را همان ابتدای اثر برملا نمی‌کند، گفت: «کارگردان خوب با تعلیقی سینمایی کاراکتر اصلی را به مخاطب معرفی می‌کند. قطعن بدون استوری‌برد نمی‌توان به نماهای «لئون» رسید. لوک بسون در ادامه نیز با نماهای خیلی نزدیک پیش می‌رود و تعلیق را حفظ می‌کند.»

طالب زاده افزود: استوری‌برد باعث می‌شود کارگردان پیش از آن که فیلم را خلق کند، آن را دیده باشد. فیلم‌سازی بدون ترسیم استوری‌برد مانند حضور در میدان جنگ بدون شمشیر است و ریسک دارد. جادوی لوکیشن در فیلم «لئون» کاملن مشهود است و معماری در فیلم بسون حرف می‌زند. چراکه منهتن نیز شهری پر از ساختمان‌های تاریخی و دارای قدمت است و «لئون» هم فیلمی است که به سادگی از این لوکیشن‌ها نمی‌گذرد.»

بخش دوم این کارگاه به پرسش و پاسخ اختصاص یافت. نادر طالب زاده در پاسخ به این‌که آیا می‌توان استوری‌برد را در ذهن داشت و روی کاغذ نیاورد، بیان کرد:  اگرچه ذهنیت هم در این استوری‌برد کمک می‌کند، اما بهتر است روی کاغذ بیاید زیرا در این صورت می‌توان زواید کار را حذف یا اصلاح کرد. یک کارگردان خوب با ترتیبی که در ذهن دارد، پیش می‌رود و در اتاق تدوین هم مجاز است هر تغییری را اعمال کند.

طالب زاده در پاسخ به سوالی درباره بهترین زمان طراحی استوری برد گفت: «این کار باید پس از انتخاب لوکیشن و بازیگران اتفاق افتد.»

او همچنین به اهمیت فیلم‌سازی با استوری‌برد و نقش آن در تدوین اشاره و عنوان کرد: «استوری‌برد کار تدوین‌گر را نیز ساده‌تر می‌کند و یک فرصت برای او محسوب می شود.»

این منتقد همچنین به اهمیت زیبایی‌شناسی در مستندسازی اشاره و عنوان کرد: «زیبایی‌شناسی در مستند عین سینماست. در مستند نیز زیبایی‌شناسی کاربرد دارد و بسیاری از بخش‌ها در مستند، بازسازی است.»

 

بیش‌تر ببینید:

کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی نغمه ثمینی | لینک تماشا

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب سردبیر

اندازه‌های خودم را می‌دانم | گفت‌وگوی خسرو نقیبی با سیروان خسروی درباره‌ی بازیگری

سیروان خسروی

در این گفت‌وگوی مفصل چهل‌دقیقه‌ای، سیروان خسروی که با ایفای نقش نخست سریال #حرفه_ای (بیرون از فضای موسیقی که در آن ستاره است) در کانون توجه سینمایی‌ها نیز قرار گرفته، رودرروی خسرو نقیبی سردبیر آرت‌تاکس نشسته و برای اولین‌بار در یک گفت‌وگوی سینمایی، به تمام سؤال‌ها، ابهامات و انتقادات درباره‌ی این سمت کارنامه‌ی حرفه‌ای‌اش پاسخ داده است.

سیروان در این گفت‌وگو می‌گوید خودش را در ورود به سینما نابازیگر می‌دانسته، جای کسی را تنگ نکرده و قرار هم نیست به صورت تمام‌وقت بازیگری را ادامه دهد؛ چرا که هنوز در عرصه‌ی موسیقی بلندپروازی‌هایی دارد و مهم‌ترین دغدغه‌اش آن‌جاست. در این گفت‌وگو می‌توانید سمت دیگر چهره‌ی این آرتیست را ببینید؛ سطح دانسته‌هاش از سینمای ایران و جهان، تلاشی که برای رسیدن به یک نقش کرده و البته پیشینه و آینده‌اش با سینما و نسبت به آن.

این گفت‌وگو محصول اختصاصی آرت‌تاکس است و بازگشت ما به تولیدات تصویری پس از دو سال رخوت حاصل از همه‌گیری کرونا.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم قهرمان | از تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی بیش‌تر ببینید

تریلر فیلم قهرمان

نسخه‌ی ایرانی تریلر فیلم قهرمان ساخته‌ی مسعود رفیع‌زاده که در آن جزئیات بیش‌تری از داستان و تصاویر تازه‌تری از فیلم را می‌توانید تماشا کنید

تریلر فیلم قهرمان به کارگردانی اصغر فرهادی
اکران در سینماهای سراسر ایران

ساخت آنونس: مسعود رفیع‌زاده

#قهرمان

ادامه مطلب

آنونس

انتشار اولین تیزر از پشت‌صحنه‌ی«خائن‌کشی» همزمان با زادروز هشتاد سالگی مسعود کیمیایی

پشت‌صحنه‌ی خائن‌کشی

انتشار اولین تیزر از پشت‌صحنه‌ی«خائن‌کشی» همزمان با زادروز هشتاد سالگی مسعود کیمیایی

اولین تیزر از پشت‌صحنه‌ی سی‌امین فیلم مسعود کیمیایی«خائن‌کشی» به تهیه‌کنندگی علی اوجی همزمان با زادروز هشتاد سالگی مسعود کیمیایی

«خائن‌کشی» سی‌امین فیلم مسعود کیمیایی به تهیه‌کنندگی علی اوجی همزمان با زادروز این هنرمند منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی فیلم، داستان آخرین فیلم مسعود کیمیایی رفاقت و گذری به ماجرای ملی شدن صنعت نفت دارد که سکانس‌های مربوط به این رخداد تاریخی در روز ۲۹ اسفندماه همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت فیلمبرداری و به پایان رسید

امیر آقایی، پولاد کیمیایی، پانته‌آ بهرام، سارا بهرامی، اندیشه فولادوند، حمیدرضا آذرنگ، سام درخشانی، نرگس محمدی، رضا یزدانی، الهام حمیدی، نسیم ادبی، فریبا نادری، شکیب شجره، پردیس پورعابدینی با حضور فرهاد آئیش، سعید پیردوست، امیررضا دلاوری، ایوب آقاخانی، سام نوری، امیرکاوه آهنین‌جان ، ایلیا کیوان، امیرحسین نوروزبیگی و کیانوش گرامی و هنرمندی مهران مدیری بازیگرانی هستند که در آخرین ساخته مسعود کیمیایی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

 

نخستین تصویر از مهران مدیری در فیلمِ مسعود کیمیایی

ساخت تیزر شهیار کبیری

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها