با ما همراه باشید

مجری نشست خبری فیلم انگل را با این جملات آغاز کرد: «دیروز که فیلم را دیدیم سورپرایز شدیم، البته از نوع خوبش. متوجه شدیم که تو حرف‌های زیادی برای گفتن داری. در عین حال تعجب کردیم، چون از ژانر معمول‌ خودت فاصله گرفتی و مستقیم رفتی سر اصل مطلب.

بونگ جون هو : من خودم را به عنوان یک کارگردان ژانر می‌شناسم. درست است که فیلم‌های ژانر می‌سازم ولی دوست ندارم همه‌ی آثارم مطابق با عرف باشد. سعی می‌کنم پیام‌هایی درباره‌ی جامعه برسانم اما با شکستن عرف‌ها و این بار خیلی خوش‌حالم که توانستم با این بازیگر‌های معرکه فیلمم را بسازم.

فوتوکال فیلم انگل در جشنواره‌ی کن

مجری از سونگ کانگ هو درباره همکاری با بونگ جون-هو پرسید: شما با هم روی چهار یا پنج تا فیلم کار کردید می‌شود بگویی بونگ جون-هو چه‌طور به عنوان یک کارگردان جلو رفته است؟ دید تو به عنوان یک بازیگر چیست؟

سونگ کانگ پاسخ داد: قبلن هم در یک سری مصاحبه‌ها به این موضوع اشاره کردم. آقای بونگ نسبت به مسائل جامعه نگاه زیرکانه‌ای دارد. این نگاه در همه‌ی فیلم‌هایش نمود پیدا می‌کند. همیشه همین‌طور بوده است. در طول این سال‌ها در فیلم‌هایش می‌بینیم که استعداد خاصی در این زمینه دارد.

در پایان چوی وو شیک درباره تجربه‌اش از بازی در این فیلم گفت: اگر به فیلم‌های دیگه‌ای که من بازی کردم دقت کنید متوجه یک سری حرکات آشنا می‌شوید. در این فیلم تعداد کاراکترها زیاد است و همه هم‌زمان با هم در حال حرکتند. همین موضوع باعث شده که جو خیلی خوبی به‌ وجود بیاد.

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای جهان

مارتین اسکورسیزی از باب دیلن می‌گوید: او فراتر از زمانه است

باب دیلن

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: به بهانه‌ی انتشار مستند «باب دیلن ۱۹۷۶: رولینگ تاندر ریویو»، مارتین اسکورسیزی در مورد باب دیلن صحبت می‌کند.

جاز در یک روز تابستانی

مارتین اسکورسیزی: «موضوع خیلی حساس و شخصی‌یه. چه‌طوری درباره‌ی چیزی مربوط به چهل سال قبل باید حرف زد؟ موسیقی بخش مهمی از زندگی خلاقانه و زندگی شخصی منه. از موسیقی آگاهی داشتم و هر موقع می‌تونستم کنسرت می‌رفتم. فکر می‌کنم دیلن رو فقط یکی دو بار در کنسرت دیدم. همین. در همه‌ی این سال‌ها، تمرکز من روی سینما بود؛ سینما و موسیقی، سینما و ادبیات…

یه فیلمی بود که ذهنم رو به خودش مشغول کرد، فکر می‌کنم سال ۵۹ ساخته شده. به اسم: «جاز در یک روز تابستانی». هم سبک راک‌اندرول بود هم دووپ، ولی در کل به شکل پاپ دراومده بود. طوری ثبت شده بود که فکر نمی‌کنم تا حالا چیزی به پاش رسیده باشه. گام با توجه به خواننده تنظیم می‌شد، چون همه‌ی زیبایی و جادو و المانی از موسیقی که شرایط رو تعریف می‌کنه از سمت اجراکننده دریافت می‌شه.»

در کنار گفت‌وگوی مارتین اسکورسیزی درباره‌ی باب دیلن ببینید:

تأثیر ردیوهد در سینما | و موسیقی پا را از ژانرها فراتر می‌گذارد …

آخرین والس: عامل کشش من به سمت موسیقی

مارتین اسکورسیزی: «چیزی که من رو به سمت دنیای موسیقی کشوند «آخرین والس» بود. به نظرم می‌رسه که بعد از اجراهای خاص یک سری از آهنگ‌ها، هرچه‌قدر کنسرت جلوتر می‌ره و گرم‌تر می‌شن، مثل این می‌مونه که در حال مبارزه برای جایزه باشی و همه به مرحله‌ی بعد رفته باشن. دوباره برمی‌گردن سر مبارزه و اوج می‌گیرن. باید این رو ثبت کرد. خوبه که ماهیت هنرشون رو ثبت کنیم. مثل یه تجربه‌ی معنوی هیجان‌انگیزه که داری از سر می‌گذرونی.

یکی از مستنداتی که تونستیم ازش برای رولینگ‌تاندر استفاده کنیم، توسط فیلم‌بردار و کارگردان‌های معرکه گرفته شده؛ دیوید مایرز، هوارد آک و چند نفر دیگه. من در مورد تور رولینگ‌تاندر چیز زیادی نمی‌دونستم، ولی حس می‌کردم که عکس‌العمل‌ها نسبت بهش منفی بوده که درکش نمی‌کردم. مردم همیشه از کارهای باب دیلن گله می‌کردن. همیشه! از هر کاری که بگین! مستنداتی که دیدم از سر صحنه گرفته شده بود. صحنه به نظرم به‌یادموندنی بود. اما داستانش چی‌یه؟ چی داریم می‌گیم؟ درباره‌ی چی‌ هست؟»

هنرمندهای دوره‌گرد

مارتین اسکورسیزی: «دیوید فیلم رو برامون آورد. یادمه که بعدازظهر داشتیم تماشاش می‌کردیم و آخرهای فیلم خورشید در حال غروب بود. خیلی قشنگ بود، ولی بهش نگاه کردم و گفتم: نمی‌دونم، عادی‌یه. منظورم این نیست که اگه موضوع عادی بود تغییرش بدیم، فقط برای این که تغییری ایجاد کنیم. ولی باید ببینیم واقعن درباره‌ی چی‌یه. اصلن چرا باید برای من مهم باشه که کجا رفتن البته می‌شه این‌طوری بهش نگاه کرد، ولی چیزی که باعث می‌شه موندگار بشه انرژی خلاقانه‌س.

در کنار گفت‌وگوی مارتین اسکورسیزی درباره‌ی باب دیلن ببینید:

نقش موسیقی در آثار اسکورسیزی | فرار از دنیایی که راه خلاصی از آن نیست

اون همیشه درباره‌ی کمدیا دلآرته حرف می‌زد؛ یعنی هنرمندهای دوره‌گرد. وقتی از هر سمت شکست بخوری همین می‌شه. طرف بلند می‌شه، یه داستان می‌گه و می‌خونه. حول اون یه اسطوره‌شناسی شکل می‌گیره و باید با آغوش باز پذیرای اون باشیم. این یه افسانه نیست، یه جور اسطوره‌س. قراره چیزی رو درباره‌ی ما انسان‌ها بررسی کنه که فراتر از زمانه.

یه نما از یک زن جوون بعد از کنسرت هست که داره گریه می‌کنه. این‌که چیزی این‌قدر یه نفر رو تحت تاثیر قرار بده، اون دوره واقعن وجود داشت. چیزی نیست که ازش ساده رد بشیم، این‌که چیزی رومون تاثیر بذاره و باعث شه فکر کنیم و حتا قبل از فکر کردن، حس کنیم. این چیزی‌یه که باید ثبت و ازش محافظت شه. باید برای مخاطبین یادآوری بشه که چنین امکانی هم وجود داره.

بعضی‌ها می‌گن کارگردان‌ها جادو خلق می‌کنن. نه، بیش‌تر از اونه. من موقع فیلم‌برداری به خلق جادو فکر نمی‌کنم. به نظر من این طبیعت فیلمه. در این تور چیزی وجود داره که باعث می‌شه سرگرم‌کننده باشه. داره ذهن بیننده‌ها رو باز می‌کنه تا منتظر چیزهای عادی و معمول نباشن. نباید قابل پیش‌بینی بود.»

ادامه مطلب

آنونس

تریلر جدید قسمت دوم فیلم منجمد/Frozen زیر ذره‌بین

فیلم Frozen

دیزنی بالاخره تریلر قسمت دوم فیلم Frozen را منتشر کرد. تمرکز قسمت دوم این انیمیشن روی پیدا کردن ریشه‌‌ی نیروهای الساست. این‌جا به بررسی دوازده جزئیاتی می‌پردازیم که ممکن است از زیر دست‌تان در رفته باشد. علاوه‌بر دیدن این ویدیوی تحلیلی، می‌توانید نسخه‌ی  مکتوب آن را مطالعه کنید:

نکته‌ی اول: درک گذشته

اولین صحنه‌ی تریلر، السا را در حال مقابله با امواج غول‌آسا نشان می‌دهد. این که السا با اقیانوس‌ مشکل داشته باشد، از نظر داستانی منطقی به نظر می‌آید. چون به هر حال پدر و مادرش را در یک طوفان در اقیانوس از دست داده است. جدل او با امواج ممکن است نشان‌دهنده‌ی این باشد که در حال تلاش برای دست یافتن به درک بهتر از گذشته‌اش است.

نکته‌ی دوم: ناک؛ محافظ راز جنگل

بعد از این‌که امواج او را در بر می‌گیرند، السا در برابرش اسبی ساخته‌ شده از آب می‌بیند که با چشمان درخشان آبی به او خیره شده. خلاصه‌ی رسمی فیلم توضیح می‌دهد که اسم این موجود «ناک» است؛ یک روح آبی اسطوره‌ای که شکل اسب به خودش می‌گیرد و با استفاده از قدرت اقیانوس، از راز جنگل محافظت می‌کند. این ارواح جادویی، اغلب در بین اساطیر اسکاندیناوی دیده می‌شوند که یکی از عوامل مهم تاثیرگذار روی یخ‌زده هستند.

در کنار تریلر قسمت دوم فیلم Frozen زیر ذره‌بین ببینید:

تریلر جدید ژوکر زیر ذره‌بین

نکته‌ی سوم: ترول‌ها

به نظر می‌رسد وجود ترول‌ها دیگر راز نیست، چون پابی بزرگ در حالی جلوی السا ظاهر می‌شود که افراد دیگه‌ای هم آن‌جا هستند.

نکته‌ی چهارم: گذشته آن‌طور که به نظر می‌آید نیست!

صحبت‌های پابی به مفهومی اشاره می‌کند که از قبل هم وجود داشت: «گذشته آن‌طور که به نظر می‌آید نیست.» اگر کلماتش به گوش‌تان آشناست، به خاطر یکی از جمله‌های ترانه‌ی «رهایش کن» است که ترانه‌ی پرطرفدار فیلم اول بود: «گذشته‌ها گذشته»

اما منظور پابی از حرفی که می‌زند چیست؟ آیا ربطی به خاستگاه قدرت‌های السا دارد؟ یا شاید والدینش هنوز زنده هستند؟ طرفدارها حدس می‌زنند که یکی از والدین السا یا شاید هر دو نفرشان، قدرت‌هایی داشتند که از کشتی‌شکستگی نجات‌شان داده و اسبی را که از جنس آب بود برای این فرستاده‌اند تا بگویند هنوز زنده هستند.

نکته‌ی پنجم: آیا مادر السا زنده است؟

این احتمال، باعث می‌شود نمایی که می‌بینیم رمزآلودتر شود: مادر مرحوم السا و آنا، یعنی ملکه ایدونا را می‌بینیم. با وجود این که فقط پشت سرش را می‌بینیم، واضح است که همان لباسی تنش است که در فیلم اول پوشیده بود. موهای قهوه‌ای‌اش هم دقیقن به همان شکل آرایش شده‌اند.

نکته‌ی ششم: فصل پاییز در فیلم

هم این تریلر، هم تیزری که چند ماه قبل منتشر شده بود، نشان می‌دهند که بخش عظیمی از این فیلم در فصل پاییز اتفاق می‌افتد. در آخرین پوستر فیلم هم آنا و السا را در جنگل می‌بینیم که بین مه و برگ‌های پاییزی احاطه شده‌اند.

در کنار تریلر قسمت دوم فیلم Frozen زیر ذره‌بین ببینید:

تریلر قسمت دوم انیمیشن «منجمد/Frozen» | منجمد گیشه را آتش می‌زند

نکته‌ی هفتم: مارشملو؛ غول خوش‌قلب مهربان

در نمایی قصر یخی السا هم ظاهر می‌شود. در پایان یخ‌زده، مارشملو، غول یخی را که السا خلق کرده بود می‌بینیم، در حالی که به قصر برمی‌گردد و تاج حاکمیت را بر سر خودش می‌گذارد. از ‌آن‌جایی که مارشملو الان به عنوان یک موجود خوش‌قلب شناخته می‌شود، شاید کریستوف برای این عازم آن‌جاست که از او کمک بخواهد.

نکته‌ی هشتم: اولاف؛ موجودی جاودانه

در عین حال، السا را در حال قایق‌سواری با یک قایق یخی می‌بینیم. او در حال سفر کردن همراه با آدم‌برفی جادویی، یعنی اولاف است و دارد از دست او به عنوان پارو استفاده می‌کند. همان‌طور که در فیلم اول دیدیم قسمت‌های مختلف بدن اولاف از هم مستقل‌ند، بنابراین می‌توانند شکسته یا جابه‌جا شودن، بدون این‌که به او آسیبی برسد.

نکته‌ی نهم: چهار عنصر اصلی در فیلم Frozen

سال‌هاست که طرفدارها حدس می‌زنند در قسمت دوم کاراکترهای جدیدی معرفی خواهند شد که هرکدام قدرت‌های عنصری یا فصلی خاص خودشان را دارند. تریلر شامل تصاویری از چهار عنصر اصلی است: خاک، آتش، آب و هوا. با توجه به این‌که السا می‌تواند یخ و برف درست کند، پس قدرت‌هاش از عنصر آب سرچشمه می‌گیرند.

آیا سه کاراکتر دیگر با قدرت‌هایی شبیه بقیه‌ی عناصر وجود دارند؟ اگر این‌طور باشد احتمالن هر کسی که باد را تحت کنترل دارد، همان امواج غول‌پیکری را ساخته که السا در برابرشان قرار گرفته بود و یک نفر دیگر هم آتشی را درست کرده که السا سعی داشت با یخ مهارش کند. اما هنوز برایمان مشخص نشده که قدرت عنصر خاک به چه شکل است.

نکته‌ی دهم: سنگ‌های جنگل دارای نشان چهار عنصر طبیعت است

اگر از نزدیک به سنگ‌های جنگل دقت کنیم، می‌بینیم که روی هر کدوم از آن‌‌ها نماد یک عنصر حک شده. حکاکی روی سنگ سمت چپ، شبیه یک گل در حال شکوفا شدن است که نماینده‌ی عنصر خاک است. حکاکی بعد به شکل لوزی‌، شبیه کریستال برف و نماد آب است. دیگری به شکل شعله هست که مشخصن نماد آتش است و بالاخره، حکاکی روی سنگ راست، چیزی شبیه یک سنگ یا شئ گرد است که در سه خط موازی قرار دارند. به طور معمول از خطوط موازی افقی برای نشان دادن باد استفاده می‌شود.

در کنار تریلر قسمت دوم فیلم Frozen زیر ذره‌بین ببینید:

تریلر فیلم «به سوی ستارگان» | برد پیت به فضا می‌رود

نکته‌ی یازدهم: کریستال‌های یخ

در یک نمای دیگر، نمادهایی هماهنگ می‌بینیم که نشان می‌دهد السا کریستال‌های یخ را در آسمان درست می‌کند. این الگوها در تیزر اولیه مشخص‌تر بودند.

نکته‌ی دوازدهم: توییت جاش گاد، صداپیشه‌ی اولاف، درباره‌ی چهار عنصر

ماه فوریه، جاش گد، که صداپیشگی اولاف را بر عهده دارد، توییت کرد که در پوستر فیلم نشانه‌های مهمی دیده می‌شود. به نظر می‌آید او در حال اشاره به وجود چهار عنصر بوده که در طراحی دانه‌ی برف روی پوستر حک شده‌ است.

ادامه مطلب

سینمای جهان

شیلین وودلی در گفت‌وگو با جیمی فلن: مریل استریپ شبیه بچه‌هاست!

شیلین وودلی

سریال دروغ‌های کوچک بزرگ با همان شش قسمت نخست فصل اولش توانست مخاطبان زیادی برای خود دست‌وپا کند. حالا به بهانه‌ی شروع فصل دوم این سریال شیلین وودلی از مریل استریپ می‌گوید.

 

شیلین وودلی در گفت‌وگو با جیمی فلن: مریل استریپ شبیه بچه‌هاست!

جیمی فلن: «من با خودم فکر می‌کنم چه‌جوری می‌خوان بهتر از این بشن؟ دیوید ای. کلی یه کارگردان و نویسنده‌ی فوق‌العاده‌س. امان از موسیقی متنش! حرف نداره.»

شیلین وودلی : «نمی‌تونم بهت بگم از زمانی که دروغ‌های کوچک بزرگ شروع شد تا حالا چند تا کلاس یوگا رفتم که وسط کلاس صدای موسیقی متنش اومده. فکر کن سر کلاس یوگا موقعی که دارم سعی می‌کنم ریلکس کنم! آدم خنده‌ش می‌گیره.»

در کنار گفت‌وگوی شیلین وودلی ببینید: امیلیا کلارک از اژدهاسواری جان اسنو می‌گوید

جیمی فلن: «من با خودم فکر می‌کردم امکان نداره فصل دو رو بهتر از این بسازن که یهو مریل استریپ اضافه شد. چه‌طوری مریل استریپ حاضر شد نقش بازی کنه؟ واقعن می‌ترکونه.»

شیلین وودلی: «کارش واقعن درسته. اون چهره‌ش رو برای برنامه عوض کرد.»

جیمی فلن: «طرز حرف زدنش و عینکی که می‌زنه جوری‌یه که انگار مشکل روانی داره! من واقعن ازش می‌ترسم. فکر می‌کنم که انتخاب خیلی خوبی بود. سر صحنه چه‌طوره؟ مثل یه نور شدید وارد می‌شه و همه‌چی رو به هم می‌ریزه؟»

شیلین وودلی: «یه نکته‌ی خیلی جالب وجود داره. همه‌ی مردم براشون سؤاله که کار کردن با مریل استریپ ترسناک نیست یا چنین چیزی. فکر می‌کنم از اون‌جایی که اون عادت داره همه باهاش مثل مریل استریپ برخورد کنن، به جای این‌که مثل یه آدم عادی برخورد کنن، فوق‌العاده سخاوت‌منده. باعث می‌شه در برابرش سپر دفاعیت رو کنار بذاری، طوری که یه لحظه فراموش می‌کنی داری با یه استاد کار می‌کنی. ولی بعدش دوربین شروع به فیلم‌برداری می‌کنه و بازی کردنش شروع می‌شه. یهو عقب‌نشینی می‌کنی و می‌گی خدایا! دارم چی‌کار می‌کنم؟ باید خودمو جمع و جور کنم! چون کارش واقعن خوبه. سر صحنه شبیه یه بچه می‌مونه. از این نظر می‌گم که مهم نیست چند وقته به بازیگری مشغوله و مهم‌ نیست که چه‌قدر جایزه برده، واقعن خالصانه عاشق بازیگری‌ و روایت کردنه. عاشق این هنره.

بهترین خاطره‌ی من از تمام فصل دو اینه: داشتیم اپیزود شش یا هفت رو فیلم‌برداری می‌کردیم. آخرهای کار بودیم. اومد پیش‌مون؛ یعنی من، نیکول، ریس، لورا و زویی. نشسته بودیم اون‌جا و گفت: موندم این خط از صفحه‌ی سه با این خط از صفحه‌ی هفت چه ربطی به هم دارن! دور شد و هیچ‌کدوم از ما دوزاری‌مون نیافتاده بود. شروع کردیم به ورق زدن متن و انگشت به دهن موندیم که از کجا متوجه این قضیه شد؟ چه‌طوری اون قسمت‌ها رو به هم ربط داد؟ طرز فیلم‌نامه خوندنش با هرکسی که قبل از این دیده بودم فرق داره. یه قسمت مهم از داستان رو برامون رو کرد که همه‌مون ازش غافل بودیم. بعد هم غیبش زد و گفت بعدن می‌بینمتون!»

جیمی فلن: «خیلی خوبه، من واقعن دوستش دارم. می‌تونی به‌مون بگی این فصل درباره‌ی چی‌یه یا نه؟»

شیلین وودلی: «خوب نیست که من کسی باشم که داستان رو لو می‌ده، چون جزو افراد اصلی سریال هستم.»

جیمی فلن: «درباره‌ی زندگی یه سری مادر در یه مدرسه‌س که پول‌دارن. بعضی‌هاشون پول‌دار نیستن، ولی بیش‌ترشون چرا.»

شیلین وودلی: «همه‌چی عالی به نظر می‌رسه و فکر می‌کنی زندگی‌شون بی‌نقصه، ولی بعدش متوجه مشکلات روحی‌شون می‌شیم. می‌فهمیم که مهم نیست چه‌قدر پول دارن یا مالک چی هستن و چه‌طور به نظر می‌رسن، همه‌مون حال‌ بدی داریم و زجر می‌کشیم و نیاز شدیدی به بهبود داریم. داریم سعی می‌کنیم به نحو احسن زندگی کنیم چون خیلی به‌هم‌ریخته‌ایم.»

جیمی فلن: «ولی مشخصه که مریل استریپ برمی‌گرده تا ببینه بعد فصل یک چه اتفاقی می‌افته که البته نمی‌خوام اسپویل کنم. می‌خواد بفهمه اوضاع از چه قراره، ولی امان از مدل حرف زدنش و عینکش… و جیغش! به نظرم که حرف نداشت. عاشق بازیگرها و سریال و خودتم.»

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها