با ما همراه باشید
نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ نامزدهای اسکار ۲۰۲۰

سینمای جهان

نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ اعلام شد | پیش‌تازی ژوکر و غافل‌گیری انگل!

تنها ساعتی پس از انتشار اسامی نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ در آرت‌تاکس تحلیل نامزدهای بخش‌های اصلی را بخوانید:

عرفان شفیع‌پور: در سالی که خیلی‌ها معتقدند بهترین سال سینمایی دهه‌ی دوم هزاره‌ی جدید است، نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ اعلام شدند. «ژوکر» با ۱۱ نامزدی پیشتاز است و در کنارش «ایرلندی»، «۱۹۱۷» و «روزی روزگاری در هالیوود» هر کدام با ۱۰ نامزدی بیش‌ترین سهم را در میان فیلم‌های امسال دارند. از دیگر نکاتی که اسکار امسال را نسبت به دوره‌های دیگر متمایز می‌کند تخصصی‌شدن رای‌گیری‌هاست. به عنوان نمونه در بخش بهترین تدوین انجمن تدوینگران رای داده‌اند و در شاخه‌های دیگر هم اوضاع به همین منوال است. در این گزارش لیست نامزدها در بخش‌های اصلی را مرور خواهیم کرد.

از نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ بیش‌تر ببینید: صفحه‌ی اختصاصی مرد ایرلندی در آرت‌تاکس

در رشته بهترین بازیگر مرد آنتونیو باندراس برای «رنج و افتخار»، لئوناردو دی‌کاپریو برای «روزی روزگاری در هالیوود»، آدام درایور برای «داستان ازدواج»، واکین فینیکس برای «ژوکر» و جاناتان پرایس برای «دو پاپ» نامزد دریافت اسکارهستند. رقابت اصلی میان واکین فینیکس و آدام درایور است. رقابتی که درایور در گلدن‌گلوب به فینیکس واگذار کرد. حالا باید دید این‌جا چه می‌شود. نفر سوم را باید لئوناردو دی‌کاپریو نامید. نکته‌ی قابل‌توجه دیگر، نخستین نامزدی آنتونیو باندراس در اسکار است. ویلم دفو و رابرت پتینسون برای «فانوس دریایی» و آدام سندلر برای «الماس‌های نتراشیده» از دیگر شانس‌ها بودند که نامزد نشدند.

از نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ بیش‌تر ببینید: صفحه‌ی اختصاصی روزی روزگاری در هالیوود در آرت‌تاکس

در رشته بهترین بازیگر زن سینتیا آریوو در «هریت»، اسکارلت جوهانسون در «داستان ازدواج»، سیرشا رونان در «زنان کوچک»، شارلیز ترون در «خبر داغ» و رنه زلوگر در «جودی» به چشم رای‌دهندگان آمده‌اند. آکادمی در سال‌های اخیر به فیلم‌های بیوگرافیک و بازیگرانش روی خوش نشان داده. شانس اصلی این بخش رنه زلوگر است. منتقدان بازی او در نقش جودی گارلند را باشکوه و حماسی توصیف کرده‌اند. از سوی دیگر با توجه به نامزدشدن هم‌زمان اسکارلت جوهانسون در دو بخش بهترین بازیگر نقش اصلی و مکمل زن به نظر می‌رسد جوهانسون در آن بخش شانس بیش‌تری داشته باشد. از نظر آمار هم سیرشا رونان با چهار نامزدی پیاپی در اسکار پس از جنیفر لارنس، دومین فردی‌ست که در تاریخ توانسته به این رکورد برسد.

از نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ بیش‌تر ببینید: صفحه‌ی اختصاصی ژوکر در آرت‌تاکس

بهترین کارگردان‌های امسال این چهره‌ها هستند: مارتین اسکورسیزی در «ایرلندی»، تاد فیلیپس در «ژوکر»، سم مندس در «1917»، کوئنتین تارانتینو در «روزی روزگاری در هالیوود» و بونگ جون‌هو در «انگل». پس از گلدن‌گلوب و درخشش «۱۹۱۷» که شانس کمی از نظر رسانه‌ها داشت حالا همه از فیلم سم مندس می‌گویند. یک درام جنگی که به لطف فیلم‌برداری راجر دیکنز و برداشت‌های بلندش توانسته دل منتقدان را ببرد. سم مندس در شب گلدن‌گلوب بابت جایزه‌ی بهترین کارگردانی غافل‌گیر شد اما این روزها او شانس اصلی برای مجسمه‌ی طلایی اسکار ا‌ست. از سویی دیگر مارتین اسکورسیزی با نامزد شدنش در اسکار ۲۰۲۰ رکورد بیش‌ترین نامزدی را در بین کارگردانان زنده دارد. از دیگر نکاتی که پس از اعلام نامزدها روی آن مانور داده شد عدم حضور هیچ کارگردان زنی در بین نامزدهاست. به‌طور خاص گرتا گارویک برای «زنان کوچک».

بهترین فیلم‌نامه‌‌ها هم‌چون گذشته دو گروه پنج‌تایی هستند. اقتباسی‌ها ایرلندی، جوجو خرگوشه، ژوکر، زنان کوچک و دو پاپ؛ و غیراقتباسی‌ها چاقوکشی، داستان ازدواج، 1917، روزی روزگاری در هالیوود و انگل. به نظر می‌رسد این تنها شانس گرتا گرویگ برای بردن مجسمه‌ی اسکار به خانه برای «زنان کوچک» است. او در روزهای اخیر جایزه بهترین فیلم‌نامه را از دست انجمن منتقدان گرفته. شانس اصلی فیلم‌نامه ارژینال هم برای تارانتینو و «روزی روزگاری در هالیوود» است. او بارها اذعان کرده آرزو دارد رکورد وودی آلن را در بردن اسکار بهترین فیلم‌نامه بزند. نوا بامباک را هم از یاد نبریم. او پرورش‌یافته جنبش مامبل‌کور است. جایی که فیلم‌نامه‌‌های شخصیت‌محور حرف اول را می‌زنند.

اما بهترین فیلم. این شاخه امسال روی عدد ۹ ایستاده. ‌فورد علیه فراری، ایرلندی، جوجو خرگوشه، ژوکر، زنان کوچک، داستان ازدواج، 1917، روزی روزگاری در هالیوود و انگل. این بخشی است که تمام اعضای آکادمی اسکار حق رای دارند. معادلات به شدت پیچیده ا‌ست و اعلام شانس اصلی سخت. اما نام دو فیلم همه را غافل‌گیر کرد: «فورد علیه فراری» و «انگل». فورد علیه فراری به کارگردانی جیمز منگولد که تا به این‌جا خیلی جدی نگرفته شده بود در بخش بهترین فیلم حضور دارد و «انگل» به کارگردانی بونگ جون-هو مسیرش را از کن تا لس‌آنجلس هموار کرده. با این همه لحظه‌ی خواندن برنده احتمالا شنیدن نام فیلم اسکورسیزی، تارانتینو و مندس محتمل‌تر است.

در ادامه نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ را به تفصیل بخوانید:

بازیگر نقش مکمل زن

کتی بیتس در «ریچارد جول»

لورا درن در «داستان ازدواج»

اسکارلت جوهانسون در «جوجو خرگوشه»

فلورنیس پیو در «زنان کوچک»

مارگو رابی در «خبر داغ»

بهترین گریم

خبر داغ

ژوکر

جودی

مالفیسنت

1917

بهترین طراحی لباس

مرد ایرلندی

جوجو خرگوشه

ژوکر

زنان کوچک

روزی روزگاری در هالیوود

 

بهترین فیلم‌برداری

مرد ایرلندی

ژوکر

فانوس دریایی

1917

روزی روزگاری در هالیوود

 

بهترین تدوین صدا

فورد علیه فراری

ژوکر

1917

روزی روزگاری در هالیوود

جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر

 

بهترین میکس صدا

به سوی ستارگان

فورد علیه فراری

ژوکر

1917

روزی روزگاری در هالیوود

 

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

تام هنکس روزی زیبا در محله

آنتونی هاپکینز در دو پاپ

جو پشی در مرد ایرلندی

آل پاچینو در مرد ایرلندی

برد پیت در روزی روزگاری در هالیوود

 

بهترین انیمیشن

تربیت اژدها دنیای پنهان

بدنم را از دست دادم

کلاوس

لینک گم شده

داستان اسباب‌بازی ۴

 

بهترین انیمیشن کوتاه

دختر

عشق مویی

کیتبول

به یادماندنی

خواهر

بهترین جلوه‌های ویژه

انتقام‌جویان: پایان بازی

مرد ایرلندی

شیر شاه

1917

جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر

 

بهترین فیلم‌نامه‌ی اوریجینال

چاقوکشی

داستان ازدواج

1917

روزی روزگاری در هالیوود
انگل

 

بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی

مرد ایرلندی

جوجو خرگوشه

ژوکر

زنان کوچک

دو پاپ

 

بهترین موسیقی متن

ژوکر

زنان کوچک

داستان ازدواج

1917

جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر

بهترین آهنگ اوریجینال

داستان اسباب‌بازی ۴

راکت‌من

به سوی ناشناخته‌ها

هریت

 

بهترین بازیگر نقش اصلی مرد

آنتونیو باندراس رنج و افتخار

لئو دی‌کاپریو در روزی روزگاری در هالیوود

آدام درایور در داستان ازدواج

واکین فینیکس در ژوکر

جاناتان پرایس در دو پاپ

بهترین بازیگر نقش اصلی زن

سینتیا آریوو در هریت

اسکارلت جوهانسون در داستان ازدواج

سیرشا رونان در زنان کوچک

شارلیز ترون در خبر داغ

رنه زلوگر در جودی

 

بهترین کارگردان

مارتین اسکورسیزی برای مرد ایرلندی

تاد فیلیپس برای ژوکر

سم مندس برای 1917

کوئنتین تارانتینو برای روزی روزگاری در هالیوود

بونگ جون هو برای انگل

 

بهترین فیلم

فورد علیه فراری

مرد ایرلندی

جوجو خرگوشه

ژوکر

زنان کوچک

داستان ازدواج

1917

روزی روزگاری در هالیوود

انگل

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

 

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر

کلوئه ژائو هم‌چنان تاریخ‌ساز | با برگزیدگان انجمن کارگردانان آمریکا آشنا شوید

انجمن کارگردانان آمریکا

▪️  هفتاد و سومین مراسم جایزه انجمن کارگردانان آمریکا عصر شنبه برگزار شد و کارگردانان برگزیده‌ به انتخاب اعضای این انجمن در بخش سینما و تلویزیون معرفی شدند.

▪️ کلوئه ژائو برای «سرزمین خانه‌به‌دوشان» جایزه بهترین کارگردانی را در بخش سینما به دست آورد و در بخش تلویزیون، «گامبی وزیر»، «هوملند» و «مهماندار هواپیما» جوایز اصلی را از آن خود کردند.

▪️ جایزه انجمن کارگردان‌ها اغلب پیش‌درآمدی برای جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردانی تلقی می‌شود. از برندگان سال‌های اخیر جایزه انجمن کارگردان‌ها که در اسکار نیز جایزه بهترین کارگردانی را به دست آورده‌اند می‌توان به آلفونسو کوارون برای «روما»، گی‌یرمو دل‌تورو برای «شکل آب»، دمین شزل برای «لالا لند» و الخاندرو گونزالس ایناریتو برای «از گوربرگشته» و «بردمن» اشاره کرد. هرچند سال گذشته سم مندس برای «۱۹۱۷» جایزه انجمن کارگردان‌ها را به دست آورد اما اسکار بهترین کارگردانی به بونگ جون هو برای «انگل» رسید.
‌‌
▪️لیست برندگان:

🎥 کارگردانی فیلم سینمایی:
کلوئه ژائو برای «سرزمین خانه‌به‌دوشان»

🎥 کارگردانی اولین فیلم سینمایی
دریوس ماردر برای «صدای متال»

🎥 کارگردانی مستند:
مایکل دوِک و گریگوری کرشا برای «شکارچیان ترافل»

📺 کارگردانی سریال کمدی:
سوزانا فوگل برای «مهماندار هواپیما»، اپیزود «در موارد اضطراری»

📺 کارگردانی سریال درام:
لزلی لینکا گلاتر برای «هوملند»، اپیزود «زندانیان جنگ»

📺 کارگردانی مینی‌سریال یا فیلم تلویزیونی:
اسکات فرانک برای «گامبی وزیر»

نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ اعلام شدند | بهشت غیرآمریکایی‌ها

 

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای جهان

داستان زنی که به دفعات خاکستر به آب سپرده | یادداشت‌ گل‌بو فیوضی درباره‌ی فیلم تکه‌های یک زن

فیلم تکه های یک زن
یادداشت‌ گل‌بو فیوضی عضو حلقه منتقدان آرت‌تاکس درباره‌ی فیلم تکه های یک زن
این یک نقد نیست. روایت شخصی زنی فارغ بعد از ۱۷ ماه است. روایت زنی که نه یک‌بار، به دفعات در زندگی خاکستری را به آب داده و با تمام مادرانه‌گی‌اش پای عاطفه‌ای ایستاده که گمان می‌برده نجات‌بخش است.
فیلم تکه‌هایی از یک زن فیلمی زنانه، پر از فراز و فرود و مملو از جزئیات است. زنانه نه از باب عادت مالوف این سال‌ها، فیلمی درباره‌ی احوالاتی که دست‌کم به لحاظ فیزیولوژیک مرد عاجز از تجربه‌ی آن است. من آدم گریستن پای فیلم‌ها نیستم. بهتر است بگویم به راحتی چیزی اشک‌م را درمی‌آورد اما در اولین مواجهه با این فیلم و بعد از گذشت چند دقیقه منقبض و معذب از آن سمت انسانی زندگی، جایی که هر تعداد آدم‌های عزیزی اطراف‌ت باشند، اما تو به عنوان فاعل و منفعل در میان میدان تنهایی، از تماشای آن سمت تنهای زندگی، روی پرده، گریستم. فیلمی که با سکانس آغازین حیرت‌آور و بنابر تجربه‌ی نگارنده بسیار نزدیک به واقعیت، میخ‌کوب‌ت می‌کند. اما همه چیز به زایمان و از دست دادن بچه ختم نمی‌شود. اگرچه این سکانس روایت لحظه به لحظه‌ی همراهی با زنی‌ست که می‌کوشد تا آخرین لحظه سرپا بایستد و می‌خواهد بچه‌اش را در خانه به وقتی که خود بچه مایل است به دنیا بیاورد، سمت دیگری هم دارد. بی تلاش برای فریادهای برابرخواهانه از همان ابتدا زن را چه مادر باشد چه نه، در سمت بی‌صدا و ناظر ماجرا نگه می‌دارد. ونسا کربی با وقار و عاشقانه درد می‌کشد. در لحظات جنون زایمان مدام توجه‌اش به همسرش است و در مصیبت مرگ نوزاد آرام تلاش می‌کند سمت مفید اتفاقات بایستد. تا آن‌جا که می‌خواهد نوزادش را به دانشگاه اهدا کند. مثل هزاران زنی که بسیار از دست داده‌اند اما باز برای زندگی تقلا می‌کنند. زنی که با سینه‌های پر شیر و نوزادی که دیگر نفس نمی‌کشد به زندگی برمی‌گردد. برای من جدا از داستان سرراست و به اندازه‌ی فیلم، روایت لایه‌ی دیگری هم دارد. مردی که در هیجان و پر حرارت با بازی درخشان و تمام قد شبا لباف همه جا هست و حمایت می‌کند اما روی خط مصیبت کم می‌آورد. مرد روزهای خوشی. مردی که در عصبانیت فریاد می‌زند. توان تحمل اندوه را ندارد. برای تسکین دردش سراغ زن دیگری می‌رود و در انتها رها می‌کند. و زنی که عهد نمی‌شکند و می‌ایستد و دست آخر اوست که به خود رئوف و حمایتگرش، به خود مادرش رجعت می‌کند. اوست که حکم زن ماما را در دادگاه تقلیل می‌دهد. و بعد از ایستادن پای خودش می‌تواند بگذرد و خاکستر را به آب بسپارد. پذیرش درد فقدانی که در همه‌ی لحظات تنهایی به دوش کشیده است. فیلم بی کم و کاست فیلم زندگی‌ست. پر از درد و احساس اجحاف و صبح فردایی که باز می‌رسد علی رغم تصور و میل آدمی. بلند می‌شوی تکه‌های فرسنگ‌ها با فاصله‌ت را از روی زمین جمع می‌کنی و می‌خواهی زندگی کنی. چون همین یک بار فرصت زندگی وجود دارد.
از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای جهان

رسم مسیر فقدان| یادداشت خسرو نقیبی درباره‌ی فیلم تکه‌هایی از یک زن

تکه ‌های یک زن

درست همانند «زن جوان خوش‌آتیه» دیگر فیلم مهم سال ۲۰۲۰، این یکی هم نمی‌داند با این حجم مصالح درخشان و چیدمانِ در جزئیات مینیاتورگونه‌اش هنگام جمع‌بندی چه کند. آن‌جا درست وقتی قهرمان زن از قصه خارج می‌شود و در «تکه ‌های یک زن» با خروج شخصیت مرد؛ اما شگفت این که برخلاف آن باور سینمایی که می‌گوید یک پایان خوب فیلم بد را نجات می‌دهد و یک پایان بد یک فیلم خوب را زمین می‌زند، با پایان‌بندی کنونی هم، فیلمِ کورنل موندروتسو و کاتا وبر که در عنوان‌بندی اول، هم‌ارزش هم، «تکه ‌های یک زن» را فیلمی از آنِ هر دوی خود می‌دانند (آن‌ها در واقعیت زن و شوهرند) بر باد نمی‌رود؛ بس که آن سه‌چهارم ابتدایی نفس‌گیر است و درباره‌ی انسان؛ و در شناخت و تعریف کامل از زنانه‌گی، زناشویی و فقدان (آخرین‌بار گمان‌م این توصیفات را برای فیلمی از ترنس مالیک به کار برده باشم و عجیب این که دوربین موندروتسو هم جاهایی بسیار شبیه دوربین مالیک است).
فیلم، درست در جهت عکس فیلم بی‌خاصیتی مثل «منچستر بای د سی» که فقدان را با سکون اشتباه می‌گرفت، دو شخصیت زن و مردش را به موازات هم در طول فقدان حرکت می‌‌دهد، ویران می‌کند و از نو می‌سازد و چنان آدم‌هاش باورپذیرند که بخشی از جهان تو می‌شوند؛ انگار یکی در هم‌سایه‌گی‌ات. فیلم‌نامه و فیلم، در چند برش زمانی سراغ آدم‌هاش می‌رود اما در این برش‌ها سعی می‌کند بر جزئیات تکیه کند و وقفه‌ی زمانی نادیده‌ی ما را در رفتارهای تازه به‌دست‌آمده‌ی طرفین تعریف کند. چنین تجربه‌ای از توصیف فقدان و جهان آدم‌ها در کنار آمدن با آن را در این سال‌ها تنها در «ناپدیدشدن النور ریگبی» به‌خاطر می‌آوردم؛ و حتا این‌جا، کمی ژرف‌تر و هولناک‌تر. برای همین است که پایان کنونی فیلم، به اندازه‌ی آن‌چه تا آن‌جا حفر شده، عمیق جلوه نمی‌کند و قدری خوش‌بینانه به نظر می‌رسد. و طبعن مثل هر فیلم شخصیت‌محور دیگری، چنین دست‌آوردی حاصل نمی‌شده مگر به توان بازیگری ونسا کربی و شایا لباف (که این دومی خیلی فراتر از تصور است).

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها