با ما همراه باشید

گزارش اختصاصی از آرت‌تاکس: سرانجام در اختتامیه هشتمین شب فیلمنامه برندگان مشخص شدند: از پیمان معادی و محسن امیریوسفی تا هومن سیدی و محمدعلی باشه‌آهنگر

نشان افتخاری سپنتا تقدیم می‌شود به: مرحوم خشایار الوند

امروز که این سطور نوشته می‌شوند در جمع ما نیستی اما دوستانت در کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران دل‌خوشی‌شان این است که در این محفل کنارشان هستی و جایی همین نزدیکی اختیار کرده‌ای.

امسال برای نخستین‌بار «تندیس شب فیلم‌نامه» نام عبدالحسین سپنتا نخستین فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران را بر خود گرفته است و ما دل‌مان می‌خواهد نخستین «نشان سپنتا» به تو تقدیم شود که خیلی زود جمع‌مان را ترک کردی.

جهان را با قصه‌هایت رنگی‌تر و آسان‌تر کردی، باشد که آن‌سو هم در آرامش و با همان لبخند همیشه‌گی، این نشان افتخاری سپنتا را از دوستانت در کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران بپذیری‌.

بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر درام:

آستیگمات (نوشته‌ی پیام کرمی و مجیدرضا مصطفویبمب یک عاشقانه (نوشته‌ی پیمان معادی)، چهارراه استانبول (نوشته‌ی مصطفی کیاییشعله‌ور (نوشته‌ی حمید نعمت‌الله، هادی مقدم‌دوست)، هت‌تریک (نوشته‌ی رامتین لوافی)

نشان سپنتای بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر درام: پیام کرمی و مجیدرضا مصطفوی برای نگارش آستیگمات

در سالی که تندیس شب فیلم‌نامه‌ی کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران نام عبدالحسین سپنتا نخستین فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران را بر خود می‌گیرد، این «نشان سپنتا» برای نگارش متن «آستیگمات» به عنوان جایزه‌ی ویژه‌ی داوران در ژانر درام سال ۱۳۹۷ سینمای ایران به شما تعلق می‌گیرد.

«آستیگمات» آشکارا یک فیلم مستقل است و فیلم‌های مستقل پشتوانه‌ای ندارند جز یک فیلم‌نامه‌ی به دقت کار شده که سازندگان بر مبنای جوهری که در متن می‌بینند تصمیم به ساخت آن اثر می‌گیرند. درام شما بدون آن‌که بخواهد جهان را تیره‌تر از آن‌چه که هست به نمایش بگذارد، با جزئیات، تصویری از شهر امروز به دست می‌دهد که می‌تواند به‌عنوان سندی از یک زمانه تلقی شود.

امید است این «نشان سپنتا» شما را در ادامه‌ی مسیری که پیش گرفته‌اید مصمم‌تر کند و در کارهای بعدی‌تان به شما یادآور شود که مشکل سینمای ایران فیلم‌نامه‌نویسی نیست، بلکه ذهن‌هایی ساختاریافته در اندیشه و تولید است که نمی‌خواهند ما فیلم‌نامه‌نویسان در گستره‌ای بازتر حرکت کنیم و جهان‌هایی تازه بیافرینیم و نوشتن در محدوده‌ی ژانرهای مغفول‌مانده یکی از راه‌های گسترش این جهانِ داستانی‌ست.

شما توانسته‌اید در این مسیر قدمی بردارید؛ پس «نشان سپنتا»ی هشتمین شب فیلم‌نامه برازنده‌ی شماست.

بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر کمدی:

قانون مورفی (نوشته‌ی محمدعلی حسینی، پوریا شجاعی، پویا مهدوی‌زاده)، مارموز (نوشته‌ی آیدین سیارسریع) ، مصادره (نوشته‌ی علی‌ فرقانی)، میلیونر میامی (نوشته‌ی مهیار حمیدیان، محمدصادق گلچین عارفی، محمد شهابی)

نشان سپنتای بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر کمدی: علی‌ فرقانی برای نگارش مصادره

در سالی که تندیس شب فیلم‌نامه‌ی کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران نام عبدالحسین سپنتا نخستین فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران را بر خود می‌گیرد، این «نشان سپنتا» برای نگارش متن «مصادره» به عنوان بهترین فیلم‌نامه‌ی کمدی سال ۱۳۹۷ سینمای ایران به شما تعلق می‌گیرد.

فقر داستان و پرداخت به موقعیت، عارضه‌ی سینمای کمدی ایران است و اقبال منتقدان و مخاطبان سینمای ایران به فیلم «مصادره» نشان داد که هنوز هم داستان بیش از موقعیت کمیک می‌تواند اثربخش باشد و یک اثر کمدی را در اذهان ماندگار کند. حرکت شما در نوشتن یک کمدی زندگی‌نامه‌ای با بهره‌گیری از تجربیات روز سینمای جهان در این عرصه، «مصادره» را بدل به یک کمدی متفاوت در سینمای امروز ایران کرده است.

امید است این «نشان سپنتا» شما را در ادامه‌ی مسیری که پیش گرفته‌اید مصمم‌تر کند و در کارهای بعدی‌تان به شما یادآور شود که مشکل سینمای ایران فیلم‌نامه‌نویسی نیست، بلکه ذهن‌هایی ساختاریافته در اندیشه و تولید است که نمی‌خواهند ما فیلم‌نامه‌نویسان در گستره‌ای بازتر حرکت کنیم و جهان‌هایی تازه بیافرینیم و نوشتن در محدوده‌ی ژانرهای مغفول‌مانده یکی از راه‌های گسترش این جهانِ داستانی‌ست.

شما توانسته‌اید در این مسیر قدمی بردارید؛ پس «نشان سپنتا»ی هشتمین شب فیلم‌نامه برازنده‌ی شماست.

بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر جنایی:

آخرین بار کی سحر را دیدی؟ (نوشته‌ی امیر عربی)، گرگ‌بازی (نوشته‌ی عباس نظام‌دوست، مجید اسلامی، علی نعمت‌اللهی)، مغزهای کوچک زنگ‌زده (نوشته‌ی هومن سیدی)

نشان سپنتای بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر جنایی: هومن سیدی برای نگارش مغزهای کوچک زنگ‌زده

در سالی که تندیس شب فیلم‌نامه‌ی کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران نام عبدالحسین سپنتا نخستین فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران را بر خود می‌گیرد، این «نشان سپنتا» برای نگارش متن «مغزهای کوچک زنگ‌زده» به عنوان بهترین فیلم‌نامه‌ی جنایی‌گنگستری سال ۱۳۹۷ سینمای ایران به شما تعلق می‌گیرد.

در زمانه‌ی جغرافیای یک شکل فیلم‌های ایرانی، تلاش شما در ساختن جهانی بیرون آن، با قواعد، مناسبات و ویژگی‌های منحصر به خود، حرکت در مسیر ساخت یک فیلم گنگستری اما درون مناسبات ایرانی و پرداخت داستان به شیوه‌ی یک فیلم ژانر جنایی با رگه‌های داستانی معمایی با تمام افت‌وخیزهایش، نشان می‌دهد دغدغه‌ی ژانر دارید و حرکت بیرون خطوط مشخص‌شده در بدنه‌ی تولید سینمای ایران.

امید است این «نشان سپنتا» شما را در ادامه‌ی مسیری که پیش گرفته‌اید مصمم‌تر کند و در کارهای بعدی‌تان به شما یادآور شود که مشکل سینمای ایران فیلم‌نامه‌نویسی نیست، بلکه ذهن‌هایی ساختاریافته در اندیشه و تولید است که نمی‌خواهند ما فیلم‌نامه‌نویسان در گستره‌ای بازتر حرکت کنیم و جهان‌هایی تازه بیافرینیم و نوشتن در محدوده‌ی ژانرهای مغفول‌مانده یکی از راه‌های گسترش این جهانِ داستانی‌ست.

شما توانسته‌اید در این مسیر قدمی بردارید؛ پس «نشان سپنتا»ی هشتمین شب فیلم‌نامه برازنده‌ی شماست.

نامزدهای بهترین فیلم‌نامه‌ی هنر و تجربه به شرح زیر معرفی شدند:

پاسیو (نوشته‌ی حامد قاسمی و مریم بحرالعلومی)، درساژ (نوشته‌ی حامد رجبی)، کوپال (نوشته‌ی کاظم ملایی).

نشان سپنتای بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر هنر و تجربه: کاظم ملایی برای نگارش کوپال

در سالی که تندیس شب فیلم‌نامه‌ی کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران نام عبدالحسین سپنتا نخستین فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران را بر خود می‌گیرد، این «نشان سپنتا» برای نگارش متن «کوپال» به عنوان بهترین فیلم‌نامه‌ی «گروه سینمایی هنروتجربه» در سال ۱۳۹۷ سینمای ایران به شما تعلق می‌گیرد.

امید است این «نشان سپنتا» شما را در ادامه‌ی مسیری که پیش گرفته‌اید مصمم‌تر کند و در کارهای بعدی‌تان به شما یادآور شود که مشکل سینمای ایران فیلم‌نامه‌نویسی نیست، بلکه ذهن‌هایی ساختاریافته در اندیشه و تولید است که نمی‌خواهند ما فیلم‌نامه‌نویسان در گستره‌ای بازتر حرکت کنیم و جهان‌هایی تازه بیافرینیم و نوشتن در محدوده‌ی ژانرهای مغفول‌مانده یکی از راه‌های گسترش این جهانِ داستانی‌ست.

شما توانسته‌اید در این مسیر قدمی بردارید؛ پس «نشان سپنتا»ی هشتمین شب فیلم‌نامه برازنده‌ی شماست.

نشان سپنتای بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر موزیکال: افشین هاشمی و فرشته طائرپور برای نگارش خاله قورباغه

در سالی که تندیس شب فیلم‌نامه‌ی کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران نام عبدالحسین سپنتا نخستین فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران را بر خود می‌گیرد، این «نشان سپنتا» برای نگارش متن «خاله قورباغه» به عنوان بهترین فیلم‌نامه‌ی موزیکال سال ۱۳۹۷ سینمای ایران به شما تعلق می‌گیرد.

آوازهای سینمایی فیلم‌های موزیکال بخشی از خاطرات ما هستند. ما با آن‌ها بزرگ شده‌ایم و بخشی از ذهن رؤیاپردازمان را به آن‌ها سپرده‌ایم. در سال‌های فقر سینمای ایران در این ژانر، تلاش شما برای ساختن فیلمی موزیکال و دست‌کم نگرفتن این ژانر در محدودکردنش به صرف مخاطبان کودک، غنیمتی‌ست که باید قدر آن را دانست و اجرش نهاد.

امید است این «نشان سپنتا» شما را در ادامه‌ی مسیری که پیش گرفته‌اید مصمم‌تر کند و در کارهای بعدی‌تان به شما یادآور شود که مشکل سینمای ایران فیلم‌نامه‌نویسی نیست، بلکه ذهن‌هایی ساختاریافته در اندیشه و تولید است که نمی‌خواهند ما فیلم‌نامه‌نویسان در گستره‌ای بازتر حرکت کنیم و جهان‌هایی تازه بیافرینیم و نوشتن در محدوده‌ی ژانرهای مغفول‌مانده یکی از راه‌های گسترش این جهانِ داستانی‌ست.

شما توانسته‌اید در این مسیر قدمی بردارید؛ پس «نشان سپنتا»ی هشتمین شب فیلم‌نامه برازنده‌ی شماست.

نشان سپنتای بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر جنگی: محمدعلی و حامد باشه‌آهنگر برای نگارش سرو زیر آب

در سالی که تندیس شب فیلم‌نامه‌ی کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران نام عبدالحسین سپنتا نخستین فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران را بر خود می‌گیرد، این «نشان سپنتا» برای نگارش متن «سرو زیر آب» به عنوان بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر جنگ سال ۱۳۹۷ سینمای ایران به شما تعلق می‌گیرد.

می‌گویند «سینمای دفاع مقدس» تنها ژانر بومی سینمای ایران است. شما در «سرو زیر آب» نه‌تنها این مسیر را غنا بخشیده‌اید، بلکه فقط به این مهم اکتفا نکرده‌اید و جدا از طرح رشادت و ایستادن برای وطن، به مفهومی جهانی‌تر هم پرداخته‌اید که شاخصه‌ی اصلی مهم‌ترین آثار سینمای جنگ این سال‌های جهان است: صلح‌طلبی و ایستادن اقوام دوشادوش هم برای داشتن جهانی عاری از جنگ‌.
امید است این «نشان سپنتا» شما را در ادامه‌ی مسیری که پیش گرفته‌اید مصمم‌تر کند و در کارهای بعدی‌تان به شما یادآور شود که مشکل سینمای ایران فیلم‌نامه‌نویسی نیست، بلکه ذهن‌هایی ساختاریافته در اندیشه و تولید است که نمی‌خواهند ما فیلم‌نامه‌نویسان در گستره‌ای بازتر حرکت کنیم و جهان‌هایی تازه بیافرینیم و نوشتن در محدوده‌ی ژانرهای مغفول‌مانده یکی از راه‌های گسترش این جهانِ داستانی‌ست.

شما توانسته‌اید در این مسیر قدمی بردارید؛ پس «نشان سپنتا»ی هشتمین شب فیلم‌نامه برازنده‌ی شماست.

نشان سپنتای بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر اکشن: محمدحسین مهدویان و ابراهیم امینی برای نگارش لاتاری

در سالی که تندیس شب فیلم‌نامه‌ی کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران نام عبدالحسین سپنتا نخستین فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران را بر خود می‌گیرد، این «نشان سپنتا» برای نگارش متن «لاتاری» به عنوان بهترین فیلم‌نامه‌ی اکشن سال ۱۳۹۷ سینمای ایران به شما تعلق می‌گیرد.

«لاتاری» بازگشت قهرمان حق‌طلب را به سینمای ایران نوید داد و استقبال مردم از این قهرمان یادآور شد که ژانر اکشن توان بازتولید در قالب‌های جدید را برای سینمای ایران دارد. تلاش شما برای حرکت در قواعد ژانر و تلفیق خط‌های اصلی دو ژانر اکشن و وسترن در فیلم‌نامه‌ی «لاتاری» نشان از تسلط شما بر نگارش در حیطه‌های ژانری دارد.

امید است این «نشان سپنتا» شما را در ادامه‌ی مسیری که پیش گرفته‌اید مصمم‌تر کند و در کارهای بعدی‌تان به شما یادآور شود که مشکل سینمای ایران فیلم‌نامه‌نویسی نیست، بلکه ذهن‌هایی ساختاریافته در اندیشه و تولید است که نمی‌خواهند ما فیلم‌نامه‌نویسان در گستره‌ای بازتر حرکت کنیم و جهان‌هایی تازه بیافرینیم و نوشتن در محدوده‌ی ژانرهای مغفول‌مانده یکی از راه‌های گسترش این جهانِ داستانی‌ست.

شما توانسته‌اید در این مسیر قدمی بردارید؛ پس «نشان سپنتا»ی هشتمین شب فیلم‌نامه برازنده‌ی شماست.

نشان سپنتای بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر فانتزی: محسن امیریوسفی برای نگارش آشغال‌های دوست‌داشتنی

در سالی که تندیس شب فیلم‌نامه‌ی کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران نام عبدالحسین سپنتا نخستین فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران را بر خود می‌گیرد، این «نشان سپنتا» برای نگارش متن «آشغال‌های دوست‌داشتنی» به عنوان بهترین فیلم‌نامه‌ی فانتزی سال ۱۳۹۷ سینمای ایران به شما تعلق می‌گیرد.

کار نویسنده گفتن حقیقت در قالب هنرمندانه است و فیلم‌نامه‌ای که نوشته‌اید دقیق و کامل همین خصیصه را دارد. از حقیقت جاری بر جامعه‌ی ایران گفته‌اید اما آن را قربانی مستندنگاری نکرده‌اید، بلکه با انتخاب قالب درست ژانری، به ماندگاری اثر اندیشیده‌اید. شاید اگر «آشغال‌های دوست‌داشتنی» از همین منظر تکنیکی و ژانری دیده می‌شد، چندین سال پشت خط نمایش نمی‌ماند.

امید است این «نشان سپنتا» شما را در ادامه‌ی مسیری که پیش گرفته‌اید مصمم‌تر کند و در کارهای بعدی‌تان به شما یادآور شود که مشکل سینمای ایران فیلم‌نامه‌نویسی نیست، بلکه ذهن‌هایی ساختاریافته در اندیشه و تولید است که نمی‌خواهند ما فیلم‌نامه‌نویسان در گستره‌ای بازتر حرکت کنیم و جهان‌هایی تازه بیافرینیم و نوشتن در محدوده‌ی ژانرهای مغفول‌مانده یکی از راه‌های گسترش این جهانِ داستانی‌ست.

شما توانسته‌اید در این مسیر قدمی بردارید؛ پس «نشان سپنتا»ی هشتمین شب فیلم‌نامه برازنده‌ی شماست.

 

عکس از محیا گودینی

سینمای ایران

معرفی فیلم خروج

معرفی فیلم خروج

جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم با آرت‌تاکس: معرفی فیلم خروج را به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، از آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ، با کیفیت دل‌خواه ببینید.

معرفی فیلم خروج

آرزوی ساخت «خروج» از ده سال پیش بر دل ابراهیم حاتمی‌کیا مانده بود؛ از زمانی که گفته شد ابراهیم حاتمی‌کیا قصد دارد در سال جاری فیلمی بسازد گمانه‌زنی‌های زیادی درباره قصه فیلم او مطرح شد، گاه او را به ساخت فیلمی از کتاب معصومه آباد نسبت می‌دانند و گاه عنوان می‌کردند او دوباره به سراغ ساخت اثری از دفاع مقدس رفته اما مورد وثوق‌ترین داستانی که از «خروج» منتشر شده مربوط به تعدادی کشاورز می‌شود که زمین‏ های‏شان را سیل از بین برده است.

صفحه‌ی اختصاصی جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم را در آرت‌تاکس این‌جا ببینید

گفته می‌شود «خروج» فیلمی جاده‌ای با تم اعتراض مردمی به دولتمردان است. این سومین همکاری ابراهیم حاتمی‌کیا با سازمان اوج بعد از «بادیگارد» و «به وقت شام» است.

در این فیلم فرامرز قریبیان به‌عنوان کاراکتر اصلی به ایفای نقش پرداخته است که در پنج سال اخیر به دلیل گزیده‌کاری اش هیچ فیلمی از او روی پرده سینما نرفته است.

پانته‌آ پناهی‌ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پورایمان و محسن صادقی نسب نیز از دیگر بازیگران این اثر سینمایی هستند.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

معرفی فیلم درخت گردو

معرفی فیلم درخت گردو

جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم با آرت‌تاکس: معرفی فیلم درخت گردو را به کارگردانی محمدحسین مهدویان، از آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ، با کیفیت دل‌خواه ببینید.

معرفی فیلم درخت گردو

«درخت گردو» عنوان تازه فیلم محمدحسین مهدویان است، کارگردانی که نشان داده است به تاریخ معاصر تسلطی خوب دارد و می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند.

صفحه‌ی اختصاصی جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم را در آرت‌تاکس این‌جا ببینید

این پنجمین حضور پی در پی او در ماراتن فجر است که البته رکوردی از یک کارگردان به شمار می‌آید.

«ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز»، «لاتاری»، «ماجرای نیمروز رد خون» آثاری هستند که نام او را در سینمای ایران پرآوازه کردند و به واسطه آنها توانست هم فروش در گیشه را تجربه کند و هم طیفی از مخاطبان را با شیوه جدید فیلمسازی‌اش همراه کند.

بعد از «ماجرای نیمروز؛ رد خون» بود که اعلام کرد دیگر قصد ندارد تا سال‌ها فیلم سیاسی بسازد، فشارهای مختلف از سوی همکارانش و البته سازمان‌های مختلف باعث شد او این تصمیم را بگیرد.
محمدحسین مهدویان بارها اعلام کرده خط قرمزش «مخاطب» است و تنها چیزی که می‌تواند روند فیلمسازی او را تغییر دهد، نظر مخاطبان است، همین است که باعث می‌شود بارها با مخاطبان فیلم‌هایش را ببیند و خود را ارزیابی کند و در طول ساخت فیلم هم مدام خود را جای آن‌ها بگذارد و متوجه شود که اشکال کارش کجاست.

«درخت گردو» تجربه‌ای متفاوت برای او محسوب می‌شود؛ فیلمی که از همان روزهای نخست ساخت، عنوان شد درباره بمباران شیمیایی سردشت است و عاشقانه‌ای در دل خود دارد.

سیدمصطفی احمدی، تهیه‌کننده پروژه‌های اخیر مهران مدیری این بار در قامت تهیه‌کننده فیلم مهدویان حاضر شده است و مهران مدیری و پیمان معادی هم به عنوان بازیگران این فیلم انتخاب شده‌اند.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

شهاب حسینی در نشست خبری فیلم «شین» | از حمله به مسعود کیمیایی تا علت حضور در فجر

نشست خبری شین

گزارش ویدئویی آرت‌تاکس از نشست خبری شین با حضور شهاب حسینی، میثم کزازی، آتش تقی‌پور، هوشنگ توکلی، غزال نظر و دیگر عوامل

شهاب حسینی با بیان اینکه جشنواره فجر سقف آرزوهایش نیست، گفت: مردم اگر صدای رسایی داشته باشند تا حرف خود را به گوش برسانند نیازی به خیابان رفتن و دادن خسارت‌های سنگین ندارند. اگر ما هنرمندیم و ادعایمان می‌شود پس صدای مردم باشیم.

صفحه‌ی اختصاصی جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم را در آرت‌تاکس این‌جا ببینید

نشست خبری فیلم «شین» با حضور شهاب حسینی بامداد ۲۰ بهمن‌ در پردیس سینمایی ملت برای این فیلم خارج از مسابقه برگزار شد.

در ابتدای این نشست که آتش تقی پور، هوشنگ توکلی و سیامک اطلسی به عنوان سه بازیگر پیشکسوت در کنار شهاب حسینی و غزاله نظر حضور داشتند، توکلی درباره بازی در فیلمی از ژانر وحشت گفت: این ژانر با زحمت مرحوم خاچیکیان وارد سینمای ایران شد ‌و کار سخت و پیچیده‌ای است مخصوصا اینکه با فرهنگ ما به سختی همخوانی پیدا می‌کند. در این سالها کارهای زیادی توسط جوان‌ها آمده و شکست خورده ولی این یکی حرفی برای گفتن داشت و فراتر از ژانر وحشت باید دیده شود.

میثم کزازی کارگردان این فیلم هم گفت: خیلی اعتقاد به ژانر ندارم و یک زیرمتن کلی در فیلم داشتیم که از هسته اصلی جداست. همه هدف این است که بگوییم همیشه وقت برای جبران کردن نداریم و خواستیم فضایی متفاوت از مثلت عشقی و خیانت داشته باشیم. اگر بازخورد خوبی بگیرم شاید در کار بعدی فیتیله ترس را در کارم بیشتر کنم.

در این نشست شهاب حسینی درباره انتخاب بازیگران بویژه قدیمی‌ترها مورد پرسش قرار گرفت ولی او همانطور که همه انتظار داشتند حرف‌های دیگری را مطرح کرد و گفت: امکان ندارد در گوشه ای از این سرزمین اتفاقی تلخ بیفتد و ما داغدار نشویم. ابراز همددری‌ می‌کنم با تمام داغداران وقایع اخیر و مجزا هم نمی‌کنم.

او با اشاره به اینکه خودش هم درخواست برگزاری این نشست را داده بود، افزود: من از وحدت میان مردم دفاع می‌کنم و از تلاشی دفاع می‌کنم تا تفرقه میان این سرزمین ایجاد نشود. جشنواره فجر مثل همه فسیتیوال‌های دنیا یک امکان است. کاری به فیلم‌سازان باسابقه ندارم بلکه با فیلمسازان جوان کار دارم که فردا قرار است آینده سینما باشند. آدم نمی‌تواند برنتابد. من نمی‌توانم ساکت بنشینم که استاد پیشکسوت سینما که روند کاری‌اش پیش روی تماشاگر است امسال باز هم فیلم نمی‌سازد که مطمئن است برخورد بدی با اثرش می‌شود و آن روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کنند و سنگ بنایی را می‌گذارند که نتیجه‌اش چیزی جز نفرت‌پراکنی نیست و بقیه را هم در یک آمپاس اخلاقی قرار می‌دهد. این بی‌انصافی است که آدم انقدر خودخواه باشد و به نوعی حرف بزند که ملاحظه هیچ‌کس را در آن نکند.

حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فیلم «شین» که نمایش داده شد، گفت: جشنواره فجر سقف آرزوهای من نیست.

او با اشاره به مصاحبه‌ای که چندی قبل با فریدون جیرانی داشته که نمی‌دانست پخش شده یا خیر، گفت: مردم اگر صدای رسایی داشته باشند و حرف خود را به گوش برسانند نیازی نیست به خیابان بروند و حرفشان را با خسارت سنگین بزنند. ما هنرمندیم؟ ادعایمان می‌شود؟ پس صدای مردم باشیم تا خسارات را کم کنیم و کاری کنیم بدون خسارت حرف آنها را بزنیم. یکی می‌گوید به جشنواره نمی‌آیم، خب نیا چه فایده‌ای دارد. همین فردا اگر من سرم را زمین بگذارم و بمیرم دنیا آخ نمی‌گوید.

وی تاکید کرد: مشکلات ما با هیچ دستی از خارج از کشور حل نمی‌شود. دو سال است دنیا را می‌چرخم و به این ایمان رسیده‌ام. مشکل ما بین خودمان و با تعامل میان خودمان حل می‌شود. اگر منتظر کسی از بیرون هستیم زهی خیال باطل.

منبع: ایسنا

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها