با ما همراه باشید
نقد فیلم Ready or Not نقد فیلم Ready or Not

سینمای جهان

نقد فیلم Ready or Not / آماده‌ای یا نه | ای پول‌دارهای لعنتی!

ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس: در نقد فیلم Ready or Not می‌خوانیم کمدی تلخ و خشنی‌ست که به سراغ ثروتمندانی می‌رود که حاضرند آدم بکشند تا ثروتشان از دست نرود

نقد فیلم Ready or Not (هشدار اسپویل)

«آماده‌ای یا نه؟» اثر تایلر جیلت و مت بتینلی اوپلین را می‌توان در دیالوگی از صحنه‌ی دوم فیلم خلاصه کرد: «پول‌دارهای لعنتی!». این جملات که از لابه‌لای دندان‌های خونینی بیرون می‌آید، به صراحت مفهوم این فیلم شگفت‌آور و سرگرم‌کننده‌ی آخر تابستانی را به مخاطب می‌رساند؛ کمدی تلخ و خشنی که ثروتمندان معدودی را که حاضرند آدم بکشند اما از ثروت‌شان دست نکشند، به صلابه می‌کشد.

البته در خلال فیلم شاهد ویژگی‌های اخلاقی که خانواده را در کنار هم نگه می دارد هم هستیم، اما بیش از همه، این فیلم درباره ی این است که چه‌طور پول در هر صورت می‌تواند آسیب‌رسان باشد. به ارث بردن آن خطرناک است و ازدواج با یک خانواده‌ی متمول می‌تواند مرگ‌بار باشد!

در کنار نقد فیلم Ready or Not بخوانید:

نقد فیلم شیرشاه | حقه‌ی خیره‌کننده

با این‌که پول آخرین موضوعی‌ست که ذهن گریس را مشغول می‌کند، او این درس را از راه سختی می‌آموزد. گریس (سامارا ویوینگ)، دختر یتیمی‌ست که بدون هیچ پشتوانه‌ی مالی یا حمایت بزرگ شده و با دلایل درست و منطقی، با الکس له دوماس (مارک اوبرین) ازدواج می کند.

گریس دختری ساده و شوخ‌طبع است که از همان صحنه‌ی اول مشخص است که خانواده‌ی الکس از نظر او بیش‌ از اندازه جدی و خشمگین‌ هستند. این نکته ای است که زوج عاشق بر سر آن تفاهم دارند و پیش از مراسم ازدواج‌شان درباره‌ی آن با هم شوخی می کنند.

اما الکس، تنها عضو متفاوت خانواده، همان کسی‌ست که می‌داند چرا تمام مراسم‌های عروسی خاندان باید در عمارت دورافتاده‌ی پدری‌اش برگزار شود. تنها اوست که می‌داند چرا داخل عمارت پر از راهروهای مخفی و تله است و حتا یکی از اتاق‌ها با سلاح‌های جنگی پر شده است. تنها الکس می‌داند چرا مراسم ازدواج‌شان باید با یک بازی تصادفی خاتمه یابد. او فقط نمی‌خواهد باعث ترساندن نوعروسش شود، چرا که فکر می‌کند احتمال این‌که مجبور به بازی قایم‌باشک شوند خیلی کم است!

در کنار نقد فیلم Ready or Not ببینید:

تریلر فیلم آماده ای یا نه | بازی مرگبار در شب عروسی

اما این دقیقن همان اتفاقی است که در این شب خاص برای گریس می‌افتد. الکس نیز از بازداشتن خانواده‌ی خود از شکار تازه‌عروسش ناتوان است. اگر پیش از غروب او را بگیرند، او را می‌کشند در غیر این‌ صورت، ممکن است عواقب بدتری هم به دنبال داشته باشد.

شاید ایده و موضوع داستان عجیب باشد، اما نویسندگان فیلم‌نامه، گای باسیک و آر کریستوفر مورای دقیقن می‌دانند که لزومی ندارد این قضیه را انکار کنند. با وجود این‌که دیالوگ‌ها خیلی صریح نیستند، اما هیچ‌گاه فیلم‌نامه از این غافل نمی‌شود که همه‌چیز چه‌قدر عجیب و غریب است.

کارگردانان این فیلم به خوبی توانسته‌اند داستانی را روایت کنند که به نوعی ترکیبی از فیلم «سرنخ» و «پاک‌سازی» است. راهبرد فیلم بیش‌تر کاربردی‌ست تا متظاهرانه و هر از چند گاهی خنده به لب مخاطب می‌آورد، اما هیچ‌گاه قانون خود فیلم را زیر پا نمی‌گذارد، با پایانی کاملن احساساتی که مخاطب را شوکه می‌کند.

ویوینگ، این بازیگر استرالیایی که به تازگی به شهرت رسیده، دلیلی‌ست که این فیلم عجیب سرپا مانده است.  شخصیت گریس مانند یک ملکه‌ی جیغ‌ جیغوی تیپیکال است که خودش هم تازه متوجه شده تا چه حد می‌تواند خشن باشد. ویوینگ هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهد فراموش کنیم که این روز، قرار بوده مهم‌ترین و بهترین روز زندگی‌اش باشد. صحنه‌ای که او مجبور می‌شود برای مخفی شدن لباس عروسش را پاره کند واقعن ناراحت‌کننده است، آن لباس احتمالن گران‌ترین چیزی بوده که به عمرش پوشیده بود. حتا وقتی اتفاقات وحشتناک‌تری هم پیش می‌آید او می‌خندد تا خودش را از گریه‌ کردن بازدارد. جالب است که به طور غیرمنتظره چنین اجرایی را از بازیگری تازه‌کار شاهد باشیم که به ستاره شدنش بیانجامد.

البته تنها ویوینگ نیست که بیننده را با نقش‌آفرینی‌اش متحیر می‌کند. اندی مک‌داول نیز در نقش مادرشوهر گریس به خوبی می‌درخشد. نیکی گوادانی هم نقش خاله‌ی تشنه‌ به خون الکس را ایفا می‌کند، مانند بازیگران فیلم «بچه‌ی رزماری» لباس پوشیده و مانند بازیگران «شجاع‌دل» تبر به دست دارد.

با زیاد شدن اختلاف طبقاتی و کاپیتالیسم، ثروتمندان بهتر است به چنین فیلم‌هایی عادت کنند. «آماده‌ای یا نه؟» به کم قانع نمی‌شود. کاراکتر برودی در جایی از فیلم می‌گوید: «اگه خانواده‌ت بهت بگن اشکالی نداره هر کاری رو ممکنه انجام بدی». همین جمله به عمیق‌تر کردن مفهموم فیلم کمک می‌کند و پیشنهاد می‌کند پیش از قبول کردن چیزهایی که نسل به نسل انتقال یافته به آن‌ها فکر کنیم. البته قرار نیست این فیلم را با «روبان سفید» در یک رده قرار دهیم، اما زمانی که برای نقش شرور هم دلسوزی می‌شود، فیلم در بهترین حالتش قرار می‌گیرد.

با این‌که «آماده‌ای یا نه؟» هیچ‌گاه شبیه یک کلاسیک در ژانر خودش نیست و ترساندن‌ها ظریف هستند، اما تصویرسازی‌اش آشناست و پایان‌بندی آن به طرز دیوانه‌واری عجیب است. با این حال از ابتدا تا انتها سرگرم‌کننده است و کاراکترهایی تازه دارد. فیلم‌های ریسکی مانند این فیلم همیشه با اکران در تابستان جالب به نظر می‌رسند، یعنی درست زمانی که بقیه‌ی فیلم‌های اکران شده با احتیاط جلو رفته‌اند، درست برخلاف کاری که خانواده‌ی له دوماس انجام می‌دهند!

خبر

مک‌دانا با «روح اینیشیر» بازمی‌گردد | همکاری مجدد با کالین فرل و برندان گلیسون

فیلم جدید مارتین مک دانا

ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس: در چند روز گذشته اخباری مبنی بر فیلم جدید مارتین مک دانا به نام روح اینیشیر منتشر شده است که نگاهی به اطلاعات آن خواهیم داشت.

مک‌دانا با فیلمی جدید بازمی‌گردد

مارتین مک‌دانا برای ثبت حقوق جهانی فیلم جدید خود که به نقل از منابع آگاه «روح اینیشیر» نام داشته و فیلم‌برداری آن تابستان امسال آغاز خواهد شد و کالین فرل و برندان گلیسون، ستاره‌های «در بروژ»، نقش‌های اصلی این فیلم خواهند بود به کمپانی Searchlight Pictures رفته است. داستان این فیلم در جزیره‌ای دورافتاده در ایرلند رخ می‌دهد و فرل و گلیسون نقش دو دوست قدیمی را بازی می‌کنند که با قطع رابطه توسط یکی از آن‌ها به صورت ناگهانی به مشکل برمی‌خورند که عواقب نگران‌کننده‌ای برای هر دوی آن‌ها خواهد داشت. Film4 در توافقی با CAA Media Finance سرمایه‌گذاری روی این فیلم را بر عهده خواهند داشت.

در کنار مطالعه‌ی اخبار فیلم جدید مارتین مک دانا ببینید:

نقد و بررسی فیلم سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری با حضور آرش خوش‌خو، یحیی نطنزی و خسرو نقیبی

تیم «در بروژ» در «روح اینیشیر»

این کارگردان و نویسنده این بازیگران و رالف فاینز در کمدی سیاه سال ۲۰۰۸ «در بروژ» که خود نویسندگی فیلم‌نامه را بر عهده داشت همکار شده بود. در این فیلم فرل نقش آدم‌کشی را بازی می‌کرد که در ماموریتی شکست می‌خورد و به همین دلیل به این شهر رویایی در بلژیک فرستاده می‌شود تا کمی استراحت کند اما در آن جا با همکارش (گلیسون) روبه‌رو می‌شود. مشخص می‌شود که شخصیت اصلی به خاطر ماموریت شکست خورده‌ی خود افکار خودکشی‌گرایانه دارد زیرا کودکی در این میان کشته شد و هنگامی که رفیق او مانع اقدام او به خودکشی می‌شود و از کشتن او سر باز می‌زند، دستور مرگ هر دوی این قاتلان توسط رئیس بی‌رحمشان (فاینز) صادر می‌شود. این فیلم برای مک‌دانا موفقیت بزرگی در عرصه‌ی کارگردانی بود.

مک‌دانا کارگردانی فیلم پیشین خود «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» را نیز برای Searchlight انجام داد که جایزه‌ی اسکار را برای فرانسس مک‌دورمند و سم راکول به همراه داشت.

Blueprint Pictures با همکاری گراهام برادبنت، پیتر سرنین و مک‌دانا تهیه‌کنندگان و دیارمید مک‌کاون، بن نایت، دنیل بتسک و اولی مدن تهیه‌کنندگان اجرایی این فیلم خواهند بود.

نویسنده: مایک فلمینگ پسر – ددلاین

مترجم: پویا مشهدی محمدرضا

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای جهان

گفت‌وگو با فلورنس پیو درباره‌ی فیلم «زنان کوچک» | دخترهایی که معمولی نیستند

فلورنس پیو زنان کوچک

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: گفت‌وگوی جذاب فلورنس پیو را درباره‌ی فیلم زنان کوچک به کارگردانی گرتا گرویک و همکاری با سایر بازیگران فیلم ببینید.

در کنار تماشای صحبت‌های فلورنس پیو ، بازیگر فیلم زنان کوچک از تریلر آن دیدن کنید

دخترهایی که معمولی نیستند

فلورنس پیو: مهم‌ترین چیز درباره‌ی این نسخه که من بلافاصله عاشقش شدم، این بود که برداشت همه از ایمی یه چیزه؛ این‌که اون دختر پرتوقع و لوس خانواده‌ست، همه‌چی داره و هرچی بخواد به دست می‌یاره. چیزی که در موردش دوست داشتم اینه که واقعن می‌شه هوش اون و اون جنبه‌ی حساس وجودش رو دید و این‌‌که چه‌قدر پیچیده و انسانی‌یه. شاید همه‌ی ما بیش‌تر مثل ایمی باشیم ، برخلاف نظر اغلب افراد که فکر می‌کنن شبیه جو هستن.

گرتا نمی‌خواست دخترها جوری باشن که به طور معمول هستن. نمی‌خواست کلاسیک صحبت کنن. در عین حال هم نمی‌خواست همه‌مون فرصت حرف زدن داشته باشیم و می‌خواست شبیه خواهر باشیم .اگه پیش یه گروه دختر باشی که خیلی وقته هم‌دیگه رو ندیدین، همه هم‌زمان با هم حرف می‌زنن و وقت نداری که صبر کنی و ببینی بقیه چی گفتن .تا این‌که زمان می‌گذره و تازه می‌فهمی اون موقع که داشتی فلان کار رو می‌کردی چی گفتن.

در کنار تماشای صحبت‌های فلورنس پیو ، بازیگر فیلم زنان کوچک ببینید:

نقد فیلم زنان کوچک | داستانی دل‌پذیر، قصه‌ای لذت‌بخش

نسخه‌ی مدرن گرویک از داستانی کلاسیک

فلورنس پیو: کار کردن با گرتا خیلی باحال بود، چون از همون اول گفت اینا چند تا دخترن. مهم نیست کجا هستن یا کی به دنیا اومدن، اینا دخترای سرسختی هستن که فوق‌العاده باهوش و خلاقن. برای همین در جایگاهی نیستن که صبر کنن تا خواهرشون شروع به صحبت کنه. خواهرهای واقعی این‌جوری نیستن. برای همین از همون اول، بخش زیادی از تمرکزمون روی نحوه‌ی حرف زدن‌شون بود که چه‌طوری می‌تونیم تا حد امکان مناسب و نرمال نشونش بدیم و کاری کنیم که مدام در جریان باشه. مثل یه آهنگ پیوسته‌ست. هیچ‌وقت منتظر نمی‌مونی حرف اون یکی تموم شه. وسط حرف زدنش شروع می‌کنی. همین باعث شد کار کردن روی صحنه‌ها خیلی هیجان‌انگیز باشه. این یکی از اساسی‌ترین تغییراتی بود که از نسخه‌ی مدرن گرتا دوستش داشتم.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای جهان

نگاهی به پشت صحنه فیلم Little Women | رویارویی زنان جوان با زندگی

پشت صحنه فیلم Little Women

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: در این ویدیو نگاهی خواهیم داشت به پشت صحنه فیلم Little Women به کارگردانی گرتا گرویک و با بازی سیرشا رونان، اما واتسون، مریل استریپ و تیموتی شالامه.

در کنار تماشای پشت صحنه فیلم Little Women نقد این فیلم را از نگاه منتقد ایندی‌وایر بخوانید

رویارویی زنان جوان با زندگی

«زنان کوچک» اثر مهمی‌ است چون نشان می‌دهد که آن زمان زن بودن چه‌طوری بود. موضوع از این مناسب‌تر نمی‌شود: رویارویی زنان جوان با زندگی. این فیلمی برای روزگار ماست. الان وقت این نسل رسیده که چیزی داشته باشند تا با آن ارتباط برقرار کنند.

انتخاب‌های گرتا برای بازیگری این فیلم زیباست. لیست بازیگران مخاطب را شگفت‌زده می‌کند. این یک گروه فوق‌العاده از بازیگرهاست. مریل استریپ برای خیلی‌ها ارزش زیادی دارد. او همان کسی‌ست که همه موقع بزرگ شدن‌شان، او را دیده‌اند.

این از خوش‌شانسی عوامل بود که توانستند در ماساچوست فیلم‌برداری کنند چون داستان در این مکان رخ داده است. منزل مارچ از بیرون خیلی کهنه است ولی از درون مثل یک جعبه‌ی جواهر زیبا می‌ماند. با بررسی خانه‌ی واقعی آلکات متوجه می‌شویم که هر ذره از جزئیات این خونه با اصالت زیادی ساخته شده است. وقتی شروع از این نقطه باشد، در نهایت به چیزی خارق‌العاده می‌رسی.

در کنار تماشای پشت صحنه فیلم زنان کوچک ببینید:

مصاحبه با اما واتسون درباره‌ی فیلم زنان کوچک | زنان منحصربه‌فرد و مستقل

گرتا نویسنده‌ای به شدت فوق‌العاده است. حفظ کردن دیالوگ‌ها با کمک این ممیزها بود. به این صورت که یک خط شروع می‌شود و خط بعدی به دنبالش می‌آید. بازیگران زیاد با هم حرف می‌زنند. این یک سمفونی از صداها را می‌سازد که به صورت جدی روی آن کار شد.

گرتا اون‌قدر هوش هیجانی زیادی دارد که مثل کلیدی یا چیزی شبیه به اون برای فیلم محسوب می‌شود. داستان فیلم بی‌زمان است. مردم در طول زندگی‌شان بارها به این داستان برمی‌گردند. ما الان می‌توانیم چیزها را متفاوت ببینیم. این داستان با ما می‌ماند و به شدت قابلیت تکرار دارد. این شاهدی بر نویسندگی و روح لوییزاست که دنیایی را خلق کرد که همه‌ی ما می‌توانیم با آن ارتباط برقرار کنیم.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها