با ما همراه باشید
نقد فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker نقد فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker

سینمای جهان

نقد فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker | آخر این شاهنامه خوش نیست!

ترجمه‌ی اختصاصی از آرت‌تاکس: نقد فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker از نگاه دیوید رونی منتقد هالیوود ریپورتر به کارگردانی جی‌جی آبرامز و بازی دیزی ریدلی، آدام درایور و اسکار ایزاک

نقد فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker | آخر این شاهنامه خوش نیست!

چند فرنچایز می‌شناسید که ۴۲ سال دوام آورده‌ باشند؟ آیا دیزنی تا جای ممکن به تولید این فیلم‌ها ادامه می‌دهد؟ حتا ماورای زندگی تمام کسانی که سه‌گانه‌ی اصلی را دیده‌اند؟ آیا زمانی که فرزندان ری، پو یا فین به اندازه‌ی کافی بزرگ شده‌اند، سالن‌های سینما هم‌چنان برای میزبانی فیلم‌های این شخصیت‌ها وجود دارند؟ آیا طرفداران سرسخت سری که به شدت «آخرین جدای» را مورد نکوهش قرار دادند، دق دلی‌شان را سر نسخه‌ی جدید نیز خالی می‌کنند؟ این‌ها، تنها بخشی از سؤالاتی هستند که پیرامون «جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر» مطرح شده‌اند که در نهایت داستان اصلی این دنیای بی‌کران را به شکلی هر چند نه چندان دل‌چسب به انتهای راه خود می‌رساند.

در زمینه‌ی کلی، همانند سایر آثاری تخیلی که می‌خواهند شما را در آن فضا غرق کنند، این فیلم نیز شما را به دنیایی زیبا و ناشناخته می‌برد که در جایی جز سینما، قابل مشاهده نیست. تمام کسانی که هشت قسمت پیشین را دیده‌اند، به هیچ وجه نمی‌خواهند بخش پایانی را از دست دهند و در نتیجه، بسیاری از سینمادوستان جلوی سالن‌های سینما صف خواهند کشید. اما مشکلاتی از دو قسمت پیشین وجود دارد که این بار عیان‌تر شده است.

در کنار نقد فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker ببینید:

جنگ ستارگان به روایت آنا لبوویتز عکاس اختصاصی ونیتی‌فیر

با بازگشت جی‌جی آبرامز پشت دوربین، همان کسی که چهار سال پیش این فرنچایز را با «نیرو برمی‌خیزد» به سینما بازگرداند، شکی وجود ندارد که ارزشمندترین خرید تاریخ دیزنی در دستان توانمندی قرار دارد. اتفاقن، این فیلم‌ساز آن‌قدر برای ارائه‌ی نسخه‌ی مورد نظر خوره‌های مجموعه خود را درگیر کرده که تصویر آشپزی را در آشپزخانه‌ای بزرگ تداعی می‌کند که می‌خواهد ضیافتی عظیم راه بیندازد که تمامی مشتریان را از هر نظر راضی کرده و چیز مهمی را از قلم نیندازد. در ظاهر او تا حد زیادی موفق شده؛ هرچند رویکرد «هر چه بیش‌تر، بهتر» بیننده را اشباع کرده و بعضی از عناصر قانع‌کننده نیستند.

تعداد سفرهای شخصیت‌ها به لوکیشن‌های مختلف از «دور دنیا در ۸۰ روز» نیز پیشی می‌گیرد و ریتم بسیار بالایی دارد. اما نیمی از زمان (یا بهتر است بگویم در تمام طول مدت فیلم) نمی‌دانید شخصیت‌ها کجا هستند و چرا به لوکیشن دیگری می‌روند. ساختار درام بیش‌تر مانند توپ پینبال است تا سفری منطقی؛ هرچند این موضوع در نهایت اهمیت چندانی ندارد، چرا که بسیاری از بینندگان حاضرند با فیلم همراه باشند و از آن لذت ببرند.

در هسته‌ی داستانی این سفرهای پرتعداد که سه شخصیت اصلی را دربرمی‌گیرد (ری با بازی دیزی ریدلی، پو دمرون با بازی اسکار آیزاک و فین با بازی جان بویگا که نسل جدید وارثان دنیای جنگ ستارگان هستند) وارثان قهرمانان سری قدیم، باری دیگر مقابل محفل اول که در آستانه‌ی سلطه بر دنیاست، قرار می‌گیرند. به لطف راش‌های متعددی که از کری فیشر فقید مانده، لیا نیز در این سفر آن‌ها را یاری می‌کند. این پیوند به گذشته با حضور لوک اسکای‌واکر (مارک همیل) و لندو کالریسین (بیلی دی ویلیامز) حتا مستحکم‌تر می‌شود. از طرفی به نحوی، پالپاتین پیر (با بازی یان مک‌دارمید) زنده مانده و هنوز جایی پنهان است و نسل جدید و پرتعداد از استورم‌تروپرها به رهبری کایلو رن که کلاه‌خودش را تعمیر کرده، در صدد فتح تمام جهان هستند. تنها مانع او، احساس شیفتگی‌اش به ری است. با وجود کلاه‌خود قرمز و دارث ویدری‌اش، کایلو برای مدتی طولانی خیال دارد با ری، قدرتمندترین زوج کهکشان را تشکیل دهند. اما ری این وسوسه را کنار گذاشته است و ترجیح می‌دهد وقتش را بیش‌تر صرف یادگیری مهارت‌های مبارزه کند.

در کنار نقد فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker ببینید:

تحلیل جزءبه‌جزء تریلر Star Wars: The Rise of Skywalker

اجرای بازیگران قابل قبول ولی به قدری شلوغ است که چرایی و چگونگی آنچه روی صحنه رخ می‌دهد، لحظه به لحظه مبهم‌تر می‌شود. رابطه‌ی تمام این شخصیت‌ها با یک‌دیگر چیست؟ چرا و برای چه شخصیت‌ها به جایی می‌روند؟ (و البته هر چند دقیقه، دردسر تازه‌ای اتفاق می‌افتد). همه‌چیز نباید اهمیت یکسانی داشته باشد و سرنوشت دنیا نباید هر ده دقیقه در معرض خطر قرار بگیرد. پیرنگی مانند این که شخصیت‌ها، لوکیشن‌ها و دینامیک‌های داستانی بسیار دارد، می‌تواند بسیار گیج‌کننده باشد. بعضی کارگردانان مانند بینندگان‌شان، چنین جاه‌طلبی‌ای را می‌پسندند. آبرامز جایی میان این دو معلق مانده و امیدوار است هر دو طرف را راضی کند و از پس این کار به خوبی برمی‌آید. سرعت جلو رفتن داستان «خیزش اسکای‌واکر» فیلم و بیننده را به خوبی با خود همراه می‌کند. مهارت آبرامز در کنار رابطه‌ی عمیقی که طرفداران با سری دارند، کمک شایانی به عموم بینندگانی می‌کند که فیلم را با وجود ذات روایی درهم و برهم، با خوش‌حالی دنبال کنند.

از دید ارزش تولیدی «خیزش اسکای‌واکر» به قدری باورنکردنی است که خود می‌تواند دلیلی برای دیدن فیلم و لذت بردن از آن باشد. مشخصن تمام هزینه‌ی ممکن برای جلوه دادن به تک‌تک صحنه‌ها انجام شده و فیلم‌بردار، دن میندل، توانسته کارش را حتا از «نیرو برمی‌خیزد» فراتر ببرد و تصاویر خیره‌کننده‌ی او عمومن آمیخته با جلوه‌های ویژه‌ی پر زرق و برق هستند. جان ویلیامز ۸۷ ساله نیز باز موسیقی «جنگ ستارگان» را خوش‌آوا و حماسی ساخته و نمی‌‌توان تصور کرد فرد دیگری بتواند از پس این کار برآید. سایر بخش‌های فنی و تیم جلوه‌های ویژه نیز با نمره‌ی کامل کارشان را ارائه داده‌اند؛ اما در نهایت، ورای تمام این نبردها، رو در رو شدن‌ها، فرار در لحظه‌ی آخر و پیروزی‌ها که در لحظه جذاب هستند، دلیل و کشش کافی وجود ندارد. این همان نقطه‌ای است که بیش‌تر مواقع، علامت سؤال نه در مورد رویدادهای فیلم بلکه درباره‌ی چرایی و اهمیت‌شان است.

دیوید رونی ، منتقد هالیوود ریپورتر

مترجم: محمد تقوی

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنونس

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

«گزارش فرانسوی» کمدی درامی به کارگردانی وس اندرسون است. داستان این فیلم حول کارکنان یک مجله‌ی اروپایی در یک شهر تخیلی فرانسوی می‌گذرد که تصمیم می‌گیرند یک نسخه یادمان چاپ کرده و به بزرگداشت سه واقعه مهم یک دهه گذشته‌شان بپردازند.

این سه واقعه عبارت‌ند از حبس ابد یک هنرمند، شورش‌های دانشجویی و یک گروگان‌گیری. وس اندرسون در ساخت این فیلم از زندگی واقعی کارکنان مجله نیویورکر الهام گرفته‌است.

پیش‌تولید عجیب فیلم جدید وس اندرسون از زبان رابرت یئومان


این فیلم پرستاره بازیگران نام‌داری مانند بنیسیو دل‌تورو، آدریان برودی، تیلدا سوینتون، لئا سیدو، فرانسس مک‌دورمند، تیموتی شالامه، بیل مورای، اون ویلسون و ادوارد نورتون را دور هم جمع کرده و قرار است پس از افتتاحیه در جشنواره‌ی فیلم کن، به شکل عمومی در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ اکران شود

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک درباره‌ی زندگی زلاتان ابراهیموویچ

تریلر فیلم من زلاتان هستم

تریلر فیلم من زلاتان هستم منتشر شد

فیلم من زلاتان هستم در ژانر بیوگرافیک اثری‌ست به کارگردانی ینس سیوگرن که براساس کتابی با همین نام به نوشته‌ی دیوید لاگرکرانتز ساخته شده و داستان زلاتان ابراهیموویچ، فوتبالیست مشهور سوئدی را در دو دوره‌ی مختلف بیان می‌کند.

گرانیت روشیتی در نقش زلاتان ۱۷ ساله و دومینیک آندرسون بایراکتاتی نقش زلاتان ۱۱ ساله را دارند و در کنار این دو بازیگرانی نظیر امانوئل آیتا، دیوید اس لیندگرن و هاکان بنگستون نیز در فیلم حاضر هستند.

این اثر دهم سپتامبر اکران خواهد شد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز

تریلر فیلم مرد آزاد

تریلر فیلم مرد آزاد منتشر شد

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم مرد آزاد به کارگردانی شان لوی با بازی رایان رینولدز، جو کری و جودی کورمر منتشر شد

«مرد آزاد» فیلمی است ساخته‌ی شان لوی، کارگردان سری معروف «شبی درموزه» و توسط مت لیبرمن و زک پن نوشته شده است. این فیلم در ادامه‌ی روال آثاری مانند «بازیکن یک آماده»، «رالف خراب‌کار» و «گیمر»، داستان دنیایی را در بازی‌های ویدیویی به تصویر می‌کشد که ترکیبی از دو عنوان بسیار پرطرفدار GTA و Fortnite است.

گای، یکی از شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC)های این دنیاست که بعد از کشتن یکی از بازیکنان، با برداشتن عینکش دنیا را از فیلتر HUD (جزئیات مختلفی که در بازی‌ها روی صفحه می‌آیند مانند مقدار سلامتی، استقامت و گلوله) می‌بیند و تصمیم می‌گیرد به مبارزه‌ی جهانی بپیوندد.

در مرکز «مرد آزاد»، رایان رینولدز به عنوان شخصیت اصلی قرار گرفته و بازیگرانی مانند جودی کورمر (کشتن ایو)،جو کری (چیزهای عجیب) و تایکا وایتیتی (جوجو خرگوشه و ثور: راگناروک) نیز حصور دارند.

«مرد آزاد» از جمله پروژه‌هایی بود که زیر نظر کمپانی فاکس قرن بیستم کلید خورد ولی در نهایت قرار است توسط دیزنی منتشر شود (چنین اتفاقی برای فیلم فوردعلیه فراری نیز رخ داد).

 

جدیدترین تریلر فیلم «مرد آزاد» با بازی رایان رینولدز |

Free Guy Official Trailer

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها