با ما همراه باشید
نقد موزیک ویدیو سریال هم گناه نقد موزیک ویدیو سریال هم گناه

سینمای ایران

یارُم نیومد! | آیا ترانه‌ها با سریال‌ها نسبتی دارند؟

نقد تحلیلی محمدحسین گودرزی درباره‌ی بی‌‌ارتباطی موسیقی‌های باکلام با داستان سریال‌ها، به‌بهانه‌ی موزیک ویدیو سریال هم گناه با صدای محسن چاوشی

یارُم نیومد! | آیا ترانه‌ها با سریال‌ها نسبتی دارند؟

فروش فیلم‌ها چه در سالن‌های سینما و چه در اکران آنلاین، اوضاع و احوال خوبی ندارد. کرونا، قهر تدریجی مردم را با سینما، با سقوط آزاد به قعر استقبال از آثار سینمایی رسانده؛ اما با این‌ وجود، تعداد بسیار زیادی پروژه‌ی سینمایی درحال سپری‌کردن مرحله‌ی تولید هستند و ترس خاصی نسبت به بازگشت سرمایه‌شان ندارند. در روزگاری که، بی‌خیالی سرمایه‌دارها نسبت به موانع تولید و بی‌توجهی آن‌ها به کاهش چشم‌گیر تعداد بلیت فروخته‌شده، بیش از هر روزگاری، به گزاره‌ی «سود در تولید است و نه در اکران» درباره‌ی سینمای ایران، صحت و جدیت بیش‌تری می‌بخشد و هم‌چنین در شرایطی که صداوسیما، مدت‌هاست که بازی جلب‌توجه را واگذار کرده و برگ جدیدی برای روکردن ندارد، به نظر می‌رسد سریال‌های نمایش خانگی، به تنها موقعیت مورداستقبال این روزها تبدیل شده‌اند. هرچند، هنوز اطلاعات واضحی از سازوکار به درآمدرسیدن این سریال‌ها و اوضاع بازگشت سرمایه‌شان در دسترس نیست؛ اما بازخوردهای فضای مجازی، نشان‌دهنده‌ی استقبال قابل‌توجه تماشاگران، از این مجموعه‌ها است.

از نویسنده‌ی نقد تحلیلی موزیک ویدیو سریال هم گناه بیشتر بخوانید:

کرونا؛ تهدید یا یادآوری | بازنگری در بحث‌های رایج سینمای ایران در دوران کرونا

سازندگان مجموعه‌های نمایش خانگی به‌همراه گردانندگان مباحث بازاریابی «فیلیمو» و «نماوا»، برای تبلیغ این آثار، درکنار تمامی تلاش‌ها، حساب ویژه‌ای روی قطعه‌های موسیقی اجراشده توسط خوانندگان سرشناس بازکرده‌اند. گاهی برای پخش این قطعه‌ها، درمیان صحنه‌های قسمت‌های مختلف، جایی باز می‌کنند، اما عمده‌ی استفاده از صدای خواننده‌‌های سرشناس، به تیتراژهای پایانی و ساخت تیزرها و موزیک‌ویدئوها مربوط می‌شود. وجه بازاریابی مسئله روشن است و محترم. این‌که هرکسی حق دارد به‌فراخور سلیقه‌اش، به‌سراغ هر ترانه‌سرا و خواننده‌ای برود؛ واضح است و قابل‌قبول. اما آن‌چه در انتخاب این قطعه‌ها و همکاری‌ها، مغفول واقع مانده، توجه به «تناسب» میان قطعه‌ی موسیقی (غالباً پاپ) و داستان سریال است. به‌بهانه‌ی تازه‌ترین موزیک‌ویدئو، که به همراهی قطعه‌ای از محسن چاوشی با صحنه‌هایی از سریال هم‌گناه مربوط است، به بررسی موردی این آثار می‌پردازم و از طرح «بازاریابی صرف»، به‌سمت «شلوغ‌کاریِ میرا» متمایل می‌شوم.

قطعه‌هایی که برای تیتراژ پایانی فصل اول و دوم سریال هم‌گناه ساخته شده، نه‌تنها ازبین دیگر قطعه‌های این‌روزهای نمایش خانگی، از استانداردهای بیش‌تری برخوردار است، بلکه می‌توان این دو قطعه را در فضای کلی موسیقی کشور هم، جزو آثار موفق و شنیدنی در نظرگرفت. موسیقی هر دو قطعه، کار علیرضا افکاری است و علیرضا قربانی در هر دو قطعه، ترانه‌های حسین غیاثی را اجرا کرده است. فارغ از علاقه (یا بی‌تفاوتی و حتی نفرت) هرکدام از ما به این قطعه‌ها، آن‌چه مشخص است، دوربودن فضای این ترانه‌ها از داستان شخصیت‌های هم‌گناه است. درست است که شما درمقام کارگردان یا هر تصمیم‌گیرنده‌ی دیگری، با انتخاب یک ترانه‌ی عاشقانه، می‌توانید به‌سادگی میان احوال کلی ترانه با بخشی از سریال‌تان هم که شده، ارتباطی پیدا کنید؛ اما ماندگاری یک قطعه‌ی موسیقی باکلام در یک اثر سینمایی یا یک سریال، منوط به آن است که نوع مواجه‌ی ترانه با مقوله‌ی عشق و واژه‌ها و عبارت‌هایی که برای بیان آن، برمی‌گزیند، شباهتی به شخصیت‌های داستان داشته باشد و اصطلاحاً به دهان کاراکترها بنشیند! استفاده از ترانه‌ای که برای ایجاد حس، پیرامون یک ماجرای عاشقانه، نگاه کهن شعر فارسی را در قالبی امروزی ریخته و از «موج مو»، «پلک»، «مستی چشمان» و …. استفاده می‌کند، نمی‌تواند با سریالی که چندین داستان فرعی نامربوط به فضای عاشقانه را دنبال می‌کند، کوچک‌ترین نسبتی داشته باشد. پررنگ‌ترین ماجرای عاشقانه در سریال، به رابطه‌ی آرمان دربندی (محسن کیایی) و زیبا فخری (هدیه تهرانی) مربوط می‌شود و بار اصلی تیزرهای تبلیغاتی مجموعه هم، به‌دوش تصاویر این ارتباط در سریال است. لحن ترانه را با بخش «پلک بزن تا بپرم، مستی چشمان توام» و «موج موهای بلندِ تو مرا غرق نکرد» به‌لحن رابطه‌ی آرمان و به‌طورکلی به ادبیات و منش آرمان پیوند بزنید. پیوند سست و ناجوری از آب درمی‌آید. شاید به ذوق مخاطب عام نزند، اما بحث اصلی بر سر امکان ماندگاری ارتباط این قطعه‌ها با سریال‌ها است. با این دوپارگی و اختلاف لحن‌ها، آیا می‌توان برای این ترانه‌ها، هویتی در دل داستان مجموعه‌ پیدا کرد؟  سؤالم را بهتر بپرسم: آیا مدت‌ها بعد، با شنیدن صدای علیرضا قربانی در این قطعه‌ها، صحنه‌ای از سریال هم‌گناه را به یاد می‌آورید؟ آیا قربانی این دو قطعه، به میزان قربانی مجموعه‌ی مدار صفر درجه، در هم‌کاری‌اش با مرحوم افشین یداللهی، یادآور تصاویری از کلیت قصه خواهد بود؟

از نویسنده‌ی نقد تحلیلی موزیک ویدیو سریال هم گناه بیشتر بخوانید:

نقد فیلم آشفته‌گی | ناخدا، بادبان‌ها را کشیده…

جای دیگر سریال و ماجرای ناخواسته‌ی مهدی پاکدل را در نظر بگیرد. چه تطبیقی میان موقعیت «عشق به‌دلیل جبران مافات» و مصرع ترسیم‌گر عشق عمیق و روان‌کاوانه‌ی «تو روی دیگر من، ولی نقاب من نه» وجود دارد؟ دارم از دل سریالی که سری به قاچاق‌چی‌ها می‌زند و انواع و اقسام معضل‌های اجتماعی را در داستانش پهن می‌کند و می‌رود، پررنگ‌ترین رابطه‌های عاشقانه را بیرون می‌کشم. عبارت‌ها و واژه‌ها، به رابطه‌ها نمی‌خورند. شخصیت‌ها، به‌اندازه‌ی ترانه‌سرا، عاشق نشده‌اند. به‌قدر خواننده، احساساتی نیستند و حتی معنای عبارت‌های عاشقانه‌ی این دو ترانه را هم متوجه نمی‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، درباره‌ی سریال هم گناه می‌توان نوشت که حسین غیاثی، ترانه‌سرا، روایت عاشقانه‌تری نسبت به فیلم‌نامه‌نویسان و کارگردان پیدا کرده است. اگر سریال هم، مسیر پیاده‌کردن همین کلمه‌های ترانه‌ها را در فیلم‌نامه‌ پیش می‌گرفت، به‌مراتب همراه‌کننده‌تر بود.

خروجی این دو ترانه، تیزرهای تبلیغاتی متقاعدکننده‌ای شده، اما کسی نمی‌داند بعد از تماشای شوخی‌های دمده‌ی آرمان دربندی و فلاش‌بک‌های ملال‌آور زندگی فریبرز صبوری، چگونه باید به تیتراژ و دنیای دیگری دل بدهد. با این میزان عدم‌تجانسی که در انتخاب‌های سازندگان سریال دیده‌ می‌شود، اساساً چه تفاوتی میان سفارش و انتخاب این قطعه‌ها با هر قطعه‌ی تصادفی و عاشقانه‌ی دیگر وجود دارد؟

درباره‌ی ارتباط میان قطعه‌های موسیقی باکلام و داستان و ساختار سریال‌ها، مصداق‌های ماندگار متعددی را می‌توان به خاطر آورد. از سریال‌های قدیمی و شاخص جهان گرفته تا مینی‌سریال‌های امروزی. به نمونه‌ی تجاری و نسبتاً جدید سرقت پول (خانه اسکناس) توجه کنید و ببیند چگونه اجرای دسته‌جمعی قطعه‌ی «بلا چاو» توسط شخصیت‌ها، و استفاده‌ی چندباره‌ی سریال از این قطعه‌ی مشهور، در دل اعتراض‌های خیابانی اسپانیایی‌های سریال، به عضوی از مجموعه تبدیل می‌شود و شنیدن مستقل اثر، در هر موقعیتی، می‌تواند یادآور دنیای کاراکترها باشد.

این ارتباط‌های مضمونی دقیق و ماندگار در نمونه‌های خارجی، به‌شکلی تقلیل‌یافته و کودکانه، در موزیک‌ویدئوی جدید سریال هم‌گناه، تجلی پیدا کرده است. توقع عجین‌شدگی مانا و خاطره‌انگیزشدن موزیک‌های الصاق‌شده به سریال‌ها، در اوضاع کنونی، بی‌اطلاعی و بلاهت مشخصی می‌خواهد؛ آن‌ها به کنار. در موزیک‌ویدئوی جدید، ببینید چگونه عوامل فنی، به‌زحمت صحنه‌هایی را پیدا کرده‌اند که به‌هرشکلی هم که شده، به کلمه‌های ترانه‌ای که محسن چاوشی آن را می‌خواند، ارتباطی داشته باشد.

از نویسنده‌ی نقد تحلیلی موزیک ویدیو سریال هم گناه بیشتر بخوانید:

نقد فیلم طلا | جواهرخانه‌ی شهبازی

از بی‌ارتباط بودن ترانه‌ی «فولک» با دنیای سریال و نچسبیدن «قیامت اومد و یارُم نیومد» به عشق دوشب‌ویک‌روز شخصیت‌های مجموعه که بگذریم، اوج بی‌ارتباطی ترانه با داستان و تلاش مذبوحانه‌ برای برهم‌نمایی این‌دو، ذوق تماشای آدم را کور می‌کند. تطبیق‌ها این‌گونه‌اند: همین‌که خواننده می‌گوید «شب»، تصویری از شب نشان داده می‌شود. اوج ارتباط معنایی، که مبتذل‌ترین حالت ربط‌دادن دو مورد هم به حساب می‌آید، جایی از موزیک‌ویدئو است که خوانده می‌شود «میون پنجه و شَست تو بودم» و پنجه و انگشتان مهدی پاکدل نشان داده می‌شود!

این موارد، مربوط و محدود به سریال هم‌گناه نبود. این توضیحات، هشداری برای رعایت یک‌سری نکات در مرحله‌ی سفارش یک قطعه برای یک سریال به حساب می‌آید. درباره‌ی سریال «دل»، وضعیت از حالت هشدار هم عبور کرده و به رنگ قرمز درآمده است! در آن‌جا، ناگهان چندین‌وچند ثانیه اسلوموشن با خوانش ترانه‌هایی همراه شده که صحبت درباره‌ی عدم‌رعایت سلامت زبان در ترانه‌ها، خودش یک بحث است و تبدیل‌شدن اساس سریال به یک موزیک‌ویدئو هم، بحثی دیگر.

 

نوشته‌ی محمدحسین گودرزی

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

8,279 بازدید کلی, 6 بازدید امروز

آنونس

بازیگران «هفت‌ونیم» از دغدغه‌ی پشت این فیلم می‌گویند |‌ Seven And Half’s behind the scene

پشت صحنه فیلم هفت و نیم

⁩آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران: پشت صحنه فیلم هفت و نیم ساخته‌ی برادران محمودی با تصویربرداری علیرضا قادری اقدم و تدوین مهسا داداش زاده

بازیگران «هفت‌ونیم» از دغدغه‌ی پشت این فیلم می‌گویند | من درد مشترکم مرا فریاد کن

به گزارش روابط عمومی فیلم، همزمان با اکران آنلاین فیلم «هفت و نیم» به کارگردانی و نویسندگی نوید محمودی و تهیه کنندگی جمشید محمودی تیزر پشت صحنه فیلم با تصویربرداری علیرضا قادری اقدم و تدوین مهسا داداش زاده منتشر شد.

اکران آنلاین فیلم برادران محمودی از ۱۴ مردادماه آغاز شده و هم اکنون در سامانه های فیلیمو و نماوا درحال اکران است.

«هفت و نیم» محصول مشترک ایران و افغانستان است که در فستیوال بین المللی فیلم بوسان سال گذشته افتتاح شد و مورد استقبال منتقدان آسیایی قرار گرفته است. فیلم ماجرای زندگی هفت دختر افغانی و ایرانی را در هفت اپیزود روایت می کند. نوید محمودی غزال طلایی جشنواره جهانی فیلم پارسی را برای این فیلم دریافت کرد.

بازیگران به ترتیب قصه‌ها عبارتند از:
  • قصه شبانه: ندا جبرائیلی، شادی مختاری، آتیه جاوید
  • قصه نگار: هستی مهدوی و محمدرضا غفاری
  • قصه ناهید: آناهیتا افشار و علیرضا کمالی نژاد
  • قصه فرشته: فرشته حسینی، حسین مهری، رویا جاویدنیا ، هانیه قاسمی
  • قصه نیلوفر: شیدا خلیق، علیرضا استادی
  • قصه شکر: متین حیدری نیا، روژان تقی زاده
  • قصه راحیل: افسانه کمالی، زهرا بهروزمنش، مهسا همتی، محیا صدرزاده، آرمیتا فروزنده، فاطمه صادقی

در کنار تماشای پشت صحنه فیلم هفت و نیم ببینید:

تیزر فیلم «هفت و نیم» با بازی هستی مهدوی و آناهیتا افشار

Seven And Half’s behind the scene

Seven And Half written and directed by Navid Mahmoudi is now available online. Seven And Half premiered in Busan Film Festival and was met with positive reception. The movie is 7 episodes about 7 Afghan and Iranian women. Neda Jebraeili, Hasti Mahdavi and Fereshteh Hoseini star among others. Watch a teaser of behind the scene of The Mahmoudi Brothers newest feature

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

193 بازدید کلی, 193 بازدید امروز

ادامه مطلب

خبر

پوسترهای بازیگران «لتیان» یک هفته پیش از آغاز اکران آنلاین | Posters of Latyan Actors

اکران فیلم لتیان

آرت‌تاکس – سینمای ایران: انتشار پوسترهای امیر جدیدی، پریناز ایزدیار، سارا بهرامی و ستاره پسیانی، یک هفته پیش از اکران فیلم «لتیان» در شبکه نمایش خانگی

یک هفته تا آغاز اکران آنلاین
ببینید: پوسترهای بازیگران «لتیان»

اولین مجموعه از پوسترهای بازیگران لتیان به کارگردانی علی تیموری و تهیه‌کنندگی مجید مطلبی منتشر شد. این چهار پوستر به چهار بازیگر فیلمامیر جدیدی، پریناز ایزدیار، سارا بهرامی و ستاره پسیانی  اختصاص دارد. در «لتیان» علیرضا ثانی‌فر و حسن معجونی نیز بازی می‌کنند.

اکران آنلاین فیلم «لتیان» از پنج‌شنبه ۲۳ مردادماه در فیلیمو و نماوا آغاز می‌شود.

پوسترهای فیلم «لتیان»

پوسترهای فیلم «لتیان» با حضور امیر جدیدی، پریناز ایزدیار، سارا بهرامی و ستاره پسیانی

فهرست عوامل این فیلم به شرح زیر است:
  • کارگردان: علی تیموری
  • تهیه کننده: مجید مطلبی
  • نویسندگان: اکتای براهنی | آناهیتا تیموریان
  • مدیر فیلم‌برداری: ادیب سبحانی
  • مجری طرح: مهدی بدرلو
  • بازیگران: امیر جدیدی، پریناز ایزدیار، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، علیرضا ثانی‌فر و حسن معجونی
  • امور رسانه‌ای و تبلیغات: فیلم‌نیوز مدیا
Posters of Latyan Actors

The first set of posters for Ali Teimouri’s new feature, Latin has been released. These posters are from Amir Jadidi, Parinaz Izadyar, Setareh Pesiani and Sara Bahrami. The movie will be available online next Thursday.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

408 بازدید کلی, 408 بازدید امروز

ادامه مطلب

خبر

ماه‌چهره خلیلی در ۴۴ سالگی درگذشت | Mahchehreh Khalili passed away at 44

ماه چهره خلیلی

ماه چهره خلیلی در ۴۴ سالگی درگذشت

آرت‌تاکس – گروه سینمای ایران: ماه چهره خلیلی بازیگر سریال های «در چشم باد»، «مختارنامه» و «کلاه پهلوی» امروز جمعه، ۱۷ مرداد ماه در سن ۴۴ سالگی بر اثر سرطان درگذشت.

خلیلی دارای مدرک فوق لیسانس معماری از دانشگاه آکسفورد انگلستان بود. او نوه دختری پروین سلمانی است و از سال ۱۳۸۲ تا کنون مشغول به فعالیت در سینما و تلویزیون است. ماه چهره خلیلی دوره بازیگری را در method school در لندن گذراند و در سال ۱۳۸۲ برای اولین فعالیت سینمایی خود جهت بازی در فیلم چشمان سیاه پس از ۲۲ سال به ایران آمد و دوره دیگری از بازیگری و کارگردانی را در مؤسسه سمعی و بصری استاد سمندریان در سال ۸۴ پشت سر گذاشت.

ایفای نقش در مجموعه های نمایشی مرضیه (۱۳۹۸)، دختر گمشده (۱۳۹۷) و گذر از رنج‌ها (۱۳۹۳) در کارنامه حرفه ای این هنرمند دیده می شود.

 

Mahchehreh Khalili passed away at 44

Mahchehreh Khalili has died at the age of 44 in England. Her family and friends have confirmed this tragic news.
Mahchehreh Khalili was born on 1976. She started her acting career from 17 years ago after passing an acting course in London’s Method School and after 22 years, she returned to Iran for a role in Iraj Ghaderi’s Black Eyes. She was also part of wellknown tv shows like Mokhtar Nameh, Lost Girl and Dar Cheshm-e Bad.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

1,115 بازدید کلی, 777 بازدید امروز

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها