با ما همراه باشید

گزارش ویدئویی آرت‌تاکس از نشست خبری خروج با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا، فرامرز قریبیان، سام قریبیان، کامبیز دیرباز و دیگر عوامل

نشست خبری فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا از آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر عصر ۱۸ بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد.

ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان، فرامرز قریبیان، سام قریبیان، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی‌نیا و پانته‌آ پناهی‌ها بازیگران، حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده، کارن همایون‌فر آهنگساز و دیگر عوامل فنی فیلم در این نشست حضور داشتند و خسرو نقیبی به‌عنوان منتقد عوامل فیلم را همراهی می‌کرد.

از خروج بیش‌تر ببینید:

خروج در اوج | آخرین اخبار از پروژه‌ی جدید ابراهیم حاتمی‌کیا

 ابراهیم حاتمی‌کیا در پاسخ به اینکه اگر به جای کاراکتر اصلی فیلم «خروج» بودید به رئیس جمهور چه می‌گفتید، گفت: واقعیت این است که این پانورامای اینجا کمی فشار می‌آورد. گویا هرچه سن ما بالاتر می‌رود فیلمسازی سخت‌تر می‌شود و توقع‌ها هم بالاتر می‌رود. در بیست دقیقه ابتدایی فیلم می‌گفتیم که این کشاورزان چه می‌خواهند به رئیس‌جمهور بگویند حتی در آخر فیلم هم حرف آن‌ها از زبان کامبیز دیرباز گفته می‌شود.

صفحه‌ی اختصاصی جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم را در آرت‌تاکس این‌جا ببینید

سام قریبیان در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر تجربه هم‌بازی شدن با پدرش گفت: این فرصتی بود که آقای حاتمی‌کیا فراهم کردند. قهرمان اصلی فیلم آقای قریبیان هستند و من هم از این فرصت استفاده کردم. بعد از ۲۶ سال در کنار پدرم حضور پیدا کردم که خیلی برایم تجربه لذت بخشی بود.

سپس پانته‌آ پناهی‌ها بازیگر فیلم درباره شباهت نقشش در فیلم «خروج» با فیلم «نفس» اظهار کرد: نگران بودم که این نقش شبیه نقشم در فیلم «نفس» شود. نمی‌دانم چگونه شد نتیجه همیشه برایم ترسناک است. سعی کردم این اتفاق نیفتد و با تغییراتی متفاوت شود.

حاتمی‌کیا درباره پایان‌بندی فیلم و اعمال نظر سفارشی در این زمینه گفت: این پایان‌بندی تحمیلی نبود و مسئولیتش را می‌پذیرم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه در زمان «دیده‌بان» گفته از کسب سیمرغ عذاب وجدان می‌گیرد و اگر بلی این فیلم سیمرغ بگیرد عذاب وجدان می‌گیرد یا نه؟ بیان کرد: من تا لحظه آخر هرچقدر سیمرغ بگیرم همه را نگه می‌دارم.

حاتمی‌کیا درباره امکان بی‌توجهی جشنواره به فیلم گفت: من آنقدر در طول این ۳۵ سال فیلم ساختم که دیگر برایم توجه جشنواره مهم نیست. من به این قضیه عادت دارم و این سلیقه داوران است. در باره سالی که فیلم «برج مینو» و «بوی پیراهن یوسف» را ساختم اصلاً به فیلم‌ها توجه نشد و در زمان فیلم «چ» هم همین بی‌توجهی رخ داد پس برایم اهمیتی ندارد.

کارگردان «بوی پیراهن یوسف» در ادامه درباره انتقاداتی که نسبت به «خروج» در روزهای اخیر مطرح شده است بیان کرد: من نگران هجمه‌ها نبودم. همیشه این موضوع وجود دارد انواع طیف‌های مختلف مخالف وجود دارد. برخی می‌توانند فیلم را دوست داشته باشند برخی نه. اما از بی‌ادبی خوشم نمی‌آید.

وی سپس خطاب به هجمه‌کنندگان گفت: گناه ما چیست که فیلم می‌سازیم؟ چرا دادگاه تشکیل می‌شود؟ چرا جنس نوشته‌ها و واکنش‌ها دادگاهی شده‌است. این چه زبان بی‌حیایی برای من سرباز است؟ چرا بی‌حیا می‌شویم؟ به من می‌گویند دهه‌ات گذشته؛ جمله خودم را به خودم پس می‌دهید؟ روزی که علی حاتمی رفت آیا جایش پر شد؟ ما کنار برویم؟ لذت می‌برید از این رفتار؟ از این ور و آن ور این واکنش‌ها وجود دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

خبر

نخستین تصویر از مهران مدیری در فیلمِ مسعود کیمیایی

نخستین تصویر خائن کشی

ببینید:‌ نخستین تصویر «خائن کشی»

فیلم‌برداری فیلم سینمایی «خائن‌کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی علی اوجی به نیمه رسید.امیر آقایی، سارا بهرامی، پانته آ بهرام، پولاد کیمیایی، اندیشه فولادوند، سام درخشانی، حمیدرضا آذرنگ و مهران مدیری بازیگران فیلم «خائن‌کشی» هستند.
فیلم‌برداری سی‌امین فیلم مسعود کیمیایی هم‌چنان در تهران ادامه دارد.

عکس: احمدرضا شجاعی

در کنار نخستین تصویر خائن کشی بخوانید:

کیمیایی از کجا وارد زندگی ما شد: نوشته‌ای از سعید مروتی برای ۷۹ساله‌گی مسعود کیمیایی

The first image of Mehran Modiri in Masoud Kimiai’s “Killing the traitor”The filming of the movie “Killing the traitor” directed by Masoud Kimiaei and produced by Ali oji is half over
Amir Aghaee, Sara Bahrami, Pantea Bahram, Poolad Kimiai, Andisheh Fooladvand, Sam Derakhshani, Hamidreza Azarang and Mehran Modiri the best cast of “Killing the traitor”. It continues in Tehran

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

قصیده‌ی گاو سفید نماینده‌ی ایران در برلین ۲۰۲۱

قصیده گاو سفید

بخوانید: فهرست کامل بخش مسابقه‌ی هفتاد و یکمین برلیناله
قصیده گاو سفید نماینده‌ی ایران در برلین ۲۰۲۱

صفحه‌ی رسمی برلیناله نوشت «۱۵ عنوان منتخب از ۱۶ کشور نشان می‌دهد که پاسخ فیلم‌سازان به وضعیت پیچیده‌ی حال حاضر جهان، ساختن فیلم‌هایی عمیقن شخصی است. در این فهرست بسیاری از فیلم‌سازان به جشنواره بازمی‌گردند؛ از جمله سلین سیاما و دریافت‌کنندگان خرس نقره‌ای هونگ سانگ‌سو و آلونسو رویزپالاشس. این فیلم‌ها به همراه تعدادی فیلم معتبر از سراسر جهان امسال برای خرس‌های طلایی و نقره‌ای رقابت می‌کنند. فیلم‌های بخش مسابقه، طی یک رویداد آنلاین در اوایل ماه مارس به متخصصان (سینماگران و منتقدان) عرضه می‌شود و سپس در یک برنامه‌ی ویژه‌ی تابستانی در ماه ژوئن در سینماهای سراسر برلین نمایش داده می‌شوند.»

معرفی فیلم قصیده گاو سفید را این‌جا ببینید.

خبر مهم برای سینمای ایران نمایش فیلم «قصیده‌ی گاو سفید» است که سال گذشته در جشنواره‌ی فیلم فجر به نمایش درآمد اما این‌جا به نام ساخته‌ی مشترک بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم و محصول ایران و فرانسه معرفی شده است.

فهرست کامل فیلم‌های بخش مسابقه‌ی برلیناله ۲۰۲۱ به شرح زیر است:
🔴 محوشدن (خاویر بوویس)
🔴 بخت بد یا … (رادو جود)
🔴 قصیده‌ی گاو سفید (بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم)
🔴 فابیان – برو سراغ سگ‌ها (دومینیک گراف)
🔴 جنگل – من تو را همه‌جا می بینم (بنس فلیگاف)
🔴 آقای باخمان و کلاس‌اش (ماریا اسپته)
🔴 من مرد تو هستم (ماریا شریدر)
🔴 مقدمه (هونگ سانگ‌سو)
🔴 جعبه‌ی حافظه (جوآنا حاجی‌توماس و خلیل جوریگ)
🔴 نور طبیعی (دنس ناگی)
🔴 هم‌سایه (دنیل برول)
🔴 مامان کوچولو (سلین سیاما)
🔴 یک فیلم پلیسی (آلونسو رویزپالاشس
🔴 وقتی به آسمان نگاه می‌کنیم چه می‌بینیم؟ (الکساندر کوبریدزه)
🔴 چرخ بخت و خیال (ریوسوکه هاماگوچی)

Announcing the Competition lineup for the 71st Berlinale! The 15 selected titles from 16 countries show filmmakers responding to current global disruptions with dense, deeply personal films. The selection sees many filmmakers returning to the festival, among them Céline Sciamma and Silver Bear recipients Hong Sangsoo and Alonso Ruizpalacios. These and many more spellbinding films will be vying for the Golden and Silver Bears this year.
Our Competition films will be presented to industry professionals during our online Industry Event in early March, and then screened in cinemas across Berlin during our Summer Special in June.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

نقد فیلم یدو:‌ یک داستان کوتاه چندکلمه‌ای نوشته‌ی محمدحسین گودرزی

نقد یدو

نقد یدو نوشته‌ی محمدحسین گودرزی

یدو نتیجه‌ی تمجیدها از ۲۳نفر است. وقتی فیلم‌ساز شرح ماوقع را با تکیه‌‌ بر داستانی واقعی در زمان جنگ خودبسنده دید و بدون سروشکل و شاخ‌وبرگ‌دادن به ایده‌ای تک‌خطی، با تمجیدهای بیش‌ازحد جراید و برنامه‌ی مشهور سینمایی تلویزیون روبه‌رو شد تا به کاستی‌های اثر اولش بی‌توجه شود.
یدو درست مثل ۲۳نفر با کمبود مواد داستانی مواجه است. مرعوب خلاصه‌ی منبع اقتباس کم‌حجمش در نیم‌خط شده و می‌خواهد جای خالی پیش‌روی میانه‌ی داستان را با حرکات دوربین پر کند و با موسیقی متن به آن حجم ببخشد. فیلم به‌سرعت همه‌‌ی اطلاعات داستانی را با مخاطب درمیان می‌گذارد و مخاطب را آماده‌ می‌کند تا با مسأله‌ی ترک شهر زیر فشار انفجارها یا ایستاده‌گی در آن، تحت‌تأثیر قرار بگیرد. این اتفاق هرگز رخ نمی‌دهد و فیلم تا انتها در همان نقطه‌ی اولیه باقی می‌ماند و بعد از حدود ۲۰دقیقه، مشخص می‌شود داستانی وجود ندارد؛ داستان را برایند کشمکش‌ها و تجمیع نیروهای مخالف می‌دانیم.

نقد یدو نوشته‌ی گل‌بو فیوضی | روایت جبر زندگی در گذاشتن و رفتن 

در یدو، مادر می‌خواهد بماند و پسر، نه. این اختلاف در سطح کلام باقی می‌ماند و کوچک‌ترین کنشی وجود ندارد که تقابل آرا را به‌سطحی دیگر ببرد. ما نه از میزان پیش‌روی دشمن باخبریم، نه می‌دانیم اعضای خانواده چه‌قدر برای تصمیم نهایی فرصت دارند و نه چیزی از دلیل خواست مادر می‌دانیم جز این‌که حیوان خانه‌گی‌شان ممکن است بی‌غذا بماند. اصلن چرا این‌قدر فیلم نسبت به خلق دل‌بسته‌گی‌های مختلف برای مادر کوتاهی کرده؟ چرا این‌قدر خالی از نوستالژی، شهر و خاک و ریشه را خلاصه کرده در چند حیوان؟ باید با دیدن هر خشتی دل‌مان بلرزد و دل‌تنگ شویم برای لحظه‌های ازدست‌رفته اما یدو بی‌اعتنا به خلاصه‌داستانش، هیچ حسی درباره‌ی شهر و کنش جمعی نمی‌آفریند.
یدو از نوک‌پا که سمپاتیک‌نشدن پسر قصه در همان ابتداست تا سر و انتهای قصه اشکال و ایراد دارد و دراین‌میان، هیچ ستون‌ فقراتی هم برای اتصال ابتدا به انتها وجود ندارد. تصمیم بی‌پرداخت قبلیِ انتهای قصه، سازندگان را مرعوب کرده اما از آن‌جا که شناخت دقیقی از تفکر و تخیل پسر به ما نداده‌اند، آسان نیست که در پایان به‌وجد بیاییم.
رویکرد ضدجنگ و نگاه انسانی گم‌شده در فیلم‌های جنگی، شعارهای خوبی‌اند اما در یدو زورشان نمی‌رسد به بی‌اثربودن صحنه‌ی خنثاسازی توسط جوان اصفهانی، جملات درشت در دهان آدم‌های صف نانوایی، بیش‌ از یک‌ساعت درجازدنِ فیلم و گیرکردن پشت جملات تکراری مادر و تلاش‌های بی‌فایده‌ی دوربین درراستای خلق فضایی یک‌دست.

 

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها