با ما همراه باشید

گزارش ویدئویی آرت‌تاکس از نشست خبری شین با حضور شهاب حسینی، میثم کزازی، آتش تقی‌پور، هوشنگ توکلی، غزال نظر و دیگر عوامل

شهاب حسینی با بیان اینکه جشنواره فجر سقف آرزوهایش نیست، گفت: مردم اگر صدای رسایی داشته باشند تا حرف خود را به گوش برسانند نیازی به خیابان رفتن و دادن خسارت‌های سنگین ندارند. اگر ما هنرمندیم و ادعایمان می‌شود پس صدای مردم باشیم.

صفحه‌ی اختصاصی جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم را در آرت‌تاکس این‌جا ببینید

نشست خبری فیلم «شین» با حضور شهاب حسینی بامداد ۲۰ بهمن‌ در پردیس سینمایی ملت برای این فیلم خارج از مسابقه برگزار شد.

در ابتدای این نشست که آتش تقی پور، هوشنگ توکلی و سیامک اطلسی به عنوان سه بازیگر پیشکسوت در کنار شهاب حسینی و غزاله نظر حضور داشتند، توکلی درباره بازی در فیلمی از ژانر وحشت گفت: این ژانر با زحمت مرحوم خاچیکیان وارد سینمای ایران شد ‌و کار سخت و پیچیده‌ای است مخصوصا اینکه با فرهنگ ما به سختی همخوانی پیدا می‌کند. در این سالها کارهای زیادی توسط جوان‌ها آمده و شکست خورده ولی این یکی حرفی برای گفتن داشت و فراتر از ژانر وحشت باید دیده شود.

میثم کزازی کارگردان این فیلم هم گفت: خیلی اعتقاد به ژانر ندارم و یک زیرمتن کلی در فیلم داشتیم که از هسته اصلی جداست. همه هدف این است که بگوییم همیشه وقت برای جبران کردن نداریم و خواستیم فضایی متفاوت از مثلت عشقی و خیانت داشته باشیم. اگر بازخورد خوبی بگیرم شاید در کار بعدی فیتیله ترس را در کارم بیشتر کنم.

در این نشست شهاب حسینی درباره انتخاب بازیگران بویژه قدیمی‌ترها مورد پرسش قرار گرفت ولی او همانطور که همه انتظار داشتند حرف‌های دیگری را مطرح کرد و گفت: امکان ندارد در گوشه ای از این سرزمین اتفاقی تلخ بیفتد و ما داغدار نشویم. ابراز همددری‌ می‌کنم با تمام داغداران وقایع اخیر و مجزا هم نمی‌کنم.

او با اشاره به اینکه خودش هم درخواست برگزاری این نشست را داده بود، افزود: من از وحدت میان مردم دفاع می‌کنم و از تلاشی دفاع می‌کنم تا تفرقه میان این سرزمین ایجاد نشود. جشنواره فجر مثل همه فسیتیوال‌های دنیا یک امکان است. کاری به فیلم‌سازان باسابقه ندارم بلکه با فیلمسازان جوان کار دارم که فردا قرار است آینده سینما باشند. آدم نمی‌تواند برنتابد. من نمی‌توانم ساکت بنشینم که استاد پیشکسوت سینما که روند کاری‌اش پیش روی تماشاگر است امسال باز هم فیلم نمی‌سازد که مطمئن است برخورد بدی با اثرش می‌شود و آن روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کنند و سنگ بنایی را می‌گذارند که نتیجه‌اش چیزی جز نفرت‌پراکنی نیست و بقیه را هم در یک آمپاس اخلاقی قرار می‌دهد. این بی‌انصافی است که آدم انقدر خودخواه باشد و به نوعی حرف بزند که ملاحظه هیچ‌کس را در آن نکند.

حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فیلم «شین» که نمایش داده شد، گفت: جشنواره فجر سقف آرزوهای من نیست.

او با اشاره به مصاحبه‌ای که چندی قبل با فریدون جیرانی داشته که نمی‌دانست پخش شده یا خیر، گفت: مردم اگر صدای رسایی داشته باشند و حرف خود را به گوش برسانند نیازی نیست به خیابان بروند و حرفشان را با خسارت سنگین بزنند. ما هنرمندیم؟ ادعایمان می‌شود؟ پس صدای مردم باشیم تا خسارات را کم کنیم و کاری کنیم بدون خسارت حرف آنها را بزنیم. یکی می‌گوید به جشنواره نمی‌آیم، خب نیا چه فایده‌ای دارد. همین فردا اگر من سرم را زمین بگذارم و بمیرم دنیا آخ نمی‌گوید.

وی تاکید کرد: مشکلات ما با هیچ دستی از خارج از کشور حل نمی‌شود. دو سال است دنیا را می‌چرخم و به این ایمان رسیده‌ام. مشکل ما بین خودمان و با تعامل میان خودمان حل می‌شود. اگر منتظر کسی از بیرون هستیم زهی خیال باطل.

منبع: ایسنا

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر

نخستین تصویر از مهران مدیری در فیلمِ مسعود کیمیایی

نخستین تصویر خائن کشی

ببینید:‌ نخستین تصویر «خائن کشی»

فیلم‌برداری فیلم سینمایی «خائن‌کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی علی اوجی به نیمه رسید.امیر آقایی، سارا بهرامی، پانته آ بهرام، پولاد کیمیایی، اندیشه فولادوند، سام درخشانی، حمیدرضا آذرنگ و مهران مدیری بازیگران فیلم «خائن‌کشی» هستند.
فیلم‌برداری سی‌امین فیلم مسعود کیمیایی هم‌چنان در تهران ادامه دارد.

عکس: احمدرضا شجاعی

در کنار نخستین تصویر خائن کشی بخوانید:

کیمیایی از کجا وارد زندگی ما شد: نوشته‌ای از سعید مروتی برای ۷۹ساله‌گی مسعود کیمیایی

The first image of Mehran Modiri in Masoud Kimiai’s “Killing the traitor”The filming of the movie “Killing the traitor” directed by Masoud Kimiaei and produced by Ali oji is half over
Amir Aghaee, Sara Bahrami, Pantea Bahram, Poolad Kimiai, Andisheh Fooladvand, Sam Derakhshani, Hamidreza Azarang and Mehran Modiri the best cast of “Killing the traitor”. It continues in Tehran

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

قصیده‌ی گاو سفید نماینده‌ی ایران در برلین ۲۰۲۱

قصیده گاو سفید

بخوانید: فهرست کامل بخش مسابقه‌ی هفتاد و یکمین برلیناله
قصیده گاو سفید نماینده‌ی ایران در برلین ۲۰۲۱

صفحه‌ی رسمی برلیناله نوشت «۱۵ عنوان منتخب از ۱۶ کشور نشان می‌دهد که پاسخ فیلم‌سازان به وضعیت پیچیده‌ی حال حاضر جهان، ساختن فیلم‌هایی عمیقن شخصی است. در این فهرست بسیاری از فیلم‌سازان به جشنواره بازمی‌گردند؛ از جمله سلین سیاما و دریافت‌کنندگان خرس نقره‌ای هونگ سانگ‌سو و آلونسو رویزپالاشس. این فیلم‌ها به همراه تعدادی فیلم معتبر از سراسر جهان امسال برای خرس‌های طلایی و نقره‌ای رقابت می‌کنند. فیلم‌های بخش مسابقه، طی یک رویداد آنلاین در اوایل ماه مارس به متخصصان (سینماگران و منتقدان) عرضه می‌شود و سپس در یک برنامه‌ی ویژه‌ی تابستانی در ماه ژوئن در سینماهای سراسر برلین نمایش داده می‌شوند.»

معرفی فیلم قصیده گاو سفید را این‌جا ببینید.

خبر مهم برای سینمای ایران نمایش فیلم «قصیده‌ی گاو سفید» است که سال گذشته در جشنواره‌ی فیلم فجر به نمایش درآمد اما این‌جا به نام ساخته‌ی مشترک بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم و محصول ایران و فرانسه معرفی شده است.

فهرست کامل فیلم‌های بخش مسابقه‌ی برلیناله ۲۰۲۱ به شرح زیر است:
🔴 محوشدن (خاویر بوویس)
🔴 بخت بد یا … (رادو جود)
🔴 قصیده‌ی گاو سفید (بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم)
🔴 فابیان – برو سراغ سگ‌ها (دومینیک گراف)
🔴 جنگل – من تو را همه‌جا می بینم (بنس فلیگاف)
🔴 آقای باخمان و کلاس‌اش (ماریا اسپته)
🔴 من مرد تو هستم (ماریا شریدر)
🔴 مقدمه (هونگ سانگ‌سو)
🔴 جعبه‌ی حافظه (جوآنا حاجی‌توماس و خلیل جوریگ)
🔴 نور طبیعی (دنس ناگی)
🔴 هم‌سایه (دنیل برول)
🔴 مامان کوچولو (سلین سیاما)
🔴 یک فیلم پلیسی (آلونسو رویزپالاشس
🔴 وقتی به آسمان نگاه می‌کنیم چه می‌بینیم؟ (الکساندر کوبریدزه)
🔴 چرخ بخت و خیال (ریوسوکه هاماگوچی)

Announcing the Competition lineup for the 71st Berlinale! The 15 selected titles from 16 countries show filmmakers responding to current global disruptions with dense, deeply personal films. The selection sees many filmmakers returning to the festival, among them Céline Sciamma and Silver Bear recipients Hong Sangsoo and Alonso Ruizpalacios. These and many more spellbinding films will be vying for the Golden and Silver Bears this year.
Our Competition films will be presented to industry professionals during our online Industry Event in early March, and then screened in cinemas across Berlin during our Summer Special in June.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

نقد فیلم یدو:‌ یک داستان کوتاه چندکلمه‌ای نوشته‌ی محمدحسین گودرزی

نقد یدو

نقد یدو نوشته‌ی محمدحسین گودرزی

یدو نتیجه‌ی تمجیدها از ۲۳نفر است. وقتی فیلم‌ساز شرح ماوقع را با تکیه‌‌ بر داستانی واقعی در زمان جنگ خودبسنده دید و بدون سروشکل و شاخ‌وبرگ‌دادن به ایده‌ای تک‌خطی، با تمجیدهای بیش‌ازحد جراید و برنامه‌ی مشهور سینمایی تلویزیون روبه‌رو شد تا به کاستی‌های اثر اولش بی‌توجه شود.
یدو درست مثل ۲۳نفر با کمبود مواد داستانی مواجه است. مرعوب خلاصه‌ی منبع اقتباس کم‌حجمش در نیم‌خط شده و می‌خواهد جای خالی پیش‌روی میانه‌ی داستان را با حرکات دوربین پر کند و با موسیقی متن به آن حجم ببخشد. فیلم به‌سرعت همه‌‌ی اطلاعات داستانی را با مخاطب درمیان می‌گذارد و مخاطب را آماده‌ می‌کند تا با مسأله‌ی ترک شهر زیر فشار انفجارها یا ایستاده‌گی در آن، تحت‌تأثیر قرار بگیرد. این اتفاق هرگز رخ نمی‌دهد و فیلم تا انتها در همان نقطه‌ی اولیه باقی می‌ماند و بعد از حدود ۲۰دقیقه، مشخص می‌شود داستانی وجود ندارد؛ داستان را برایند کشمکش‌ها و تجمیع نیروهای مخالف می‌دانیم.

نقد یدو نوشته‌ی گل‌بو فیوضی | روایت جبر زندگی در گذاشتن و رفتن 

در یدو، مادر می‌خواهد بماند و پسر، نه. این اختلاف در سطح کلام باقی می‌ماند و کوچک‌ترین کنشی وجود ندارد که تقابل آرا را به‌سطحی دیگر ببرد. ما نه از میزان پیش‌روی دشمن باخبریم، نه می‌دانیم اعضای خانواده چه‌قدر برای تصمیم نهایی فرصت دارند و نه چیزی از دلیل خواست مادر می‌دانیم جز این‌که حیوان خانه‌گی‌شان ممکن است بی‌غذا بماند. اصلن چرا این‌قدر فیلم نسبت به خلق دل‌بسته‌گی‌های مختلف برای مادر کوتاهی کرده؟ چرا این‌قدر خالی از نوستالژی، شهر و خاک و ریشه را خلاصه کرده در چند حیوان؟ باید با دیدن هر خشتی دل‌مان بلرزد و دل‌تنگ شویم برای لحظه‌های ازدست‌رفته اما یدو بی‌اعتنا به خلاصه‌داستانش، هیچ حسی درباره‌ی شهر و کنش جمعی نمی‌آفریند.
یدو از نوک‌پا که سمپاتیک‌نشدن پسر قصه در همان ابتداست تا سر و انتهای قصه اشکال و ایراد دارد و دراین‌میان، هیچ ستون‌ فقراتی هم برای اتصال ابتدا به انتها وجود ندارد. تصمیم بی‌پرداخت قبلیِ انتهای قصه، سازندگان را مرعوب کرده اما از آن‌جا که شناخت دقیقی از تفکر و تخیل پسر به ما نداده‌اند، آسان نیست که در پایان به‌وجد بیاییم.
رویکرد ضدجنگ و نگاه انسانی گم‌شده در فیلم‌های جنگی، شعارهای خوبی‌اند اما در یدو زورشان نمی‌رسد به بی‌اثربودن صحنه‌ی خنثاسازی توسط جوان اصفهانی، جملات درشت در دهان آدم‌های صف نانوایی، بیش‌ از یک‌ساعت درجازدنِ فیلم و گیرکردن پشت جملات تکراری مادر و تلاش‌های بی‌فایده‌ی دوربین درراستای خلق فضایی یک‌دست.

 

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها