با ما همراه باشید
نقد فیلم I'm Thinking of Ending Things نقد فیلم I'm Thinking of Ending Things

سینمای جهان

لباسی تن پادشاه نیست؛ نوشته‌ی خسرو نقیبی برای فیلم «من به پایان دادن این وضع فکر می‌کنم» | I’m Thinking of Ending Things Review; by Khosrow Naghibi

پرونده‌ی حلقه‌ی منتقدان آرت‌تاکس برای فیلم «من به پایان دادن این وضع فکر می‌کنم» | نقد نخست: خسرو نقیبی

لباسی تن پادشاه نیست

در نخستین مواجهه، «من به پایان‌دادن این وضع فکر می‌کنم» شبیه داستانی از دیوید لینچ است که اجراش را به استنلی کوبریک سپرده باشند. بسیار به‌لحاظ بصری شبیه به «تلألو»؛ و البته ناخودآگاه یادآور «جاده‌ی مالهالند». این وسط چارلی کافمن، مؤلف شماری از مهم‌ترین فیلم‌نامه‌های دو دهه‌ی اخیر کجاست؟

پوسته را که کنار بگذاریم، ایده‌ی مرکزی رمان لین رید، چیزی شبیه دیده‌شده‌ترین فیلم‌نامه‌ی خود کافمن «درخشش ابدی یک ذهن پاک» است: مواجهه‌ای دیرهنگام با خاطرات عشقی که زمانی تصمیم به نادیده‌گرفتن‌شان گرفته شده. احتمالن همان دست‌مایه‌ای که کافمن را جذب این رمان کرده. با این حال، هرچه که در آن‌جا، حاصل فیلم‌نامه‌ی کافمن در دستان میشل گوندری، به یک درام عاشقانه‌ی نفس‌گیر منتهی شده بود، آن‌چه خود کافمن از داستانی مشابه اجرا کرده، اثری عبوس و سخت برای تماشا از کار درآمده. بگذارید صریح‌تر باشم و بگویم «من به پایان‌دادن…» دهن‌کجی خالق یک جهان به پرسه‌زن درون این جهان با تعمد در پیچیده‌نمایی (و نه پیچیده‌گی واقعی داستانی) است. انگار یکی از سر عمد تمام تابلوهای یک جاده را جابه‌جا کرده باشد تا پیداکردن مقصد ناممکن شود اما انتظارش این باشد که راننده‌ها خودشان بدانند چه‌گونه به مقصد موردنظر او برسند. تازه اگر از اساس مقصدی وجود داشته باشد و پشت تمام این پیچیده‌نمایی‌ها «کل واحد»ی در کار باشد.

این فیلمی‌ست برای سنجش سطح دانسته‌گی از سینما؛ و فراتر از آن، از داستا‌ن‌گویی. البته نه به آن شیوه که مدافعان فیلم از این ایده استفاده می‌کنند. داستان‌هایی هستند که با نشانه‌‌گذاری درست اما برای مخاطب جدی، سعی می‌کنند مخاطب را شیرفهم نکنند و هوش او را به چالش بکشند. در نقطه‌ی مقابل داستان‌نویس‌هایی هستند که از ایده‌ی «لباس پادشاه» استفاده می‌کنند. در واقع با سرهم‌کردن تعدادی موقعیت پراکنده و با بی‌منطقی محض، چیدمانی ناهم‌گون بنا می‌کنند که در جزئیات زیبا به نظر می‌رسد اما در نمای کلی، موجودی ناموزون پدید آورده‌اند شاید محض آزمایش مخاطب خودشان؛ این‌جاست که منتقد غره به دانش خویش یا مخاطب خودجدی‌پندار، فریب این ظاهر درهم‌پیچیده را می‌خورد و ساده‌انگاری مستتر در پشت ساختمان پیچیده‌نمای اثر را نمی‌بیند؛ چون فکر می‌کند آن‌چه را که از اساس وجود ندارد، اوست که باید دیده و فهمیده باشد و منطق‌ش را بسازد. چنین است که نقدهای آثاری چنین، می‌شوند انشاهایی در باب پیچیده‌گی یا نمایش دانش بالای نویسنده در مقابل مخاطب بی‌دانش، که باید از او درس بگیرند؛ غافل از این‌که مخاطبان همان چیزی را دیده‌اند که واقعن جلوی چشم است: لباسی تن پادشاه نیست.

در «من به پایان دادن این وضع فکر می‌کنم» هیچ نشانی از آن کافمن بازی‌گوش و موقعیت‌نویس «جان مالکوویچ بودن» یا «درخشش ابدی…» وجود ندارد. با نویسنده‌ای طرف‌یم که با بی‌حوصله‌گی سکانسی شبیه آن رقص در نیمه‌شب دبیرستان را می‌نویسد تا حلقه‌های مفقوده را به هم وصل کند، یا سکانس حیرت‌انگیز بدِ شام را می‌نویسد با این ایده‌ی دستوری فیلم‌نامه‌ای که موقعیت مهیب از این‌ نقطه باید شروع شود. تازه اگر از آن سکانس فینال و دست‌وپازدن برای شیرفهم‌کردن کل ماجرا (یا اگر خوش‌بین باشیم سرکار گذاشتن مخاطب زیادی عبوس و شوخی کافمن با او در تحویل جنس بدل به جای اصل) بگذریم. سکانس‌های توی ماشین در رفت و برگشت کسالت‌بار و پرگو هستند و تناقض واگویه‌های ذهنی در مقابل دیالوگ‌های واقعی هم تنها پس از چند دقیقه خاصیت خود را از دست می‌دهند. می‌ماند چند عکس از جنس همان دوگانه‌ی سینمای لینچ – کوبریک، که هم به لحاظ بصری و هم در شکل‌دهی به کابوس درخشان‌ند (نظیر بستنی‌فروشی بین راه، یا مواجهه‌ی دختر با پیرمرد-جوانی پسر در راهروهای دبیرستان) اما چون در کلیت اثر جا نمی‌افتند، یکه می‌مانند و از دست می‌روند.

«من به پایان‌دادن این وضع فکر می‌کنم» پیرو دو فیلم پیشین کافمن و در مقایسه با آثاری از او که به‌دست کارگردانی دیگر ساخته شده، اثبات این نکته است که دست باز فیلم‌نامه‌نویس‌ها در اجرای هر آن‌چه روی کاغذ می‌آورند، لزومن به نتیجه‌ای درخشان ختم نخواهد شد. ذهن‌های خلاق، گاه نیاز به ترمزها و محدودکننده‌هایی دارند که آن‌ها را درون خط‌کشی نگه دارد.

نوشته‌ی خسرو نقیبی

 

از پرونده‌ی حلقه‌ی منتقدان آرت‌تاکس برای فیلم «من به پایان دادن این وضع فکر می‌کنم» دیدن کنید:

نقد نخست: نوشته‌ی خسرو نقیبی | لباسی تن پادشاه نیست

نقد دوم: نوشته‌ی حمیدرضا سلیمانی | نور زمستانی

نقد سوم: نوشته‌ی محمدحسین گودرزی | خلاف خرق عادت‌های همیشه

نقد چهارم: نوشته‌ی سارا آقابابایان | فراش خیال

نقد پنجم: نوشته‌ی پوریا یوسفی کاخکی | چارلی کافمن بودن!

 

I’m Thinking of Ending Things Review; by Khosrow Naghibi

Khosrow Naghibi (chief editor):

Don’t take all the praise too seriously; this is the king without his clothes

Sara Aghababayan:

Maybe due to the nature of its subject, it’s not as intellectual as Synecdoche, New York or hopeful as Eternal Sunshine but it’s another spark of Charlie Kaufman’s mind in the dramatisation of the human mind.

Hamid Reza Soleimani:

It’s as if someone throws you a bucket of cold water and tells you to stand there wet for the entire night.

Mohammad Hosein Goodarzi:

Maybe the clear philosophy is time moving forward and people being stuck, but even if we consider the movie’s twisted timeline, it goes nowhere.

Pooriya Yoosefi:

At first glance, Kaufman’s new movie feels more like Linklater-ish. A director whose characters are trying to find an understanding of themselves in constant exploration of metaphors

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

1 دیدگاه

1 دیدگاه

  1. مهدی کرمی

    2020/11/18 در 12:49

    سلام
    اول از همه خوشحالی ام را از مطالعۀ نقد آقای خسرو نقیبی، آن هم پس از غیبتی طولانی، ابراز می کنم.
    دوم این که خیلی از منتقدان و حتی فیلمسازان استعداد عجیبی دارند در دیدن و نمایاندن چیزهایی که وجود ندارد. کشف این نکته لذت شریرانۀ عجیبی دارد که قابل وصف نیست. آقای نقیبی یکی از آن منتقدهایی است که همیشه با نقدهای دقیقش در اثبات این که «لباسی تن این پادشاهان نیست» این لذت را درون من بیدار کرده.
    سوم این که احساس می کنم یک مقدار فعالیت های آقای نقیبی کم شده. امیدوارم بیشتر بنویسند.
    و در آخر با این که احساس می کنم فعالیت “آرت تاکس” هم نسبت به گذشته کم رنگ تر و ضعف تر شده، مخصوصا در بخش “سینماآرت”، ولی هم چنان رسانه ای بسیار جذاب و کاربردی در حوزۀ صنعت سرگرمی است که برای منِ عاشق فیلم دیدن و فیلم ساختن شبیه یک منبع مقدس است.
    زنده باشید.

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنونس

تریلر فیلم «موریتانیایی» با بازی جودی فاستر، شایلین وودلی و بندیکت کامبربچ | The Mauritanian Official Trailer

تریلر فیلم The Mauritanian

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم «The Mauritanian / موریتانیایی» به کارگردانی کوین مک‌دونالد و با بازی بندیکت کامبربچ، جودی فاستر، شایلین وودلی و طاهر رحیم

در کنار تماشای تریلر فیلم The Mauritanian از آن بیش‌تر بدانید:

«موریتانیایی» درامی دادگاهی نوشته‌ی ام‌بی تاروان، روری هینس و سهراب شیروانی است که توسط کوین مک‌دونالد کارگردانی شده.

در این فیلم بازیگرانی مانند جودی فاستر، طاهر رحیم، شایلین وودلی، بندیکت کامبربچ و زکری لیوای نقش‌آفرینی کرده‌اند.

«موریتانیایی» داستان محمدو اولد الصلاحی (با بازی طاهر رحیم) و زندانی شدن و شکنجه‌ی او در زندان گوانتانامو بدون هیچ‌گونه دادگاهی را به تصویر می‌کشد. این فیلم نوزدهم نوامبر در آمریکا اکران خواهد شد.

The Mauritanian Official Trailer

The Mauritanian is an upcoming British-American legal drama film directed by Kevin Macdonald from a screenplay written by M.B. Traven, Rory Haines and Sohrab Noshirvani. The film stars Jodie Foster, Tahar Rahim, Shailene Woodley, Benedict Cumberbatch and Zachary Levi and follows the imprisonment of Mohamedou Ould Salahi (Rahim), who is captured by the U.S. government and languishing in Guantanamo Bay detention camp without charge or trial. The film is set to be released in the United States on February 19, 2021

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای جهان

آماندا سایفرد از فیلم «منک» دیوید فینچر می‌گوید | Amanda Seyfried talking about David Fincher’s Mank

آماندا سایفرد فیلم منک

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: گفت‌وگوی اینترنتی با آماندا سایفرد بازیگر فیلم «منک / ‌Mank» جدیدترین ساخته‌ی دیوید فینچر

با خودم می‌گفتم خدایا خواب می‌بینم؟
آماندا سایفرد از فیلم «منک» می‌گوید

آماندا سایفرید: کار با فینچر مثل رؤیایی بود که به حقیقت پیوست. راستش در یک مقطع فکر می‌کردم همه‌چیز به حدی خوب است که امکان دارد واقعی نباشد.

فیلم‌نامه «منک» شگفت‌انگیز و غنی بود و زبان به کار گرفته شده با توجه به متعلق‌بودن به یک دوره‌ی زمانی دیگر واقعن باورنکردنی. همه‌ی این ویژگی‌ها ماحصل کار یک نفر بود: پدر دیوید فینچر که فیلم‌نامه را نوشته بود.

(دیوید) با اشتیاق کامل این فیلم را ساخت. خیلی خوب است سر صحنه‌ای باشی که واقعن به آن زمان برگردی. بعضی اوقات خیلی واقعی به نظر می‌رسید. یه تجربه‌ی عالی بود.

تماشای فیلم به شکل سیاه‌سفید سورئال بود. خیلی سخت است توصیفش کنی. خودم را خیلی دور از آن زمان تصور می‌کردم. بعد که بعضی اوقات به‌ش فکر می‌کنم، چیزی بود که پدرم آرزوی دیدنش را داشت. حضور سر این صحنه، در این دنیا با دود سیگار و همه‌ی این‌ها. این چیزی‌ هست که همه تجربه‌ش کرده‌اند. خیلی چیزها در این صنعت در گذر زمان تغییر نمی‌کنند ولی چیزهایی تجربه می‌کنم که هیچ کس جز من تجربه نکرده.

از سایر پست‌های مربوط به فیلم «منک» در آرت‌تاکس دیدن کنید:

تریلر فیلم «منک» جدیدترین ساخته‌ی دیوید فینچر

نقد فیلم «منک» جدیدترین فیلم دیوید فینچر

دیوید فینچر و ۲۰۰ برداشت برای یک سکانس از فیلم «منک»

وسواس دیوید فینچر صدای گری اولدمن را نیز درآورد

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

خبر

برترین ستارگان سینما در سال ۲۰۲۰ معرفی شدند | IMDb’s Top Stars of 2020 List

برترین ستارگان سینما در سال ۲۰۲۰

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: وب‌سایت IMDb برترین بازیگران و ستارگان سینما و تلویزیون را در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ معرفی کرد.

برترین ستارگان سینما در سال ۲۰۲۰:

  1. آنا د آرماس برای بازی در فیلم «زمانی برای مردن نیست» و «چاقوکشی»
  2. جولیا گارنر برای بازی در سریال «اوزارک»
  3. آنیا چالوترا برای بازی در سریال «ویچر»
  4. میلی بابی براون برای بازی در فیلم «انولا هولمز»
  5. ارین موریارتی برای بازی در سریال «پسرها»
  6. مارگو رابی برای بازی در فیلم «پرندگان شکاری»
  7. آیدان گلگر برای بازی در سریال «آکادمی آمبرلا»
  8. آنیا تیلور جوی برای بازی در سریال «گامبی وزیر»
  9. لیندا کاردلیانی برای بازی در سریال «مرده از نظر من»
  10. هنری کویل برای بازی در سریال «ویچر»

 

در کنار مطالعه‌ی لیست برترین‌ها در سال ۲۰۲۰ بخوانید:

پاداش روزهای سخت | گلشیفته فراهانی در میان ده ستاره‌ی کنجکاوی‌برانگیز دنیا

 

IMDb Top 10 Stars of 2020

1. Ana de Armas
2. Julia Garner
3. Anya Chalotra
4. Millie Bobby Brown
5. Erin Moriarty
6. Margot Robbie
7. Aidan Gallagher
8. Anya Taylor-Joy
9. Linda Cardellini
10. Henry Cavill

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها