با ما همراه باشید

نشست خبری الیور استون صبح چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد. او درباره‌ی موضوعاتی چون فیلم‌سازی در خاورمیانه، جنگ عراق علیه ایران، فیلم جنجالی «اسکندر»، محدودیت هایش در ساخت فیلم «دبلیو» و «اسنودن» و… صحبت کرد.

به گزارش ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نخستین نشست «گذر اجتماعات» در هفتمین روز از سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به الیور استون کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده آمریکایی اختصاص داشت.

در این نشست خبری الیور استون، امیر اسفندیاری معاون بین‌الملل سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر نیز روی صحنه‌ی سالن شماره یک سینما فلسطین آمد.

الیور استون درباره حضورش در ایران گفت: «در ابتدا باید به خاطر کار فوق العاده ای که انجام دادید تشکر کنم و خیلی لطف داشتید که من را دعوت کردید. چیزی که با اطمینان می توانم آن را در اولین تجربه‌ام از سفر به ایران بگویم این است که شما ایرانی‌ها گرم‌ترین میزبان‌ها برای من بودید و چه در جلسات، چه در خیابان و چه در جمع مردم لبخند گرم شما را می‌دیدم. لبخند و پذیرایی گرم شما برای من یک مشوق محسوب می‌شود و اهمیت سینما و فیلم‌سازی را برای من یادآوری می‌کند.»

در ادامه‌ی نشست خبری الیور استون ، به پرسش رسانه‌ها از این کارگردان آمریکایی اختصاص یافت. این فیلم‌ساز مطرح آمریکایی که مهمان ویژه سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر است به سوالاتی درباره فیلم‌سازی درباره چهره‌های سیاسی ایران، حضور جعفر پناهی در جشنواره فیلم کن، فیلم‌سازی درباره بحران‌ها و جنگ‌ها در خاورمیانه و… پاسخ داد.

مستندسازی روح من را تازه می کند

استون در پاسخ به این‌که آیا علاقه دارد درباره شخصیت‌های سیاسی و غیرسیاسی ایران نیز برنامه‌ای دارد یا نه، عنوان کرد: «من خودم را یک روزنامه‌نگار نمی‌دانم بلکه یک دراماتیست هستم و وقتی از دراماتیست بودن خسته می‌شوم سراغ مستندسازی می‌روم زیرا روح من را تازه و با آدم‌ها و رهبران واقعی درگیر می‌کند. هم‌چنین با شخصیت‌هایی نظیر کاسترو، چاوز، پوتین، نتانیاهو و یاسر عرفات کار کرده‌ام و این مستندها باعث می‌شود به دنیای واقعی برگردم و زندگی را به طور ملموس حس کنم.»

هرگز قصد نداشتم با احمدی نژاد مصاحبه کنم

کارگردان فیلم «نیکسون» افزود: «در حال حاضر برنامه خاصی برای فیلم‌سازی درباره یک رهبر سیاسی ایرانی ندارم.»

او همچنین تاکید کرد: «مدتی پیش قصه‌ای جعلی مطرح شد که من درخواست کرده بودم با محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری سابق ایران مصاحبه کنم که این موضوع را انکار می‌کنم و می‌گویم هرگز چنین تصمیمی نداشته‌ام. طبیعی است وقتی کسی در صدر اخبار قرار می‌گیرد چنین مطالبی درباره‌اش منتشر شود، اما من آنقدرها هم آدم جاه‌طلبی نیستم.»

استون در نهایت گفت: «اگر بخواهم پاسخی مشخص به پرسش شما بدهم باید بگویم اگر فرصتی دست دهد و انرژی‌اش را داشته باشم، شاید روزی درباره یک سیاست‌مدار ایرانی فیلم بسازم.»

در دنیایی بسیار سیاسی زندگی می کنیم

 

استون در پاسخ به دبورا یانگ منتقد هالیوود ریپورتر درباره وضعیت جعفر پناهی سینماگر ایرانی و حضورش در جشنواره فیلم کن عنوان کرد: «او را چندان نمی‌شناسم. به نظرم برای فیلم‌ساز مهم است که بتواند فیلم بسازد، گاهی ممکن است بتواند در عرصه‌ای حضور یابد یا نه. من درباره جزییات سیاسی ماجرا اطلاعی ندارم.»

توضیح درباره سینمای ایران

در ادامه‌ی نشست خبری الیور استون ، او در پاسخ به این پرسش که دو روز گذشته اظهار کرده‌ بود بعضی از فیلم‌های ایرانی و هندی خسته کننده‌اند و مشخصن کدام اثر را در این اظهار نظر مدنظر داشته است، گفت: «یادم نمی‌آید به طور خاص به فیلم‌های ایرانی و هندی اشاره کرده باشم و از مسئولان جشنواره خواستم تا موضوع را برای خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها روشن کنند. من به طور کلی در آن جلسه می‌گفتم که روند قصه فیلم‌ها در جشنواره‌ها خسته کننده است و اکثر فیلم‌ها حالت خسته‌کننده و یکنواخت دارند. ضمن این‌که من در جمع دانشجویان صحبت می‌کردم و توصیه‌ای صادقانه به آن‌ها داشتم که تا می‌توانند از کشمکش در فیلم‌هاشان استفاده کنند.»

استون ادامه داد: «بیلی وایلدر به فیلم «نیکسون» من انتقاد داشت که چرا انقدر طولانی است در حالی که من معتقدم «نیکسون» به اندازه کافی هیجان دارد. این نظرات کاملن شخصی و طبیعی است.»

 

بیش‌تر ببینید:

گفت‌وگوی اختصاصی آرت‌تاکس با دبورا یانگ | لینک تماشا

گفت‌وگوی اختصاصی آ‌رت‌تاکس با الیویه مگاتون | لینک تماشا

گفت‌وگوی اختصاصی آرت‌تاکس با فرانکو نرو | لینک تماشا

 

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای ایران

من این فیلم را اینطور نمی‌دیدم | داستان روز واقعه

روز واقعه

من این فیلم را اینطور نمی‌دیدیم | داستان روز واقعه

اختصاصی از آرت‌تاکس: داستان روزهایی که نگذاشتند بهرام بیضایی مهم‌ترین فیلم سینمای ایران درباره‌ی واقعه‌ی عاشورا را خودش بسازد

شکی نیست که «روز واقعه» مهم‌ترین فیلم سینمای ایران درباره‌ی واقعه‌ی عاشوراست اما این عنوان را در تمام این سال‌ها به واسطه‌ی متن بهرام بیضایی نثار این فیلم کرده‌اند، تا اجرای شهرام اسدی. با این حال، به‌نظر می‌رسد وقت آن رسیده باشد که بپرسیم «روز واقعه»ی کنونی، چه اندازه فیلمی از آنِ بهرام بیضایی‌ست و خود او چه میزان از فیلمی که نگذاشتند خود بسازد رضایت دارد. فیلم‌ساز به هجرت رفته‌ی این سال‌ها، تنها یک‌بار دراین‌باره صحبت کرده.

 

بازخوانی روز واقعه‌ی بهرام بیضایی در آرت‌تاکس

 

 

در گفت‌وگویی با جواد طوسی. او آن روزها را این‌گونه تعریف می‌کند:
روز واقعه را نگذاشتند خودم بسازم. لااقل ده تا کارگردان عوض شد و من تعجب می‌کردم که این همه آدم نمی‌توانند این فیلم را بسازند. حتا گفتند واروژ کریم مسیحی این فیلم را بسازد. خوشحال می‌شدم اگر او این فیلم را می‌ساخت. حتا اسم آقای محمدرضا اصلانی را آوردند. خیلی‌ها عقیده داشتند که چند جای فیلم را باید عوض کنم، امّا من برای عوض کردن نرفتم. به‌هرحال آقای شهرام اسدی مهارتش را داشت که لااقل تعداد جاهایی را که می‌خواستند عوض شود به سه برساند و فیلمی بسازد شبیه فیلم‌هایی که قرار است از تلویزیون پخش شود… اصلن نمی‌خواهم بگویم راضی هستم یا نه. تمام حرف من این است که من این فیلم را این‌طور نمی‌دیدم. این فیلم شباهتی به فیلم‌هایی که داشتم ندارد.

 

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

فرشته طائرپور ۱۴۰۰ – ۱۳۳۱

فرشته طائرپور

فرشته طائرپور ۱۴۰۰ – ۱۳۳۱

تهیه‌کننده، نویسنده و فعال صنفی سینمای ایران بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. فرشته طائرپور نخستین تهیه‌کننده زن ایرانی بود که به عنوان رئیس هیئت‌مدیره‌ی خانه سینما (بزرگ‌ترین سندیکای صنفی سینماگران ایرانی) فعالیت کرد. خانم طائرپور ۶۹ساله بود‌.

طائرپور در بهمن ۱۳۳۱ در تهران به دنیا آمد و فارغ‌التحصیل کارشناسی ادبیات انگلیسی بود. او مدتی را به عنوان نویسنده و عضو هیئت تحریریه در مجله زن مشغول به کار شد و در سال‌های بعد ضمن مدیریت مرکز نگارش ویرایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با گروه‌های کودک و نوجوان شبکه‌های اول و دوم سیما در مقام مشاور و نویسنده همکاری داشته‌است. طائرپور به دنبال فعالیت ادبی در حوزه کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۶۶ در زمینه سینمای کودک نیز به کار پرداخت.

 

فرشته طائرپور : جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر موزیکال خستگی طعنه‌ی دیگران را از بین برد!

 

خانه ادبیات و هنر کودکان و نوجوانان که طائرپور مدیرعامل آن است تاکنون بیش از ده فیلم سینمایی و حدود بیست هزار دقیقه آثار ویدئویی تهیه کرده‌است. طائرپور تجربه‌ی داوری جشنواره‌ی فیلم فجر را داشت و جوایز متعددی در کارنامه دارد.

آرت‌تاکس درگذشت خانم طائرپور را به دخترش غزل شاکری و خانواده‌ی گرامی‌اش، جامعه‌ی سینمای ایران و دوستداران این سینما تسلیت می‌گوید.

 

 

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

خبر

خودمان دردمندیم اما آغوش‌مان به روی همسایه باز باشد

افغانستان

خودمان دردمندیم اما آغوش‌مان به روی همسایه باز باشد

انجمن صنفی فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم‌کردن رخدادهای امروز افغانستان و سکوت جهانی، خواستار همراهی حاکمیت و مردم ایران با شرایط هولناک مردم افغانستان شد.
متن بیانیه‌ی انجمن صنفی فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران به شرح زیر است:
زنان و کودکان اولین قربانیان جنگ هستند. آن‌چه در افغانستان می‌گذرد، فاجعه‌ای اخلاقی است. آنانی که با طالبان معامله کرده‌اند و مردم افغانستان را به مسلخ این زشتکاران بداندیش فرستاده‌اند، انگار حافظه‌ای برای یادآوری نداشتند که طالبان ثابت کرده‌ به هیچ اصول اخلاقی و عهدی پای‌بند نیست.
ما فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران نگرانیم. نگران از آن‌چه که قرار است بر سر مردم افغانستان بیاید. گفته‌اند برای سیاستمداران مردم یا وسیله هستند یا دشمن، دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و این مردم هستند که زندگی نمی‌کنند، کشته می‌شوند.
درخواست می‌کنیم و انتظار داریم: مرزها را به روی هنرمندان، نویسندگان، روشنفکران و هر افغان‌ای که نمی‌تواند تحت حاکمیت طالبان زندگی کند باز کنید، مرزها را به روی زنان و دختران و کودکان افغان باز کنید، کمک کنید کشته نشوند، کمک کنید منتقل بشوند به کشورهایی که اعلام کرده‌اند پذیرای پناه‌جویان هستند.

مردم ما زیر بار خشکسالی، گرانی و بیماری کرونا در حال تباه شدن هستند اما آغوش‌شان برای مردمی که سرزمین مادری‌شان را از دست داده‌اند، باز است.
با چشمی گریان و قلبی اندوهگین، نگران زنان و کودکان و نخبگان افغان و هر آن‌کس از این ملت که می‌خواهد دور از اندیشه‌ی طالب زندگی کند هستیم. کمک کنید قتل‌عام نشوند، به بردگی بُرده نشوند.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

 

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها