با ما همراه باشید

ویدیوهای اختصاصی جشنواره کن ۲۰۱۹ | نشست خبری هیأت داوران جشنواره کن ۲۰۱۹ به ریاست الخاندرو ایناریتو و با حضور یورگوس لانتیوس، ال فنینگ و …

 

ایناریتو کنفرانس خبری را با این جملات شروع کرد: ممنون. اینجا بودن برای من یک افتخار است. اول از همه، بودن این‌جا در جشنواره فیلم کن و نمایندگی جمع فوق‌العاده‌ای از فیلم‌سازان، دوستان و هم‌کاران که کارهای‌شان را همیشه تحسین کردم و کنار هم جمع شدیم تا راهی پیدا کنیم برای شناختن بهترین‌ آثاری که ما را عمیقن تحت تأثیر قرار می‌دهند. آثاری که از دید انسانی، احساسی و فکری بر ما تأثیر می‌گذارند اذیت‌مان می‌کنند یا مایه تسلی بشوند.

“ایناریتو: هیچ‌وقت رئیس نبوده‌ام. هیچ‌وقت نتوانستم چیزی را کنترل کنم، حتا خانواده‌ام.”

ایناریتو درباره هیجان‌انگیزی و غافلگیرکننده بودن جشنواره گفت:  نمی‌دانم چه اتفاقی قرار است بیفتد. راستش را بگویم، هیچ‌وقت رئیس نبوده‌ام. هیچ‌وقت نتوانستم چیزی را کنترل کنم، حتا خانواده‌ام. بنابراین رئیس بودن یکی از عجیب‌ترین موقعیت‌های زندگی‌ام است و وقتی رئیس مکزیکی باشد، دیوانگی محض است. اما باید بگم خیلی هیجان‌زده هستم تا راهی پیدا کنم و هر روز بتوانم موضوعات را به همراه باقی اعضای هیأت داوری به اشتراک بذارم. چه‌طور خودمان را در معرض این تجربه‌ها قرار بدهیم. قطعن در ده روز آینده لحظات تکان‌دهنده‌ای خواهیم دید و از این لحظات خواهیم لرزید.

ایناریتو درباره تجربه داوری اشاره می‌کند که: اول از همه از قلب‌های‌مان استفاده کنیم به شکلی که اسمش را قضاوت نمی‌گذارم. دوست ندارم فیلم‌ها را قضاوت کنم، دوست دارم در آن تجربیات غرق بشوم و بعد نسبت به آن‌ها واکنش نشان بدهیم و به اشتراک بگذاریم و بعد الگویی را کشف کنیم که همه‌مان می‌توانیم و با هم توافق داشته باشیم که کدام بهترین است. راستش احساس کردم بعضی اوقات رقابت خیلی سخت و بچه‌گانه می‌شود چون امسال فیلم‌های زیادی از کارگردانان فوق‌العاده قراره است اکران بشود. یک لیست فیلم فوق‌العاده داریم که احساس می‌کنم بحث‌های شدید و داغی داشته باشیم. ولی در موردش بگم که خیلی هیجان‌زده هستم.

ال فنینگ داور جوان و زیباروی این دوره ادامه داد: آره، کاملن شوکه شده بودم وقتی با من تماس گرفتند و ازم پرسیدند دوست دارم عضو هیأت داوری کن باشم یا نه؟ واقعن باورم نمی‌شد فکر کنم هنوز آن احساس غیرمنتظره بودن این اتفاق را دارم. این‌جا کنار این هنرمندان فوق‌العاده نشستم و همه‌ هیئت داوری دیشب با هم جمع شدیم و برای اولین بار هم‌دیگه را ملاقات کردیم و شام خوردیم و لحظات خیلی خوبی بود.

“ال فنینگ: فعالیت هنریم را با یکی از همین دوستان شروع کردم”

او در ادامه اشاره کرد که سن و سال کمی دارم ولی از سن خیلی کمی هم بازیگری را شروع کردم و در فیلم‌های زیادی حضور داشتم. عملن با یکی از همین دوستان کارم را شروع کردم، با بهترین‌ها شروع کردم. احساس افتخار دارم ولی این احساس غرور را دارم که نماینده‌ی نسل جوان در این جشنواره هستم و یکی از بیننده‌های جوان باشم و فیلم‌ها را از آن دید ببینم. بنابراین احساس می‌کنم که واقعن هیجان‌زده هستم که کارم را شروع کنم.

پس از صحبت‌های ال فنینگ ایناریتو بحث را ادامه داد: فکر می‌کنم یکی از بحث‌های خیلی مهم این است که فیلم‌ها را به نحوی ببینیم که ندانیم کارگردان‌شان چه کسی هستند. فکر می‌کنم هیچ زمان، تجربه، اسم، شهرت، جنسیت و … نباید اثر گذار باشد. فکر می‌کنم برای احترام به سینما و کسانی که درآن کار کردند باید فیلم را با چیزی که خودش هست قضاوت کنیم. و همون هنر باید هدف‌مون باشه. و این مهم‌ترین چیز است، هیچ اسم یا شهرتی در نظری که ما داریم تأثیر نخواهد داشت.

انکی بلال درباره داوری در کن می‌گوید: اول از همه به شدت مفتخرم که جزئی از هیأت داوری باشم. البته به عنوان یک نویسنده و یک راوی که از این دید به جهان نگاه می‌کند. فکر می‌کنم ارتباط بین تمام خالقان چه در سینما، داستان‌نویسی و حتا کمیک‌بوک ارتباط بین همه‌ آن‌ها، همین دنیاهاست که ما در آن‌ها زندگی می‌کنیم و به‌شان شکل می‌دهیم. ما هنرمندان تلاش می‌کنیم دنیا را بشناسیم و تلاش می‌کنیم بقیه را هم به نگاه کردن از این دید دعوت کنیم.

بلال ادامه داد: در هیأت داوری موضوعات زیاد و گوناگونی مقابل‌مان ارائه می‌شود. فیلم‌هایی از کشورهای مختلف با آدم‌های متفاوت که هر کدام به هر هدفی ساخته شدند و این مسأله مهم و جذاب است. در عین حال ما هم از فرهنگ‌های مختلف دور هم جمع شدیم. هر چند رابطه‌ی نزدیکی با هم داریم و با هم متحد شدیم تا نشان بدهیم فیلم‌های ما  و احساسات‌مان را به عنوان هنرمندان ابراز کنیم. در نتیجه برای من همه‌ی ما به این دلیل این‌جا هستیم که باعث می‌شود عاشق سینما باشیم.

ایناریتو با تشبیه فیلم‌ها به موسیقی خاطر نشان کرد که انتخاب این ‌که از چه آهنگی شروع کنید مؤثر واقع می‌شود.

فیلم‌سازان بزرگ و خبره‌ای می‌شناسم که عاشق کمیک‌بوک هستند و این ارتباطات همیشه وجود داشته است. بین ابراز هنری از طریق طراحی و روایت چون داستان‌گویی هنری‌ست که با سایر رشته‌ها پیوند می‌خورد. کمیک‌بوک‌ها و سینما نیز به همچنین خیلی پیچیده و بدیع شدند. آثاری پر از جلوه‌های ویژه که باعث خلق ابعاد هنری جدیدی می‌شوند. اما بعضی اوقات ممکن است نیت واقعی هنرمند را پنهان کنند و جشنواره کن برای همین خلق شده است و نشان می‌دهد که سینما با پول کمی تولید شود، با ابزارهای کم و ساده اما قدرت تأثیرگذاری و تخیل‌شون زیاد باشد.

ایناریتو درباره تاثیر مشاهده هر فیلم بر قضاوت درباره فیلم دیگر اشاره کرد که: فکر می‌کنم پروسه‌ی ما در مورد کشف کردن است. از امشب مثل یک سفر احساسی خواهد بود. قطعن تحت تأثیر فیلم‌ها قرار خواهیم گرفت . فیلم‌ها بر ما اثر متفاوتی می‌گذارند و ما این را با هم به اشتراک می‌گذاریم و همون طور که ال گفت مثل یک شام مفصل می‌ماند، بوفه‌ی غذایی که پر از انواع و اقسام غذاهای جورواجور است. خب، مزه‌ی یکی روی باقی هم مؤثر است و وقت کافی نداریم که خودمان را برای یک غذای جدید آماده کنیم. باید راهی پیدا کنیم که تعادل برقرار شود.

ایناریتو با تشبیه فیلم‌ها به موسیقی خاطر نشان کرد: اما  یک روایت درونی وجود دارد مثل وقتی که یک آلبوم موسیقی گوش می‌کنید. انتخاب این ‌که از چه آهنگی شروع کنید مؤثر واقع می‌شود. باید ببینیم چه می‌شود. نمی‌توانم بگویم اوضاع قرار است چه شکلی پیش برود اما یاد می‌گیریم، تغییر خواهیم کرد و رشد می‌کنیم. به عنوان فیلم‌سازان، این یکی از دلایلی‌ است که این سمت را قبول کردم چون می‌خواهم با این فیلم‌های فوق‌العاده رشد کنم. جواب بین این انسان‌های فوق‌العاده با استعداد از هر موقعیت و جنسیتی است. بنابراین رشد کردن با آن‌ها و یاد گرفتن که تغییر کنیم و عوض شویم. این بخشی از سفر ماست.

ایناریتو درباره انتخاب برنده اشاره کرد که: همون طور که کلی گفت سخت‌ترین بخش کارمان تعیین برنده‌ست. امیدوارم که هیچ‌وقت به آن لحظه نرسیم. برنده‌ها مشخص هستند ولی باید بهترین راه برای جواب دادن این مسأله را کشف کنیم.

یورگوس لانیتموس که ده سال از اولین باری که این‌جا بوده‌است می‌گذرد، درباره جشنواره کن می‌گوید: حس بودن این‌جا برای اولین بار، با ترس و لرز فیلمت را نمایش دادن بی‌نظیر است. آن زمان حتا دقیقن متوجه نبودم کن چی هست. هیچ‌وقت تجربه‌ی مشابهی نداشتم بنابراین برای من سفری هیجان‌انگیز بود. البته استرس و سنگینی کار موقع نمایش دادن کارت هیچ‌وقت از بین نمی‌رود. بنابراین خیلی خوش‌حال هستم که این بار به جشنواره آمدم. در این موقعیت شگفت‌انگیز که بتوانم فیلم‌ها را ببینم اما در عین حال بحث متفاوتی وجود دارد. بقیه اعضا در موردش بارها حرف زدند اما این وظیفه که چه‌طور فیلم‌ها را ببینیم و چه‌طور تا حد امکان بی‌طرف می‌مانیم.

یورگوس لانتیموس: ده سال از اولین حضورم در کن می‌گذرد.

بورگوس لاتیموس درباره یادگیری از یکدیگر در طول جشنواره می‌گوید: امیدوارم از یکدیگر یاد بگیریم و فکر کنم این ارزشمندترین بخش تجربه‌مان باشه چون فکر می‌کنم بیش‌تر آدم‌ها دیدگاه مشخصی دارند و وقتی وارد این ساختار می‌شوید با آدم‌های مختلف که از پیشینه‌ها و فرهنگ‌های متفاوتی اومده‌اند، آدم‌هایی به شدت خلاق، یاد بگیریم و بتونیم از دیدگاه‌های مختلف به یک موضوع نگاه کنیم و امیدوار هستیم این اتفاق بیفتد.

 

با هیأت داوران بخش رقابتی فسیتوال کن ۲۰۱۹ آشنا شوید:

الخاندرو ایناریتو (رییس هیأت داوران)

انکی بلال

روبین کامپیو

مایمونا اندی‌آی

ال فنینگ

یورگوس لانیتموس

پاول پالیکوفسکی

کلی رایکرت

آلیس رورواشر

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای جهان

گفت‌وگو با لئوناردو دی‌کاپریو و برد پیت | گاهی عاشق گاهی بیزار!

لئوناردو دیکاپریو و برد پیت

برد پیت مصاحبه را این‌گونه شروع می‌کند: اول از همه، سر صحنه کار با تارانتینو واقعن لذت‌بخش است. حتمن مطلع هستید که به شدت به سینما علاقه دارد و عاشق این است که در مورد آن صحبت کند. روی صحنه یک جریان انرژی‌ وجود دارد که شبیه آن هیچ جای دیگری وجود ندارد. کارمان کنار هم دیگر کاملن هماهنگ و اتوماتیک بود. نمی‌توانم به شکل دیگری توصیف کنم، کار با هم دیگر خیلی ساده و مفرح بود. ما در زمان مشابه وارد صنعت شدیم. خیلی از کارگردانانی که با آن‌ها کار کردیم مشترک هستند، آدم‌های مشترک زیادی می‌شناسیم و به شدت برای کارش اهمیت قائل هستیم و این را می‌شود در فیلم دید.

نقد فیلم روزی روزگاری در هالیوود از نگاه منتقدان ورایتی و گاردین

دی‌کاپریو درباره شخصیت‌پردازی‌های تارانتینو می‌گوید: اولین کاری که کوئنتین بعد از خواندن فیلم‌نامه انجام می‌دهد این است که یک بیوگرافی و پیش‌زمینه‌ی داستانی عظیم به‌ ما داد که نه تنها برای هر شخصیت بلکه در مورد رابطه و سابقه‌ی هم‌کاری شخصیت‌هایمان بود.

برد پیت در این مورد اشاره می‌کند‌: به شدت دقیق و پرجزئیات بود.

نشست خبری روزی روزگاری در هالیوود با حضور مارگو رابی و کوئنتین تارانتینو در جشنواره کن ۲۰۱۹

دی‌کاپریو ادامه می‌دهد: به عنوان دو نفر که با صنعت سینمایی بیگانه شدند و هر روز تلاش می‌کنند موفق باشند بنابراین بزرگ شدن در این شهر و داشتن مراجع بسیار و این که توانستم با برد کار کنم. فکر می‌کنم اولین روز به شکل خودکار درک کردیم که این دو نفر چه‌جور آدم‌هایی هستند و چه‌طور به هم دیگر تکیه می‌کردند تا در این صنعت باقی بمانند و به راه‌شان ادامه بدهند.

فوتوکال فیلم روزی روزگاری در هالیوود با حضور مارگو رابی و کوئنتین تارانتینو

برد پیت درباره دوره فعالیت هنری‌اش می‌گوید: نامه‌ی عاشقانه‌ای‌ست به این جامعه که گاهی عاشقش بودیم و گاهی ازش متنفر و لس‌آنجلس که دوستش داریم و سینما و تلویزیون و آدم‌هایی که درباره این دو موضوع کار کردند و حتا آن آدم‌های ناشناخته‌ای که پیش از ما آمدند، مثل ریک دالتون.

فرش قرمز فیلم روزی روزگاری در هالیوود با حضور مارگو رابی و کوئنتین تارانتینو

دی‌کاپریو درباره فیلم روزی روزگاری در هالیوود می‌گوید: چیزی که این فیلم را منحصر به فرد می‌کند تکه‌ای از زندگی یک انسان است که روزی در زندگی همه‌ی این آدم‌ها شخصیت‌هایی که داخل و بیرون هالیوود هستند و البته داستان در لایه‌های زیرین که در مورد دخترهای خانواده‌ی منسون است و این که چه‌طور برای همیشه این موضوع باعث تغییر آمریکا و فرهنگ شد. سال ۱۹۶۹ فقط در مورد تغییر تاریخ سینما نیست بلکه تغییر جهان هم هست. جنبش‌ها و شورش‌های رادیکال زیادی آن زمان شکل گرفته بودند. کوئنتین در کنار این که ما را به آن زمان برمی‌گرداند آن عنصر تارانتینویی که مختص کارهای خودش است را هم به داستان اضافه می‌کند. نگاهی نوستالژیک به گذشته با تمرکز بر روی اتفاقاتی که می‌توانستند رخ بدهند. از دید آدم‌هایی که روز به روز جلو می‌روند که بتوانند به زندگی‌شان سر و سامان بدهند. شخصیت‌های داستان ما سر همه چیز به یکدیگر تکیه می‌کنند.

ادامه مطلب

سینمای جهان

اعلام اسامی بازیگران و سازندگان فیلم جدید کریستوفر نولان

فیلم جدید کریستوفر نولان

نام فیلم جدید نولان Tenet خواهد بود و در آن بازیگرانی چون آرون تیلور جانسون، مایکل کین، کنت برانا و جان دیوید واشینگتن به ایفای نقش خواهند پرداخت.

«هویته وُن هویتما»، فیلم‌بردار «دانکرک» و «میان‌ستاره‌ای»، در فیلم جدید کریستوفر نولان نیز حضور خواهد داشت.

منتقدان درباره دانکرک کریستوفر نولان چه می‌گویند؟ | یک شاهکار امپرسیونیستی

بر خلاف انتظارات «لودویگ گورانسون» وظیفه تهیه موسیقی متن این فیلم را بر عهده خواهد داشت و خبری از «هانس زیمر» نخواهد بود. «لودویگ گورانسون» برای موسیقی فیلم«پلنگ سیاه» موفق به کسب جایزه اسکار شده است.

ویژگی موسیقی متن فیلم Interstellar | در جست‌وجوی زمان از دست رفته

ژانر این فیلم جاسوسی اعلام شده و فیلمبرداری این فیلم در ۷ کشور صورت خواهد گرفت.

تاریخ اکران این فیلم ۱۷ جولای ۲۰۲۰ اعلام شده است.

ادامه مطلب

سینمای جهان

فوتوکال سیلوستر استالونه | انتقال تجربه‌ی پنجاه سال بازیگری

فوتوکال سیلوستر استالونه

فوتوکال سیلوستر استالونه پیش از مسترکلاس سیلوستر استالونه، بازیگر کهنه‌کار سینمای هالیوود، در جشنواره فیلم کن برگزار شد

فوتوکال آلن دلون | نخل طلا برای یک عمر دستاورد هنری

امسال قرار است پنجمین قسمت از مجموعه فیلم‌های «رَمبو»، با بازی سیلوستر استالونه، اکران شود. او برای بازیگری و فیلم‌نامه‌نویسی «راکی»، دو بار موفق به دریافت اسکار شده است. او در جشنواره‌ی کن حاضر شده تا تجربه‌ی پنجاه سال بازیگری را در قالب مسترکلاس منتقل کند.

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها