با ما همراه باشید
نقد فیلم مرد نامرئی نقد فیلم مرد نامرئی

سینمای جهان

درباره‌ی «مرد نامرئی» ساخته‌ی لی ونل | وقتی نقطه‌ی ضعف و قوت یکی است

نقد و بررسی فیلم «The Invisible Man / مرد نامرئی» به کارگردانی لی ونل و با بازی الیزابت ماس نوشته‌ی محمد تقوی، برگزیده‌ی داوران به‌عنوان رتبه‌ی سوم در مسابقه نقد آرت‌تاکس

نقد فیلم The Invisible Man ساخته‌ی لی ونل | وقتی نقطه‌ی ضعف و قوت یکی است

فیلیپ ک. دیک در مقدمه‌ی کتاب «ابدی‌ها» می‌گوید داستان‌های علمی‌تخیلی نه برای آینده‌نگری و تخیل‌پردازی بلکه برای بینش عمیق‌تر به انسان و بررسی جوانب پنهان و ناشناخته‌ی او نوشته می‌شوند. به‌واقع عناصر علمی تخیلی فرصتی برای خلق موقعیت‌هایی داستانی فراهم می‌کنند که نظیرشان را در دنیای واقعی نمی‌بینیم ولی هنگام خواندن (یا تماشا) می‌توانیم احساس شخصیت‌ها را به خوبی درک کنیم. لی ونل در فیلم پیشینش «ارتقاء» توانست با یک ایده‌ی داستانی بدیهی، اثری عمیق و قابل‌بحث در زمینه‌هایی هم‌چون تقابل مخلوق با خالق و ذات اعمال انسانی ما، چه خوب و چه بد، ارائه دهد. «مرد نامرئی» بازسازی یکی از هیولاهای کلاسیک یونیورسال نیز، قدم دیگری است در استفاده‌ی ونل از حرف‌های فیلیپ ک. دیک.

«مرد نامرئی» هم‌چون «ارتقاء» ایده‌ی ساده‌ای دارد: چه می‌شد اگر می‌دانستید چشمان یک ناظر پنهان هم‌واره به شما زل می‌زند و از تک‌تک اعمال‌تان خبر دارد؟ حال این ناظر پنهان خود خدا باشد یا دوربین‌ها و لوازم استراق سمعی و بصری نوینی که این روزها در هر نقطه‌ای که بشر در آن حضور دارد، پیوسته ما را تعقیب می‌کنند. لحظات اول بدون‌شک شوک‌آور است. کمی بعد، انسان یا این نظارت همیشه‌گی را می‌پذیرد یا ذات آزادی‌جو و تسلیم‌ناپذیرش می‌خواهد این ناظر را حذف کند و انزوایی را که از او سلب شده، پس بگیرد. شخصیت اصلی فیلم «مرد نامرئی» سسیلیا کاس نیز راه مبارزه را پیش می‌گیرد. مبارزه با شبحی که هیچ‌گاه او را تنها نخواهد گذاشت.

کلید اصلی جذب بیننده برای چنین فیلمی، برقراری تنش و ناآرام نگه داشتن مخاطب در هر قدم است و ونل این کار را به شکل بسیار استادانه‌ای انجام می‌دهد. او با استفاده از قاب‌های خالی، حرکات بسیار آرام و قراردادن شخصیت‌ها خارج از مرکز دید، هم‌واره به مخاطب القا می‌کند که مرد نامرئی می‌تواند در هر گوشه‌ای از قاب پنهان شده باشد. او بارها با استفاده از زاویه‌ی اول شخص، چه برای سسیلیا و چه برای مرد نامرئی، مخاطب را مستقیمن وارد فضای پرتعلیق فیلم می‌کند. فیلم استفاده‌ی به جایی از سکوت و عادی نشان دادن همه‌چیز دارد و در همین شرایط به ظاهر آرام، ونل می‌تواند به‌راحتی با یک شوک آنی و Jumpscare، مخاطبش را وحشت‌زده کند؛ ولی جز در یک سکانس، از این کار سر باز می‌زند.

عنصر وحشت در «مرد نامرئی»، از جنس ترس‌های فیلم‌های مضحکی مانند The Conjuring نیست. ترس در «مرد نامرئی» زیرپوستی به مخاطب تزریق می‌شود و هر پلان تبدیل می‌شود به یک تصویر مرموز و ناامن.

در این بین، باید اعتبار بسیاری نیز به بازی الیزابت ماس در نقش اصلی بدهیم. ماس پس از موفقیت سریال «سرگذشت ندیمه» دائمن حتا در فیلم‌های بدی مانند «آشپزخانه» توانایی‌های خود را به رخ می‌کشد و ثابت می‌کند موفقیت او تصادفی نیست. پیشینه‌ی داستانی ساده ولی باورپذیر شخصیتش در همان ربع ساعت اول باعث می‌شود بیننده به راحتی با او خو بگیرد و پشتیبان او باشد. در فیلم ته‌چهره‌ای هم‌واره مضطرب در صورت او می‌بینیم و وحشتش را حس می‌کنیم. چشم‌های باز و وحشت‌زده، قدم‌های نامطمئن و درنهایت سستی و عدم ثباتش در رفتارها، بسیار به فضای ملتهب فیلم یاری می‌رساند. گاهی نقش‌آفرینی او به قدری در جنون شخصیتش ریشه می‌دواند که کم‌کم احساس می‌کنی شاید او دچار هذیان شده و مرد نامرئی صرفن توهمی بیش نیست؛ ولی در نهایت، اراده‌ی مصمم او در شکست‌دادن معشوقه‌ی سابقش، بر ترس چیره می‌شود و او را تبدیل به قهرمان می‌کند.

در مقابل بازی عمیق و تحسین‌برانگیز ماس، اجرای دیگر هنرپیشه‌گان فیلم چندان به‌یادماندنی نیست و البته بخشی از این موضوع به ضعف شخصیت‌های فرعی بازمی‌گردد. به‌جز سسیلیا، باقی شخصیت‌ها تک‌بعدی و گاهی غیرمنطقی هستند. برای مثال خواهر سسیلیا بسیار زود باور می‌کند که او ایمیلی جعلی فرستاده و یک دقیقه هم به پای حرف خواهرش (هر چه‌قدر هم که خلاف منطق باشد) صرف نمی‌کند. یا برای مثل شخصیت سیدنی و پدرش جیمز که افسر پلیس است، چندان از تعریف یک‌خطی فراتر نمی‌روند، نکته‌ی خاصی که بتواند به شخصیت‌شان کمی عمق ببخشد نمی‌بینیم و برای همین در لحظات حساس پایانی فیلم، نمی‌توانیم آن‌طور که باید، نگران این خانواده باشیم.

مثال دیگری برای این موضوع آدریان گریفین و برادرش تام هستند. آدریان را که در واقع همان مرد نامرئی داستان باشد، می‌توان به دو صفت خلاصه کرد: بسیار باهوش و درعین‌حال بسیار خودخواه. همین. تمام چیزهایی که فیلم ارائه می‌دهد، در یک خط خلاصه، و آنتاگونیست داستان، تبدیل به موجودی تک‌بعدی و فراموش‌شدنی می‌شود. انگار او تنها بهانه‌ای است برای شکل‌گیری و جریان یافتن داستان.

این مسأله حتا برای تام حادتر است. با توجه به نحوه‌ی گره‌گشایی داستان، باید تمام حرف‌هایی را که از او در طول فیلم می‌شنویم یک دروغ بدانیم؛ و به این ترتیب، بدون هیچ مدرکی، نمی‌توان به‌هیچ‌وجه اندکی از شخصیت او را شناخت و در موردش نظر داد.

شاید برای همین باشد که آن‌چه داستان فیلم در حقیقت می‌خواهد به آن بپردازد، رابطه‌ی سمی و شکنجه‌آور معشوقه و عاشقی که از او دست نمی‌کشد و به هر شکلی می‌خواهد او را تصاحب کند، در حد ایده می‌ماند و نمی‌تواند منجر به خلق روایتی گسترده‌تر و قابل قیاس با «ارتقاء» شود. نکته‌ی تأسف‌برانگیز «مرد نامرئی» همین‌جاست: ونل نتوانسته در داستان‌گویی از تمام پتانسیل ایده‌ی خلاقانه‌اش استفاده کند و همین نکته منجر می‌شود به خلق صحنه‌های اکشن بی‌ربط در پرده‌ی انتهایی فیلم. هرچند همان‌طور که اشاره کردم، ونل با سینماتوگرافی محشر و جلوه‌های ویژه‌ی بسیار خوبش، حداقل حوصله‌ی مخاطب را سرنمی‌برد و توجه او را از حفره‌های داستانی و تناقضات موجود، به سمت اجرای خود می‌کشاند.

تمام نقاط ضعفی که اشاره شد هنگام تماشای فیلم کم‌رنگ هستند و ونل به لطف سادگی و درعین‌حال جذابیت ذاتی سبک کارگردانی‌اش، بیننده را ترغیب می‌کند که تا پایان فیلم، سسیلیا را همراهی کند. این بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت و ضعف فیلم است: اثری هیجان‌انگیز و بی‌بدیل که با ایده‌های سینمایی کهن، داستانی تازه و ملموس شکل می‌دهد اما پس از آن که پرده‌ی پایانی آویخته شود، از خاطر نیز محو خواهد شد. با همه‌ی این‌ها، لی ونل باز هم ثابت کرده که می‌تواند از ایده‌های داستانی ساده، فیلم‌های پیچیده و درگیرکننده بسازد و «مرد نامرئی» اگر چه به درجه‌ی «ارتقاء» نمی‌رسد، ولی گام درستی در ادامه‌ی مسیر این کارگردان استرالیایی است.

نوشته‌ی محمد تقوی

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای جهان

ساخت فیلم «ربکا»؛ از رمان دافنه دوموریه تا فیلم‌نامه | Armie Hammer and Lily James Explain How Rebecca went from Book To Screen

فیلم ربکا

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: لیلی جیمز، بن ویتلی و کریست اسکات توماس از شیوه‌ی ساخت فیلم «ربکا» با اقتباس از رمان دافنه دوموریه می‌گویند

گفت‌وگو با لی‌لی جیمز و بن ویتلی
ساخت فیلم «ربکا»؛ از رمان دافنه دوموریه تا فیلم‌نامه

بن ویتلی: چیزی که من رو به این پروژه جذب کرد، شباهت داستان به عروسک‌های روسی بود که در دل هر داستان یه داستان دیگه‌ست. می‌شه یک فیلم ترسناک در دل یک فیلم رمز‌آلود در دل یک فیلم رومانتیک داشت. به نظر من داستانی اومد که ارزش بازگو کردن رو داشت و بیننده‌ها رو به همون اندازه که خودم شگفت‌زده شدم، شگفت‌زده می‌کرد. تمام پیچش‌های داستان دوباره من رو تحت تأثیر قرار دادن.

کریست اسکات توماس: فکر می‌کنم خانم دنورز می‌تونسته با کسی مثل ماکسیم دوینتر ازدواج کنه، اما نشده، و در نهایت یه مستخدم شده. فکر می‌کنم این خشم عمیقش رو ایجاد کرده.

ببینید: گفت‌وگو با لیلی جیمز درباره‌ی فیلم «ربکا»

Armie Hammer and Lily James Explain How Rebecca went from Book To Screen

Follow the path from book to script to screen for Rebecca, Ben Wheatley’s film based on Daphne du Maurier’s beloved 1938 gothic novel. Starring Lily James, Armie Hammer, and Kristin Scott Thomas, Rebecca premieres October 21 on Netflix.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

خبر

حمایت جسیکا چستین از پنه لوپه کروز برای بازی در فیلم ۳۵۵ | Jessica Chastain Explains “The 355” Casting

جسیکا چستین پنه لوپه کروز

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: جسکا چستین که علاوه‌بر بازی، تهیه‌کننده‌ی فیلم «۳۵۵» نیز هست، از دلیل انتخاب پنه لوپه کروز در این پروژه گفت.

رفقای خیلی خوب!
حمایت جسیکا چستین از پنه لوپه کروز برای بازی در فیلم ۳۵۵

پس از این که انتخاب پنه‌لوپه کروز اسپانیایی‌تبار برای بازی در نقش روانشناسی کلمبیایی در «۳۵۵»، فیلم جدید سایمون کینبرگ، واکنش‌های زیادی را برانگیخت، جسیکا چستین، دیگر بازیگر این فیلم و نیز تهیه‌کننده‌ی آن، علت این انتخاب را توضیح داد.

او گفت: «وقتی ایده‌ی ساخت این فیلم را داشتم نه فیلم‌نامه داشتم و نه بودجه. از این لحاظ پنه‌لوپه بسیار به ما کمک کرد. پس مشورت با مشاورانمان به او گفتم که می‌تواند نقش یک مامور برزیلی پرشور را بازی کند. او گفت که درست نیست که او نقش فردی برزیلی را بازی کند زیرا زبان غالب برزیل پرتغالی است.»

چستین اضافه کرد: «متوجه شدم که کلمبیا میراث قومی غنی‌ای دارد و تقریباً ۸۰٪ جمعیت ریشه‌ی اروپایی یا ترکیب اروپایی با دیگر نژادها را دارند. برای همین روی شخصیتی که از نوادگان استعمار اسپانیا در جهان جدید است توافق کردیم.»

ببینید: اولین تریلر فیلم «The 355» با بازی جسیکا چستین و پنه لوپه کروز

Penélope Cruz Hesitated to Play Colombian Spy in ‘355’ | Jessica Chastain Explains the Casting

Universal Pictures’ debuted last week of the trailer for its Simon Kinberg-directed spy thriller “The 355” has generated a bit of controversy over the casting of Penélope Cruz. An editorial from Variety published after the trailer’s premiere calls out “The 355” for casting a Spanish actress in a Colombian role and offers up a handful of Colombian actresses who could’ve taken the role of Graciela instead of Cruz. Chastain, who also produced the project, issued a statement to Variety explaining the casting decision.

“When I had the idea of making this film, we didn’t have a script or financing,” Chastain said. “Penelope was incredibly helpful in this regard. After conversations with our consultant, I brought her the idea that she could play a fervent agent from Brazil. She mentioned that it wouldn’t be right for her to play a character from Brazil, as the majority language is Portuguese.” Chastain continued, “I realized that Colombia has a rich ethnic heritage, with approximately 80% of the population having European or mixed European heritage. We settled on a character who is a descendant from the colonization of Spain in the New World.”

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر جدید انیمیشن Soul تازه‌ترین ساخته‌ی پیکسار | Soul Official Trailer

تریلر جدید انیمیشن Soul

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر جدید انیمیشن Soul به کارگردانی پیت داکتر و با صداپیشگی جیمی فاکس و تینا فی

در کنار تماشای تریلر جدید انیمیشن Soul از آن بیش‌تر بدانید:

جدیدترین اثر پیت داکتر، سازنده‌ی آثار اسکاری بالا و درون و بیرون، در جدیدترین اثرش، روح، به زندگی معلمی می‌پردازد که در اندیشه‌ی ورود به دنیای جاز است اما طی حادثه‌ای، روحش از بدن او جدا شده و وارد دنیایی می‌شود که برای آموزش دادن اشتیاق به ارواح مختلف و دمیدن‌شان به نوزادان برای شروعی دوباره است!

روح شامل بازیگرانی نامی مانند جیمی فاکس و تینا فی (که از قضا دوست صمیمی صداپیشه‌ی اثر پیشین داکتر، درون بیرون، ایمی پولر است) می‌شود و موسیقی فیلم نیز توسط ترنت رزنور و آتیکوس راس تنظیم شده؛ زوجی که نزدیک به ده سال پیش برای خلق موسیقی فیلم شبکه‌ی اجتماعی دیوید فینچر نامزد شده بودند.

در کنار تماشای تریلر جدید انیمیشن Soul تیزر اول آن را از دست ندهید

Soul Official Trailer

Watch a sneak peek from Disney and Pixar’s Soul; a story about finding the real, the brilliant, the passionate you, featuring the song “Parting Ways” written, produced, & performed by Cody ChesnuTT.

This November, Pixar Animation Studios’ all-new feature film “Soul” introduces Joe Gardner (voice of Jamie Foxx) – a middle-school band teacher who gets the chance of a lifetime to play at the best jazz club in town. But one small misstep takes him from the streets of New York City to The Great Before – a fantastical place where new souls get their personalities, quirks and interests before they go to Earth. Determined to return to his life, Joe teams up with a precocious soul, 22 (voice of Tina Fey), who has never understood the appeal of the human experience. As Joe desperately tries to show 22 what’s great about living, he may just discover the answers to some of life’s most important questions.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها