با ما همراه باشید

گزارش اختصاصی از آرت‌تاکس: سرانجام در اختتامیه هشتمین شب فیلمنامه برندگان مشخص شدند: از پیمان معادی و محسن امیریوسفی تا هومن سیدی و محمدعلی باشه‌آهنگر

نشان افتخاری سپنتا تقدیم می‌شود به: مرحوم خشایار الوند

امروز که این سطور نوشته می‌شوند در جمع ما نیستی اما دوستانت در کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران دل‌خوشی‌شان این است که در این محفل کنارشان هستی و جایی همین نزدیکی اختیار کرده‌ای.

امسال برای نخستین‌بار «تندیس شب فیلم‌نامه» نام عبدالحسین سپنتا نخستین فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران را بر خود گرفته است و ما دل‌مان می‌خواهد نخستین «نشان سپنتا» به تو تقدیم شود که خیلی زود جمع‌مان را ترک کردی.

جهان را با قصه‌هایت رنگی‌تر و آسان‌تر کردی، باشد که آن‌سو هم در آرامش و با همان لبخند همیشه‌گی، این نشان افتخاری سپنتا را از دوستانت در کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران بپذیری‌.

بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر درام:

آستیگمات (نوشته‌ی پیام کرمی و مجیدرضا مصطفویبمب یک عاشقانه (نوشته‌ی پیمان معادی)، چهارراه استانبول (نوشته‌ی مصطفی کیاییشعله‌ور (نوشته‌ی حمید نعمت‌الله، هادی مقدم‌دوست)، هت‌تریک (نوشته‌ی رامتین لوافی)

نشان سپنتای بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر درام: پیام کرمی و مجیدرضا مصطفوی برای نگارش آستیگمات

در سالی که تندیس شب فیلم‌نامه‌ی کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران نام عبدالحسین سپنتا نخستین فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران را بر خود می‌گیرد، این «نشان سپنتا» برای نگارش متن «آستیگمات» به عنوان جایزه‌ی ویژه‌ی داوران در ژانر درام سال ۱۳۹۷ سینمای ایران به شما تعلق می‌گیرد.

«آستیگمات» آشکارا یک فیلم مستقل است و فیلم‌های مستقل پشتوانه‌ای ندارند جز یک فیلم‌نامه‌ی به دقت کار شده که سازندگان بر مبنای جوهری که در متن می‌بینند تصمیم به ساخت آن اثر می‌گیرند. درام شما بدون آن‌که بخواهد جهان را تیره‌تر از آن‌چه که هست به نمایش بگذارد، با جزئیات، تصویری از شهر امروز به دست می‌دهد که می‌تواند به‌عنوان سندی از یک زمانه تلقی شود.

امید است این «نشان سپنتا» شما را در ادامه‌ی مسیری که پیش گرفته‌اید مصمم‌تر کند و در کارهای بعدی‌تان به شما یادآور شود که مشکل سینمای ایران فیلم‌نامه‌نویسی نیست، بلکه ذهن‌هایی ساختاریافته در اندیشه و تولید است که نمی‌خواهند ما فیلم‌نامه‌نویسان در گستره‌ای بازتر حرکت کنیم و جهان‌هایی تازه بیافرینیم و نوشتن در محدوده‌ی ژانرهای مغفول‌مانده یکی از راه‌های گسترش این جهانِ داستانی‌ست.

شما توانسته‌اید در این مسیر قدمی بردارید؛ پس «نشان سپنتا»ی هشتمین شب فیلم‌نامه برازنده‌ی شماست.

بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر کمدی:

قانون مورفی (نوشته‌ی محمدعلی حسینی، پوریا شجاعی، پویا مهدوی‌زاده)، مارموز (نوشته‌ی آیدین سیارسریع) ، مصادره (نوشته‌ی علی‌ فرقانی)، میلیونر میامی (نوشته‌ی مهیار حمیدیان، محمدصادق گلچین عارفی، محمد شهابی)

نشان سپنتای بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر کمدی: علی‌ فرقانی برای نگارش مصادره

در سالی که تندیس شب فیلم‌نامه‌ی کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران نام عبدالحسین سپنتا نخستین فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران را بر خود می‌گیرد، این «نشان سپنتا» برای نگارش متن «مصادره» به عنوان بهترین فیلم‌نامه‌ی کمدی سال ۱۳۹۷ سینمای ایران به شما تعلق می‌گیرد.

فقر داستان و پرداخت به موقعیت، عارضه‌ی سینمای کمدی ایران است و اقبال منتقدان و مخاطبان سینمای ایران به فیلم «مصادره» نشان داد که هنوز هم داستان بیش از موقعیت کمیک می‌تواند اثربخش باشد و یک اثر کمدی را در اذهان ماندگار کند. حرکت شما در نوشتن یک کمدی زندگی‌نامه‌ای با بهره‌گیری از تجربیات روز سینمای جهان در این عرصه، «مصادره» را بدل به یک کمدی متفاوت در سینمای امروز ایران کرده است.

امید است این «نشان سپنتا» شما را در ادامه‌ی مسیری که پیش گرفته‌اید مصمم‌تر کند و در کارهای بعدی‌تان به شما یادآور شود که مشکل سینمای ایران فیلم‌نامه‌نویسی نیست، بلکه ذهن‌هایی ساختاریافته در اندیشه و تولید است که نمی‌خواهند ما فیلم‌نامه‌نویسان در گستره‌ای بازتر حرکت کنیم و جهان‌هایی تازه بیافرینیم و نوشتن در محدوده‌ی ژانرهای مغفول‌مانده یکی از راه‌های گسترش این جهانِ داستانی‌ست.

شما توانسته‌اید در این مسیر قدمی بردارید؛ پس «نشان سپنتا»ی هشتمین شب فیلم‌نامه برازنده‌ی شماست.

بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر جنایی:

آخرین بار کی سحر را دیدی؟ (نوشته‌ی امیر عربی)، گرگ‌بازی (نوشته‌ی عباس نظام‌دوست، مجید اسلامی، علی نعمت‌اللهی)، مغزهای کوچک زنگ‌زده (نوشته‌ی هومن سیدی)

نشان سپنتای بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر جنایی: هومن سیدی برای نگارش مغزهای کوچک زنگ‌زده

در سالی که تندیس شب فیلم‌نامه‌ی کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران نام عبدالحسین سپنتا نخستین فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران را بر خود می‌گیرد، این «نشان سپنتا» برای نگارش متن «مغزهای کوچک زنگ‌زده» به عنوان بهترین فیلم‌نامه‌ی جنایی‌گنگستری سال ۱۳۹۷ سینمای ایران به شما تعلق می‌گیرد.

در زمانه‌ی جغرافیای یک شکل فیلم‌های ایرانی، تلاش شما در ساختن جهانی بیرون آن، با قواعد، مناسبات و ویژگی‌های منحصر به خود، حرکت در مسیر ساخت یک فیلم گنگستری اما درون مناسبات ایرانی و پرداخت داستان به شیوه‌ی یک فیلم ژانر جنایی با رگه‌های داستانی معمایی با تمام افت‌وخیزهایش، نشان می‌دهد دغدغه‌ی ژانر دارید و حرکت بیرون خطوط مشخص‌شده در بدنه‌ی تولید سینمای ایران.

امید است این «نشان سپنتا» شما را در ادامه‌ی مسیری که پیش گرفته‌اید مصمم‌تر کند و در کارهای بعدی‌تان به شما یادآور شود که مشکل سینمای ایران فیلم‌نامه‌نویسی نیست، بلکه ذهن‌هایی ساختاریافته در اندیشه و تولید است که نمی‌خواهند ما فیلم‌نامه‌نویسان در گستره‌ای بازتر حرکت کنیم و جهان‌هایی تازه بیافرینیم و نوشتن در محدوده‌ی ژانرهای مغفول‌مانده یکی از راه‌های گسترش این جهانِ داستانی‌ست.

شما توانسته‌اید در این مسیر قدمی بردارید؛ پس «نشان سپنتا»ی هشتمین شب فیلم‌نامه برازنده‌ی شماست.

نامزدهای بهترین فیلم‌نامه‌ی هنر و تجربه به شرح زیر معرفی شدند:

پاسیو (نوشته‌ی حامد قاسمی و مریم بحرالعلومی)، درساژ (نوشته‌ی حامد رجبی)، کوپال (نوشته‌ی کاظم ملایی).

نشان سپنتای بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر هنر و تجربه: کاظم ملایی برای نگارش کوپال

در سالی که تندیس شب فیلم‌نامه‌ی کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران نام عبدالحسین سپنتا نخستین فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران را بر خود می‌گیرد، این «نشان سپنتا» برای نگارش متن «کوپال» به عنوان بهترین فیلم‌نامه‌ی «گروه سینمایی هنروتجربه» در سال ۱۳۹۷ سینمای ایران به شما تعلق می‌گیرد.

امید است این «نشان سپنتا» شما را در ادامه‌ی مسیری که پیش گرفته‌اید مصمم‌تر کند و در کارهای بعدی‌تان به شما یادآور شود که مشکل سینمای ایران فیلم‌نامه‌نویسی نیست، بلکه ذهن‌هایی ساختاریافته در اندیشه و تولید است که نمی‌خواهند ما فیلم‌نامه‌نویسان در گستره‌ای بازتر حرکت کنیم و جهان‌هایی تازه بیافرینیم و نوشتن در محدوده‌ی ژانرهای مغفول‌مانده یکی از راه‌های گسترش این جهانِ داستانی‌ست.

شما توانسته‌اید در این مسیر قدمی بردارید؛ پس «نشان سپنتا»ی هشتمین شب فیلم‌نامه برازنده‌ی شماست.

نشان سپنتای بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر موزیکال: افشین هاشمی و فرشته طائرپور برای نگارش خاله قورباغه

در سالی که تندیس شب فیلم‌نامه‌ی کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران نام عبدالحسین سپنتا نخستین فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران را بر خود می‌گیرد، این «نشان سپنتا» برای نگارش متن «خاله قورباغه» به عنوان بهترین فیلم‌نامه‌ی موزیکال سال ۱۳۹۷ سینمای ایران به شما تعلق می‌گیرد.

آوازهای سینمایی فیلم‌های موزیکال بخشی از خاطرات ما هستند. ما با آن‌ها بزرگ شده‌ایم و بخشی از ذهن رؤیاپردازمان را به آن‌ها سپرده‌ایم. در سال‌های فقر سینمای ایران در این ژانر، تلاش شما برای ساختن فیلمی موزیکال و دست‌کم نگرفتن این ژانر در محدودکردنش به صرف مخاطبان کودک، غنیمتی‌ست که باید قدر آن را دانست و اجرش نهاد.

امید است این «نشان سپنتا» شما را در ادامه‌ی مسیری که پیش گرفته‌اید مصمم‌تر کند و در کارهای بعدی‌تان به شما یادآور شود که مشکل سینمای ایران فیلم‌نامه‌نویسی نیست، بلکه ذهن‌هایی ساختاریافته در اندیشه و تولید است که نمی‌خواهند ما فیلم‌نامه‌نویسان در گستره‌ای بازتر حرکت کنیم و جهان‌هایی تازه بیافرینیم و نوشتن در محدوده‌ی ژانرهای مغفول‌مانده یکی از راه‌های گسترش این جهانِ داستانی‌ست.

شما توانسته‌اید در این مسیر قدمی بردارید؛ پس «نشان سپنتا»ی هشتمین شب فیلم‌نامه برازنده‌ی شماست.

نشان سپنتای بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر جنگی: محمدعلی و حامد باشه‌آهنگر برای نگارش سرو زیر آب

در سالی که تندیس شب فیلم‌نامه‌ی کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران نام عبدالحسین سپنتا نخستین فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران را بر خود می‌گیرد، این «نشان سپنتا» برای نگارش متن «سرو زیر آب» به عنوان بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر جنگ سال ۱۳۹۷ سینمای ایران به شما تعلق می‌گیرد.

می‌گویند «سینمای دفاع مقدس» تنها ژانر بومی سینمای ایران است. شما در «سرو زیر آب» نه‌تنها این مسیر را غنا بخشیده‌اید، بلکه فقط به این مهم اکتفا نکرده‌اید و جدا از طرح رشادت و ایستادن برای وطن، به مفهومی جهانی‌تر هم پرداخته‌اید که شاخصه‌ی اصلی مهم‌ترین آثار سینمای جنگ این سال‌های جهان است: صلح‌طلبی و ایستادن اقوام دوشادوش هم برای داشتن جهانی عاری از جنگ‌.
امید است این «نشان سپنتا» شما را در ادامه‌ی مسیری که پیش گرفته‌اید مصمم‌تر کند و در کارهای بعدی‌تان به شما یادآور شود که مشکل سینمای ایران فیلم‌نامه‌نویسی نیست، بلکه ذهن‌هایی ساختاریافته در اندیشه و تولید است که نمی‌خواهند ما فیلم‌نامه‌نویسان در گستره‌ای بازتر حرکت کنیم و جهان‌هایی تازه بیافرینیم و نوشتن در محدوده‌ی ژانرهای مغفول‌مانده یکی از راه‌های گسترش این جهانِ داستانی‌ست.

شما توانسته‌اید در این مسیر قدمی بردارید؛ پس «نشان سپنتا»ی هشتمین شب فیلم‌نامه برازنده‌ی شماست.

نشان سپنتای بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر اکشن: محمدحسین مهدویان و ابراهیم امینی برای نگارش لاتاری

در سالی که تندیس شب فیلم‌نامه‌ی کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران نام عبدالحسین سپنتا نخستین فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران را بر خود می‌گیرد، این «نشان سپنتا» برای نگارش متن «لاتاری» به عنوان بهترین فیلم‌نامه‌ی اکشن سال ۱۳۹۷ سینمای ایران به شما تعلق می‌گیرد.

«لاتاری» بازگشت قهرمان حق‌طلب را به سینمای ایران نوید داد و استقبال مردم از این قهرمان یادآور شد که ژانر اکشن توان بازتولید در قالب‌های جدید را برای سینمای ایران دارد. تلاش شما برای حرکت در قواعد ژانر و تلفیق خط‌های اصلی دو ژانر اکشن و وسترن در فیلم‌نامه‌ی «لاتاری» نشان از تسلط شما بر نگارش در حیطه‌های ژانری دارد.

امید است این «نشان سپنتا» شما را در ادامه‌ی مسیری که پیش گرفته‌اید مصمم‌تر کند و در کارهای بعدی‌تان به شما یادآور شود که مشکل سینمای ایران فیلم‌نامه‌نویسی نیست، بلکه ذهن‌هایی ساختاریافته در اندیشه و تولید است که نمی‌خواهند ما فیلم‌نامه‌نویسان در گستره‌ای بازتر حرکت کنیم و جهان‌هایی تازه بیافرینیم و نوشتن در محدوده‌ی ژانرهای مغفول‌مانده یکی از راه‌های گسترش این جهانِ داستانی‌ست.

شما توانسته‌اید در این مسیر قدمی بردارید؛ پس «نشان سپنتا»ی هشتمین شب فیلم‌نامه برازنده‌ی شماست.

نشان سپنتای بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر فانتزی: محسن امیریوسفی برای نگارش آشغال‌های دوست‌داشتنی

در سالی که تندیس شب فیلم‌نامه‌ی کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران نام عبدالحسین سپنتا نخستین فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران را بر خود می‌گیرد، این «نشان سپنتا» برای نگارش متن «آشغال‌های دوست‌داشتنی» به عنوان بهترین فیلم‌نامه‌ی فانتزی سال ۱۳۹۷ سینمای ایران به شما تعلق می‌گیرد.

کار نویسنده گفتن حقیقت در قالب هنرمندانه است و فیلم‌نامه‌ای که نوشته‌اید دقیق و کامل همین خصیصه را دارد. از حقیقت جاری بر جامعه‌ی ایران گفته‌اید اما آن را قربانی مستندنگاری نکرده‌اید، بلکه با انتخاب قالب درست ژانری، به ماندگاری اثر اندیشیده‌اید. شاید اگر «آشغال‌های دوست‌داشتنی» از همین منظر تکنیکی و ژانری دیده می‌شد، چندین سال پشت خط نمایش نمی‌ماند.

امید است این «نشان سپنتا» شما را در ادامه‌ی مسیری که پیش گرفته‌اید مصمم‌تر کند و در کارهای بعدی‌تان به شما یادآور شود که مشکل سینمای ایران فیلم‌نامه‌نویسی نیست، بلکه ذهن‌هایی ساختاریافته در اندیشه و تولید است که نمی‌خواهند ما فیلم‌نامه‌نویسان در گستره‌ای بازتر حرکت کنیم و جهان‌هایی تازه بیافرینیم و نوشتن در محدوده‌ی ژانرهای مغفول‌مانده یکی از راه‌های گسترش این جهانِ داستانی‌ست.

شما توانسته‌اید در این مسیر قدمی بردارید؛ پس «نشان سپنتا»ی هشتمین شب فیلم‌نامه برازنده‌ی شماست.

 

عکس از محیا گودینی

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر

هم‌بازی نوید محمدزاده در «تفریق» مانی حقیقی عوض شد: ترانه علیدوستی جایگزین پری‌ناز ایزدیار |Taraneh Alidoosti will replace Parinaz Izadyar in Minus

ترانه علیدوستی مانی حقیقی

ترانه علیدوستی جایگزین پری‌ناز ایزدیار در «تفریق» مانی حقیقی

آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران: ترانه علیدوستی به نوید محمدزاده در گروه بازیگران فیلم سینمایی «تفریق» به کارگردانی مانی حقیقی پیوست.

پیش از این، خبر حضور پریناز ایزدیار در فیلم جدید حقیقی اعلام شده بود، اما به دلیل شرایطی که کرونا بر تولیدات سینمایی حاکم کرد و تغییر زمان ساخت پروژه‌هایی که این بازیگر متعهد به حضور در آن بود، ناچار شد از حضور در «تفریق» انصراف بدهد.

در پی این تغییرات ترانه علیدوستی که پیش از این سابقه‌ی هم‌کاری با حقیقی را در دو فیلم «کنعان» و «پذیرایی ساده» داشته، به گروه بازیگران «تفریق» پیوست.

حقیقی درباره‌ی تغییری که در ترکیب بازیگران فیلمش رخ داده می‌گوید: «پریناز ایزدیار آن‌قدر در جریان تمرینات ما فوق‌العاده بود که واقعن از ادامه‌نیافتن این هم‌کاری متاسفم. از سوی دیگر این را خوش‌اقبالی بزرگی می‌دانم که ترانه علیدوستی فرصت هم‌راهی با ما را داشت و در کنار ما خواهد بود.»

امیررضا کوهستانی و مانی حقیقی فیلم‌نامه‌ی «تفریق» را نوشته‌اند و مجید مطلبی تهیه‌کننده‌ی این فیلم است. «تفریق» اواخر آبان ماه جلوی دوربین خواهد رفت.‌

Taraneh Alidoosti will replace Parinaz Izadyar in Minus

Taraneh Alidoosti has joined Navid Mohammadzadeh as one of the main cast members of Mani Haghighi’s next film, Minus. Alidoosti replaces Izadyar which stepped down from the role due to scheduling conflicts. This is the third time Haghighi and Alidoosti have worked together. Filming will start in mid November of this year.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

رونمایی از تریلر رسمی آبادان یازده ۶۰:‌ این‌جا آبادان است… و آبادان می‌ماند! | Abadan 11.60 Radio Official Trailer

تیزر فیلم آبادان یازده ۶۰

آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران: تیزر فیلم «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و با بازی علیرضا کمالی، حسن معجونی، ویدا جوان، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی و نادر سلیمانی

این‌جا آبادان است… و آبادان می‌ماند!
رونمایی از تیزر فیلم آبادان یازده ۶۰

همزمان را آغاز اکران فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت در سینماهای سراسر کشور از تریلر رسمی این فیلم رونمایی به عمل آمد.

علیرضا کمالی، حسن معجونی، ویدا جوان، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی و نادر سلیمانی در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج اثری متفاوت در حوزه دفاع مقدس است که به شروع جنگ ایران و عراق می‌پردازد.

عوامل این فیلم امشب چهارشنبه در سانس‌ ۲۱:۳۰ پردیس آزادی تهران با مخاطبان به تماشای فیلم می‌نشینند. مخاطبان با مراجعه به سايت سینماتیکت و گیشه ۷ مى‌توانند اقدام به تهيه بليت كنند.

ساخت آنونس: امید میرزایی
پخش از بهمن سبز

 

Abadan 11.60 Radio Official Trailer

The official trailer for Mehrdad Khoshbakht’s Abadan eleven 60 has been revealed as its screening has also started in theaters across the country.

Alireza Kamali, Hassan Madjouni, Vida javan, Shabnam Goudarzi, Hamidreza Mohammadi and Nader Soleimani are among the actors for this film.

This film is Owj Art and Media Organization’s latest production with a focus on the Iran-Iraq War.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

نقد فیلم «خورشید»: گرم‌تر بتاب | Sun Children Review by Golboo Fiuzi

نقد فیلم خورشید مجید مجیدی

نقد فیلم خورشید | نوشته‌ی گل‌بو فیوضی، عضو حلقه‌ی منتقدان آرت‌تاکس، برای فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی و با بازی جواد عزتی، علی نصیریان، طناز طباطبایی، روح‌الله زمانی، شمیلا شیرزاد

نقد فیلم «خورشید» مجید مجیدی: گرم‌تر بتاب

«خورشید» فیلم طبقه است. فیلم آدم‌ها، بچه‌ها، شهر، خیابان‌ها، بیمارستان، بچه‌ها، مترو، دست‌فروش‌ها، از دست‌دادن‌ها، بچه‌ها. بله، «خورشید» بیش‌تر از همه، فیلم بچه‌هاست. فیلم تقلای طبقه‌ای که هنوز «بزرگ‌نشده»، فرسوده‌اند. روایتی که بدون بزرگ‌نماییِ یک اتفاق یا دوره‌ای، داستان طبقه‌ای را تعریف می‌کند. شاید برای همین است که توی ذوق نمی‌زند. ترحم نمی‌گیرد.

مجید مجیدی بعد از بلندپروازی‌های سالیان اخیر که به پروژه‌ی میلیون‌دلاری «محمد (ص)» و فیلم‌سازی در هند با عوامل غیرایرانی ختم شد (فیلم‌هایی در حال‌وهوایی متفاوت از آثاری که او را به جایگاه امروزش رسانده بود) حالا انگار به خودش بازگشته. به آن سینمای خودش. به تُردی و لطافت سکانس‌هایی که وقت تماشا، بی‌هوا می‌بینی بغضی گلوت را چسبیده و باید کمی روی صندلی جابه‌جا شوی تا پای سرنوشت آن کاراکتر، مثل همه، زار نزنی. بچه‌های «خورشید»، کودکان کاری هستند که خودشان را خیلی درست‌تر از خودشان بازی کرده‌اند. سرد و تلخ اما هم‌چنان امیدوار و مصمم.

بچه‌های فیلم‌های مجیدی، از «بچه‌های آسمان» تا دخترک فیلم «باران» تا این بچه‌های «خورشید»، همه به شکل باورپذیری خودشان هستند. آن‌ها قلدری و بی‌کسی را همان اندازه بلدند که مهربانی و مراقبت را. بچه‌های بدسرپرستی که خیلی زود آموخته‌اند باید هم از خودشان مراقبت کنند و هم از برادر خواهر کوچک‌تر- بزرگ‌تر و حتا گاهی از والدین‌شان. بچه‌هایی که باید پول دربیاورند. از هر راهی که بلد هستند، باید پول دربیاورند.

اما این‌که «خورشید» بازتاب یک طبقه است، با این‌که فیلم خوبی از کار درآمده باشد، دو اتفاق مجزاست. در روایت منطبق با واقعیتِ داستان‌هایی این‌چنین، چیزی که توی ذوق می‌زند و فیلم را به ورطه باورناپذیری می‌برد، اغراق و فریادزدن است. مجیدی فریاد نمی‌زند. داستان تعریف می‌کند. او داستان طبقه‌ای را می‌گوید که زیر پوست شهر، بی‌صدا، برای زندگی‌شان می‌جنگند.

لحظه‌ی محبوب من؟ سکانس بالارفتن بچه‌ها از دیوار مدرسه به دستور مدیر. کاری که تا آن جای فیلم در مذمتش بسیار سخن رفته بود اما وقتی پای مقابله با سرمایه‌داری وسط می‌آید، طبقه‌ی فرهنگی خودش هم به آن طبقه‌ی فرودست نیاز پیدا می‌کند. کودکان کار که خیلی‌شان تا ته خط رفته‌اند، با پدرانی معتاد و مادرانی که شاید در بیمارستان بستری باشند، با توان تحمل بالایی که دارند، خیلی کارها را انجام می‌دهند. بچه‌ها و مسئولان مدرسه پشت در مانده‌اند و وقتی مدیر می‌بیند حرف‌زدن جواب نمی‌دهد، به بچه‌ها می‌گوید دیوار را بالا بروند. تصویر غریبی‌ست. کیف‌هایی که به هوا پرتاب می‌شود و دیوار و نرده‌هایی که مملو از بچه‌هاست. بچه‌هایی که اگرچه اسم‌شان بچه‌ی کار است اما شادی را دوست دارند، ورزش می‌کنند و استعداد درخشان دارند اما تنها گناه‌شان این است که محکوم طبقه‌اند.

نوشته‌ی گل‌بو فیوضی

ببینید: نشست خبری فیلم خورشید در فستیوال ونیز ۲۰۲۰

Sun Children Review by Golboo Fiuzi

To say that Sun Children is a reflection of a certain social class and to say that is good, these are just two separate things. Even in the realistic narratives there’s a certain amount of exaggeration that makes the film unbelievable. Majidi isn’t doing that. He’s telling a story about kids living in the slums fighting to live.

Sun Children is a film about kids. Preadolescence who are already tired. It doesn’t remark anything special to tell its story. It doesn’t beg for kindness.

Kids in Majidi’s movies from Children of Heaven to the girl in Baran and this movie are believable. They know how to be a bully as much as being kind. Kids with almost no education who have learned fast how to take care of themselves, their younger siblings and even their parents. Kids who have to make money any way they can.

After years of ambitious projects like the big budget Muhammad and making a feature in India, he’s back to what he was. To the comfort of his own cinema.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها