با ما همراه باشید

کارگاه تخصصی «سینمای جهان» با محوریت زیبایی‌شناسی و استوری‌برد در کارگردانی با حضور نادر طالب زاده و به زبان انگلیسی در پردیس چارسو برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نادر طالب زاده در ابتدای کارگاه تخصصی «سینمای جهان» که ظهر روز پنجشنبه ۳۰ فروردین برگزار شد با ارائه توضیحاتی درباره زیبایی‌شناسی و استوری‌برد بیان کرد: «محوریت این کلاس درباره به کارگیری استوری‌برد، گرافیک و استاتیک در سینما و فیلم‌سازی است. فیلم‌سازی نیاز به مهارت‌های زیبایی‌شناسانه دارد که شناخت درام، انتخاب سوژه و این که لوکیشن چه تاثیری در فیلم‌سازی دارد از جمله‌ی این مهارت‌ها است. یک کارگردان باید بداند همراه با موضوع چه حسی را در فیلم خود منتقل می‌کند و استوری‌رد این نکته را مشخص می‌کند.

نادر طالب زاده ادامه داد: لوکیشن هم در فیلم عنصر مهمی است به همین دلیل کارگردانان بزرگ مدت زیادی را برای انتخاب لوکیشن در فیلم‌سازی صرف می‌کنند.

طالب زاده با طرح این سوال که استوری‌برد چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، گفت: «فیلم‌سازان بزرگ نظیر کوروساوا، هیچکاک و… همه‌گی از استوری‌برد استفاده می‌کنند و حتا می‌توان گفت آن‌ها همه چیز را پیش از ساخت اثر، نقاشی می‌کنند.

این پژوهش‌گر سینما به شرکت‌کنندگان ایرانی و خارجی حاضر در کارگاه کارگردانی پیشنهاد داد درباره اهمیت و نقش استوری‌برد در فیلم‌سازی و کارگردانان مهمی که از این شیوه استفاده می‌کنند، بیشتر بررسی و جست‌وجو کنند.

او در ادامه به تحلیل کاربرد استوری برد در فیلم سینمایی «لئون» ساخته لوک بسون پرداخت.

دبیر کنفرانس بین‌المللی «افق نو» بخش مصداقی کارگاه خود را با نمایش سکانس‌هایی از فیلم «لئون» آغاز و عنوان کرد: «اگر نقاشی نمی‌دانید، می‌توانید با اشکال ساده، استوری‌برد تهیه کنید و بعدها یک نقاش این طرح را کامل کند. این نقاشی باید با دیالوگ و حس ترکیب شود. در مجموع استوری‌برد در کنار دیالوگ‌ها باید تصویری را از آنچه قرار است به تصویر کشیده شود، ترسیم کند.

طالب‌زاده هم‌چنین خاطرنشان کرد: «برخی از کارگردانان نظیر فرانسیس فورد کوپولا نه تنها سکانس‌ها را بر اساس استوری برد تنظیم می‌کنند بلکه هدف صحنه را نیز می‌نویسند و فلسفه آن را در کل قصه روی کاغذ می‌آورند.»

او با اشاره به سکانس‌هایی از فیلم «لئون» ادامه داد: «بسون در «لئون» از شهر منهتن، از دوربینی حرکتی به دوربین حرکتی دیگری پیش می‌رود. او از تصویر هوایی شهر به تصویر خیابان و بعد از آن به یک تصویر کلوزآپ با پس زمینه‌ای سیاه از دو دست روی یک میز می‌رسد. نام این تکنیک «پرده‌برداری تدریجی» است که سوژه را به زودی لو نمی‌دهد.»

نادر طالب زاده با بیان این که هر فیلم‌ساز خوبی شخصیت اول را همان ابتدای اثر برملا نمی‌کند، گفت: «کارگردان خوب با تعلیقی سینمایی کاراکتر اصلی را به مخاطب معرفی می‌کند. قطعن بدون استوری‌برد نمی‌توان به نماهای «لئون» رسید. لوک بسون در ادامه نیز با نماهای خیلی نزدیک پیش می‌رود و تعلیق را حفظ می‌کند.»

طالب زاده افزود: استوری‌برد باعث می‌شود کارگردان پیش از آن که فیلم را خلق کند، آن را دیده باشد. فیلم‌سازی بدون ترسیم استوری‌برد مانند حضور در میدان جنگ بدون شمشیر است و ریسک دارد. جادوی لوکیشن در فیلم «لئون» کاملن مشهود است و معماری در فیلم بسون حرف می‌زند. چراکه منهتن نیز شهری پر از ساختمان‌های تاریخی و دارای قدمت است و «لئون» هم فیلمی است که به سادگی از این لوکیشن‌ها نمی‌گذرد.»

بخش دوم این کارگاه به پرسش و پاسخ اختصاص یافت. نادر طالب زاده در پاسخ به این‌که آیا می‌توان استوری‌برد را در ذهن داشت و روی کاغذ نیاورد، بیان کرد:  اگرچه ذهنیت هم در این استوری‌برد کمک می‌کند، اما بهتر است روی کاغذ بیاید زیرا در این صورت می‌توان زواید کار را حذف یا اصلاح کرد. یک کارگردان خوب با ترتیبی که در ذهن دارد، پیش می‌رود و در اتاق تدوین هم مجاز است هر تغییری را اعمال کند.

طالب زاده در پاسخ به سوالی درباره بهترین زمان طراحی استوری برد گفت: «این کار باید پس از انتخاب لوکیشن و بازیگران اتفاق افتد.»

او همچنین به اهمیت فیلم‌سازی با استوری‌برد و نقش آن در تدوین اشاره و عنوان کرد: «استوری‌برد کار تدوین‌گر را نیز ساده‌تر می‌کند و یک فرصت برای او محسوب می شود.»

این منتقد همچنین به اهمیت زیبایی‌شناسی در مستندسازی اشاره و عنوان کرد: «زیبایی‌شناسی در مستند عین سینماست. در مستند نیز زیبایی‌شناسی کاربرد دارد و بسیاری از بخش‌ها در مستند، بازسازی است.»

 

بیش‌تر ببینید:

کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی نغمه ثمینی | لینک تماشا

سینمای ایران

معرفی فیلم زهر مار به کارگردانی جواد رضویان

معرفی فیلم زهر مار

معرفی فیلم زهر مار نخستین ساخته‌ی جواد رضویان با بازی سیامک انصاری، شبنم مقدمی، شقایق فراهانی، سیامک انصاری، برزو ارجمند و علی استادی

معرفی فیلم زهرمار

جواد رضویان که بازیگر دوست‌داشتنی و خلاق حوزه کمدی است و با حضور در سریال‌های ۹۰شبی مهران مدیری و تکیه‌کلام‌های به یادماندنی برای مخاطب آشناست، در سال‌های گذشته تجربه کارگردانی چند سریال تلویزیونی مثل «قرارگاه مسکونی» و «ارث بابام» را پشت سر گذاشت.

در کنار معرفی فیلم زهر مار ببینید:

معرفی فیلم ایکس لارج به کارگردانی محسن توکلی

رضویان در فیلم‌های سینمایی کمدی هم حضور پررنگی داشته است، از «ده‌رقمی» و «شارلاتان» تا «اخراجی‌های ۲» و «چارچنگولی» که هر کدام از آنها به نوعی در رده فیلم‌های کمدی بسیار عامه‌پسند قرار می‌گیرند و به جز «اخراجی‌ها» هیچ‌کدام در گیشه موفقیتی عجیب را رقم نزدند.

رضویان برای نخستین تجربه کارگردانی‌اش در سینما به سراغ یک کمدی اجتماعی رفته و ترجیح داده تا خودش جلوی دوربین نرود. تورج اصلانی، مدیر فیلمبرداری این فیلم است و تدوین آن را حسن حسندوست انجام داده. «زهرمار» را می‌توان مهم‌ترین فیلم کمدی حاضر در جشنواره سی و هفتم دانست و البته به موفقیت آن شک داشت.

در کنار معرفی فیلم زهر مار ببینید:

معرفی فیلم کار کثیف به کارگردانی خسرو معصومی

خلاصه فیلم زهرمار

در خلاصه داستان کوتاه فیلم از زبان حشمت اینگونه آمده: «فکر نمی‌کردم تاوان اشتباهم رو با تو پس بدم» و لیلا که در جوابش می‌گوید: زهرمار!

داستان فیلم درباره حاج حشمت تهرانی است که علاقه فراوانی به خانم‌ها دارد و همین علاقه عجیب بالاخره کار دستش می‌دهد.

در کنار معرفی فیلم زهر مار ببینید:

معرفی فیلم کارت پرواز به کارگردانی مهدی رحمانیان

بازیگران فیلم زهرمار

سیامک انصاری نقش اول فیلم است و نقش اول زن را شبنم مقدمی بازی می‌کند. برزو ارجمند، علی استادی، نسیم ادبی، شقایق فراهانی، سیامک صفری، رضا رویگری، سیامک ادیب و زنده‌یاد حسین محب اهری بازیگران فیلم هستند.

ادامه مطلب

سینمای ایران

معرفی فیلم ایکس لارج به کارگردانی محسن توکلی

معرفی فیلم ایکس لارج

معرفی فیلم ایکس لارج جدیدترین ساخته‌ی محسن توکلی با بازی بهاره رهنما، میرطاهر مظلومی، سحر قریشی، علی صادقی و یوسف تیموری

سال‌های سال است که در سینمای ایران فرمول ثابتی را برای بخشی از گیشه شاهد هستیم: تعدادی بازیگر نام‌آشنا و طناز با فرمول‌های امتحان پس‌داده‌ای که از زمان فیلم‌فارسی‌ها شاهدش بودیم همراه با یک قصه پر طمطراق می‌تواند فیلمی را تحویل شما بدهد که این روزها یک نمونه از آن با نام «ایکس لارج» روی پرده سینماها است.

کمدی مفرح و احتمالا خوش رنگ و لعابی که مخاطب با دیدنش شاید لحظاتی از فکر مشکلات روزمره فارغ شود و سینما را به عنوان یک کالای سرگرمی‌ساز به لحظات خسته‌کننده زندگی‌اش پیوند بزند.

در کنار معرفی فیلم ایکس لارج ببینید:

معرفی فیلم کار کثیف

از ایکس لارج بیش‌تر بدانید:

ایکس لارج ساخته محسن توکلی یک برند مشخص و قابل فهم دارد. شرکت پویا فیلم و حسین فرح‌بخش که فرمول ساخت این دست فیلم‌ها در کشوی میز اتاقش هست و هر از گاهی مهمان پرده سینماها می‌شود تا مخاطب با آثارش سرگرم شود.

«ایکس لارج» داستان سه جوان امروزی را روایت میکند که بعد از رهایی از زندان و در مسیر تحقق رویاهایشان، با اتفاقاتی غیرمنتظره روبرو میشوند.

در کنار معرفی فیلم ایکس لارج ببینید:

معرفی فیلم سامورایی در برلین

اکبر عبدی و محمدرضا شریفی‌نیا پس از سال‌ها باز هم در یک اثر کمدی تجاری با یکدیگر همراه شدند و حضور بهاره رهنما و میرطاهر مظلومی و سحر قریشی در کنار بازیگران طنزی همچون علی صادقی و یوسف تیموری ایکس لارج را یک فیلم مفرح و گیشه پسند کرده است که می‌تواند با سلیقه عامیانه مخاطبان همراه باشد.

ادامه مطلب

سینمای ایران

معرفی فیلم کار کثیف به کارگردانی خسرو معصومی

فیلم کار کثیف

پس از توقیف طولانی‌ مدت فیلم «خرس» نام خسرو معصومی بیش از گذشته بر سر زبان‌ها افتاد؛ فیلم‌سازی که کارش را با کارگردانی «ملاقات» در سال ۶۵ آغاز کرد و شهرتش را با «رسم عاشق‌کشی» و «جایی در دوردست» به دست آورد.

در کنار معرفی فیلم کار کثیف ببینید:

معرفی فیلم کارت پرواز به کارگردانی مهدی رحمانی

معصومی همچون آثار قبلی خود مانند «باد در علف‌زار می‌‍پیچد»، «رسم عاشق‌کشی» و «خرس»، از تهران و شلوغی‌های دراماتیک آن فاصله گرفته و با بهره‌گیری از طبیعت بکر شمال کشور، قاب‌های زیبایی را خلق کرده است. این انتخاب لوکیشن، سبب تنوع بصری بیش‌تر کار کثیف نسبت به درام‌های اجتماعی این سال‌های سینمای ایران شده و دست مخاطب را در ورود به دنیای شخصیت‌ها باز گذاشته است.

در کنار معرفی فیلم کار کثیف ببینید:

معرفی فیلم سامورایی در برلین

داستان کار کثیف:

«کار کثیف» داستان یک اتفاق تلخ است. فرهاد که از طریق فروش مشروبات الکلی ارتزاق می‌کند، تصمیم می‌گیرد برای ادامه زندگی به کشور امریکا مهاجرت کند. با برنده شدن ویزای لاتاری، فرهاد به اتفاق همسرش الهام و پسرش نوید زمینی به کشور ترکیه سفر می‌کند تا بلکه با دریافت ویزا مقدمات سفر به کشور آمریکا را فراهم کند. در طول این سفر، فرهاد تلفنی از طریق یکی از دوستانش مطلع می‌شود، آخرین باری که نوشیدنی‌های الکل را به یک جشن عروسی برده، باعث مرگ جمعی از مهمانان و کور شدن عده‌ای دیگر از آنها شده است. این خبر باعث به هم ریختگی فرهاد می‌شود.

در آخرین ساخته خسرو معصومی بازیگرانی نظیر پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، زنده یاد لوون هفتوان، خیام وقار، مهران نائل، رضا فیاضی، سام ولی‌پور، اکبر معززی، پیام احمدی، مسعود فروتن، مهدی جمشیدی، رضا احمدپور، احمد احمدپور، سیامک نیازی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها