با ما همراه باشید
نقد فیلم I'm Thinking of Ending Things نقد فیلم I'm Thinking of Ending Things

سینمای جهان

لباسی تن پادشاه نیست؛ نوشته‌ی خسرو نقیبی برای فیلم «من به پایان دادن این وضع فکر می‌کنم» | I’m Thinking of Ending Things Review; by Khosrow Naghibi

پرونده‌ی حلقه‌ی منتقدان آرت‌تاکس برای فیلم «من به پایان دادن این وضع فکر می‌کنم» | نقد نخست: خسرو نقیبی

لباسی تن پادشاه نیست

در نخستین مواجهه، «من به پایان‌دادن این وضع فکر می‌کنم» شبیه داستانی از دیوید لینچ است که اجراش را به استنلی کوبریک سپرده باشند. بسیار به‌لحاظ بصری شبیه به «تلألو»؛ و البته ناخودآگاه یادآور «جاده‌ی مالهالند». این وسط چارلی کافمن، مؤلف شماری از مهم‌ترین فیلم‌نامه‌های دو دهه‌ی اخیر کجاست؟

پوسته را که کنار بگذاریم، ایده‌ی مرکزی رمان لین رید، چیزی شبیه دیده‌شده‌ترین فیلم‌نامه‌ی خود کافمن «درخشش ابدی یک ذهن پاک» است: مواجهه‌ای دیرهنگام با خاطرات عشقی که زمانی تصمیم به نادیده‌گرفتن‌شان گرفته شده. احتمالن همان دست‌مایه‌ای که کافمن را جذب این رمان کرده. با این حال، هرچه که در آن‌جا، حاصل فیلم‌نامه‌ی کافمن در دستان میشل گوندری، به یک درام عاشقانه‌ی نفس‌گیر منتهی شده بود، آن‌چه خود کافمن از داستانی مشابه اجرا کرده، اثری عبوس و سخت برای تماشا از کار درآمده. بگذارید صریح‌تر باشم و بگویم «من به پایان‌دادن…» دهن‌کجی خالق یک جهان به پرسه‌زن درون این جهان با تعمد در پیچیده‌نمایی (و نه پیچیده‌گی واقعی داستانی) است. انگار یکی از سر عمد تمام تابلوهای یک جاده را جابه‌جا کرده باشد تا پیداکردن مقصد ناممکن شود اما انتظارش این باشد که راننده‌ها خودشان بدانند چه‌گونه به مقصد موردنظر او برسند. تازه اگر از اساس مقصدی وجود داشته باشد و پشت تمام این پیچیده‌نمایی‌ها «کل واحد»ی در کار باشد.

این فیلمی‌ست برای سنجش سطح دانسته‌گی از سینما؛ و فراتر از آن، از داستا‌ن‌گویی. البته نه به آن شیوه که مدافعان فیلم از این ایده استفاده می‌کنند. داستان‌هایی هستند که با نشانه‌‌گذاری درست اما برای مخاطب جدی، سعی می‌کنند مخاطب را شیرفهم نکنند و هوش او را به چالش بکشند. در نقطه‌ی مقابل داستان‌نویس‌هایی هستند که از ایده‌ی «لباس پادشاه» استفاده می‌کنند. در واقع با سرهم‌کردن تعدادی موقعیت پراکنده و با بی‌منطقی محض، چیدمانی ناهم‌گون بنا می‌کنند که در جزئیات زیبا به نظر می‌رسد اما در نمای کلی، موجودی ناموزون پدید آورده‌اند شاید محض آزمایش مخاطب خودشان؛ این‌جاست که منتقد غره به دانش خویش یا مخاطب خودجدی‌پندار، فریب این ظاهر درهم‌پیچیده را می‌خورد و ساده‌انگاری مستتر در پشت ساختمان پیچیده‌نمای اثر را نمی‌بیند؛ چون فکر می‌کند آن‌چه را که از اساس وجود ندارد، اوست که باید دیده و فهمیده باشد و منطق‌ش را بسازد. چنین است که نقدهای آثاری چنین، می‌شوند انشاهایی در باب پیچیده‌گی یا نمایش دانش بالای نویسنده در مقابل مخاطب بی‌دانش، که باید از او درس بگیرند؛ غافل از این‌که مخاطبان همان چیزی را دیده‌اند که واقعن جلوی چشم است: لباسی تن پادشاه نیست.

در «من به پایان دادن این وضع فکر می‌کنم» هیچ نشانی از آن کافمن بازی‌گوش و موقعیت‌نویس «جان مالکوویچ بودن» یا «درخشش ابدی…» وجود ندارد. با نویسنده‌ای طرف‌یم که با بی‌حوصله‌گی سکانسی شبیه آن رقص در نیمه‌شب دبیرستان را می‌نویسد تا حلقه‌های مفقوده را به هم وصل کند، یا سکانس حیرت‌انگیز بدِ شام را می‌نویسد با این ایده‌ی دستوری فیلم‌نامه‌ای که موقعیت مهیب از این‌ نقطه باید شروع شود. تازه اگر از آن سکانس فینال و دست‌وپازدن برای شیرفهم‌کردن کل ماجرا (یا اگر خوش‌بین باشیم سرکار گذاشتن مخاطب زیادی عبوس و شوخی کافمن با او در تحویل جنس بدل به جای اصل) بگذریم. سکانس‌های توی ماشین در رفت و برگشت کسالت‌بار و پرگو هستند و تناقض واگویه‌های ذهنی در مقابل دیالوگ‌های واقعی هم تنها پس از چند دقیقه خاصیت خود را از دست می‌دهند. می‌ماند چند عکس از جنس همان دوگانه‌ی سینمای لینچ – کوبریک، که هم به لحاظ بصری و هم در شکل‌دهی به کابوس درخشان‌ند (نظیر بستنی‌فروشی بین راه، یا مواجهه‌ی دختر با پیرمرد-جوانی پسر در راهروهای دبیرستان) اما چون در کلیت اثر جا نمی‌افتند، یکه می‌مانند و از دست می‌روند.

«من به پایان‌دادن این وضع فکر می‌کنم» پیرو دو فیلم پیشین کافمن و در مقایسه با آثاری از او که به‌دست کارگردانی دیگر ساخته شده، اثبات این نکته است که دست باز فیلم‌نامه‌نویس‌ها در اجرای هر آن‌چه روی کاغذ می‌آورند، لزومن به نتیجه‌ای درخشان ختم نخواهد شد. ذهن‌های خلاق، گاه نیاز به ترمزها و محدودکننده‌هایی دارند که آن‌ها را درون خط‌کشی نگه دارد.

نوشته‌ی خسرو نقیبی

 

از پرونده‌ی حلقه‌ی منتقدان آرت‌تاکس برای فیلم «من به پایان دادن این وضع فکر می‌کنم» دیدن کنید:

نقد نخست: نوشته‌ی خسرو نقیبی | لباسی تن پادشاه نیست

نقد دوم: نوشته‌ی حمیدرضا سلیمانی | نور زمستانی

نقد سوم: نوشته‌ی محمدحسین گودرزی | خلاف خرق عادت‌های همیشه

نقد چهارم: نوشته‌ی سارا آقابابایان | فراش خیال

نقد پنجم: نوشته‌ی پوریا یوسفی کاخکی | چارلی کافمن بودن!

 

I’m Thinking of Ending Things Review; by Khosrow Naghibi

Khosrow Naghibi (chief editor):

Don’t take all the praise too seriously; this is the king without his clothes

Sara Aghababayan:

Maybe due to the nature of its subject, it’s not as intellectual as Synecdoche, New York or hopeful as Eternal Sunshine but it’s another spark of Charlie Kaufman’s mind in the dramatisation of the human mind.

Hamid Reza Soleimani:

It’s as if someone throws you a bucket of cold water and tells you to stand there wet for the entire night.

Mohammad Hosein Goodarzi:

Maybe the clear philosophy is time moving forward and people being stuck, but even if we consider the movie’s twisted timeline, it goes nowhere.

Pooriya Yoosefi:

At first glance, Kaufman’s new movie feels more like Linklater-ish. A director whose characters are trying to find an understanding of themselves in constant exploration of metaphors

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

1 دیدگاه

1 دیدگاه

  1. مهدی کرمی

    2020/11/18 در 12:49

    سلام
    اول از همه خوشحالی ام را از مطالعۀ نقد آقای خسرو نقیبی، آن هم پس از غیبتی طولانی، ابراز می کنم.
    دوم این که خیلی از منتقدان و حتی فیلمسازان استعداد عجیبی دارند در دیدن و نمایاندن چیزهایی که وجود ندارد. کشف این نکته لذت شریرانۀ عجیبی دارد که قابل وصف نیست. آقای نقیبی یکی از آن منتقدهایی است که همیشه با نقدهای دقیقش در اثبات این که «لباسی تن این پادشاهان نیست» این لذت را درون من بیدار کرده.
    سوم این که احساس می کنم یک مقدار فعالیت های آقای نقیبی کم شده. امیدوارم بیشتر بنویسند.
    و در آخر با این که احساس می کنم فعالیت “آرت تاکس” هم نسبت به گذشته کم رنگ تر و ضعف تر شده، مخصوصا در بخش “سینماآرت”، ولی هم چنان رسانه ای بسیار جذاب و کاربردی در حوزۀ صنعت سرگرمی است که برای منِ عاشق فیلم دیدن و فیلم ساختن شبیه یک منبع مقدس است.
    زنده باشید.

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنونس

جدیدترین تریلر فیلم موریتانیایی

فیلم موریتانیایی

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:جدیدترین تریلر فیلم موریتانیایی به کاگردانی کوین مک‌دونالد و با بازی جودی فاستر، شایلین وودلی و طاهر رحیم

جدیدترین تریلر فیلم موریتانیایی

«موریتانیایی» درامی دادگاهی نوشته‌ی ام‌بی تاروان، روری هینس و سهراب شیروانی است که توسط کوین مک‌دونالد کارگردانی شده.
در این فیلم بازیگرانی مانندجودی فاستر،طاهررحیم، شایلین وودلی،بندیکت کامبربچ و زکری لیوای نقش‌آفرینی کرده‌اند.
«موریتانیایی» داستان محمدو اولد الصلاحی (با بازی طاهر رحیم) و زندانی شدن و شکنجه‌ی او در زندان گوانتانامو بدون هیچ‌گونه دادگاهی را به تصویر می‌کشد. این فیلم نوزدهم نوامبر در آمریکا اکران خواهد شد.

تریلر فیلم «موریتانیایی» با بازی جودی فاستر، شایلین وودلی و بندیکت کامبربچ

 

The Mauritanian is an upcoming British-American legal drama film directed by Kevin Macdonald from a screenplay written by M.B. Traven Rory Haines and Sohrab Noshirvani. The film stars JodieFoster,TaharRahim,ShaileneWoodley, Benedict Cumberbatch and Zachary Levi and follows the imprisonment of Mohamedou Ould Salahi (Rahim), who is captured by the U.S. government and languishing in Guantanamo Bay detention camp without charge or trial. The film is set to be released in the United States on February 19, 2021

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

خبر

کلوئه ژائو با «سرزمین خانه‌به‌دوشان» چه‌گونه تاریخ‌ساز شد؟

گلدن ‌گلوب ۲۰۲۱

گزارش ورایتی از شب گلدن ‌گلوب ۲۰۲۱ و رکوردهایی که شکسته شد:

کیت آرتور – ورایتی/ ترجمه‌ از آرت‌تاکس:
گلدن گلوب بهترین فیلم درام برای «سرزمین خانه‌به‌دوشان»، تاریخ‌سازی برای گلوب و همچنین برای کلوئه ژائو کارگردان آن و برای تیم تولید این فیلم است.

این برای اولین بار است که فیلمی به کارگردانی یک زن می‌تواند در طی ۷۸ دوره برگزاری جایزه‌ی برتر مراسم گلوب را به‌دست آورد؛ و از آن‌جا که ژائو «سرزمین خانه‌به‌دوشان» را تهیه نیز کرده است، او هم‌چنین اولین زن آسیایی است که به‌عنوان تهیه‌کننده برنده‌ی بهترین فیلم درام سال می‌شود. ستاره‌ی فیلم فرانسیس مک‌دورمند که تهیه‌کننده‌ی فیلم نیز هست دومین زنی بود که برای تهیه و بازیگری هم‌زمان نامزد دریافت گلدن‌گلوب می‌شود و حالا اولین زنی است که به عنوان تهیه‌کننده این جایزه را می‌برد.

با جدی شدن فصل اسکار، این پیروزی وضعیت پیشتازی این فیلم کمپانی Searchlight را قوت می بخشد؛ و از آن‌جا که ژائو «سرزمین خانه‌به‌دوشانِ» مورد ستایش را کارگردانی، نویسندگی، تهیه و تدوین کرده است، او بیش‌ترین پیروزی‌های ممکن یک فیلم‌ساز را در یک فصل جوایز دارد.
ژائو که پس از بردن جایزه‌ی کارگردانی، جایزه‌ی بهترین فیلم درام را هم گرفت، از دو هم‌کار مهمش جسیكا برودر كه كتاب مستندگرایانه‌ی «سرزمین خانه‌به‌دوشان» را در سال ۲۰۱۷ نوشت و هم‌چنین مک‌دورمند تشكر كرد. او گفت: «هسته‌ی اصلی سرزمین خانه‌به‌دوشان برای من طی طریق اندوه و شفا است. بنابراین برای هر کسی که در دوره‌ای از زندگی خود این سفر دشوار و زیبا را پشت سر گذاشته باشد، این می‌تواند داستانی ملموس باشد. ما خداحافظی نمی‌کنیم‌، می‌گوییم پایین جاده هم رو می‌بینیم (اشاره به مهم‌ترین دیالوگ فیلم)».

 

«سرزمین خانه‌به‌دوشان» در میان برندگان فستیوال فیلم ونیز ۲۰۲۰

 

پیروزی ژائو در رشته‌ی بهترین کارگردانی او را به دومین زنی تبدیل کرد که برای کارگردانی برنده‌ی گلوب شده و اولین زن رنگین‌پوستی که در این رده برنده شده است. هنگامی که نامزدی‌های Globe در اوایل فوریه اعلام شد، انجمن مطبوعات خارجی هالیوود، که به‌دلیل سابقه‌اش در عدم فراگیری نژادی و جنسیتی در اعلام نامزدها به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود، سه زن را در این رشته نامزد کرد تا رکوردشکنی کرده باشد و تعداد زنان کارگردان را به مردان اولویت بدهد: ژائو، زمرد فنل (زن جوان نویددهنده) و رجینا کینگ (یک شب در میامی) در مقابل دیوید فینچر (منک) و آرون سورکین (محاکمه‌ی هفت شیکاگویی).

 

 نقد فیلم «منک» نوشته‌ی خسرو نقیبی

 

«سرزمین خانه‌به‌دوشان» امسال چهار نامزدی گلدن گلوب داشت؛ از جمله ژائو برای بهترین فیلم‌نامه – او از کتاب برودر اقتباس کرده است – بازیگر درام برای مک‌دورمند و بهترین درام تصویری. ژائو در سخنرانی خود پس از برنده‌شدن برای کارگردانی گفت: «من به ویژه می‌خواهم از خانه‌به‌دوش‌ها تشکر کنم که داستان‌های خود را با ما در میان گذاشتند.» ژائو سپس به نقل از یکی از آن‌ها، باب ولز، در مورد شفقت ادامه داد: «شفقت، از بین بردن همه‌ی موانع بین ماست – پیوند قلب به قلب. درد تو درد من است؛ چیزی که بین ما به اشتراک گذاشته شده است. به همین دلیل من عاشق ساخت فیلم و داستان گفتن شدم.»

 

تشریح یک جنایت: نقد فیلم «محاکمه‌ی هفت شیکاگویی» نوشته‌ی حمیدرضا سلیمانی

 

در این سال بی‌سابقه وتأثیر کووید۱۹ بر اکران فیلم‌ها، سفر «سرزمین خانه‌به‌دوشان» برای اولین‌بار در جشنواره‌های فیلم مجازی اواخر تابستان آغاز شد و این شروع با تلوراید بود. سپس Searchlight آن را در ۱۹ فوریه در سینما و در Hulu، سایت پخش تحت مالکیت دیزنی منتشر کرد. چنان که گفتیم ژائو دومین زنی است که موفق به دریافت گلدن گلوب برای کارگردانی شده است: پیش‌تر باربرا استرایسند در سال ۱۹۸۴ برای «ینتل» برنده‌ی این جایزه شده بود و یک‌شنبه شب‌، استرایسند در توییتی به ژائو تبریک گفت: «این درباره‌ی زمانه است. تبریک کلوئه. تو لایقش بودی!».
پیش از این، فقط پنج زن کارگردان در تاریخ گلوب‌ها نامزد شده بودند: استرایسند (برای «ینتل» و در ۱۹۹۱ برای «شاهزاده‌ی جزر و مد»)، جین کمپیون (در ۱۹۹۴ برای «پیانو») ، سوفیا کوپولا (در سال ۲۰۰۴ برای فیلم «گم‌شده در ترجمه»)، کاترین بیگلو (در سال ۲۰۰۲ برای «محفظه‌ی رنج» و ۲۰۱۳ برای «سی‌دقیقه‌ی نیمه‌شب») و آوا دوورنای (در سال ۲۰۱۵ برای «سلما»).
از زمان برنده‌شدن آنگ لی برای «کوهستان بروکبک» در سال ۲۰۰۵، ژائو هم‌چنین اولین کارگردان آسیایی‌تباری است که برنده‌ی گلوب می‌شود (لی همچنین برای «ببر خیزان، اژدهای پنهان» در سال ۲۰۰۰ برنده شد). پروژه‌ی سینمایی بعدی ژائو «جاودانه‌ها/ Eternals» فیلم بسیار مورد انتظار کمپانی مارول است که در حال حاضر پس از تأخیر به دلیل کووید-۱۹ برای اکران پاییزی برنامه‌ریزی شده است.
پیش‌تر پیتر دبروژ منتقد ورایتی در تحلیل فیلم خانم ژائو نوشته بود: «تماشای سرزمین خانه‌به‌دوشان احساس خیره‌شدن به یک غروب آفتاب طولانی و زیبا را دارد.»

 

Chloe Zhao Becomes Second Woman to Win Golden Globe for Directing as ‘Nomadland’ Makes History

“Nomadland” has won the Golden Globe for best picture drama, making history for the Globes, as well as for director Chloé Zhao and for the “Nomadland” producing team

The win is the first time a film directed by a woman has ever won the top prize in the Globes’ 78 ceremonies. And since Zhao produced “Nomadland” as well, she’s also the first Asian woman to win best picture drama as a producer. Star Frances McDormand, who also produced “Nomadland,” is the second woman to be nominated for a Golden Globe both for producing and acting, and the first to win as a producer

The victory solidifies the frontrunner status of the Searchlight film as Oscar season begins in earnest. And because Zhao directed, wrote, produced and edited the lauded “Nomadland,” she has become the most-awarded filmmaker in a single awards season

Zhao accepted the award for best picture drama on behalf of “Nomadland,” after having already won for directing. She thanked the fellow nominees in the category, Jessica Bruder who wrote the 2017 nonfiction book “Nomadland” and McDormand

“‘Nomadland’ at its core for me is a pilgrimage through grief and healing,” she said. “So for everyone who has gone through this difficult and beautiful journey at some point in their lives, this is for you. We don’t say goodbye, we say, ‘See you down the road

Zhao’s earlier win for best director made her the second woman ever to win for directing, and the first woman of color to win in the category. When the Globe nominations were announced in early February, the Hollywood Foreign Press Association, which has been heavily criticized in the past for its lack of inclusiveness, nominated a record-setting three women in the category: Zhao, Emerald Fennell (“Promising Young Woman”) and Regina King (“One Night in Miami”) were up against David Fincher (“Mank”) and Aaron Sorkin (“The Trial of the Chicago 7”)

“Nomadland” received four nominations, including Zhao for best screenplay — she adapted Bruder’s book — actress in a drama for McDormand and best picture drama

“I especially want to thank the nomads for sharing their stories with us,” Zhao said in her speech after winning for director

Zhao then went on to quote one of them, Bob Wells, on the subject of compassion: “Compassion is the breakdown of all the barriers between us — a heart-to-heart bonding. Your pain is my pain; it’s mingled and shared between us

She said, “This is why I fell in love with making movies and telling stories

In this unique, COVID-affected year for movie releases, “Nomadland” premiered at the virtual film festivals of late summer, beginning with Telluride. Searchlight then released it on Feb. 19 both in theaters and on Hulu, the Disney-owned streaming site

Zhao is only the second woman to win a Golden Globe for director: Barbra Streisand won in 1984 for “Yentl.” And on Sunday night, Streisand tweeted her congratulations: It’s about time! Congratulations Chloé! Well deserved

Before this year, only five women directors had been nominated in the history of the Globes: Streisand (for “Yentl” and in 1991 for “The Prince of Tides”), Jane Campion (in 1994 for “The Piano”), Sofia Coppola (in 2004 for “Lost in Translation”), Kathryn Bigelow (in 2010 for “The Hurt Locker” and 2013 for “Zero Dark Thirty”), and Ava DuVernay (in 2015 for “Selma”)

Zhao is also the first director of Asian descent to win a Globe since Ang Lee won for 2005’s “Brokeback Mountain.” (Lee also won for 2000’s “Crouching Tiger, Hidden Dragon.”) “Nomadland” is Zhao’s third feature film, following 2015’s “Songs My Brothers Taught Me” and 2017’s much-lauded “The Rider,” which drew the attention of McDormand. Her next film project is Marvel’s highly anticipated “Eternals,” which is currently scheduled for a fall release after being delayed because of COVID-19

In Variety’s review of “Nomadland,” Peter Debruge wrote that “watching ‘Nomadland’ feels like gazing out on one long, gorgeous sunset

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای جهان

در گلدن گلوب ۲۰۲۱ چه خواهد گذشت؟

تحلیل گلدن گلوب ۲۰۲۱

تحلیل گلدن گلوب ۲۰۲۱

سال سینمایی ۲۰۲۰ به پایان خود نزدیک شده و طبق سنت هر ساله شروع فصل جوایز با نام گلدن‌گلوب عجین شده اما امسال به لطف محدودیت‌های کرونا شکل و شمایل خاصی به خود گرفته است. خبری از فرش قرمز نیست، حاضران مراسم در هتل بورلی تنها شامل معرفی‌کنندگان هر بخش‌ند و دو مجری این برنامه، ایمی پولر و تینا فی به ترتیب از لس‌آنجلس و نیویورک، مراسم را به شکل مجازی و از دور اجرا می‌کنند. اما جوایز به همان سبک و سیاق سابق اهدا می‌شود و می‌توان پیش‌بینی‌هایی در رابطه با برندگان این مراسم تعیین کرد. پیش‌بینی‌های زیر توسط نیت جونز، نویسنده‌ی وب‌سایت والچر انتخاب شده‌اند.

بهترین فیلم درام

با توجه به فیلم‌هایی که در این رشته نامزد هستند، بهترین فیلم درام شاید جذاب‌ترین بخش این مراسم خواهد بود. هر چند نباید شانس «منک» را از یاد برد، به خصوص با توجه به این که بیش‌ترین میزان نامزدی را دریافت کرده، احتمالن این جایزه به یکی از دو فیلم «سرزمین کوچ‌نشینان» و «دادگاه هفت شیکاگویی» متعلق خواهد بود و با توجه به علاقه‌ی هیأت داوران به آرون سورکین، احتمال برد فیلم او بر «سرزمین کوچ‌نشینان» می‌چربد.


بهترین فیلم موزیکال یا کمدی

با توجه به این که عموم فیلم‌های اسکاری در بخش درام گلدن گلوب رقابت می‌کنند، تنها فیلمی که در این بخش شانس درخشش در اسکار را دارد «بورات۲» است. هرچند که در کنار آن رقیبی دوست‌داشتنی به نام «پالم اسپرینگز» وجود داشته باشد.

بهترین کارگردانی

با توجه به این که «منک» در زمینه‌ی تعداد نامزدی‌ها پیش‌تاز است، بسیاری معتقدند دیوید فینچر جایزه‌ی امسال را از کلوئی ژائو خواهد ربود اما به نظر من و با توجه به حضور فیلم ژائو (سرزمین کوچ‌نشینان) در رشته‌ی بهترین فیلم‌نامه، فکر می‌کنم این کارگردان به موفقیتش ادامه خواهد داد.

بهترین فیلم‌نامه

می‌خواهید بدانید هیأت داوران گلدن گلوب چه‌قدر آرون سورکین را دوست دارند؟ به یاد آورید او در حالی جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه را برای «استیو جابز» گرفت که خود آن فیلم نامزد بهترین فیلم درام سال نبود. برنده شدن سورکین برای «دادگاه هفت شیکاگویی» از همین حالا مثل روز روشن است.

 

کلوئه ژائو با «سرزمین خانه‌به‌دوشان» چه‌گونه تاریخ‌ساز شد؟

 

بهترین بازیگر مرد در بخش درام

در این رشته، برنده‌ی نهایی این جایزه طی سه سال اخیر موفق به کسب جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد سال در مراسم‌های دیگر شده و شاید برخی از رأی‌دهندگان خواستار اهدای اولین گلدن گلوب به آنتونی هاپکینز برای نقشش در فیلم «پدر» باشند، حدس می‌زنم موقعیت چدویک بوزمن فقید از سایر رقبایش بهتر است.

بهترین بازیگر زن در بخش درام

این شاخه به نظر مسابقه‌ای سه‌جانبه میان ویولا دیویس برای فیلم «ریشه سیاه مارینی»، فرنسیس مک‌دورمند برای« سرزمین کوچ‌نشینان» و کری مولیگان برای «زن جوان نویددهنده» است و با توجه به سلیقه‌ی هیأت داوران مبنی بر اهدای جایزه به بازیگری که هیچ‌گاه برنده نشده، مالیگن در مقابل دو برنده‌ی سابق این جایزه شانس بیشتری دارد و این موفقیت احتمالن در مراسم اسکار نیز تکرار خواهد شد.

بهترین بازیگر مرد در بخش موزیکال یا کمدی

این یکی از رشته‌های آسان‌تر مراسم امسال از حیث پیش‌بینی است و ساشا بارون کوهن که برای بازی در فیلم اول بورات جایزه دریافت کرد بود، به احتمال زیاد این موفقیت را در فیلم دوم نیز تکرار خواهد کرد.

بهترین بازیگر زن در بخش موزیکال یا کمدی

با عدم حضور مریل استریپ بابت ایفای نقش در فیلم«جشن رقص پایان سال»، کار پیش‌بینی ما آسان‌تر شد. هیأت داوران ارزش کار ماریا باکالوا (برای بازی در فلم« بورات » را به حدی دانستند که او را در بخش نقش اصلی قرار دادند و حضور این بازیگر بلغاری تازه‌وارد به عنوان یکی از برندگان، از جمله نکات قابل‌پیش‌بینی این مراسم محسوب می‌شود.

بهترین بازیگر مکمل مرد

آیا ساشا بارون کوهن برای بازی در فیلم «دادگاه هفت شیکاگویی» می‌تواند به پنجمین بازیگری تبدیل شود که در یک شب، دو گلدن گلوب دریافت می‌کند؟ احتمال این موضوع کم نیست اما انتخاب جرد لتو برای بازی در فیلم «چیزهای کوچک» به نظر ملغمه‌ی بی‌نقصی از کمپین‌های تبلیغاتی و دیوانه‌بازی‌های مختص گلدن گلوب می‌آید و انتخاب او از هر نظر مطابق با سلیقه‌ی اعضای گلدن گلوب است.

بهترین بازیگر مکمل زن

هر چند گلن کلوز با وجود بردن گلدن گلوب، رقابت اسکاری‌اش (بابت بازی در فیلم همسر) را به اولیویا کلمن باخت، این بار به نظر تکرار موفقیت در هر دو مراسم برای این بازیگر کهنه‌کار، آسان‌تر از گذشته است.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها