با ما همراه باشید

ویدیوهای اختصاصی جشنواره کن ۲۰۱۹ | نشست خبری هیأت داوران جشنواره کن ۲۰۱۹ به ریاست الخاندرو ایناریتو و با حضور یورگوس لانتیوس، ال فنینگ و …

 

ایناریتو کنفرانس خبری را با این جملات شروع کرد: ممنون. اینجا بودن برای من یک افتخار است. اول از همه، بودن این‌جا در جشنواره فیلم کن و نمایندگی جمع فوق‌العاده‌ای از فیلم‌سازان، دوستان و هم‌کاران که کارهای‌شان را همیشه تحسین کردم و کنار هم جمع شدیم تا راهی پیدا کنیم برای شناختن بهترین‌ آثاری که ما را عمیقن تحت تأثیر قرار می‌دهند. آثاری که از دید انسانی، احساسی و فکری بر ما تأثیر می‌گذارند اذیت‌مان می‌کنند یا مایه تسلی بشوند.

“ایناریتو: هیچ‌وقت رئیس نبوده‌ام. هیچ‌وقت نتوانستم چیزی را کنترل کنم، حتا خانواده‌ام.”

ایناریتو درباره هیجان‌انگیزی و غافلگیرکننده بودن جشنواره گفت:  نمی‌دانم چه اتفاقی قرار است بیفتد. راستش را بگویم، هیچ‌وقت رئیس نبوده‌ام. هیچ‌وقت نتوانستم چیزی را کنترل کنم، حتا خانواده‌ام. بنابراین رئیس بودن یکی از عجیب‌ترین موقعیت‌های زندگی‌ام است و وقتی رئیس مکزیکی باشد، دیوانگی محض است. اما باید بگم خیلی هیجان‌زده هستم تا راهی پیدا کنم و هر روز بتوانم موضوعات را به همراه باقی اعضای هیأت داوری به اشتراک بذارم. چه‌طور خودمان را در معرض این تجربه‌ها قرار بدهیم. قطعن در ده روز آینده لحظات تکان‌دهنده‌ای خواهیم دید و از این لحظات خواهیم لرزید.

ایناریتو درباره تجربه داوری اشاره می‌کند که: اول از همه از قلب‌های‌مان استفاده کنیم به شکلی که اسمش را قضاوت نمی‌گذارم. دوست ندارم فیلم‌ها را قضاوت کنم، دوست دارم در آن تجربیات غرق بشوم و بعد نسبت به آن‌ها واکنش نشان بدهیم و به اشتراک بگذاریم و بعد الگویی را کشف کنیم که همه‌مان می‌توانیم و با هم توافق داشته باشیم که کدام بهترین است. راستش احساس کردم بعضی اوقات رقابت خیلی سخت و بچه‌گانه می‌شود چون امسال فیلم‌های زیادی از کارگردانان فوق‌العاده قراره است اکران بشود. یک لیست فیلم فوق‌العاده داریم که احساس می‌کنم بحث‌های شدید و داغی داشته باشیم. ولی در موردش بگم که خیلی هیجان‌زده هستم.

ال فنینگ داور جوان و زیباروی این دوره ادامه داد: آره، کاملن شوکه شده بودم وقتی با من تماس گرفتند و ازم پرسیدند دوست دارم عضو هیأت داوری کن باشم یا نه؟ واقعن باورم نمی‌شد فکر کنم هنوز آن احساس غیرمنتظره بودن این اتفاق را دارم. این‌جا کنار این هنرمندان فوق‌العاده نشستم و همه‌ هیئت داوری دیشب با هم جمع شدیم و برای اولین بار هم‌دیگه را ملاقات کردیم و شام خوردیم و لحظات خیلی خوبی بود.

“ال فنینگ: فعالیت هنریم را با یکی از همین دوستان شروع کردم”

او در ادامه اشاره کرد که سن و سال کمی دارم ولی از سن خیلی کمی هم بازیگری را شروع کردم و در فیلم‌های زیادی حضور داشتم. عملن با یکی از همین دوستان کارم را شروع کردم، با بهترین‌ها شروع کردم. احساس افتخار دارم ولی این احساس غرور را دارم که نماینده‌ی نسل جوان در این جشنواره هستم و یکی از بیننده‌های جوان باشم و فیلم‌ها را از آن دید ببینم. بنابراین احساس می‌کنم که واقعن هیجان‌زده هستم که کارم را شروع کنم.

پس از صحبت‌های ال فنینگ ایناریتو بحث را ادامه داد: فکر می‌کنم یکی از بحث‌های خیلی مهم این است که فیلم‌ها را به نحوی ببینیم که ندانیم کارگردان‌شان چه کسی هستند. فکر می‌کنم هیچ زمان، تجربه، اسم، شهرت، جنسیت و … نباید اثر گذار باشد. فکر می‌کنم برای احترام به سینما و کسانی که درآن کار کردند باید فیلم را با چیزی که خودش هست قضاوت کنیم. و همون هنر باید هدف‌مون باشه. و این مهم‌ترین چیز است، هیچ اسم یا شهرتی در نظری که ما داریم تأثیر نخواهد داشت.

انکی بلال درباره داوری در کن می‌گوید: اول از همه به شدت مفتخرم که جزئی از هیأت داوری باشم. البته به عنوان یک نویسنده و یک راوی که از این دید به جهان نگاه می‌کند. فکر می‌کنم ارتباط بین تمام خالقان چه در سینما، داستان‌نویسی و حتا کمیک‌بوک ارتباط بین همه‌ آن‌ها، همین دنیاهاست که ما در آن‌ها زندگی می‌کنیم و به‌شان شکل می‌دهیم. ما هنرمندان تلاش می‌کنیم دنیا را بشناسیم و تلاش می‌کنیم بقیه را هم به نگاه کردن از این دید دعوت کنیم.

بلال ادامه داد: در هیأت داوری موضوعات زیاد و گوناگونی مقابل‌مان ارائه می‌شود. فیلم‌هایی از کشورهای مختلف با آدم‌های متفاوت که هر کدام به هر هدفی ساخته شدند و این مسأله مهم و جذاب است. در عین حال ما هم از فرهنگ‌های مختلف دور هم جمع شدیم. هر چند رابطه‌ی نزدیکی با هم داریم و با هم متحد شدیم تا نشان بدهیم فیلم‌های ما  و احساسات‌مان را به عنوان هنرمندان ابراز کنیم. در نتیجه برای من همه‌ی ما به این دلیل این‌جا هستیم که باعث می‌شود عاشق سینما باشیم.

ایناریتو با تشبیه فیلم‌ها به موسیقی خاطر نشان کرد که انتخاب این ‌که از چه آهنگی شروع کنید مؤثر واقع می‌شود.

فیلم‌سازان بزرگ و خبره‌ای می‌شناسم که عاشق کمیک‌بوک هستند و این ارتباطات همیشه وجود داشته است. بین ابراز هنری از طریق طراحی و روایت چون داستان‌گویی هنری‌ست که با سایر رشته‌ها پیوند می‌خورد. کمیک‌بوک‌ها و سینما نیز به همچنین خیلی پیچیده و بدیع شدند. آثاری پر از جلوه‌های ویژه که باعث خلق ابعاد هنری جدیدی می‌شوند. اما بعضی اوقات ممکن است نیت واقعی هنرمند را پنهان کنند و جشنواره کن برای همین خلق شده است و نشان می‌دهد که سینما با پول کمی تولید شود، با ابزارهای کم و ساده اما قدرت تأثیرگذاری و تخیل‌شون زیاد باشد.

ایناریتو درباره تاثیر مشاهده هر فیلم بر قضاوت درباره فیلم دیگر اشاره کرد که: فکر می‌کنم پروسه‌ی ما در مورد کشف کردن است. از امشب مثل یک سفر احساسی خواهد بود. قطعن تحت تأثیر فیلم‌ها قرار خواهیم گرفت . فیلم‌ها بر ما اثر متفاوتی می‌گذارند و ما این را با هم به اشتراک می‌گذاریم و همون طور که ال گفت مثل یک شام مفصل می‌ماند، بوفه‌ی غذایی که پر از انواع و اقسام غذاهای جورواجور است. خب، مزه‌ی یکی روی باقی هم مؤثر است و وقت کافی نداریم که خودمان را برای یک غذای جدید آماده کنیم. باید راهی پیدا کنیم که تعادل برقرار شود.

ایناریتو با تشبیه فیلم‌ها به موسیقی خاطر نشان کرد: اما  یک روایت درونی وجود دارد مثل وقتی که یک آلبوم موسیقی گوش می‌کنید. انتخاب این ‌که از چه آهنگی شروع کنید مؤثر واقع می‌شود. باید ببینیم چه می‌شود. نمی‌توانم بگویم اوضاع قرار است چه شکلی پیش برود اما یاد می‌گیریم، تغییر خواهیم کرد و رشد می‌کنیم. به عنوان فیلم‌سازان، این یکی از دلایلی‌ است که این سمت را قبول کردم چون می‌خواهم با این فیلم‌های فوق‌العاده رشد کنم. جواب بین این انسان‌های فوق‌العاده با استعداد از هر موقعیت و جنسیتی است. بنابراین رشد کردن با آن‌ها و یاد گرفتن که تغییر کنیم و عوض شویم. این بخشی از سفر ماست.

ایناریتو درباره انتخاب برنده اشاره کرد که: همون طور که کلی گفت سخت‌ترین بخش کارمان تعیین برنده‌ست. امیدوارم که هیچ‌وقت به آن لحظه نرسیم. برنده‌ها مشخص هستند ولی باید بهترین راه برای جواب دادن این مسأله را کشف کنیم.

یورگوس لانیتموس که ده سال از اولین باری که این‌جا بوده‌است می‌گذرد، درباره جشنواره کن می‌گوید: حس بودن این‌جا برای اولین بار، با ترس و لرز فیلمت را نمایش دادن بی‌نظیر است. آن زمان حتا دقیقن متوجه نبودم کن چی هست. هیچ‌وقت تجربه‌ی مشابهی نداشتم بنابراین برای من سفری هیجان‌انگیز بود. البته استرس و سنگینی کار موقع نمایش دادن کارت هیچ‌وقت از بین نمی‌رود. بنابراین خیلی خوش‌حال هستم که این بار به جشنواره آمدم. در این موقعیت شگفت‌انگیز که بتوانم فیلم‌ها را ببینم اما در عین حال بحث متفاوتی وجود دارد. بقیه اعضا در موردش بارها حرف زدند اما این وظیفه که چه‌طور فیلم‌ها را ببینیم و چه‌طور تا حد امکان بی‌طرف می‌مانیم.

یورگوس لانتیموس: ده سال از اولین حضورم در کن می‌گذرد.

بورگوس لاتیموس درباره یادگیری از یکدیگر در طول جشنواره می‌گوید: امیدوارم از یکدیگر یاد بگیریم و فکر کنم این ارزشمندترین بخش تجربه‌مان باشه چون فکر می‌کنم بیش‌تر آدم‌ها دیدگاه مشخصی دارند و وقتی وارد این ساختار می‌شوید با آدم‌های مختلف که از پیشینه‌ها و فرهنگ‌های متفاوتی اومده‌اند، آدم‌هایی به شدت خلاق، یاد بگیریم و بتونیم از دیدگاه‌های مختلف به یک موضوع نگاه کنیم و امیدوار هستیم این اتفاق بیفتد.

 

با هیأت داوران بخش رقابتی فسیتوال کن ۲۰۱۹ آشنا شوید:

الخاندرو ایناریتو (رییس هیأت داوران)

انکی بلال

روبین کامپیو

مایمونا اندی‌آی

ال فنینگ

یورگوس لانیتموس

پاول پالیکوفسکی

کلی رایکرت

آلیس رورواشر

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای جهان

نقد فیلم Ready or Not / آماده‌ای یا نه | ای پول‌دارهای لعنتی!

نقد فیلم Ready or Not

ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس: در نقد فیلم Ready or Not می‌خوانیم کمدی تلخ و خشنی‌ست که به سراغ ثروتمندانی می‌رود که حاضرند آدم بکشند تا ثروتشان از دست نرود

نقد فیلم Ready or Not (هشدار اسپویل)

«آماده‌ای یا نه؟» اثر تایلر جیلت و مت بتینلی اوپلین را می‌توان در دیالوگی از صحنه‌ی دوم فیلم خلاصه کرد: «پول‌دارهای لعنتی!». این جملات که از لابه‌لای دندان‌های خونینی بیرون می‌آید، به صراحت مفهوم این فیلم شگفت‌آور و سرگرم‌کننده‌ی آخر تابستانی را به مخاطب می‌رساند؛ کمدی تلخ و خشنی که ثروتمندان معدودی را که حاضرند آدم بکشند اما از ثروت‌شان دست نکشند، به صلابه می‌کشد.

البته در خلال فیلم شاهد ویژگی‌های اخلاقی که خانواده را در کنار هم نگه می دارد هم هستیم، اما بیش از همه، این فیلم درباره ی این است که چه‌طور پول در هر صورت می‌تواند آسیب‌رسان باشد. به ارث بردن آن خطرناک است و ازدواج با یک خانواده‌ی متمول می‌تواند مرگ‌بار باشد!

در کنار نقد فیلم Ready or Not بخوانید:

نقد فیلم شیرشاه | حقه‌ی خیره‌کننده

با این‌که پول آخرین موضوعی‌ست که ذهن گریس را مشغول می‌کند، او این درس را از راه سختی می‌آموزد. گریس (سامارا ویوینگ)، دختر یتیمی‌ست که بدون هیچ پشتوانه‌ی مالی یا حمایت بزرگ شده و با دلایل درست و منطقی، با الکس له دوماس (مارک اوبرین) ازدواج می کند.

گریس دختری ساده و شوخ‌طبع است که از همان صحنه‌ی اول مشخص است که خانواده‌ی الکس از نظر او بیش‌ از اندازه جدی و خشمگین‌ هستند. این نکته ای است که زوج عاشق بر سر آن تفاهم دارند و پیش از مراسم ازدواج‌شان درباره‌ی آن با هم شوخی می کنند.

اما الکس، تنها عضو متفاوت خانواده، همان کسی‌ست که می‌داند چرا تمام مراسم‌های عروسی خاندان باید در عمارت دورافتاده‌ی پدری‌اش برگزار شود. تنها اوست که می‌داند چرا داخل عمارت پر از راهروهای مخفی و تله است و حتا یکی از اتاق‌ها با سلاح‌های جنگی پر شده است. تنها الکس می‌داند چرا مراسم ازدواج‌شان باید با یک بازی تصادفی خاتمه یابد. او فقط نمی‌خواهد باعث ترساندن نوعروسش شود، چرا که فکر می‌کند احتمال این‌که مجبور به بازی قایم‌باشک شوند خیلی کم است!

در کنار نقد فیلم Ready or Not ببینید:

تریلر فیلم آماده ای یا نه | بازی مرگبار در شب عروسی

اما این دقیقن همان اتفاقی است که در این شب خاص برای گریس می‌افتد. الکس نیز از بازداشتن خانواده‌ی خود از شکار تازه‌عروسش ناتوان است. اگر پیش از غروب او را بگیرند، او را می‌کشند در غیر این‌ صورت، ممکن است عواقب بدتری هم به دنبال داشته باشد.

شاید ایده و موضوع داستان عجیب باشد، اما نویسندگان فیلم‌نامه، گای باسیک و آر کریستوفر مورای دقیقن می‌دانند که لزومی ندارد این قضیه را انکار کنند. با وجود این‌که دیالوگ‌ها خیلی صریح نیستند، اما هیچ‌گاه فیلم‌نامه از این غافل نمی‌شود که همه‌چیز چه‌قدر عجیب و غریب است.

کارگردانان این فیلم به خوبی توانسته‌اند داستانی را روایت کنند که به نوعی ترکیبی از فیلم «سرنخ» و «پاک‌سازی» است. راهبرد فیلم بیش‌تر کاربردی‌ست تا متظاهرانه و هر از چند گاهی خنده به لب مخاطب می‌آورد، اما هیچ‌گاه قانون خود فیلم را زیر پا نمی‌گذارد، با پایانی کاملن احساساتی که مخاطب را شوکه می‌کند.

ویوینگ، این بازیگر استرالیایی که به تازگی به شهرت رسیده، دلیلی‌ست که این فیلم عجیب سرپا مانده است.  شخصیت گریس مانند یک ملکه‌ی جیغ‌ جیغوی تیپیکال است که خودش هم تازه متوجه شده تا چه حد می‌تواند خشن باشد. ویوینگ هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهد فراموش کنیم که این روز، قرار بوده مهم‌ترین و بهترین روز زندگی‌اش باشد. صحنه‌ای که او مجبور می‌شود برای مخفی شدن لباس عروسش را پاره کند واقعن ناراحت‌کننده است، آن لباس احتمالن گران‌ترین چیزی بوده که به عمرش پوشیده بود. حتا وقتی اتفاقات وحشتناک‌تری هم پیش می‌آید او می‌خندد تا خودش را از گریه‌ کردن بازدارد. جالب است که به طور غیرمنتظره چنین اجرایی را از بازیگری تازه‌کار شاهد باشیم که به ستاره شدنش بیانجامد.

البته تنها ویوینگ نیست که بیننده را با نقش‌آفرینی‌اش متحیر می‌کند. اندی مک‌داول نیز در نقش مادرشوهر گریس به خوبی می‌درخشد. نیکی گوادانی هم نقش خاله‌ی تشنه‌ به خون الکس را ایفا می‌کند، مانند بازیگران فیلم «بچه‌ی رزماری» لباس پوشیده و مانند بازیگران «شجاع‌دل» تبر به دست دارد.

با زیاد شدن اختلاف طبقاتی و کاپیتالیسم، ثروتمندان بهتر است به چنین فیلم‌هایی عادت کنند. «آماده‌ای یا نه؟» به کم قانع نمی‌شود. کاراکتر برودی در جایی از فیلم می‌گوید: «اگه خانواده‌ت بهت بگن اشکالی نداره هر کاری رو ممکنه انجام بدی». همین جمله به عمیق‌تر کردن مفهموم فیلم کمک می‌کند و پیشنهاد می‌کند پیش از قبول کردن چیزهایی که نسل به نسل انتقال یافته به آن‌ها فکر کنیم. البته قرار نیست این فیلم را با «روبان سفید» در یک رده قرار دهیم، اما زمانی که برای نقش شرور هم دلسوزی می‌شود، فیلم در بهترین حالتش قرار می‌گیرد.

با این‌که «آماده‌ای یا نه؟» هیچ‌گاه شبیه یک کلاسیک در ژانر خودش نیست و ترساندن‌ها ظریف هستند، اما تصویرسازی‌اش آشناست و پایان‌بندی آن به طرز دیوانه‌واری عجیب است. با این حال از ابتدا تا انتها سرگرم‌کننده است و کاراکترهایی تازه دارد. فیلم‌های ریسکی مانند این فیلم همیشه با اکران در تابستان جالب به نظر می‌رسند، یعنی درست زمانی که بقیه‌ی فیلم‌های اکران شده با احتیاط جلو رفته‌اند، درست برخلاف کاری که خانواده‌ی له دوماس انجام می‌دهند!

ادامه مطلب

سینمای جهان

پیش‌بینی ده کارگردان برتر ۲۰۱۹ | شماره‌ی ده: تایکا وایتیتی

تایکا وایتیتی

پیش‌بینی ده کارگردانی که می‌توانند اسکار نود و دوم را با مجسمه‌ی طلایی ترک کنند: تایکا وایتیتی

تایکا وایتیتی: (برای فیلم جوجو خرگوشه که در فستیوال فیلم تورنتو برای اولین بار اکران می‌شود)

هر فیلم‌سازی که طنز را به فیلم‌های ابرقهرمانی مارول می‌آورد، فیلم‌ساز خاصی‌ست. مانند این فیلم‌ساز نیوزلندی و کاری که با «ثور: رگنراک» در سال ۲۰۱۷ انجام داد. حالا او ناسیونالیسم در آلمان نازی را با یک داستان نوجوانانه ترکیب می‌کند، داستانی درباره‌ی پسربچه‌ای که در کمپ جوانان هیتلر است و باور دارد که رهبرشان دوست خیالی اوست. در همین زمان، مادر او دختری یهودی را در خانه‌شان پنهان کرده است.

سابقه‌ی دریافت اسکار برای کارگردانی: خیر

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم Bombshell / خبر داغ | ستارگان دو نسل هالیوود در کنار هم

تریلر فیلم Bombshell

تریلر فیلم Bombshell را به کارگردانی جی روچ و بازی شارلیز ترون، نیکول کیدمن، مارگو رابی، جان لیسگو، کیت مک‌کینون و کانی بریتون با کیفیت دل‌خواه ببینید.

از فیلم «خبر داغ» بیش‌تر بدانید:

در کنار تریلر فیلم Bombshell ببینید:

تریلر فیلم شاخ‌های گوزن به تهیه‌کنندگی گی‌یرمو دل‌تورو

«خبر داغ» فیلمی درام به کارگردانی جی روچ و اقتباسی از نمایش‌نامه‌ای از چارلز رندالف است. در این فیلم بازیگرانی از جمله شارلیز ترون، نیکول کیدمن، مارگو رابی، جان لیسگو، کیت مک‌کینون و کانی بریتون نقش‌آفرینی کرده‌اند.

فیلم حول محور داستان‌های زنان مختلف مشغول به کار در فاکس نیوز می‌چرخد و درباره‌ی مجادله‌هایی‌ست که با مدیر عامل ارشد اجرایی، راجر ایلز داشته‌اند.

در کنار تریلر فیلم Bombshell ببینید:

تریلر فیلم زیر آب با بازی کریستن استوارت

این فیلم در تاریخ بیستم دسامبر ۲۰۱۹ توسط کمپانی لاینزگیت فیلمز اکران خواهد شد.

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها