با ما همراه باشید
نقد و بررسی فیلم دستیار نقد و بررسی فیلم دستیار

سینمای جهان

درباره‌ی «دستیار» ساخته‌ی کیتی گرین | یک داستان ابرقهرمانی مدرن

نقد و بررسی فیلم «The Assistant / دستیار» به کارگردانی کیتی گرین نوشته‌ی عرفان استادرحیمی، برگزیده‌ی داوران به‌عنوان رتبه‌ی چهارم در مسابقه نقد آرت‌تاکس

نقد و بررسی فیلم «دستیار» ساخته‌ی کیتی گرین | یک داستان ابرقهرمانی مدرن

برای صحبت راجع به «دستیار» می‌شود راه ساده‌تر را رفت و این فیلم را هم به ده‌ها ساخته این سال‌ها با محوریت ترندهای فمینیستی مد روز، جنبش Me too و نظایرش الصاق کرد. بی‌هیچ تمایزی؛ یک هیزم دیگر برای داغ‌ترکردن آتش سوزان این روزها! اما جدی که نگاه کنیم، اولین تلاش کیتی گرین مستندساز برای خلق یک درام بلند داستانی، بیش از این‌هاست.

فیلم از همان ابتدا تکلیف خودش را با ما روشن می‌کند: این یک بررسی دقیق، صادقانه و باحوصله از زندگی یک روز یک انسان است. انسانی که از قضا یک زن است. از قضا در یک شرکت بزرگ کار می‌کند. از قضا تنهاست. پس گرین هم دوربین خودش را متناسب با همین متریال تنظیم می‌کند؛ با فاصله، آرام و متمرکز بر تجسم حس زیست در شرایط مذکور. خبری از قصه، دیالوگ‌های طولانی و اغراق‌های رایج برای «نمایشی کردن» واقعیت خام نیست. واقعیت، سخت، زمخت و آزاردهنده، همان‌گونه که هست بر سر ما آوار می‌شود، چنان که بر سر جین.

البته که این به معنای خالی‌بودن فیلم از ویژگی‌های مألوف یک اثر نمایشی نیست. بالعکس؛ گرین با هوشمندی و چیره‌دستی، از طریق تنظیم ریتم فیلم در نگارش فیلم‌نامه و تدوین نهایی، اثری را که در یک رابطه‌‌ی ارگانیک با شغل کاراکتر اصلی‌اش، در پی نمایش «ملال» هم هست، واجد کیفیتی درگیرکننده می‌سازد و مخاطب را تا پایان همراه می‌کند.

پس «دستیار» نه یک بیانیه‌ی بی‌ظرافت و فرصت‌طلبانه‌ی دیگر برای سوارشدن روی موج ترندهای مد روز است، و نه دچار سوءتفاهم در مفهوم نمایش «ملال» در الگوی «برشی از یک زندگی»! درام پرجزئیات گرین در عوض، اتکای خود را روی طبیعت اخلاقی موقعیت کاراکتر اصلی قرار داده: آیا وضعیت غلطی که همه به آن عادت دارند، درست است؟ آیا «اجتناب‌ناپذیر»بودن یک موقعیت، از مسئولیت اخلاقی فرد در قبال آن می‌کاهد؟ آیا اصلن می‌شود به چنین چیزی عادت کرد؟

این سؤالی است که جین در انتهای شب از خودش می‌پرسد. درست قبل از این‌که شرکت را ترک کند… پشت در اتاق رئیس. وقتی هر آن چیزی که در طول روز به شکل مذبوحانه‌ای در حال تلاش برای جلوگیری از وقوعش بود، در حال رخ دادن است… به نظر می‌رسد همه جز او جواب سؤال را به خوبی می‌دانند. بعضی با موضوع شوخی می‌کنند، دیگرانی هم به او گفته‌اند نگران نباشد چرا که او «سلیقه‌ی طرف نیست» یا آن دختر «نهایتن بیش از همه‌ی ما پیشرفت می‌کند».

بخوانید:‌نقد فیلم «دستیار» به قلم محمدحسین گودرزی | حس‌زدایی هوشمندانه

جین اما با هیچ‌یک از این‌ها راضی نمی‌شود. عادت نمی‌کند. شاید چون دو ماه بیشتر نیست که به شرکت آمده. شاید زمان او را هم به یک قطعه‌ی مناسب دیگر برای گردش این چرخ معیوب تبدیل کند… شاید هم او اساسن با این آدم‌ها فرق دارد و این شرایط را تاب نخواهد آورد و فردای همان روز استعفا را تحویل آن مردک خواهد داد! تا آن زمان اما، جین باید به یک سؤال پاسخ دهد: اگر این بهایی است که باید برای بالارفتن در این فضا پرداخت (میزانسن درخشان پایانی اساسن راجع به همین است)، آیا او حاضر به پرداخت آن می‌شود یا نه؟…

اگر با یک فیلم متعارف هالیوودی طرف بودیم تکلیف روشن بود! درست که نگاه کنیم، مواد اولیه تهیه‌ی یک درام عدالت‌خواهانه‌ی تیپیکال مهیا است: فرد باوجدان در برابر سیستم فاسد. زن آگاه مبارز در مقابل نظام مردسالار ستمگر. از همان‌هایی که با زیرسؤال‌بردن نظام حاکم شروع می‌شود و بعد با تأیید کلیت ایدئولوژی مطلوب، به این نتیجه‌گیری می‌رسد که فقط بخشی از سیستم خراب بوده، که آن هم به لطف مسئولیت‌پذیری شهروندان عزیز آمریکایی، چیزی نیست که قابل حل نباشد! در بسیاری از بزنگاه‌های فیلم منتظریم که یک عمل قهرمانانه از کاراکتر اصلی ببینیم! بالاخره باید در یکی از آن پیام‌های عذرخواهی، قبل از ارسال، یک «گور بابات!» اضافه کند! شب قبل از ترک شرکت یک لگد به در اتاق رئیس بزند، برود داخل، استعفا را پرت کند جلوی طرف، دست دختره را بگیرد و بزند به چاک! دیگر حداقل باید یک سخن‌رانی بیدارکننده به همراه حجم مقبولی از اشک و آه و ابراز تأسف که تحویل آن دو تا همکارش بدهد، نه؟!

فیلم کیتی گرین اما، متأسفانه/خوشبختانه، نه در واقعیت موازی داستان‌های هالیوودی، که در همین جهان لعنتی که ما درش زندگی می‌کنیم اتفاق می‌افتد! جین (با بازی درخشان جولیا گارنر، که هم‌زمان هم آسیب‌پذیر و شکننده و هم قابل‌اعتماد و مصمم به نظر می‌رسد) نه یک قهرمان شکست‌ناپذیر یا شهروند نمونه، که یک انسان عادی است. نه ظاهر عجیبی دارد، نه حرف گنده‌ای می‌زند. در قبال هر تلاشی هم که برای ایجاد یک تغییر جزئی در محیط کارش انجام می‌دهد، چیزی جز تحقیر و به خطر افتادن موقعیت شغلی، نصیبش نمی‌شود! در انتها هم کوچک‌ترین توفیقی در دست‌یابی به اهدافش حاصل نمی‌شود. شکست‌خورده و پر از تردید، در جهت مخالف دوربین، تنها به سمت خانه راه می‌افتد و می‌رود. پس اصلن چنین موجود ترحم‌برانگیزی را چرا داریم دنبال می‌کنیم؟ چه کیفیتی در جین هست که در بقیه نیست؟

اکت قهرمانانه در ترسیم دقیقی که گرین از جهان ما دارد، «اهمیت‌دادن» است! تمایز بنیادین جین با آن دو تا همکارش، با آن ظاهرن مشاور حقوقی که نزدش شکایتی می‌برد، با آن خانمی که در آسانسور به‌ش یادآوری می‌کند که نگران نباشد و سایر کارکنان آن شرکت فیلم‌سازی، همین است! برای او مهم است که به زن رئیس دروغ نگوید. برای او مهم است که این شیوه‌ی مناسبی برای انتخاب منشی نیست. برای او مهم است که چه بر سر آن دختر بسیار جوان می‌آید.

تراژدی عظیم نهفته در درام کیتی گرین همین است: ما در جهانی به سر می‌بریم که صرف اهمیت‌دادن به رویه‌های خارج‌ازمسیرِ کسب منافع شخصی خودمان، ما را چنین ایزوله و تنها و عجیب می‌کند! ما را واجد کیفیتی می‌سازد که شخصیت اصلی یک فیلم باشیم! «سوپر پاور» جین، وجدان بیدار اوست! این یک داستان ابرقهرمانی مدرن است!

نوشته‌ی عرفان استادرحیمی

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنونس

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

«گزارش فرانسوی» کمدی درامی به کارگردانی وس اندرسون است. داستان این فیلم حول کارکنان یک مجله‌ی اروپایی در یک شهر تخیلی فرانسوی می‌گذرد که تصمیم می‌گیرند یک نسخه یادمان چاپ کرده و به بزرگداشت سه واقعه مهم یک دهه گذشته‌شان بپردازند.

این سه واقعه عبارت‌ند از حبس ابد یک هنرمند، شورش‌های دانشجویی و یک گروگان‌گیری. وس اندرسون در ساخت این فیلم از زندگی واقعی کارکنان مجله نیویورکر الهام گرفته‌است.

پیش‌تولید عجیب فیلم جدید وس اندرسون از زبان رابرت یئومان


این فیلم پرستاره بازیگران نام‌داری مانند بنیسیو دل‌تورو، آدریان برودی، تیلدا سوینتون، لئا سیدو، فرانسس مک‌دورمند، تیموتی شالامه، بیل مورای، اون ویلسون و ادوارد نورتون را دور هم جمع کرده و قرار است پس از افتتاحیه در جشنواره‌ی فیلم کن، به شکل عمومی در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ اکران شود

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک درباره‌ی زندگی زلاتان ابراهیموویچ

تریلر فیلم من زلاتان هستم

تریلر فیلم من زلاتان هستم منتشر شد

فیلم من زلاتان هستم در ژانر بیوگرافیک اثری‌ست به کارگردانی ینس سیوگرن که براساس کتابی با همین نام به نوشته‌ی دیوید لاگرکرانتز ساخته شده و داستان زلاتان ابراهیموویچ، فوتبالیست مشهور سوئدی را در دو دوره‌ی مختلف بیان می‌کند.

گرانیت روشیتی در نقش زلاتان ۱۷ ساله و دومینیک آندرسون بایراکتاتی نقش زلاتان ۱۱ ساله را دارند و در کنار این دو بازیگرانی نظیر امانوئل آیتا، دیوید اس لیندگرن و هاکان بنگستون نیز در فیلم حاضر هستند.

این اثر دهم سپتامبر اکران خواهد شد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز

تریلر فیلم مرد آزاد

تریلر فیلم مرد آزاد منتشر شد

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم مرد آزاد به کارگردانی شان لوی با بازی رایان رینولدز، جو کری و جودی کورمر منتشر شد

«مرد آزاد» فیلمی است ساخته‌ی شان لوی، کارگردان سری معروف «شبی درموزه» و توسط مت لیبرمن و زک پن نوشته شده است. این فیلم در ادامه‌ی روال آثاری مانند «بازیکن یک آماده»، «رالف خراب‌کار» و «گیمر»، داستان دنیایی را در بازی‌های ویدیویی به تصویر می‌کشد که ترکیبی از دو عنوان بسیار پرطرفدار GTA و Fortnite است.

گای، یکی از شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC)های این دنیاست که بعد از کشتن یکی از بازیکنان، با برداشتن عینکش دنیا را از فیلتر HUD (جزئیات مختلفی که در بازی‌ها روی صفحه می‌آیند مانند مقدار سلامتی، استقامت و گلوله) می‌بیند و تصمیم می‌گیرد به مبارزه‌ی جهانی بپیوندد.

در مرکز «مرد آزاد»، رایان رینولدز به عنوان شخصیت اصلی قرار گرفته و بازیگرانی مانند جودی کورمر (کشتن ایو)،جو کری (چیزهای عجیب) و تایکا وایتیتی (جوجو خرگوشه و ثور: راگناروک) نیز حصور دارند.

«مرد آزاد» از جمله پروژه‌هایی بود که زیر نظر کمپانی فاکس قرن بیستم کلید خورد ولی در نهایت قرار است توسط دیزنی منتشر شود (چنین اتفاقی برای فیلم فوردعلیه فراری نیز رخ داد).

 

جدیدترین تریلر فیلم «مرد آزاد» با بازی رایان رینولدز |

Free Guy Official Trailer

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها