با ما همراه باشید
نقد فیلم کاپون نقد فیلم کاپون

سینمای جهان

نقد فیلم Capone / کاپون (بخش دوم) | تابلویی از اندوه با چاشنی جنون

ترجمه‌ی اختصاصی از آرت‌تاکس: نقد فیلم «Capone / کاپون» ساخته‌ی جاش ترنک و با بازی تام هاردی به قلم پیتر بردشاو که معتقد است جاش ترنک تمام توان خود را برای اثر جدیدش به کار گرفته.

جاش ترنک با تمام قوا در «کاپون»

جاش ترنک فیلم‌سازی است که در سال ۲۰۱۲ با فیلم ابرقهرمانی‌اش «تاریخچه» اوج گرفت اما تنها سه سال بعد با «چهار شگفت‌انگیز» شکستی شدید را تجربه کرد. حالا او تمام‌ جاه‌طلبی‌هاش را جمع کرده و به سراغ زندگی آل کاپون آمده. فیلمی که نویسندگی، کارگردانی و تدوین این فیلم همه به عهده‌ی ترنک بوده است.

در کنار مطالعه‌ی دومین نقد فیلم کاپون بخوانید:

نقد فیلم Capone / کاپون (بخش اول) | گویی دیوید لینچ «ایرلندی» بسازد

تام هاردی نقش ال کاپون را بازی می‌کند. سال ۱۹۴۷ است و او پس از ده سال به خاطر بیماری ناشی از سکته‌ی مغزی ‌اش از زندان آزاد شده. او می‌تواند در حصر خانگی زندگی کند اما مأموران اف‌بی‌آی از دور او را می‌پایند و اعضای خانواده‌اش نیز که کمی از او متنفرند در کنار او هستند. البته همسرش می (لیندا کارینلی) به نظر می‌رسد هم‌چنان به او اهمیت می‌دهد. او در اواخر دهه‌ی پنجم زندگی‌اش به سر می‌برد اما چهره‌اش حداقل ۲۰ سال پیرتر نشان می‌دهد. فیلم داستان یک سال از زندگی او را بین دو شب شکرگزاری روایت می‌کند و در این مدت تحلیل رفتن وضعیت جسمی، روانی و مالی کاپون را نشان می‌دهد.

تابلویی از اندوه با چاشنی جنون

ترنک کسانی را که فکر می‌کردند او قرار است این فیلم اکشن را با فلش‌بک‌های متوالی به دوران اوج کاپون پر کند در موقعیت سختی قرار می‌دهد و من فکر می‌کنم که این فیلم عمداً به این شکل دوباره فیلم‌برداری و تدوین شده. اگر چه این کار چاشنی تلخی و غریب فیلم را پاک می‌کند. این فیلم تابلویی جالب از اندوه است و نحوه‌ی حرکت دوربین در باغ کاپون با مجسمه‌های عجیبش اشاره‌ای به کارهای پائولو سورنتینو دارد. البته این حس جنون و توهم تنگناهراسانه‌ی محیط کمی شبیه به «شاتر آیلند» اسکورسیزی نیز هست و مسخره‌بازی احساسی کاپون با نوه‌هایش در اولین جشن شب شکرگزاری یادآور دن کورلئونه‌ی براندوست.

این فیلم جالبی است و ترنک آن را با خشونتی جنون‌آمیز و خارق‌العاده به پایان می‌رساند اما سکانس‌های گیج‌کننده‌ی ورود به فانتزی‌های ذهن توهم‌زده‌ی کاپون اگرچه شگفت‌انگیزند اما از تاثیر بصری فیلم می‌کاهند چون نمی‌دانیم که این اتفاق واقعاً دارد اتفاق می‌افتد یا نه.

نویسنده: پیتر بردشاو – گاردین

مترجم: پویا مشهدی‌محمدرضا

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر

گزارش یک افشاگری | کری مولیگان و زوئی کازان خبرنگار نیویورک‌تایمز می‌شوند

کری مولیگان و زوئی کازان

کری مولیگان و زوئی کازان خبرنگار نیویورک‌تایمز می‌شوند

 

کری مولیگان و زوئی کازان قرارست در نقش مگان تویی و جودی کَنتر، دو خبرنگار نیویوک‌تایمز که رسوایی هاروی واینستین را افشا کردند، ظاهر شوند.

این فیلم با نام «او گفته» تولید یونیورسال پیکچرزست به کارگردانی ماریا شریدر ایفا می‌کنند.

حدودن ۴سال بعد از آن‌که مگان تویی و جودی کنتر در روزنامه نیویورک تایمز، خبر آزارهای جنسی سریالی هاروی واینستین را منتشر کردند، سرانجام یک فیلم هالیوودی بر اساس این داستان که صنعت سینما را برای همیشه تغییر داد، ساخته می‌شود. این درام اقتباسی است از کتاب پرفروش نیویورک‌تایمز با عنوان «او گفته: انتشار داستان آزار جنسی‌ای که به شعله‌ور شدن یک جنبش کمک کرد».

 

منتقدان در مورد کروئلا چه می‌گویند | فیلمی که هرگز نباید ساخته می‌شد؟

 

فیلم‌برداری «او گفته» تابستان امسال به کارگردانی ماریا شریدر (بازیگر و فیلم‌ساز آلمانی که مینی‌سریال محبوب «ناراست‌کیش» را برای نت‌فلیکس ساخته بود) آغاز می‌شود. فیلم‌نامه را ربکا لنکیویکس نوشته است. او یکی از فیلم‌نامه‌نویسان فیلم برنده‌ی اسکار «آیدا» بوده و همچنین نویسنده‌ی اصلی سریال تحسین‌شده‌ی استیو مک‌کوئین با عنوان «تبر کوچک» است که سال گذشته پخش شد.

گفته می‌شود داستان این فیلم همانند کتاب، روی رسوایی و هاروی واینستین تمرکز ندارد؛ بلکه به تمام زنان خبرنگاری می‌پردازد که به دلیل انتشار این بمب خبری در پنجم اکتبر ۲۰۱۷ ، با ارعاب و تهدید‌های قانونی بسیاری روبه‌رو بودند. گزارش‌ها حاکی از آن است که «او گفته» به همان سبک‌وسیاق فیلم‌هایی نظیر «اسپات‌لایت» یا «همه مردان رئیس‌جمهور» روایت می‌شود: دو فیلم تحسین‌شده با مضمون « قدرت خبرنگاری در آشکار ساختن فساد»

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

خبر

کریستینا ریچی در ماتریکس۴ | همه‌چیز درباره‌ی یکی از موردانتظارترین فیلم‌های سال

ماتریکس۴

همه‌چیز درباره‌ی یکی از موردانتظارترین فیلم‌های سال

▪️ کریستینا ریچی، بی سروصدا به جمع بازیگران دنباله‌ی بدون عنوان ماتریکس، که به‌طور موقت ماتریکس۴ نامیده می‌شود، پیوست.

جسیکا هنویک از ساخت فیلم «ماتریکس ۴» می‌گوید

 

▪️ خبر انتخاب این بازیگر توسط کمپانی برادران وارنر اعلام شده اما جزئیات کاراکتر او مشخص نیست.
دیگر بازیگران این دنباله عبارت‌ند از: کیانو ریوز در نقش نئو، کری ان-ماس در نقش ترینیتی، جادا پینکت-اسمیت در نقش نایوبی، دنیل برنهارت در نقش مامور جانسون و لمبرت ویلسون در نقش مروونژی.

▪️ همچنین بازیگران دیگری هم‌چون یحیی عبدالمتین دوم، جسیکا هنویک، نیل پاتریک هریس، پریانکا چوپرا و جاناتان گروف نیز در ماتریکس۴ حضور دارند.

 

کیانو ریوز: برای ساخت قسمت چهارم ماتریکس مصمم‌تر از همیشه‌ایم!


▪️ لانا واچووسکی کارگردانی این فیلم را بر عهده خواهد داشت. اما خواهر او لیلی واچووسکی بر خلاف قسمت‌های قبلی، این بار او را در ساخت این فیلم همراهی نمی‌کند. زیرا لیلی درگیر تولید سریالی کمدی برای شبکه شوتایم است.

ساخت ماتریکس ۴ با حضور کیانو ریوز | بارگذاری دوباره‌ی ماتریکس با خواهران واچفسکی

 

 

▪️ جزیئات زیادی از ماتریکس ۴ درز نکرده اما بازگشت این فرنچایز بعد از ۱۸ سال، آن را به یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های سال بدل کرده است. ماتریکس ۴ که هنوز عنوان رسمی ندارد در تازیخ ۲۲ دسامبر به طور همزمان در سینماها و کانال اچ‌بی‌او مکس منتشر خواهد شد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای جهان

جزء مهم‌تر از کل است | تحلیلی بر خلاصه داستان منتشر شده از قهرمان

خلاصه داستان منتشر شده از قهرمان

تحلیلی بر خلاصه داستان منتشر شده از قهرمان

ساعاتی قبل پخش‌کننده‌ی «قهرمان»، جدیدترین ساخته‌ی اصغر فرهادی، خلاصه‌ای از داستان آن را منتشر کرد:
شخصی به نام احمد به دلیل عدم توانایی در پرداخت بدهی‌اش در زندان است. او در یک مرخصی ۲روزه تلاش می‌کند شاکی‌ خود را با پرداخت بخشی از بدهی متقاعد به پس‌گرفتن شکایت کند. احمد به محض خروج از زندان متوجه می‌شود نامزدش یک‌ کیف پر از پول پیدا کرده و او با وجود نیاز مبرم‌ش، تصمیم می‌گیرد از این پول استفاده‌ نکند. زمانی که خبر این اقدام انسان‌دوستانه‌ی احمد در شهر می‌پیچد، او به چهره‌ای شناخته‌شده بدل شده و مردن برای کمک به او دست‌به‌کار می‌شوند.

 

دو انتخاب غیرمنتظره بازیگران اصلی قهرمانِ اصغر فرهادی

 

انتشار این خلاصه داستان در فضای مجازی واکنش‌های متناقض و زیادی را در پی داشته؛ عده‌ای آن را کلیشه‌ای و متأثر از فیلم‌فارسی دانسته‌ند. با این همه بد نیست نگاهی به شیوه و اصلوب فیلم‌نامه‌نوسی اصغر فرهادی داشته باشیم: فیلم‌نامه‌‌های فرهادی دو‌نیمه دارند. او اغلب تا حدفاصل دقایق ۴۰-۵۰ فیلم‌ش، اطلاعاتی را به ریزبافت‌ترین شکل‌ ممکن درکنار هم می‌کارد و‌ در نیمه‌ی دوم هر آن‌چه کاشته را درو می‌کند. بله؛ خلاصه‌داستان منتشرشده معمولی به‌نظر می‌رسد. اما مگر کسی بخواهد خلاصه‌ای از نیمه‌ی اول «چهارشنبه‌سوری»، «جدایی» و در رأس همه‌ی این‌ها «درباره‌ی الی» تعریف کند به چه چیز ویژه‌تری می‌رسد؟ سبک فیلم‌نامه‌‌نویسی فرهادی یادآور این مثال معروف‌ست: «جزء مهم‌تر از کل است»

 

جرم غیرعمد اصغر فرهادی | سلسله یادداشت‌هایی از محمدحسین گودرزی

 

از سویی دیگر دو فیلم نخست اصغر فرهادی، «رقص در غبار» و «شهر زیبا»، حداقل از دو منظر با سینمای کیمیایی قرابت داشتند. یکی راوی زمانه‌ی خود بودند، ادعایی که در یادداشت‌های منتقدین هم‌زمان با اکران این آثار دیده می‌شود و دومی کاراکترهای آن فیلم‌هایی دغدغه‌مندی‌شان از جنسی بود که در جهان کیمیایی معنا و اهمیتی مضاعف پیدا می‌کرد. به فصل رضایت‌گرفتن در «شهر زیبا» نگاه کنید: جایی که علا به فیروزه می‌گوید او برای رضایت‌گرفتن این‌جاست و‌ رابطه‌ی آن‌ها نامردی/خیانت‌ست. یا در «رقص در غبار»، فرهادی با بازی‌گرفتن از فرامرز قریبیان، قهرمان دو دهه‌ی سینمای کیمیایی، در نقش مرشدِ قهرمان/کاراکتر اصلی قصه، خودآگاه یا ناخودآگاه، به آن سینما ادای دین می‌کند.
بعد از این دو فیلم، رد رفاقت در سینمای فرهادی کم‌رنگ و‌ رقیق‌تر می‌شود انگار به پای مرشدهای آن دو فیلم (قریبیان در «رقص…» و قائمیان در «شهرزیبا») زنجیر بسته باشند و قهرمان‌های فرهادی با تمام شک‌ها و تردیدها و دوراهی‌های اخلاقی پا به مناسبات جدیدی بگذارند. هیچ دو مردی را در فیلم‌های فرهادی تا «همه می‌‌دانند» به یاد ندارم که در حق هم‌ لطفی کرده باشند (اگر به عماد و بابک در «فروشنده» فکر می‌کنید باید یادآور شد لطف بابک خودش سرآغاز دردسرهاست).
از زمان مشخص‌شدن ترکیب بازیگران فیلم (امیر جدیدی و محسن تنابنده) اعلام نام فیلم، «قهرمان»، پروژه‌ی جدید فرهادی کنجکاوی‌برانگیزتر از همیشه به‌نظر می‌رسید. حالا با انتشار خلاصه‌ی داستان به نظر می‌رسد که اصغر فرهادی نیم‌نگاهی به آثار دوران ابتدایی فیلم‌سازی‌اش انداخته. با این همه ما صرفن چند نکته‌ی کلی از «قهرمان» می‌دانیم و یادمان هست در مورد فرهادی جزء مهم‌تر از کل است.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها