نقد فیلم «خط فرضی» از آثار حاضر در تورنتو ۲۰۲۰ | نوشتهی مینا تکلا، منتقد Awardswatch | کارگردان: فرنوش صمدی | بازیگران: سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی
نقد فیلم «خط فرضی» از آثار حاضر در فستیوال تورنتو ۲۰۲۰
«خط فرضی» فرنوش صمدی عصارهای از فیلمهای بزرگ ایرانی را داراست که تمرکزش را معطوف به بر لحظههایی کوچک و شخصی که زندگی آدمها را تغییر میدهند میکند. آخرین فیلم صمدی، درست مانند فیلمهای اصغر فرهادی، لحظهای صمیمی و به نظر مهم را در دست میگیرد و آن را به ویترینی برای نمایش سرکوب زنان تبدیل میکند.
سارا، معلم مدرسهای در تهران و مادر دختری پنج ساله برای عروسی خواهرش در حال آماده شدن است. او خود را برای سفری به خارج از شهر و محل برگزاری عروسی حاضر میکند. ولی تنها چند ساعت پیش از آغاز روز بزرگ، اتفاقی ناگوار در مدرسهاش میافتد: یکی از دانشآموزان او پس از این که متوجه میشود باردار است اقدام به خودکشی میکند. او با وحشت از عواقبی که در صورت فهمیدن حقیقت توسط پدر و مادرش به بار خواهد آمد به سارا پناه میبرد و از او خواهش میکند که راز او را فاش نکند. حقیقتی از جامعهای که زنان به خاطر داشتن رابطهی جنسی خارج از ازدواج به شدت محکوم میشوند، اولین و تنها مقصر به حساب میآیند و مهم نیست که زنان چه دفاعی از خود میکنند چون کسی نمیخواهد آن را بشنود.
چند ساعت بعد، سارا با شوهرش دعوا میکند زیرا او با دیدن نشانههای سرماخوردگی در دخترشان، اجازهی سفر و حضور در عروسی را به او نمیدهد. زمانی که همسر سارا برای ماموریت کاری، به مدت کوتاهی از شهر خارج میشود، سارا هم سرکشانه تصمیم میگیرد تا در عروسی شرکت کند. آن چه در ابتدا تنها اقدامی از روی استقلال بود به سرعت به کابوسی تبدیل میشود که زندگی سارا را تا ابد تغییر خواهد داد.
ببینید: رونمایی از اولین تیزر رسمی «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی
آن چه «خط فرضی» را موثر میکند این است که هرگز آنچه را که مخاطب میخواهد به او نمیدهد. از سوی دیگر، این فیلم میتوانست به درامی دادگاهی تبدیل شود که در آن سارا درخواست اجرای عدالت میکند و میخواهد که هماندازهی مردان حرفهایش شنیده شده و بهطور متقابل با او رفتار شود. ولی این جا تهران است. جایی که در آن تغییر ایدهآلها و ارزشها، به ویژه زمانی که نوبت به جایگاه زن در جامعهای مردسالار که به اعمال فشار بر زنان به عنوان شکلی از مسئولیت اخلاقی افتخار میکند، ناممکن است.
سارا پس از آنکه جسم و روحش مورد آزار قرار میگیرد. نه شورش میکند نه دست به مبارزه میزند و نه به دنبال انتقام است. آن چه او را به پیش میراند بیش از آن که در جستوجوی عدالت شخصی یا حتی تلاش برای دفاع از خود باشد ترس است. امری که نتیجهای جز عادت به یکی زندگی غیرمنصفانه نیست که گریز از آن امکانناپذیرست.
صمدی که در هنگام ساخت شخصیت اصلی فیلم (سارا با بازی سحر دولتشاهی) نمیخواهد که با قواعد جامعه بازی کند، به عمد شخصیتی منفعل ولی کاملاً باورپذیر را روی پرده تصویر میکند که متاسفانه نمایندهی واقعیت میلیونها زن در ایران است. در این جا نه پایان شادی هست و نه فرصتی برای لحظهی شکوهمند برقراری عدالت. آن هم تنها به این دلیل که نظامهای اخلاقی و ساختارهای اجتماعی بسیار ریشهدارتر و تغییرشان بسیار سختتر از سرنوشت زنان است.
منتقد: مینا تکلا – Awardswatch
مترجم: پویا مشهدی محمدرضا
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران