با ما همراه باشید

کارگاه تخصصی «سینمای جهان» با محوریت زیبایی‌شناسی و استوری‌برد در کارگردانی با حضور نادر طالب زاده و به زبان انگلیسی در پردیس چارسو برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نادر طالب زاده در ابتدای کارگاه تخصصی «سینمای جهان» که ظهر روز پنجشنبه ۳۰ فروردین برگزار شد با ارائه توضیحاتی درباره زیبایی‌شناسی و استوری‌برد بیان کرد: «محوریت این کلاس درباره به کارگیری استوری‌برد، گرافیک و استاتیک در سینما و فیلم‌سازی است. فیلم‌سازی نیاز به مهارت‌های زیبایی‌شناسانه دارد که شناخت درام، انتخاب سوژه و این که لوکیشن چه تاثیری در فیلم‌سازی دارد از جمله‌ی این مهارت‌ها است. یک کارگردان باید بداند همراه با موضوع چه حسی را در فیلم خود منتقل می‌کند و استوری‌رد این نکته را مشخص می‌کند.

نادر طالب زاده ادامه داد: لوکیشن هم در فیلم عنصر مهمی است به همین دلیل کارگردانان بزرگ مدت زیادی را برای انتخاب لوکیشن در فیلم‌سازی صرف می‌کنند.

طالب زاده با طرح این سوال که استوری‌برد چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، گفت: «فیلم‌سازان بزرگ نظیر کوروساوا، هیچکاک و… همه‌گی از استوری‌برد استفاده می‌کنند و حتا می‌توان گفت آن‌ها همه چیز را پیش از ساخت اثر، نقاشی می‌کنند.

این پژوهش‌گر سینما به شرکت‌کنندگان ایرانی و خارجی حاضر در کارگاه کارگردانی پیشنهاد داد درباره اهمیت و نقش استوری‌برد در فیلم‌سازی و کارگردانان مهمی که از این شیوه استفاده می‌کنند، بیشتر بررسی و جست‌وجو کنند.

او در ادامه به تحلیل کاربرد استوری برد در فیلم سینمایی «لئون» ساخته لوک بسون پرداخت.

دبیر کنفرانس بین‌المللی «افق نو» بخش مصداقی کارگاه خود را با نمایش سکانس‌هایی از فیلم «لئون» آغاز و عنوان کرد: «اگر نقاشی نمی‌دانید، می‌توانید با اشکال ساده، استوری‌برد تهیه کنید و بعدها یک نقاش این طرح را کامل کند. این نقاشی باید با دیالوگ و حس ترکیب شود. در مجموع استوری‌برد در کنار دیالوگ‌ها باید تصویری را از آنچه قرار است به تصویر کشیده شود، ترسیم کند.

طالب‌زاده هم‌چنین خاطرنشان کرد: «برخی از کارگردانان نظیر فرانسیس فورد کوپولا نه تنها سکانس‌ها را بر اساس استوری برد تنظیم می‌کنند بلکه هدف صحنه را نیز می‌نویسند و فلسفه آن را در کل قصه روی کاغذ می‌آورند.»

او با اشاره به سکانس‌هایی از فیلم «لئون» ادامه داد: «بسون در «لئون» از شهر منهتن، از دوربینی حرکتی به دوربین حرکتی دیگری پیش می‌رود. او از تصویر هوایی شهر به تصویر خیابان و بعد از آن به یک تصویر کلوزآپ با پس زمینه‌ای سیاه از دو دست روی یک میز می‌رسد. نام این تکنیک «پرده‌برداری تدریجی» است که سوژه را به زودی لو نمی‌دهد.»

نادر طالب زاده با بیان این که هر فیلم‌ساز خوبی شخصیت اول را همان ابتدای اثر برملا نمی‌کند، گفت: «کارگردان خوب با تعلیقی سینمایی کاراکتر اصلی را به مخاطب معرفی می‌کند. قطعن بدون استوری‌برد نمی‌توان به نماهای «لئون» رسید. لوک بسون در ادامه نیز با نماهای خیلی نزدیک پیش می‌رود و تعلیق را حفظ می‌کند.»

طالب زاده افزود: استوری‌برد باعث می‌شود کارگردان پیش از آن که فیلم را خلق کند، آن را دیده باشد. فیلم‌سازی بدون ترسیم استوری‌برد مانند حضور در میدان جنگ بدون شمشیر است و ریسک دارد. جادوی لوکیشن در فیلم «لئون» کاملن مشهود است و معماری در فیلم بسون حرف می‌زند. چراکه منهتن نیز شهری پر از ساختمان‌های تاریخی و دارای قدمت است و «لئون» هم فیلمی است که به سادگی از این لوکیشن‌ها نمی‌گذرد.»

بخش دوم این کارگاه به پرسش و پاسخ اختصاص یافت. نادر طالب زاده در پاسخ به این‌که آیا می‌توان استوری‌برد را در ذهن داشت و روی کاغذ نیاورد، بیان کرد:  اگرچه ذهنیت هم در این استوری‌برد کمک می‌کند، اما بهتر است روی کاغذ بیاید زیرا در این صورت می‌توان زواید کار را حذف یا اصلاح کرد. یک کارگردان خوب با ترتیبی که در ذهن دارد، پیش می‌رود و در اتاق تدوین هم مجاز است هر تغییری را اعمال کند.

طالب زاده در پاسخ به سوالی درباره بهترین زمان طراحی استوری برد گفت: «این کار باید پس از انتخاب لوکیشن و بازیگران اتفاق افتد.»

او همچنین به اهمیت فیلم‌سازی با استوری‌برد و نقش آن در تدوین اشاره و عنوان کرد: «استوری‌برد کار تدوین‌گر را نیز ساده‌تر می‌کند و یک فرصت برای او محسوب می شود.»

این منتقد همچنین به اهمیت زیبایی‌شناسی در مستندسازی اشاره و عنوان کرد: «زیبایی‌شناسی در مستند عین سینماست. در مستند نیز زیبایی‌شناسی کاربرد دارد و بسیاری از بخش‌ها در مستند، بازسازی است.»

 

بیش‌تر ببینید:

کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی نغمه ثمینی | لینک تماشا

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای ایران

من این فیلم را اینطور نمی‌دیدم | داستان روز واقعه

روز واقعه

من این فیلم را اینطور نمی‌دیدیم | داستان روز واقعه

اختصاصی از آرت‌تاکس: داستان روزهایی که نگذاشتند بهرام بیضایی مهم‌ترین فیلم سینمای ایران درباره‌ی واقعه‌ی عاشورا را خودش بسازد

شکی نیست که «روز واقعه» مهم‌ترین فیلم سینمای ایران درباره‌ی واقعه‌ی عاشوراست اما این عنوان را در تمام این سال‌ها به واسطه‌ی متن بهرام بیضایی نثار این فیلم کرده‌اند، تا اجرای شهرام اسدی. با این حال، به‌نظر می‌رسد وقت آن رسیده باشد که بپرسیم «روز واقعه»ی کنونی، چه اندازه فیلمی از آنِ بهرام بیضایی‌ست و خود او چه میزان از فیلمی که نگذاشتند خود بسازد رضایت دارد. فیلم‌ساز به هجرت رفته‌ی این سال‌ها، تنها یک‌بار دراین‌باره صحبت کرده.

 

بازخوانی روز واقعه‌ی بهرام بیضایی در آرت‌تاکس

 

 

در گفت‌وگویی با جواد طوسی. او آن روزها را این‌گونه تعریف می‌کند:
روز واقعه را نگذاشتند خودم بسازم. لااقل ده تا کارگردان عوض شد و من تعجب می‌کردم که این همه آدم نمی‌توانند این فیلم را بسازند. حتا گفتند واروژ کریم مسیحی این فیلم را بسازد. خوشحال می‌شدم اگر او این فیلم را می‌ساخت. حتا اسم آقای محمدرضا اصلانی را آوردند. خیلی‌ها عقیده داشتند که چند جای فیلم را باید عوض کنم، امّا من برای عوض کردن نرفتم. به‌هرحال آقای شهرام اسدی مهارتش را داشت که لااقل تعداد جاهایی را که می‌خواستند عوض شود به سه برساند و فیلمی بسازد شبیه فیلم‌هایی که قرار است از تلویزیون پخش شود… اصلن نمی‌خواهم بگویم راضی هستم یا نه. تمام حرف من این است که من این فیلم را این‌طور نمی‌دیدم. این فیلم شباهتی به فیلم‌هایی که داشتم ندارد.

 

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

فرشته طائرپور ۱۴۰۰ – ۱۳۳۱

فرشته طائرپور

فرشته طائرپور ۱۴۰۰ – ۱۳۳۱

تهیه‌کننده، نویسنده و فعال صنفی سینمای ایران بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. فرشته طائرپور نخستین تهیه‌کننده زن ایرانی بود که به عنوان رئیس هیئت‌مدیره‌ی خانه سینما (بزرگ‌ترین سندیکای صنفی سینماگران ایرانی) فعالیت کرد. خانم طائرپور ۶۹ساله بود‌.

طائرپور در بهمن ۱۳۳۱ در تهران به دنیا آمد و فارغ‌التحصیل کارشناسی ادبیات انگلیسی بود. او مدتی را به عنوان نویسنده و عضو هیئت تحریریه در مجله زن مشغول به کار شد و در سال‌های بعد ضمن مدیریت مرکز نگارش ویرایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با گروه‌های کودک و نوجوان شبکه‌های اول و دوم سیما در مقام مشاور و نویسنده همکاری داشته‌است. طائرپور به دنبال فعالیت ادبی در حوزه کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۶۶ در زمینه سینمای کودک نیز به کار پرداخت.

 

فرشته طائرپور : جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر موزیکال خستگی طعنه‌ی دیگران را از بین برد!

 

خانه ادبیات و هنر کودکان و نوجوانان که طائرپور مدیرعامل آن است تاکنون بیش از ده فیلم سینمایی و حدود بیست هزار دقیقه آثار ویدئویی تهیه کرده‌است. طائرپور تجربه‌ی داوری جشنواره‌ی فیلم فجر را داشت و جوایز متعددی در کارنامه دارد.

آرت‌تاکس درگذشت خانم طائرپور را به دخترش غزل شاکری و خانواده‌ی گرامی‌اش، جامعه‌ی سینمای ایران و دوستداران این سینما تسلیت می‌گوید.

 

 

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

خبر

خودمان دردمندیم اما آغوش‌مان به روی همسایه باز باشد

افغانستان

خودمان دردمندیم اما آغوش‌مان به روی همسایه باز باشد

انجمن صنفی فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم‌کردن رخدادهای امروز افغانستان و سکوت جهانی، خواستار همراهی حاکمیت و مردم ایران با شرایط هولناک مردم افغانستان شد.
متن بیانیه‌ی انجمن صنفی فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران به شرح زیر است:
زنان و کودکان اولین قربانیان جنگ هستند. آن‌چه در افغانستان می‌گذرد، فاجعه‌ای اخلاقی است. آنانی که با طالبان معامله کرده‌اند و مردم افغانستان را به مسلخ این زشتکاران بداندیش فرستاده‌اند، انگار حافظه‌ای برای یادآوری نداشتند که طالبان ثابت کرده‌ به هیچ اصول اخلاقی و عهدی پای‌بند نیست.
ما فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران نگرانیم. نگران از آن‌چه که قرار است بر سر مردم افغانستان بیاید. گفته‌اند برای سیاستمداران مردم یا وسیله هستند یا دشمن، دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و این مردم هستند که زندگی نمی‌کنند، کشته می‌شوند.
درخواست می‌کنیم و انتظار داریم: مرزها را به روی هنرمندان، نویسندگان، روشنفکران و هر افغان‌ای که نمی‌تواند تحت حاکمیت طالبان زندگی کند باز کنید، مرزها را به روی زنان و دختران و کودکان افغان باز کنید، کمک کنید کشته نشوند، کمک کنید منتقل بشوند به کشورهایی که اعلام کرده‌اند پذیرای پناه‌جویان هستند.

مردم ما زیر بار خشکسالی، گرانی و بیماری کرونا در حال تباه شدن هستند اما آغوش‌شان برای مردمی که سرزمین مادری‌شان را از دست داده‌اند، باز است.
با چشمی گریان و قلبی اندوهگین، نگران زنان و کودکان و نخبگان افغان و هر آن‌کس از این ملت که می‌خواهد دور از اندیشه‌ی طالب زندگی کند هستیم. کمک کنید قتل‌عام نشوند، به بردگی بُرده نشوند.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

 

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها