با ما همراه باشید
نقد فیلم روشن نقد فیلم روشن

سینمای ایران

نقد فیلم روشن: داستان مردی که انتخاب نمی‌شود نوشته‌ی گل‌بو فیوضی

نقد فیلم روشن ساخته‌ی روح‌الله حجازی| منتقد: گل‌بو فیوضی؛ عضو حلقه‌ی منتقدین آرت‌تاکس

روشن در ارتباط با چهار زن تعریف می‌شود. نخست؛ همسرش، که بعد از سال‌ها دیگر او را نمی‌خواهد اما پای یک‌رنگی و صمیمیت او هم‌چنان ایستاده. یک زن طبقه‌ی متوسط که از صداقت خسته شده و حاضر است به رابطه‌ای تن دهد که در آن امنیت داشته باشد. دوم؛ دخترش، که او را دست می‌اندازد و حتا در بازی کودکانه می‌خواهد اصلاحش کند و جایی از فیلم به پدرش می‌گوید این خانه‌ها تا صد سال دیگر هم ساخته نمی‌شوند. چیز ساده‌ای که گویا مرد از درک آن عاجز است. زن سوم، ناظر اوست. تنها زنی که او را با همان شمایل پذیرفته و تنها کسی که در انتها برای خاموش‌کردن آتش روشن، دست به اقدامی می‌زند. و دست آخر، در ارتباطی چند دقیقه‌ای با یک کارگر جنسی که روشن مثل هیچ‌کس دیگر با او ارتباط برقرار نمی‌کند؛ زیر نور قرمز و کم‌حال اتاق خواب خانه‌ای که مردها در آن دور هم جمع می‌شوند و اتفاقی پای روشن به آن‌جا باز شده. روشن حتا بلد نیست باید چه کند. مضطرب و پریشان از کار اشتباهی کردن، قدر یک سیگارکشیدن می‌ایستد و با او چند کلمه حرف می‌زند. خالی از مردانه‌گی متداول‌. او روشن است؛ مردی که مهربان است و هرکس به او می‌رسد می‌گوید چه اسم قشنگی دارد، اما از بس هیچ کاری نکرده، دیگر دوست‌داشتنی هم نیست. مردی که دست‌کم در مقایسه با دیگر مردان فیلم، درست‌کار و سربه‌راه است اما توسط زنی انتخاب نمی‌شود؛ چون جاه‌طلبی ندارد، فریاد نمی‌کشد و زندگی را از آن سر دیگرش دنبال می‌کند.

نقد فیلم روشن: زوالِ تراویس نوشته‌ی خسرو نقیبی

«روشن» آن سمت تاریک همه‌ی ماست که سال‌ها زیر خروار خروار روشن‌فکری و به هر قیمتی وصل‌ماندن به زندگی مدرن، پنهانش کرده‌ایم. داستان نشدن و ماندن در آن وضعیت بلاتکلیفِ انتظار برای سال‌ها. تن ندادن به بازی روزگار و در قاطبه‌ی آن رفتار همگانی، بُر نخوردن. «روشن» سخت و دیر شروع می‌شود. کمی معطلت می‌کند تا دستت بیاید قرار است جهان چه کسی را به تماشا بنشینی. اما وقتی شروع می‌شود آهسته‌آهسته در باتلاق گرم و لزجی فرو می‌روی. تا جایی که دلت برای روشن، وسط آن همه برف و تاریکی، می‌تپد. مردی که انگار از عقل بچه‌ی چندساله‌اش هم کم‌تر می‌فهمد اما دلش چنان بزرگ و آن‌قدر پی صلح و زندگی‌ست که می‌تواند تا ابد هر چیزی را تاب بیاورد و آن‌قدر کودک است که گمان می‌کند بعد از هر اتفاقی باز همه‌چیز می‌شود همانی که پیش از این بوده است. ثمره‌ی بازی درخشان رضا عطارانِ درونی‌شده و به بلوغِ بازیگری رسیده.

روح‌الله حجازی حالا در سومین اثری که خودش فیلم‌نامه‌‌ی آن را نوشته، به بلوغی رسیده که نوید فصلی تازه در دوران فیلم‌سازی او را می‌دهد. متن و اجرا، ممزوج و به تناسب رسیده، حالا نفس به نفس هم، بی شعار دادن یا به دنبال پیامی را رساندن، داستان تعریف می‌کنند. سرراست و بی‌حاشیه، زمخت و بی‌مراعات. از سویی دیگر فرم هم در پخته‌گی کامل، بستری مناسب از نور و رنگ و قاب‌بندی فراهم کرده تا این داستان در دل آن روایت شود.
میان انتخاب‌های حجازی برای «روشن» می‌خواهم به دو بازیگر او توجه‌تان دهم. یکی نازنین سهامی‌زاده به نقش آن زن سوم زندگی روشن؛ زن بی‌نامی که با روشن رابطه‌ای ویژه می‌سازد و خطوط استخوانی صورت و سردی چهره‌اش در قاب، بی‌معطلی، او را همان‌جا می‌نشاند که باید. و سرگل لواسانی، دخترک بازیگری که به تعاملی درست با عطاران رسیده. بیان روان و لحن مناسب او در هر صحنه نشان می‌دهد چه بازیگر مستعدی‌ست و حجازی هم چه‌گونه بهترین بازی را از او گرفته است.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای ایران

من این فیلم را اینطور نمی‌دیدم | داستان روز واقعه

روز واقعه

من این فیلم را اینطور نمی‌دیدیم | داستان روز واقعه

اختصاصی از آرت‌تاکس: داستان روزهایی که نگذاشتند بهرام بیضایی مهم‌ترین فیلم سینمای ایران درباره‌ی واقعه‌ی عاشورا را خودش بسازد

شکی نیست که «روز واقعه» مهم‌ترین فیلم سینمای ایران درباره‌ی واقعه‌ی عاشوراست اما این عنوان را در تمام این سال‌ها به واسطه‌ی متن بهرام بیضایی نثار این فیلم کرده‌اند، تا اجرای شهرام اسدی. با این حال، به‌نظر می‌رسد وقت آن رسیده باشد که بپرسیم «روز واقعه»ی کنونی، چه اندازه فیلمی از آنِ بهرام بیضایی‌ست و خود او چه میزان از فیلمی که نگذاشتند خود بسازد رضایت دارد. فیلم‌ساز به هجرت رفته‌ی این سال‌ها، تنها یک‌بار دراین‌باره صحبت کرده.

 

بازخوانی روز واقعه‌ی بهرام بیضایی در آرت‌تاکس

 

 

در گفت‌وگویی با جواد طوسی. او آن روزها را این‌گونه تعریف می‌کند:
روز واقعه را نگذاشتند خودم بسازم. لااقل ده تا کارگردان عوض شد و من تعجب می‌کردم که این همه آدم نمی‌توانند این فیلم را بسازند. حتا گفتند واروژ کریم مسیحی این فیلم را بسازد. خوشحال می‌شدم اگر او این فیلم را می‌ساخت. حتا اسم آقای محمدرضا اصلانی را آوردند. خیلی‌ها عقیده داشتند که چند جای فیلم را باید عوض کنم، امّا من برای عوض کردن نرفتم. به‌هرحال آقای شهرام اسدی مهارتش را داشت که لااقل تعداد جاهایی را که می‌خواستند عوض شود به سه برساند و فیلمی بسازد شبیه فیلم‌هایی که قرار است از تلویزیون پخش شود… اصلن نمی‌خواهم بگویم راضی هستم یا نه. تمام حرف من این است که من این فیلم را این‌طور نمی‌دیدم. این فیلم شباهتی به فیلم‌هایی که داشتم ندارد.

 

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

فرشته طائرپور ۱۴۰۰ – ۱۳۳۱

فرشته طائرپور

فرشته طائرپور ۱۴۰۰ – ۱۳۳۱

تهیه‌کننده، نویسنده و فعال صنفی سینمای ایران بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. فرشته طائرپور نخستین تهیه‌کننده زن ایرانی بود که به عنوان رئیس هیئت‌مدیره‌ی خانه سینما (بزرگ‌ترین سندیکای صنفی سینماگران ایرانی) فعالیت کرد. خانم طائرپور ۶۹ساله بود‌.

طائرپور در بهمن ۱۳۳۱ در تهران به دنیا آمد و فارغ‌التحصیل کارشناسی ادبیات انگلیسی بود. او مدتی را به عنوان نویسنده و عضو هیئت تحریریه در مجله زن مشغول به کار شد و در سال‌های بعد ضمن مدیریت مرکز نگارش ویرایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با گروه‌های کودک و نوجوان شبکه‌های اول و دوم سیما در مقام مشاور و نویسنده همکاری داشته‌است. طائرپور به دنبال فعالیت ادبی در حوزه کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۶۶ در زمینه سینمای کودک نیز به کار پرداخت.

 

فرشته طائرپور : جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه‌ی ژانر موزیکال خستگی طعنه‌ی دیگران را از بین برد!

 

خانه ادبیات و هنر کودکان و نوجوانان که طائرپور مدیرعامل آن است تاکنون بیش از ده فیلم سینمایی و حدود بیست هزار دقیقه آثار ویدئویی تهیه کرده‌است. طائرپور تجربه‌ی داوری جشنواره‌ی فیلم فجر را داشت و جوایز متعددی در کارنامه دارد.

آرت‌تاکس درگذشت خانم طائرپور را به دخترش غزل شاکری و خانواده‌ی گرامی‌اش، جامعه‌ی سینمای ایران و دوستداران این سینما تسلیت می‌گوید.

 

 

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

خبر

خودمان دردمندیم اما آغوش‌مان به روی همسایه باز باشد

افغانستان

خودمان دردمندیم اما آغوش‌مان به روی همسایه باز باشد

انجمن صنفی فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم‌کردن رخدادهای امروز افغانستان و سکوت جهانی، خواستار همراهی حاکمیت و مردم ایران با شرایط هولناک مردم افغانستان شد.
متن بیانیه‌ی انجمن صنفی فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران به شرح زیر است:
زنان و کودکان اولین قربانیان جنگ هستند. آن‌چه در افغانستان می‌گذرد، فاجعه‌ای اخلاقی است. آنانی که با طالبان معامله کرده‌اند و مردم افغانستان را به مسلخ این زشتکاران بداندیش فرستاده‌اند، انگار حافظه‌ای برای یادآوری نداشتند که طالبان ثابت کرده‌ به هیچ اصول اخلاقی و عهدی پای‌بند نیست.
ما فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران نگرانیم. نگران از آن‌چه که قرار است بر سر مردم افغانستان بیاید. گفته‌اند برای سیاستمداران مردم یا وسیله هستند یا دشمن، دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و این مردم هستند که زندگی نمی‌کنند، کشته می‌شوند.
درخواست می‌کنیم و انتظار داریم: مرزها را به روی هنرمندان، نویسندگان، روشنفکران و هر افغان‌ای که نمی‌تواند تحت حاکمیت طالبان زندگی کند باز کنید، مرزها را به روی زنان و دختران و کودکان افغان باز کنید، کمک کنید کشته نشوند، کمک کنید منتقل بشوند به کشورهایی که اعلام کرده‌اند پذیرای پناه‌جویان هستند.

مردم ما زیر بار خشکسالی، گرانی و بیماری کرونا در حال تباه شدن هستند اما آغوش‌شان برای مردمی که سرزمین مادری‌شان را از دست داده‌اند، باز است.
با چشمی گریان و قلبی اندوهگین، نگران زنان و کودکان و نخبگان افغان و هر آن‌کس از این ملت که می‌خواهد دور از اندیشه‌ی طالب زندگی کند هستیم. کمک کنید قتل‌عام نشوند، به بردگی بُرده نشوند.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

 

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها