art-970201955

کارگاه «دارالفنون» | نغمه ثمینی : تا وقتی بی‌تفاوت باشیم هیچ قصه‌ای اتفاق نمی‌افتد!

سی‌وششمین جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر | نغمه ثمینی در کارگاه دارالفنون فیلم‌نامه‌نویسی‌اش درباره‌ی فرهنگ و شخصیت و تاثیر آن بر بافت قصه حرف زد

نغمه ثمینی در کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی بخش «دارالفنون» سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به بیان سرفصل‌هایی آموزشی درباره شکل‌گیری فیلم‌نامه و عناصر آن پرداخت.

به گزارش ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی نغمه ثمینی در دو نوبت صبح و عصر ۲۸ اردیبهشت ماه در پردیس سینمایی چارسو محل برگزاری سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه مازیار میری مدیر بخش دارالفنون بیان کرد: ما امروز اولین کلاس سومین دوره دارالفنون را آغاز می‌کنیم و برای خودم و دارالفنون خوشحالم که یکی از بهترین فیلم‌نامه‌نویسان ایران این‌جا است. جدا از این‌که او یکی از بهترین‌ها است یکی از آموزگاران خوب نیز است. در این ۲ سال گذشته علاقه‌مند بودیم که او با ما باشد اما این شانس من و شماست که امسال کنار ما حضور دارد.

سپس نغمه ثمینی پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: موضوع اصلی بحث من فرهنگ و شخصیت است. همه چیز از این‌جا شروع شد که من در پروژه‌هایی قرار گرفتم که باید درباره شخصیت‌های غیرایرانی می‌نوشتم و در شرایطی که فکر می‌کردم به خوبی فیلم‌نامه را پیش می‌برم و جزییات را در فیلم‌نامه می گنجانم به یک‌باره دیدم وقتی فیلم‌نامه به دست کسی می‌رسید که برای همان فرهنگ بود با آن ارتباط برقرار نمی‌کند. از آن مهم‌تر اینکه کلن برای من هم‌واره کاراکتر در مرحله دوم اهمیت قرار داشت و در مرحله اول آن‌چه که برایم مهم بود این بود که چه‌طور داستان را پیش ببرم.

این فیلم‌نامه‌نویس ادامه داد: آخرین تجربه که در حال حاضر روی آن کار می‌کنم پروژه‌ای با ژاپن است. در واقع از این مثال شروع کنم که وقتی تمام جزییات را نوشتم و برای کارگردان ژاپنی فرستادم او گفت اثر تو، فیلم‌نامه خوبی است ولی اصلن ژاپنی نیست. بنابراین فکر کردم باید بفهمم مشکلم چیست و آن کارگردان ژاپنی گفت مشکل این است که شخصیت مرد این فیلم‌نامه هرگز به خاطر فرزندش این‌طور رفتار نمی‌کند و هرگز به خاطر عشق قدیمی‌اش به ایران نمی‌آید در حالی که در فرهنگ ایرانی ممکن است این اتفاق بیفتد.

ثمینی سپس مثال‌هایی را درباره تراژدی‌های یونانی بیان و مطرح کرد: شما داستانی تصور کنید مبنی بر این‌که بیرون از این‌جا جنگ و آشوب مطلق است. تا وقتی ما بی‌تفاوت باشیم هیچ قصه و فیلم‌نامه ای اتفاق نمی‌افتد اما درست از همان لحظه‌ای که بگوییم ما چیزی در برابر آن‌چه که بیرون اتفاق افتاده است می‌خواهیم، داستان شکل می‌گیرد اگر من بگویم فقط من می‌خواهم خودم را نجات بدهم یک داستان را پیش می‌برم و اگر شما بگویید می‌خواهید بجنگید شما یک داستان دیگر را پیش می‌برید و … .

فیلمنامه‌نویس مجموعه «شهرزاد» در ادامه تمرینی  به دانشجویان داد و گفت: اولین تمرینی که می‌خواهم شما انجام دهید این است که فیلم محبوب خودتان را در ذهنتان بیاورید و شخصیت اصلی آن را بیرون بکشید و ببینید چه علاقه‌مندی‌هایی دارد و آن دیزایر چه ارتباطی با فرهنگی که ساخته شده دارد؟ البته یادمان باشد که ما درباره فرهنگ و شخصیت حرف می‌زنیم.

در این مرحله نغمه ثمینی از دانشجویان پرسید که چه کسی دوست دارد درباره شخصیت محبوب خود صحبت کند که هرکدام از دانشجویان درباره این شخصیت‌ها صحبت کردند و سپس ثمینی درباره این موضوع به زبان انگلیسی به دانشجویان مواردی را آموخت.

فیلمنامه‌نویس «خون بازی» در ادامه این ورک شاپ گفت: حالا می خواهم درباره مساله ری‌اکشن صحبت کنم در واقع کاراکتر با میل شروع می‌شود اما میل چیزی نیست که شما بتوانید ببینید بلکه در درون ما است.

 

بیش‌تر ببینید:

کارگاه دارالفنون مهران کاشانی | لینک تماشا

لینک کوتاه:

شاید این ها را نیز دوست داشته باشید

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *