با ما همراه باشید
نقد فیلم Murder Mystery نقد فیلم Murder Mystery

سینمای جهان

نقد فیلم Murder Mystery به روایت سردبیر آرت‌تاکس | اگر بداخم هستید نبینید

نوشته‌ی خسرو نقیبی، سردبیر آرت‌تاکس، در نقد فیلم Murder Mystery ، به کارگردانی کایل نواچک و با بازی آدام سندلر، جنیفر انیستون، لوک ایوانز و جما آرترتون

اگر بداخم هستید نبینید

بیش‌تر از آن‌که «معمای قتل» فیلم کایل نواچکِ کارگردان باشد، فیلم جیمز وندربیلتِ فیلم‌نامه‌نویس است که او را از اقتباس درخشان «بازنده»هاش به جا می‌آورم. او البته نوشتن «زودیاک» (یک معمایی واقعی) یا سری «اسپایدرمن شگفت‌انگیز» را هم در کارنامه دارد اما حاصل خل‌خلی‌اش با پیتر برگ در «بازنده‌ها» (۲۰۱۰- سیلوین وایت) چنان بود که وقت دیدن نامش در هر تیتراژی کنجکاو شوم.

این‌جا جناب وندربیلت یک شوخی سرحال با «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» آگاتا کریستی ترتیب داده با این تفاوت که جای کارآگاه باهوش را زوج کلاسیک طبقه متوسط آمریکایی (یک افسر به دفعات ردشده در آزمون کارآگاهی و زن آرایشگرش که عاشق پاورقی‌های پلیسی‌ست) گرفته‌اند و خب طبعن این موتور محرک، مساوی‌ست با کلی شوخی نسبت به کلیشه‌های ژانر و رودست‌های جدی وسط کمدی بزن‌بکوب فیلم و یک رابطه‌ی خُلانه؛ از همان جنسی که انتظار می‌رود وقتی امضای وندربیلت پای فیلم‌نامه است شاهدش باشیم.

«معمای قتل» ادعای زیادی ندارد، یک فیلم ساده نتفلیکسی‌ست برای ساعتی سرخوش بودن تماشاگرش، اما هم چشم‌نواز است (با تعدد لوکیشن‌های لوکس و دیدنی‌اش) و هم زوجش (آدام سندلر و جنیفر انیستون در ترکیبی فوق‌العاده) زیادی بامزه‌اند و در این قصه درست کار می‌کنند. تماشای «معمای قتل» به مخاطبان بداخم توصیه نمی‌شود اما اگر می‌خواهید صد دقیقه خوش بگذرانید از دستش ندهید.

اطلاعات فیلم:

نام فیلم: معمای قتل / Murder Mystery

کارگردان: کایل نواچک

فیلم‌نامه: جیمز وندربیلت

بازیگران: آدام سندلر، جنیفر انیستون، لوک ایوانز و جما آرترتون

۹۷ دقیقه، محصول ۲۰۱۹ نتفلیکس، آمریکا

سینمای جهان

مصاحبه با عوامل فیلم داستان واقعی دار و دسته‌ی کلی با حضور چارلی هانم و جورج مک‌کی

چارلی هانم

تورنتو ۲۰۱۹: مصاحبه با عوامل فیلم True History of the Kelly Gang، چارلی هانم ، جاستین کورزل و جورج مک‌کی را با زیرنویس فارسی اختصاصی و کیفیت دل‌خواه در آرت‌تاکس ببینید.

جاستین کورزل:

عاشق این شخصیتم. فکر کنم جورج مک‌کی هشت ماه ریشش رو نزد تا دربیاد و از میزان تعهدش نسبت به این نقش تحت تأثیر قرار گرفتم. آره، خیلی دوستش دارم، بازیگر فوق‌العاده‌ای‌یه

جورج مک‌کی:

به شدت افتخار می‌کنم که بخشی از این فیلم بودم. ساخت این فیلم برای همه ارزش زیادی داشت و قبلش از طرفدارای کارهای جاستین بودم. مثلن هیچ‌وقت تجربه‌ی سینمایی مثل شهر برفی نداشتم. بنابراین کار کردن باهاش و عضویت در این تیم و پروسه ارزش زیادی داشت.

در کنار مصاحبه با چارلی هانم و سایر عوامل فیلم داستان واقعی دار و دسته‌ی کلی از صفحه‌ی جشنواره‌ی فیلم تورنتو ۲۰۱۹ دیدن کنید

چارلی هانم:

اون نسخه‌ای رو که هیث لجر بازی کرده بود دیدم. ببینید، این داستانی‌یه که از کهن‌الگوها برداشت شده. تو روایت و حتا تو دنیای واقعی، یک سری الگو داریم که چه‌طور چیزهای مختلفی رو مثل اجزای اساسی داستان‌ها و شخصیت‌ها و تجلی تجربیات انسانی طبقه‌بندی می‌کنیم و یک سری از افراد رو به اون کهن‌الگویی که دارن می‌چسبونیم که تبدیل می‌شن به محور اصلی اون کهن‌الگو. مثلن در استرالیا و کلن اون تیکه‌ی دنیا. کلی تبدیل شد به همون شخصیت گانگستری کلاسیک. چند نفر این هفته این سؤال رو ازم پرسیدن که چرا داستان ند کلی وقتی این همه نشون داده شده، دوباره ساخته بشه.

وقتی روایت رو درک کنین و بتونین تشریحش کنین می‌فهمین که فقط هفت یا هشت، نهایتن نه داستان داریم که دائمن تکرار می‌کنیم. چند روز پیش داشتم قلمروی حیوانات رو می‌دیدم البته دوباره می‌دیدمش، قبلن که دیده بودم ولی به نظرم اومد که داستانش دقیقن عین داستان ند کلی‌یه. این، یکی از اون داستان‌هایی‌یه که دائمن تکرار شدن. حالا این دفعه با جاستین کورزل دوباره روایت می‌کنیم. فیلم‌سازی به حساسیت‌های فیلم‌ساز بستگی داره. جاستین یه کارگردان مؤلف و خاصی‌یه که می‌تونه داستانی که یک میلیون بار روایت شده رو نشون بده و در نهایت تجربه‌ی ارژینالی باشه.

ادامه مطلب

سینمای جهان

نقد فیلم پرنده‌ی سیاه از نگاه هالیوود ریپورتر | فیلمی بر اساس اثری دانمارکی

نقد فیلم Blackbird

تورنتو ۲۰۱۹: نقد فیلم Blackbird ، ساخته‌ی راجر میشل، از نگاه لزلی فلپرین، منتقد هالیوود ریپورتر با ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس

پرنده‌ی سیاه: فیلمی بر اساس اثری دانمارکی

در «پرنده‌ی سیاه»، سوزان ساراندون نقش لیلی را دارد؛ آرشیتکتی رو به موت که می‌خواهد پیش از خودکشی، خانواده‌اش را برای آخرین بار به ویلای کنار دریای دنجش دعوت کند. براساس فیلمی دانمارکی با نام قلب ساکت، در کنار ساراندون ستارگان بسیاری ایفای نقش کرده‌اند از جمله‌ی آن‌ها کیت وینسلت، سم نیل، میا واشیکوفسکا، رین ویلسون و بکس تایلور کلاوس. با نورپردازی طبیعی و گرم، شخصیت‌هایی که وسط حرف هم می‌پرند و موسیقی مناسب، به این ملودراما از هر نظر به آن نگاه کنید، می‌بینید ساخته شده تا در مراسم‌ جوایز به کلیپ‌هایی از فیلم پخش کنند. در تک تک نماها، بازیگران در حال نقش‌آفرینی هستند به خصوص اگر دیالوگی نداشته باشند یا در گوشه‌ای صرفن به حرف‌های دیگران واکنش نشان دهند.

در نتیجه فیلم نهایی گاه به شکل غیر قابل تحملی ازخودراضی است و تلاش می‌کند بیننده‌اش را با گروه بازیگران و نقش‌هایی که ضد تیپ دارند شگفت‌زده کند. از طرفی، ترکیب پیرنگ‌های مختلف گاه سرسری و غیرقابل باورند به خصوص یکی از افشاگری‌هایی که در پرده‌ی آخر رخ می‌دهد و ممکن است روز پایانی این خانواده به کل از هم بپاشد.

در کنار نقد فیلم Blackbird از صفحه‌ی اختصاصی آرت‌تاکس برای جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۱۹ دیدن کنید

نکته‌ی مثبت فیلم: فیلم‌برداری مایک الی

در میان تمام دردسرهایی که فیلم‌نامه سمت شخصیت‌هایش پرت می‌کند، این پرسش پدید می‌آید که هدف فیلم آگاه ساختن مخاطب از سبک زندگی خطرناکی است یا بررسی عمیقی از درام میان دوستان و آشنایان؟ برخلاف آثار قبلی طعنه‌آمیز راجر میشل در مورد خانواده‌هایی با سطح طبقاتی نیمه مرفه مانند مادر و عشق پاینده، پرنده‌ی سیاه آن خودآگاهی را ندارد. به هر صورت آنچه میشل به شدت به آن وارد است، خلق صحنه‌های شامی است که تمامی بازیگران دور میزی کنار هم می‌نشینند. از برخی وجوه، فیلم عملن یک شام خانوادگی طولانی است که داستانش در خانه‌ای مدرن و منحصر به فرد دنبال می‌شود.

البته فیلم فاقد نکات مثبت نیست. برخی صحنه‌هابه لطف فیلم‌برداری درجه‌ یک مایک الی و برداشت‌های مدرن آثار کلاسیک از باخ و موتزارت دیدنی هستند و به شخصیت‌ها عمق می‌دهند. اما در نهایت، سبک زندگی بی‌نقص و لوکس یک درصدی‌ها بزرگ‌ترین نقص فیلم است. آیا هنوز کسی جز برخی شخصیت‌های درام‌های وودی آلن به این شکل زندگی می‌کند؟ وقتی شخصیت ساراندون از گروه می‌خواهد به کارهای عادی‌ای که در آخر هفته انجام می‌دهند ادامه دهند (خواند روزنامه، بررسی بورس و حتا نوشتن نمایش‌نامه!) برخی تماشاگران به این نکته‌ی عجیب می‌رسند که چرا هیچ کدام از این شخصیت‌ها مشغول گشت و گذار در اینستاگرام یا جواب دادن به ایمیل‌های‌شان نیستند در عین آن که در دنیایی شلوغ و مدرن زندگی می‌کنند. شاید دیدن نور آبی موبایل‌ها بر روی صحنه، نورپردازی گرم و خاکی فیلم را خراب می‌کند.

 

لزلی فلپرین، منتقد هالیوود ریپورتر

مترجم: محمد تقوی

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم The Laundromat / خانه‌ی پول‌‌شویی | بازگشت سودربرگ به سینمای جریان اصلی

تریلر فیلم The Laundromat

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم The Laundromat را به کارگردانی استیون سودربرگ و بازی مریل استریپ، گری اولدمن و آنتونیو باندراس با کیفیت دل‌خواه ببینید

از فیلم «خانه‌ی پول‌شویی» بیش‌تر بدانید:

خانه‌ی پول‌شویی فیلم جدید استیون سودربرگ است. سودربرگ پس از فیلم تجربی دیوانه که تنها با گوشی آیفون فیلم‌برداری شده بود دوباره مسیرش را تا حدی به سمت نظام استودیویی کج کرده و اثری را با کمک اسکات زد برنس، فیلم‌نامه‌نویسی که پیش‌تر با یک‌دیگر عوارض جانبی را ساخته‌اند، مقابل دوربین برده است.

در کنار تریلر فیلم The Laundromat ببینید:

نشست خبری فیلم «خانه‌ی پول‌شویی» با حضور استیون سودربرگ و مریل استریپ

خانه‌ی پول‌شویی داستان الن مارین (با بازی مریل استریپ) است که سفر رویایی اش به بی‌راهه رفته و او را وارد دنیایی پر از معامله‌های شک‌برانگیز می‌کند که همگی به یک مؤسسه‌ی حقوقی در شهر پاناما ختم می‌شوند؛ دفتری که مسئولینش یورگن موساک (با بازی گری الدمن) و رامون فونسکا (با بازی آنتونیو باندراس) است.

در کنار تریلر فیلم The Laundromat ببینید:

صفحه‌ی اختصاصی آرت‌تاکس از جشنواره فیلم ونیز ۲۰۱۹

این فیلم نخستین تجربه‌ی هم‌کاری سودربرگ با نتفلیکس است و در اولین نمایشش در ونیز منتقدان درباره‌اش گفتند:

درام سودبرگ درامی است که با ذهن شما بازی می‌کند. نه به خاطر داستان دقیق و رمزآلودش که با انتظارات مخاطب بازی می‌کند. بلکه چون دارم ژورنالیستی‌ای بر پایه‌ی واقعیت بوده که دنیای جدید فساد اقتصادی برون مرزی را به نمایش می‌گذارد. این فیلمی است که برای تماشای آن باید کلاه تفکرمان را بر سر بگذاریم اما در عین حال از ان فیلمی جذاب ساخته‌است.

در کنار تریلر فیلم The Laundromat ببینید:

نقد فیلم The Laundromat از نگاه اوون گلیبرمن | یک درام ژورنالیستی موفق

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها