با ما همراه باشید

یحیی نطنزی در استودیو آر‌ت‌تاکس از سریال فلیبگ ، ساخته‌ی فیبی والر-بریج، می‌گوید و به نقد سریال فیلیبگ می‌پردازد.

کاراکتر شلخته‌ی بدون نام!

یکی از سریال‌های کمدی که در سال‌های اخیر ساخته شد و بسیار مورد توجه دنبال‎کنندگان مجموعه‌های کمدی واقع شد، سریالی‌ست به نام Fleabag. از اسم سریال شروع می‌کنیم. اسمی بسیار عجیب که ترجمه‌ی راحتی ندارد. فلیبگ اصطلاحی‌ست در بریتانیا به افرادی اطلاق می‌شود که خیلی مبادی آداب نیستند، ظاهر شلخته دارند و خود را ملزم به رعایت عرف اجتماعی نمی‌کنند. معادل فارسی آن چیزی مانند «شلخته» است ولی باید سریال را ببینید تا متوجه شوید این صفت بر روی چه کاراکتری سوار شده و منظور سازندگان سریال از این اصطلاح چیست.

فلیبگ روایت‌گر داستان دختری‌ست که به قاعده نباید او را دوست داشته باشیم. دختری که حتا در سریال نامی ندارد و گاهی خود را با همین صفت معرفی می‌کند. شخصیتی که گاهی اوقات حریص، مغرور، خودخواه و گاهی بی‌رحم نسبت به اعضای خانواده‌اش یا افرادی با آن‌ها معاشرت می‌کند، می‌شود. به‌طور معمول ما نباید چنین کاراکتری را دوست داشته باشیم و حتا ممکن است ما را دل‌زده کند ولی اتفاقی که پس از گذشت دو قسمت از فصل اول سریال می‌افتد، ما با لایه‌ی دیگری از این شخصیت پی‌چیده مواجه می‌شویم که خیلی راحت می‌تواند نظر بیننده را به خود جلب کند و می‌تواند هم‌دلی ما را برانگیزد.

در کنار نقد سریال فیلیبگ ببینید:

نقد فیلم‌ نعنای تند | فیلمی معمولی با بازی‌های معمولی‌تر

رنج تنهایی

این کاراکتر به شدت از تنهایی رنج می‌برد، دوست صمیمی‌اش را از دست داده و او بعد از این اتفاق دچار مشکلاتی شده از لحاظ ذهنی شد که هنوز هم درگیر آن‌هاست. همین موقعیت‌های ناخوشایند منجر به رفتارها و واکنش‌هایی می‌شود که صحنه‌های به شدت کُمیک و مضحک خلق می‌کنند. واقعن یادآوری آن صحنه‌ها، حتا برای بار دوم، بسیار خنده‌دار است. زمان این سریال بسیار کوتاه است. تماشای هر فصل این سریال مانند تماشای یک فیلم بلند است چراکه هر فصل شش قسمت و هر قسمت بیست دقیقه زمان دارد.

فیبی والر-بریج: کمدین نوظهور بریتانیایی

می‌خواهم در مورد خالق و بازیگر نقش اول سریال، فیبی والر-بریج، زن کمدین نوظهور بریتانیایی که از معیارهای متعارف سینمای کمدی به دور است. چندی پیش فیبی والر-بریج نمایش تک نفره‌ی دختری را اجرا کرد که با مشکلات خیلی پیچیده‌ای مواجه است و تعامل خیلی مضحک و بسیار احمقانه‎ای دارد. این نمایش بسیار مورد استقبال مخاطبین و در جشنواره‌ها موفق عمل می‌کند. همین ایده‌ی نمایش موتیف اصلی سریال فلیبگ می‌شود و خوش‌بختانه سازندگان سریال می‌توانند علاوه‌بر فیبی والر-بریج از بازیگران مشهور بریتانیایی مانند الیویا کلمن استفاده می‌کنند و در سریال حضور دارند. کستینگ سریال بسیار قابل قبول است و اکثر آن‌ها بازی‌های درخشانی دارند.

فاصله‌گذاری در سریال مانند مهران مدیری

برگ برنده‌ی سریال در همه‌ی زمینه‌ها خانم والر-بریج است که با بازی بی‌نظیرش و تمهید فاصله‌گذاری که برای ارتباط با مخاطب استفاده می‌کند. این تمهید مانند کاری‌ست که مهران مدیری در چند سریال تلویزیون استفاده کرده است ولی اتفاقی که برای این سریال می‌افتد، این است که استفاده از آن بسیار هوشمندانه و بسیار در خدمت قصه‌ و موقعیت‌های احمقانه و ابزوردی‌ست که درحال شکل‌گیری است.

در کنار نقد سریال فیلیبگ ببینید:

نقد فیلم‌ دله‌دزدها | دزدهای مسئولیت‌پذیر

موقعیت‌های خنده‌داری که به‌قاعده نباید خنده‌دار باشند!

سریال از این جهت سعی می‌کند که بسیار شبیه کمدی‌های سیاهی باشد که در سینما تعریف می‌شوند. فیبی والر-بریج در محله‌ی ایلینگ بریتانیا بزرگ شده که ما این محله را با کمدی‌های ایلینگ می‌شناسیم. کمدی‌هایی که به لحاظ حس و حال بسیار تیره و تار هستند و از موقعیت‌های خنده می‌گیرد که به‌قاعده نباید خنده‌دار باشند. مثل فیلم «قاتلین پیرزن» که یک مرگی باعث می‌شود روابط میان مردهای قصه به نحوی ابلهانه پیش رود. کلیت سریال قرار است که با همین مبنا پیش برود و ما به چیزهایی می‌خندیم که الزامن نباید خنده‌دار باشند ولی به‌خاطر ایده‌های خانم والر-بریج و بازی به شدت تأثیرگذار و دشوارش، سریال بسیار تماشایی از آب درآمده.

تبدیل عشق به بحران

به لحاظ محوریت شخصیت زن قصه، ما به یاد سریال «خانم میزل شگفت‌انگیز» می‌افتیم که اخیرن فصل جدید آن پخش شد و هم‌چنان طرفداران مخصوص خودش را دارد. از این جهت قابل مقایسه با این سریال است که دور از فضای مردانه‌ای که در سریال‌ها غالب شده، قصه‎ی خودش را تعریف کند، حس‌وحال زنانه را کاملن چیره کند و سعی کند این حس‌وحال زنانه دور از فضای واقعی حاکم بر جامعه نباشد. فضایی که در آن عشق می‌تواند تبدیل به بحران شود، فقدان یک چالش حل‌نشدنی باشد و هر احساس روزمره‌ی دیگری می‌تواند ذهن را به خود مشغول کند.

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلویزیون

اعتراض پرنس ویلیام و نزدیکان پرنسس دیانا به غیرواقعی‌بودن سریال «تاج» | Princess Diana’s Brother Rejected ‘The Crown’ Filming Request

پرنسس دیانا سریال تاج

ببینید و باور نکنید!
اعتراض پرنس ویلیام و نزدیکان پرنسس دیانا به غیرواقعی‌بودن سریال «تاج»

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: رل چارلز اسپنسر، برادر پرنسس دیانا فقید به بینندگان هشدار داده است که فصل جدید از سریال «تاج» را تنها به چشم یک فیکشن تماشا کنند نه یک اثر تاریخی مبتنی بر واقعیت. 

طی مصاحبه‌ای، اسپنسر اعلام کرد که ببینندگان آمریکایی این سریال، رخدادهای پیش آمده در «تاج» را واقعی در نظر می‌گیرند و حال که دیانا تبدیل به یکی از شخصیت‌های اصلی این سریال شده، او این موضوع را برنمی‌تابد.

رل چارلز اسپنسر هم‌چنین درخواست تیم تولید تاج برای فیلم‌برداری بخشی از فصل جدید در خانه‌ی آبا و اجدادی اسپنسر را رد کرد. اما او تنها شاکی رخدادهای به تصویر کشیده شده توسط سازندگان سریال نیست. شنیده شده که پرنس ویلیام بابت اتفاقات نشان داده شده در این فصل ناراحت است و تیم تولید سریال با سوءاستفاده از والدین او و ارائه‌ی روایتی ساده و غیرواقعی، پول پارو می‌کنند.

 

ببینید: اما کورین (پرنسس دیانا) و جیلین اندرسون (مارگارت تاچر) از بازی در «تاج» می‌گویند

Princess Diana’s Brother Rejected ‘The Crown’ Filming Request:
It’s Full of ‘Conjecture and Invention’

Earl Charles Spencer, the brother of the late Princess Diana, is warning Netflix viewers to watch the new season of the British royal drama series “The Crown” with a skeptical eye. During an interview, Spencer said Americans have a tendency to take “The Crown” as fact, which he won’t stand by now that Diana is a prominent character. Spencer also rejected “The Crown” team’s request to film part of the new season at the Spencer family’s ancestral home

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

تلویزیون

توکیو وایس: پروژه جدید مایکل مان در توکیو | Japan’s Wowow Boards Michael Mann’s ‘Tokyo Vice’ Series

پروژه جدید مایکل کان

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: خبر ساخت پروژه جدید مایکل مان در توکیو به نام «توکیو وایس» به نویسندگی و تهیه‌کنندگی جی‌تی راجرز با بازی آنسل الگورت، کن واتانابه و رینکو کیکوچی

چیزی میان میامی‌وایس تا بلک‌هت
پروژه جدید مایکل مان در توکیو

کمپانی تلویزیونی واواو که برند اول شبکه‌ی تلویزیونی کشور ژاپن محسوب می‌شود، قرار است از جمله تولیدکنندگان کلیدی سریال جنایی مایکل مان، «توکیو وایس» باشد. این سری که توسط جی‌تی راجرز خلق و نوشته شده، براساس کتابی با نام «توکیو وایس: بررسی یک خبرنگار آمریکایی روی پلیس در ژاپن» است.

این کتاب خاطرات جیک ادلستاین، روزنامه‌نگاری آمریکایی را که برای دوازده سال دبیر بخش جنایی روزنامه‌ی یومیوری شیمبون، بزرگ‌ترین روزنامه‌ی ژاپن، بود، روایت می‌کند. در «توکیو وایس»، آنسل الگورت نقش خبرنگار آمریکایی را ایفا کرده و کن واتانابه در قالب کارآگاه پلیس و رینکو کیکوچی در قالب یک خبرنگار ژاپنی حاضر خواهند بود.

Japan’s Wowow Boards Michael Mann’s ‘Tokyo Vice’ As Co-Producer As Production Resumes This Week

Japan’s leading pay TV company WOWOW is boarding Michael Mann’s crime series Tokyo Vice, taking all local rights and co-producing the show with HBO Max and Endeavor Content. Created and written by Tony-winning playwright J.T. Rogers the series is loosely inspired by American journalist Jake Adelstein’s 2009 memoir, Tokyo Vice: An American Reporter on the Police Beat in Japan. Tokyo Vice stars Ansel Elgort as an American journalist, Ken Watanabe as a Tokyo police detective and Rinko Kikuchi as a Japanese journalist.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

تلویزیون

پایان ابهامات در مورد شخصیت «بچه یودا» | The Mandalorian: Baby Yoda already has a Name

بچه یودا

⚠️خطر اسپویل قسمت آخر «مندلورین»:
پایان ابهامات در مورد شخصیت «بچه یودا»

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: قسمت جدید سریال «مندلورین»، نکاتی کلیدی را در رابطه با شخصیت کودک یا همان‌طور که طرفداران او را خطاب می‌کنند، «بچه یودا» ارائه می‌دهد و به برخی از سؤالات طرفداران پاسخ داده می‌شوند. 

اول این که اکنون می‌دانیم نام این کودک گروگو است. دوم این که این کودک در سیاره‌ی کوروسانت زندگی می‌کرده و توسط بسیاری از اساتید نیرو در معبد جدای آموزش دیده است و سپس از معرض دید امپراتوری به هنگام قدرت گرفتن پنهان شده. بدین ترتیب به احتمال زیاد، یودا و گروگو زمانی با هم مواجه شده‌اند.

اما در این میان چند سؤال جدید ایجاد می‌شود: چه کسی گروگوی کودک را پنهان کرده؟ چرا او تنها رها شده بود و بعد از آن، چه اتفاقی برای او افتاد؟ در حالی که هنوز سه قسمت از این فصل از سریال مندلورین باقی مانده، باید دید چه اتفاقی برای گروگو رخ خواهد داد.

ببینید: پشت صحنه سریال The Mandalorian | غرب‌ وحشی در جنگ ستارگان

The Mandalorian: Baby Yoda already has a Name

The new episode of The Mandalorian revealed some key information about the Child that answered some major fan questions. First, we learned the Child’s name is Grogu. Second, we learned that the Child used to live on Coruscant and was trained by “many masters” at the Jedi Temple, then was hidden when the Empire came to power. This means it’s quite likely Yoda and Baby Yoda crossed paths. It also raises several questions, such as: Who hid Baby Yoda the Child Grogu? Why did they abandon him? And what happened to him afterward?

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها