با ما همراه باشید

نقد فیلم قاچاق بر ، ساخته‌ی کلینت ایستوود در استودیو آرت‌تاکس با علی مصلح‌حیدرزاده

پیرمرد به دل معرکه می‌زند

جدیدترین فیلم کلینت ایستوود، کارگردان و بازیگر مشهور و افسانه‌ای هالیوود، The Mule که ترجمه‌ی تحت‌اللفظی آن «قاطر» است، اما اشاره به یک معنای دوم دارد که معادلی مانند «قاچاق‌بر» برای آن مناسب‎تر است. این اسم اشاره به افرادی دارد که لزومن عضو باند قاچاق نیستند اما محموله‌های قاچاق را تحویل می‌گیرند و به مقصد تحویل می‌دادند. فیلم اساسن درباره‌ی همین موضوع است.

فیلم درباره‌ی پیرمردی‌ست که ما در ابتدای فیلم می‌بینیم پرورش‌دهنده‌ی گل بوده و چنان شغلش برای او مهم بوده که به دلیل بی‌توجهی به خانواده‌اش، او را رها کرده‎اند. سال‎ها بعد با گسترش اینترنت و غیره کارش را از دست می‌دهد و تنها یک وانت داغان و قراضه برایش باقی مانده. او به‌صورت خیلی اتفاقی به‌دلیل آن‌که هیچ خلافی انجام نداده، از طرف یک باند قاچاق برای بردن محموله‌ای از خاک آمریکا و رساندن آن به نزدیکی مرز مکزیک، انتخاب می‌کنند.

به‌تدریج آن‌قدر این کاراکتر منزوی و عجیب کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد که تبدیل به بهترین قاچاق‌بر یا قاچاق‌چی این باند بزرگ مکزیکی می‌شود. فیلم بسیار داستان ساده و سرراستی دارد، به‌هیچ‌وجه درباره‌ی مفاهیم عجیب و مسائل پیچیده‌ای حرف نمی‌زند، خصلت محافظه‌کار کلینت ایستوود در فیلم هست و می‌توان از آن تعبیر جمهوری‌خواه و دست‌راستی بودن کرد.

در کنار نقد فیلم قاچاق بر ببینید:

نقد سریال فلیبگ | ضدقهرمان دوست‌داشتنی

قاچاق‌بر: وصیت‌نامه‌ی ایستوود؟

در این فیلم یک حس‌وحالی ساخته شده که مثل یک وصیت‌نامه می‌ماند. این را می‌توان درباره‌ی فیلم Gran Torino ایستوود نیز گفت و شامل این حس بود: یک کاراکتر مسن در موقعیتی قرار می‌گیرد که می‌تواند قهرمان‌بازی بزرگی انجام دهد و افرادی را نجات دهد. این‌جا یک حالت دیگری را از وصیت‌نامه می‌بینیم که مثل ضرب‌المثل «دود از کنده بلند می‌شود» است. در این‌جا با کاراکتری مواجه‌ایم که حدود سن نود سال سن دارد، همه‌چیزش را، من‌جمله خانواده و شغلش، از دست داده ولی به‌قدری کارش را خوب و با اعتمادبه‌نفس بالا انجام می‌دهد و موقعیت جدیدی می‌سازد که حتا بی‌رحم‌ترین قاچاق‌چی‌های مکزیکی نیز جذب کاراکتر درونی خاص این آمریکایی سال‌خورده شده‌اند.

من هنوز هستم، به همان جذابیت سابق!

درواقع ایستوود در این فیلم اعلام می‌کند: «من هنوز هستم، به همان جذابیت سابق و فقط سنم بالا رفته، پوستم چروک خورده، پشتم خم شده ولی من هنوز می‌توانم قهرمان یک فیلم سینمایی داستانی باشم.» واقعن هم این‌طور هست. از یک جایی به بعد ما می‌پذیریم و سوال برایمان پیش نمی‌آید که چه‌گونه یک پیرمرد عنق و منزوی، به‌راحتی بتواند این کارها را انجام دهد. اما برعکس این قضایا با او احساس هم‌دلی می‌کنیم. هنگامی‌که رقابت درونی میان این باند مواد مخدر شکل می‌گیرد و داستان وارد قسمت بحرانی‌اش می‌شود، اصلن نگران نیستیم که ممکن است اتفاقی برای او رخ دهد.

درست مانند قهرمان‌های آثار کلاسیک دهه‌های شصت و هفتاد که خود ایستوود چندتا از آن نقش‌ها را بازی کرده بود. در این داستان با وجود آن‌که می‌دانیم قرار است با بدترین و شرورترین کاراکترهای ممکن روبه‌رو شود، مطمئن هستیم که سربلند بیرون خواهد آمد و واقعن فیلم این حس را منتقل می‌کند. یعنی ما تقریبن می‌دانیم که قهرمان قصه قرار است از این مخمصه و بحرانی که در آن گیر کرده می‌تواند سربلند بیرون بیاید.

در کنار نقد فیلم قاچاق بر ببینید:

نقد سریال پس از زندگی | غم از نگاه کمدین

مهره‌‌ی گم‌شده‌ی کارنامه‌ی ایستوود

از این‌ها مهم‌تر این‌که در وجه ملودراماتیک فیلم که بازگشت این کاراکتر را به سمت خانواده‌اش نشان می‌دهد، اصلن اضافه نیست یا ربطی به قصه‌ی اصلی ندارد. فیلم نیز از همین نقطه شروع می‌شود که او یک نکته‌ی مهم درمورد خانواده‌اش متوجه می‌شود و حالا بعد از یک دهه که او درگیر ماجرایی خطرناک می‌شود، در حساس‌ترین جای ممکن، همه‌چیز را رها می‌کند و پیش همسر سابقش که روزهای آخر زندگی می‌گذراند، بازمی‌گردد.

فیلم و خود ایستوود (در غالب سازنده‌ی فیلم) حرفی می‌زند: اگر من در همه‌ی این سال‌ها نقش‌هایی مانند هری خبیث را بازی کرده‌ام، اکنون در نقشی بازی می‌کنم که علاوه‌بر بیرون آمدن از دل مخمصه‌ها، می‌توانم به نوعی رستگاری برسم. مجموع عناصر و مؤلفه‌هایی که در این فیلم هست، ما را با یک نوع وصیت‌نامه‌ی هنری-سینمایی روبه‌رو هستیم و انگار بخش گم‌شده‌ی ایستوود در مقام بازیگر و کارگردان را در این فیلم می‌بینیم. هرچند که شاید به پای بهترین فیلم‌های ایستوود نرسد، ولی این‌که می‌تواند بین دو خط داستانی فیلمش، توازنی برقرار کند، موسیقی جاده‌ای بسیار خوب که حاشیه صوتی خوبی که نقش دراماتیک پیدا می‌کند و البته سمپاتیک بودن ایستوود که واقعن شمایل این قهرمان را حفظ می‌کند، در قیاس با دو سه فیلم اخیرش، بهتر از آب درآمده است.

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمای فیلم

نقد فیلم طلا | فیلم‌نامه‌ی سهل و ممتنع، اجرای سهل و ممتنع

نقد فیلم طلا

اختصاصی از آرت‌تاکس: نقد فیلم طلا به نویسندگی و کارگردانی پرویز شهبازی در استودیو آرت‌تاکس با خسرو نقیبی

نقد فیلم طلا از نگاه خسرو نقیبی

سردبیر آرت تاکس درباره‌ی تازه‌ترین اثر پرویز شهبازی معتقد است؛ «طلا» بیانیه‌ای علیه سینمای اجتماعی‌نمای این سال‌هاست؛ فیلمی با فیلم‌نامه‌ی سهل و ممتنع و اجرای سهل و ممتنع.

معرفی فیلم طلا

پرویز شهبازی با «نفس عمیق» خود را به عنوان کارگردانی کاربلد معرفی کرد و از همان فیلم تا امروز دغدغه‌های متفاوتش درباره جوانان را به تصویر کشیده است. شهبازی چه در مقام کارگردان و چه در مقام فیلم‌نامه‌نویس به زندگی جوان‌هایی می‌پردازد که سرگشتگی و آشوب، دوراهی‌های نفسگیری برایشان ساخته است. «مالاریا» داستان جوان‌هایی است که تلاش می‌کنند به یک غریبه کمک کنند و «دربند» داستان زندگی دختران جوانی را به تصویر می‌کشد که در تلاشند تا خود را بشناسند.

در کنار تماشای نقد فیلم «طلا» ببینید:

نشست خبری فیلم طلا

شهبازی که امسال را پرکارتر از سال‌های پیش گذرانده، فیلمنامه‌نویس «سال دوم دانشکده من» است که بازهم داستان یک گروه از دختران دانشجوست که به سفری دانشجویی می‌روند. در «سونامی» به عنوان مشاور میلاد صدرعاملی حضور داشت و هفتمین فیلم خود با نام «طلا» را به جشنواره فیلم فجر فرستاده است.

خلاصه فیلم طلا

داستان آن درباره جوان‌هایی است که قصد راه‌اندازی یک رستوران را دارند اما پدر یکی از آنها می‌میرد و مقداری پول هم ناپدید می‌شود. هرچند تم فیلم تا اندازه‌ای آشناست اما اولین واکنش‌ها به فیلم «طلا» خبر از موفقیت فیلم برای جذب مخاطب می‌دهند.

بازیگران فیلم طلا

نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، هدی زین‌العابدین، احترام برومند و مهرداد صدیقیان بازیگران این فیلم هستند.

در کنار تماشای نقد فیلم «طلا» ببینید:

معرفی فیلم طلا

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

راهنمای فیلم

پیشنهاد سریال: پس از زندگی | غم از نگاه یک کمدین

نقد سریال پس از زندگی

نقد سریال پس از زندگی ، با بازی، نویسندگی و کارگردانی ریکی جرویس، در استودیو آرت‌تاکس با علی مصلح‌حیدرزاده

علی مصلح‌حیدرزاده سریال «پس از زندگی» را اثری کم‌یاب در میان ساخته‌های چند سال اخیر تلویزیون می‌داند و در نقد سریال پس از زندگی می‌گوید.

در کنار نقد سریال پس از زندگی ببینید:

نقد فیلم‌ استن و اُلی | دوگانه‌ی عشق و نفرت

غم از نگاه یک کمدین

سریال After Life یا «پس از زندگی»، سریالی کمدی‌ست که شبکه‌ی نت‌فلیکس، تولید و پخش آن را برعهده دارد. ریکی جرویس، کمدین مشهور بریتانیایی و مجری چند دوره‌ی گلدن گلوب، بازیگر نقش اول، نویسنده و کارگردان سریال است. ژانر اصلی این سریال کمدی‌ست اما نکته‌ی قابل‌توجه آن است که به مفاهیم تلخ، سیاه و گزنده‌ای می‌پردازد که مهم‌ترین آن مرگ و فقدان است.

سریال روایت‌گر داستان یک روزنامه‌نگار در یک روزنامه‌ی محلیِ شهری کوچک در بریتانیاست، که همسرش را از دست داده و شعارش «می‌خواهم خودم را بکشم و نمی‌خواهم زنده باشم» است. او نتوانسته که با مسأله‌ی بیماری و مرگ هسرش کنار بیاید و این کش-‌مکش درونی تبدیل به مجموعه‌ای از کنش‌ها و واکنش‌ها با دیگران شده. من جمله همکارهایش در روزنامه و مردمی که در این شهر کوچک زندگی می‌کنند.

مانیفست خودکشی

این کاراکتر، بسیار شرور و دوست‌نداشتنی جلوه می‌کند، زیرا تک‌تک جملاتی که بیان می‌کند، در راستای آزار دادن دیگران است. مانیفست و عقیده‌ی او به این گونه است که هیچ‌چیزی برای من مهم نیست و هرگونه که دلم بخواهد با دیگران رفتار می‌کنم. ولی در این شش قسمت سریال که دیدن آن زمان زیادی از ما نمی‌گیرد، به تدریج با سمت دیگر تونی جانسون، با بازی ریکی جرویس، آشنا می‌شویم و متوجه می‌شویم که چه رنج عمیقی را با خود حمل می‌کند.

در کنار نقد سریال پس از زندگی ببینید:

نقد فیلم‌ دله‌دزدها | دزدهای مسئولیت‌پذیر

همدلی با کاراکتری بددهن

هنر اصلی جرویس، به عنوان نویسنده و کارگردان، این است: او توانسته پس از گذشت دو قسمت فضایی ایجاد کند که بیننده با این کاراکتری تلخ، بددهن و حاضر جواب که هیچ خط قرمزی برای آزردن دیگران ندارد، همدلی و همدردی کند. صحنه‌های طنز سیاهی که خلق می‌کند، به ظاهر پیش پا افتاده هستند اما از دل آن‌ها دیالوگ‎ها و لحظاتی بیرون می‌آید که بسیار قابل لمس است و هر کسی که در زندگی فقدانی را تجربه کرده باشد، با آن صحنه‌ها ارتباط برقرار می‌کند. از طرفی دیگر این صحنه‌ها بسیار دراماتیک و ماهرانه نوشته شده است.

ما یک سری سکانس‌های تکراری در قسمت‌های مختلف این سریال داریم که مدام وجود دارند: رفتن او پیش روان‌شناس که از خود او آشفته‌تر به نظر می‌رسد، دیالوگ او در تحریریه‌ی روزنامه، دیالوگ او با خانمی مُسن در قبرستان و موقعیت‌هایی از این دست. این‌ها مدام در سریال تکرار می‌شود، به گونه‌ای که پس از یک یا دو قسمت، انتظار تکرار آن صحنه‌ها را داریم که از دل هر کدام‌شان یک موقعیت و مفهوم جدید بیرون می‌آید.

در کنار نقد سریال پس از زندگی ببینید:

نقد فیلم‌ اگر خیابان بیل می‌توانست سخن بگوید | سفید بد، سیاه خوب!

روان‌درمانی در ۱۲۰ دقیقه

در پس همه‌ی این موقعیت‌ها می‌خواهد نشان دهد که چه‌طور می‌توان با مرگ یک عزیز کنار آمد و کل سریال تبدیل به یک جلسه‌ی روان‌درمانی می‌شود. در قسمت ششم و پایانی فصل اول به‌طور ناگهانی همه‌چیز رو به خوبی و خوشی می‌رود و به یک پایان شیرین ختم می‌شود. وقتی این شش قسمت را پشت سر هم نگاه می‌کنیم، گویی واقعن به جلسات واقعی روان‌درمانی رفتیم و شاهد روایت واقعی یک آدم از فقدان و حس از دست دادن یک عزیز بودیم و پس از اتمام سریال، به جز قسمت پایانی که به نوعی جمع‌بندی محسوب می‌شود، یک حس تزکیه‌ی خوبی به آدم دست می‌دهد.

سریال کم‌یاب در سال‌های اخیر

گویی بیننده یک برش واقعی از زندگی یک انسان، شامل رنج‌ها، تردیدها و مشکلات درونی و بیرونی آدمی که بد نیست ولی به خاطر آسیب درونی‌اش تصمیم گرفته که بد، تهاجمی و آزاردهنده نشان دهد. این موارد بین سریال‌های کمدی چند سال اخیر، بسیار کم‌یاب است و به همین دلیل، سریال «پس از زندگی» یکی از بهترین سریال‌های جدید در بین خروجی‌های شبکه‎ی نت‌فلیکس و همه‌ی شبکه‎های تلویزیونی انگلیسی زبان ساخته شده.

ادامه مطلب

راهنمای فیلم

نقد فیلم شبی که ماه کامل شد | فیلمی که در جزئیات شکل می‌گیرد

نقد فیلم شبی که ماه کامل شد

نقد فیلم شبی که ماه کامل شد از نگاه گل‌بو فیوضی

 

از شبی که ماه کامل شد بیش‌تر ببینید:

گفت‌وگوی خسرو نقیبی با نرگس آبیار، هوتن شکیبا و پدرام شریفی در استودیو مولن‌روژ | لینک تماشا

گفت‌وگو با فیلم‌بردار و تدوین‌گر «شبی که ماه کامل شد» | لینک تماشا

معرفی فیلم | لینک تماشا

نشست خبری فیلم در کاخ رسانه‌ | لینک تماشا

فوتوکال فیلم | لینک تماشا

 

 

دیگر ویدیوهای ما از سی‌وهفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر را در صفحه‌ی اختصاصی این رویداد در آرت‌تاکس ببینید

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها