art-970208975

نشست خبری ریتی پان | هر کدام‌مان یک داستان داریم و با از بین رفتن ما آن داستان هم از دست می‌رود

سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر |‌ گزارش اختصاصی آرت‌تاکس از نشست خبری ریتی پان مستندساز برجسته‌ی کامبوجی

نشست خبری ریتی پان کارگردان و تهیه‌کننده کامبوجی با حضور شادمهر راستین، مدیر باشگاه جشنواره جهانی فجر در «گذراجتماعات» برگزار شد.

عکس کاور: علیرضا صوت‌اکبر

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نشست خبری ریتی پان کارگردان و تهیه‌کننده کامبوجی، چهارشنبه ۵ اردیبهشت ساعت ۱۶ در «گذراجتماعات» سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجرواقع در طبقه هفتم پردیس چارسو برگزار شد.

شادمهر راستین در معرفی این کارگردان با عنوان اینکه ریتی پان با نگاهی انسانی، رویدادهای تاریخی را در مستندهایش به تصویر می کشد، گفت: «ریتی پان در مستندهایش این سوال را مطرح می‌کند که بعد از کشتارها چگونه زندگی کنیم؟ جواب‌هایش توانسته‌اند او را نامزد دریافت جایزه‌های جهانی و صلح کند.»

مدیر باشگاه جشنواره جهانی فیلم فجر با توضیح این مطلب که ریتی پان در ساخت مستندهایش از همه روش های سینمای داستانی برای جذاب کردن قصه استفاده می‌کند،گفت: «ریتی پان به تازگی وارد عرصه تهیه‌کنندگی هم شده و در حال حاضر بر روی فیلمی آلترناتیو کار می‌کند.»

در ادامه‌ی این نشست خبری ریتی پان شناخته‌شده‌ترین کارگردان سینمای کامبوج با بیان اینکه برای اولین بار است در ایران حضور دارد اما پیش از این بسیار درباره ایران مطالعه داشته و فیلم‌های ایرانی را دنبال کرده است، گفت: «کشور شما برای من یک کشور سینمایی محسوب می‌شود و افتخار می‌کنم اینجا هستم. بارها فیلم‌های ایرانی را دیده‌ام که پیش از آن به من گفته‌اند بازیگران این فیلم اولین بار است که جلوی دوربین می‌روند اما بازی‌شان شگفت‌انگیز بوده است.»

این کارگردان که فیلم‌هایی درباره نسل‌کشی خمرهای سرخ در کامبوج ساخته و شهرت جهانی پیدا کرده با اشاره به اینکه او شجاع‌تر یا قوی‌تر از کسانی که در آن جنایت‌ها از دست رفته‌اند، نیست عنوان کرد: «ما معمولن با عدد و رقم در کشتارها سر و کار داریم و درباره انسان ها و داستان‌هاشان حرفی نمی‌زنیم در حالی‌که طبیعی بود من به عنوان بازمانده‌ای از این جنایت، داستان این آدم‌ها را بگویم و این‌که چرا آن‌ها را از دست داده‌ایم.»

این کارگردان کامبوجی با اشاره به این‌که هما‌ن‌طور که همه ما یک بدن داریم گفت: «هر کدام‌مان هم یک داستان داریم و با از بین رفتن ما آن داستان هم از دست می‌رود.»

او ادامه داد: «در جنایت‌های ضد بشری تنها انسان‌ها نیستند که از بین نمی‌روند بلکه فرهنگ و هویت‌ها هم هستند که شناسنامه‌شان از دست می‌رود.»

ریتی پان شاهد جنایت‌بودن را باعث قوی‌شدن اراده‌اش دانست و گفت: «من همیشه می‌خواستم نشانگر رنجی باشم که این آدم‌ها کشیده‌اند و تنها با فیلم نبود که می‌خواستم از آن‌ها بگویم، زمانی با موسیقی و خواندن و زمانی هم با نقاشی تصویرگر رنج آن‌ها شدم.»

در ادامه‌ی این نشست، شادمهر راستین با این توضیح که خمرهای سرخ، گروه کمونیستی بودند که کامبوج را گرفتند و به آنها تنها ۴۸ ساعت برای تخلیه وقت دادند و در عرض چند روز ۲ میلیون نفر از آن‌ها را کشتند، نگاه ریتی پان را از دریچه فراموشی و انتقام ندانست.

این کارگردان کامبوجی جشنواره را دارای نقش مهمی در معرفی فیلم‌ها در عرصه بین‌الملل دانست و ادامه داد: «همین صف‌های بلندی که امروز در پشت در سالن‌های این جشنواره می‌بینید نشان از اهمیت جشنواره و باعث خوشحالی من است که می‌بینم بیشتر این افراد جوان‌ها هستند و تا نیمه‌های شب در این جشنواره فیلم می‌بینند.»

در پایان شادمهر راستین با اشاره به اینکه فیلم «تبعید» ساخته ریتی پان ، سال گذشته در جشنواره جهانی فیلم فجر نمایش داده شد و به حدی از آن استقبال شد که به سانس فوق العاده کشیده شد، خبر داد که از ریتی پان قول گرفته شده تا جدید ترین ساخته‌اش را در این جشنواره و برای اولین بار نمایش بدهد.

 

 

بیش‌تر ببینید:

گفت‌وگوی اختصاصی آرت‌تاکس با دبورا یانگ | لینک تماشا

گفت‌وگوی اختصاصی آ‌رت‌تاکس با الیویه مگاتون | لینک تماشا

گفت‌وگوی اختصاصی آرت‌تاکس با فرانکو نرو | لینک تماشا

 

لینک کوتاه:

شاید این ها را نیز دوست داشته باشید

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *