با ما همراه باشید
نقد آلبوم Lover نقد آلبوم Lover

موسیقی

نقد آلبوم Lover تیلور سوئیفت | می‌خواهم با چیزهایی که دوست دارم توصیف شوم!

منتقد ونیتی فیر، ارین واندرهوف، در نقد آلبوم Lover می‌گوید:

برای مدتی به نظر می‌رسید تیلور سوییفت قصد ندارد از پرچم‌دار موسیقی پاپ بودن دست بکشد، اما با انتشار نخستین تک‌آهنگ از آلبوم جدید او در ماه آوریل، این بار نتوانست جایگاه نخست را از موسیقی رپ «جاده‌ی شهرک قدیمی» بگیرد. شاید این یادآور این موضوع باشد که موسیقی پاپ اصیل دیگر محبوبیت سابقش را در فرهنگ آمریکایی ندارد. با این حال، تیلور سوییفت هم‌چنان به قوت خود باقی‌ست و با این آلبوم جدید، فرصت اثبات این قضیه را دارد.

در کنار نقد آلبوم Lover بخوانید:

نقد آلبوم No.6 Collaborations Project | یک دست صدا ندارد

یک آلبوم شخصی

آهنگ‌های آلبوم اشاره‌های ظریفی به رابطه‌ی او با جو آلوین دارند و هم‌چنین آهنگ «به زودی بهتر می‌شوی» به دست‌وپنجه نرم کردن مادر تیلور با سرطان اشاره می‌کند. اما به نظر می‌رسد در این آلبوم شاهد چیز جدیدی هستیم، پختگی و استقلال یک موزیسین. پیوستگی، روحیه‌ی مثبت و انتخاب‌های هوشمندانه‌ی تیلور سوییفت در این آلبوم، یک جمع‌بندی از بهترین جنبه‌های موسیقی پاپ اخیر است و این‌طور که به نظر می‌رسد، می‌تواند راه نجاتی برای موسیقی پاپ باشد.

در کنار نقد آلبوم Lover بخوانید:

از آریانا گرانده تا بیلی آیلیش | با بهترین آلبوم‌های موسیقی سال ۲۰۱۹ آشنا شوید

خبری از مکس مارتین نیست

سوییفت با آغوش باز از تغییراتی که برای ژانر پاپ پیش آمده استقبال کرده و سعی کرده خودش را با آن تطابق دهد. در آلبوم جدید او نامی از مکس مارتین به چشم نمی‌خورد، کسی که تهیه‌کنندگی موسیقی «می‌دانستم دردسر سازی» را بر عهده داشت و به شناخته شدن تیلور به عنوان هنرمندی اصیل کمک شایانی کرد. این بار سوییفت با کمپانی ضبط ریپابلیک قرارداد بسته و با لوئیس بل و فرانک دوکس همکاری می‌کند. در کارهایی که آن‌ها ارائه کرده‌اند بداعت خاصی به چشم می‌خورد، مانند آهنگ «فراموش کردم تو وجود داشتی» که پرکاشن و آتوتیون‌ها سبب شده‌اند اجرای لطیف تیلور شکل جدیدی به خود بگیرد.

lover کهنه نمی‌شود

جک آنتونوف که بارها با تیلور سوییفت همکاری کرده، این بار نیز با استفاده از المان‌های متعدد توانسته به خوبی با نوع و سابقه‌ی موسیقی سوییفت هماهنگ شود. آن‌ها با هم روی یازده آهنگ کار کرده‌اند که اساس آلبوم را تشکیل می‌دهد. هم‌چنین شاهد جنبه‌ی سرگرم‌کننده‌تری از سوییفت هستیم، برای مثال در آهنگ «خدای تقلبی» ترکیب موسیقی الکترونیک و ساکسیفون به گوش‌مان می‌خورد. آهنگ «معشوقه» که نام آلبوم هم برگرفته از آن است، یکی از زیبا‌ترین و درخشان‌ترین کارهای سوییفت تا به امروز است که بعید است با گذشت زمان تازگی خود را از دست بدهد.

تیلور سوییفت یکی از بهترین ترانه‌سراهای پاپ عصر حاضر است و آلبوم جدید او این موضوع را تصدیق می‌کند. در بخشی از ترانه‌ی «فراموش کردم وجود داشتی» گفته می‌شود: «پیغامت واضح بود / به من درس‌های سختی دادی / ولی یادم رفت چی بودن / همه‌شون محو شدن.» او با زبانی ساده ریسک کرده و به آلوین، «پسر لندنی»، اشاره می‌کند.

آدم همان چیزی‌ست که دوستش دارد

به طور خلاصه می‌توان گفت «معشوقه» آلبومی‌ست که تیلور سوییفت را از نوجوانی خاص به سوپراستاری بالغ تبدیل کرده است. او هم‌چنان در مسیر پیدا کردن خودش جلو می‌رو، همان‌طور که در پایان آخرین اهنگ آلبوم می‌خواند: «می‌خوام با چیزهایی که دوست‌شون دارم توصیف شم / نه چیزهایی که ازشون بدم می‌آد / با روشنایی آفتاب / نه چیزهایی که ازشون می‌ترسم / همون‌هایی که نیمه‌های شب احاطه‌م می‌کنن / فکر می‌کنم آدم همون چیزی‌‌یه که دوستش داره». در دوره‌ و زمانه‌ای که همه‌چیز ناگوار به نظر می‌آید، داشتن شخص مهمی که این حرف‌ها را بزند و امیدوار باشد که با او هم‌عقیده باشید، سبب دل‌گرمی‌ست.

 

نویسنده: ارین واندرهوف

ترجمه از فرگل سیف‌اللهی

موسیقی

معرفی آلبوم موسیقی نی‌نوا | حسین(ع) به روایت حسین علیزاده

آلبوم موسیقی نینوا

گزارش اختصاصی آرت‌تاکس: معرفی آلبوم موسیقی نینوا ، به آهنگ‌سازی حسین علیزاده، که نوای محرم و صفر و میراث موسیقی عاشورا محسوب می‌شود.

گزیده‌ای از نسخه‌ی مکتوب معرفی آلبوم موسیقی نینوا

باورش سخت است که سی و چند سال از ساخت ماندگارترین اثر بی‌کلام عاشورایی می‌گذرد. «نی‌نوا»ای که نه‌تنها نوای محرم و صفر ما ایرانی‎هاست که میراث موسیقی عاشورا محسوب می‌شود و نام هنرمندی را در مقام آهنگ‎ساز بر روی خود دارد که در شکل‌گیری نوای نوی موسیقی ایرانی در تمام سال‌های بعد از انقلاب، سهم به‌سزایی را به عهده داشته است: حسین علیزاده.

در کنار معرفی آلبوم موسیقی نینوا ببینید:

مروری بر ده فیلم عاشورایی سینمای ایران | سی سال فیلم‌سازی درباره‌ی واقعه‌ی کربلا

مهرماه سال ۶۲ بود که نینوا ساخته شد. موسسه فرهنگی هنری ماهور آن را منتشر کرد و از همان پخش ابتدایی توانست محبوبیت بالایی میان مخاطبان کسب کند. تا کنون بارها و بارها هنرمندان و ارکسترهای مختلف داخلی و خارجی نی‌نوا را نواخته‌اند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ارکستر سمفونی تهران، ارکستر ملی ایران، ارکستر زهی پارسیان، ارکستر فیلارمونیک لهستان، ارکستر سمفونیک اوکراین، ارکستر زهی چنک، ارکستر هارمونیکا در همراهی با نی‌نوازان مختلف به عنوان تک‌نواز اشاره کرد. علاوه‌بر این با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توان از استقبال کشورهای دیگر از این قطعه باخبر شد. کلیپ‌هایی که روی این موسیقی ساخته شده‌اند و به دفعات زیادی توسط مخاطبان دیده شده‌اند که این خود خبر از فراگیری «نی‌نوا»ی علیزاده می‌دهد.

علیزاده پیش از «نی‎نوا» تنها یک قطعه را با این سبک و سیاق نوشته بود. اما علاقه‌اش به دستگاه نوا باعث شد دومین قطعه‌ی بلندش را در این دستگاه بسازد و با ارکستر زهی و تک‌نوایی نی آن را اجرا کند. نی، راوی «نی‌نوا»ست. نوایی که به زعم آهنگ‎سازش آوای خاطره‌های دهه‌ی شصت ایران است و متأثر از آیین‌های مذهبی و موسیقی آن‌ها. نامش از نی‌نامه‌ی مولانا آمده و علیزاده بارها و بارها از جادوی صدای نی و حزن اساطیری‌اش صحبت کرده است.

ادامه مطلب

موسیقی

اشکان دباغ در گفت‌وگویی صریح با آرت‌تاکس: هر کس باید ساز خودش را بزند!

اشکان دباغ

در این ویدیو چه خواهید دید:

اشکان دباغ یکی از تنظیم‌کنندگان مطرح در مارکت موسیقی ایران است. او در گفت‌وگوی اختصاصی‌اش با آرت‌تاکس در پاسخ به سؤالات بهنام مظاهری از زوایای مختلف به بررسی کارنامه‌ش پرداخته و قطعه‌‌ای از خودش را که پیش‌تر منتشرنشده اجرا کرده است.

اشکان دباغ در آغاز از نحوه و چه‌گونه‌گی ورودش به وادی موسیقی و تجربه‌ی هم‌کاری‌اش با محسن  چاوشی می‌گوید. هم‌کاری‌ای که تداوم نمی‌یابد. دباغ باور دارد که اگر در دورانی که با چاوشی هم‌کاری داشته به اندازه‌ی امروز با تجربه بود می‌توانست در کنار چاوشی کارهای ماناتری خلق کند.

در قسمت دیگری از این گپ‌وگفت از نقش یغما گلرویی در زندگی حرفه‌‌ای دباغ و هم‌کاری‌ این تنظیم‌کننده با مسعود کیمیایی در پروژه‌ی «قاتل اهلی» به‌واسطه‌ی گلرویی صحبت می‌شود. دباغ با تاکید بر این نکته که هم‌کاری با مسعود کیمیایی برای او افتخار است معتقد است نتیجه‌ی عملکردش در «قاتل اهلی» چنان که باید قابل دفاع از آب درنیامده است.

 

بیشتر ببینید:

از قاتل اهلی بیش‌تر بدانید.

 

ادامه مطلب

موسیقی

گفت‌وگو با بیلی آیلیش درباره‌ی شهرت، ترانه‌نویسی با برادرش و سریال The Office

بیلی آیلیش

مجله‌ی رولینگ استونز به سراغ بیلی آیلیش رفته و از او درباره‌ی تجربه‌ی اولین‌های زندگی‌اش می‌پرسد

نوشتن آهنگ با برادرت، فینس

بیلی آیلیش: با برادرم تو گاراژ نشسته بودیم و چند تا از دوست‌هاش رو دعوت کرده بود. همین‌جوری هر چی به ذهنم می‌اومد می‌زدیم. یکی گیتار می‌زد. یکی دیگه هم داشت یه چیزی با درام می‌زد. اصلن یادم نیست. همه‌مون بدترین صدای موسیقی ممکن رو تولید می‌کردیم. بعد برادرم شروع کرد به نواختن یه قطعه‌ی کوتاه و شروع کردیم به نوشتن. آهنگ «دل درد» بود.

داشتیم استراحت می‌کردیم. فکر کنم رو تختم لم داده بودم. با گیتارش اومد و شروع کردیم به نوشتن آهنگ.

پی‌بردن به این که فینس بهترین ترانه‌سرا برای اوست

بیلی آیلیش: وقتی آهنگ «گروگان» رو نوشتیم چون قبلش فقط چند تا آهنگ نوشته بودیم و همه‌شون خیلی راحت نوشته شدن. وقتی نوبت «گروگان» شد، فکر کنم جفت‌مون و نمی‌خوام به جاش صحبت کنم ولی فکر کنم جفت‌مون متوجه این بودیم این داره خیلی خوب از آب درمی‌آد. احساسی که داشتیم این بود که کارمون با هم خوب بوده چون جواب پس داده و هنوزم جواب می‌ده

شنیدن تایلر کریتور برای اولین بار

بیلی آیلیش: تو مزرعه‌ای بودم که اون زمان اسب‌سواری می‌کردم و یکی از روزهای کمپ تابستونی بود. من با یکی از دوستام مشاور کمپ در زمینه‌ی اسب بودم. یه مشاور دیگه هم بود. وسط درس دادن داشتیم شوخی می‌کردیم و حواس‌مون نبود. هر چند کسایی بودیم که وظیفه راهنمایی کردن رو داشتیم و دوستم گفت که تا به حال به تایلر گوش کردی؟ من هم گفتم نه. گفت یعنی چی؟ گفتم کی‌یه؟ گفت تایلر کریتور، عکس پروفایلته ها. حق داشت، عکس تایلر رو گذاشته بودم قبل از این که بشناسمش. چون فکر می‌کردم عکس خفنی‌یه. وقتی اینو فهمید مأیوس شد و بعد آهنگ تامالی رو برام گذاشت. اون موقع خیلی معروف بود. خیلی آهنگ خوبی‌یه. موقع گوش دادن به‌ش یه مشت بچه‌ی پنج ساله هم دور ما اسب‌سواری می‌کردن. خوب بود

شنیدن آهنگ چایلدیش گامبینو

بیلی آیلیش: یه گوشه تختم نشسته بودم. داشتم به کامپیوترم نگاه می‌کردم. یادمه تلفن، نه آیپاد به یه چیزی که ترکیب شارژر و اسپیکر بود و زنگ هشداردهنده داشت وصل کرده بودم و پلی لیست روی شافل بود. موقع بزرگ شدن برادرم همیشه آهنگ می‌گرفت و بعد به آهنگ‌های من هم اضافه می‌شد. این آهنگ هم تو پلی لیست بود. چون برادرم چند سال پیش دوستش داشت. همه‌ی آهنگ‌ها روی شافل بودن و یه آهنگی پیدا کردم به اسم «ضربان قلب». هر کاری که داشتم انجام می‌دادم، متوقف کردم . به گوشی‌م نگاه کردم و کار خواننده‌ای به اسم چایلدیش گامبینو از آلبومی به اسم «آتیش کمپ» بود. یادمه نشسته بودم و به آیپادم زل زده بودم که آهنگ رو داشت پخش می‌کرد و شوکه شده بودم. احساس کردم وارد دنیای جدیدی شدم. لحظه‌ی خیلی دیوانه‌واری بود. یادمه فکر می‌کردم چطور این رو نشنیده بودم؟! این عرضه شده و من همین جوری نشسته بودم

متوجه شدی آهنگ «چشمان اقیانوسی» فراگیر شده

بیلی آیلیش: اون زمان هر روز ساعت متفاوتی کلاس رقص می‌رفتم. یادمه اون روز چهار تا کلاس داشتم ولی بین دوتاشون یه استراحت یه ساعته داشتم. فکر کنم یه روز بعد از عرضه‌ی آهنگ یا دو روز تو یکی از شعبه‌های استارباکس نشسته بودم. هوای بیرون سرد بود. فکر کنم بارون می‌اومد. اون‌جا نشسته بودم. برادرم زنگ زد و به‌م گفت پسر آهنگ هزار بار گوش داده شده، هزار بار!

الآن شاید مقدار کمی به نظر بیاد ولی اون زمان بحثش جداست. البته هنوزم تعداد زیادی‌یه ولی وقتی با الآن مقایسه‌ش می‌کنی جالبه. اما اون موقع به‌م زنگ زد تا بگه چون خبر خیلی مهمی بود و یادمه فکر کردم جدی؟! تو استارباکس نشسته بودم و خیلی هیجان‌زده شدم. شروع کردم به داد زدن این که خدای من؛ پشت تلفن داشتم داد می‌زدم. لحظه‌ی فوق‌العاده‌ای بود. این‌قدر مکالمه‌مون به خاطر هیجان‌زده بودن‌مون طول کشید که وقتی به گوشی‌م نگاه کردم تا زمان رو ببینم، دیدم کلاس بعدی شروع شده که تو یه استودیوی دیگه بود. گفتم خدای من! باید برم. گوشی‌م رو قطع کردم و کیفم رو برداشتم و گل بامیه یا هر زهرماری که بود رو برداشتمش و با بزرگ‌ترین خنده‌ای که تو عمرم داشتم دویدم. خیلی هیجان‌زده بودم. سمت اون یکی استودیو دویدم و خیلی خوب بود

دیدن سریال اداره

بیلی آیلیش: هیچ خاطره‌ای از اولین بارو که سریال اداره رو دیدم، ندارم، هیچی. شروع کردم که برای سیزدهمین بار همه‌ش رو ببنیم؛ از سر تا ته‌. تازه وقتی شروع کردم از نظر بقیه سریال خفنی نبود

راندن خودرو به تنهایی

بیلی آیلیش: روز قبل گرفتن گواهینامه‌م فقط برای این که جهتش رو عوض کنم تا بتونم بدون دیده شدن ماشین رو بشورم و چون همه مردم دارن رفت و آمد می‌کنن نگن عه ببین، بیلی آیلیش داره ماشینش رو می‌شوره . بنابراین دور زدم. بعد مدرسه تموم شد و یه میلیون نفر ریختن بیرون. همه‌شون منو دیدن و می‌خواستن ازم عکس بگیرن؛ برای همین دویدم تو خونه. ولی از دید تکنیکی قانونی نیست. فقط یه دور زدم، نگران باشید. اولین باری بود که تنها ماشین روندم قبل از گرفتن گواهینامه‌م

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها