با ما همراه باشید
نقد و بررسی فیلم مرد نامرئی نقد و بررسی فیلم مرد نامرئی

سینمای جهان

درباره‌ی «مرد نامرئی» ساخته‌ی لی ونل | زنی تحت‌ تأثیر

نقد و بررسی فیلم «The Invisible Man / مرد نامرئی» به کارگردانی لی ونل و با بازی الیزابت ماس نوشته‌ی حمیدرضا سلیمانی، برگزیده‌ی داوران به‌عنوان رتبه‌ی اول در مسابقه نقد آرت‌تاکس

نقد و بررسی فیلم «مرد نامرئی» ساخته‌ی لی ونل | زنی تحت‌ تأثیر

برخلاف دو اقتباس شناخته‌شده‌ی قبلی از داستان کلاسیک ه.. ج ولز (اولی اثر جریان ساز جیمز ویل با همان عنوان «مرد نامرئی» که در سال ۱۹۳۳ به‌عنوان بخشی از پروژه‌ی هیولاهای کمپانی یونیورسال ساخته شد و هم‌راه خودش مجموعه‌ی بلندبالا – و البته حالا عمومن فراموش‌شده – از دنباله‌ها را به همراه آورد و دومی روایت بازی‌گوشانه‌تر ولی به اندازه‌ی اثر اصلی تلخ و غم‌زده ی سال ۲۰۰۰ پل ورهوفن با عنوان «مرد توخالی») اقتباس لی ونل استرالیایی از این داستان قرار نبوده روایتی باشد مرثیه‌وار از جاه‌طلبی‌های دانشمندی که اجازه می‌دهد شرارت آرام‌آرام در وجودش رخنه کند و ذره‌ذره در مسیر دیوانه‌گی گام برمی‌دارد. آن‌چه این نسخه از مرد نامرئی را از پیشینیانش جدا می‌کند تغییر زاویه‌ی دید از دانشمند دیوانه -قاعده‌ی متون کلاسیک ادبیات علمی تخیلی/وحشت- به قربانی گرفتارشده در چنگال خشونت مرگ‌بار است.

اجرای فیلم بر دو پایه متکی است: یکی حضور الیزابت ماس و دیگری کارگردانی خود ونل. بخش بزرگی از تأثیر و کوبندگی حسی فیلم مدیون حضور قدرتمندانه و در لحظاتی عمیقن ترسناک الیزابت ماس است. او که در دهه‌ی اخیر هربار در اثری ظاهر شده است -چه در قاب کوچک با «Mad Men» و «سرگذشت ندیمه» و چه روی پرده با «مربع» و «ما»- هم‌چون مرکز ثقل مغناطیسی تمام انرژی صحنه را مال خود کرده است این‌جا نیز در نقش طعمه‌ای رنج کشیده ما را همراه پارانویا، وحشت و تلاشش برای بقا می‌کند. این‌جا ماس در رفت‌وآمدی دائمی بین میا فاروی «بچه‌ی رزمری» و مارگارت لاکوود «بانو ناپدید می‌شود» به ترس‌ها، وسواس‌ها و دردهای زنانه‌ی این دوران شکلی مجسم می‌بخشد. اگر کسی در توانایی بازیگری ماس و نقش عظیمی که در به‌وجود آوردن فضای رعب‌آور فیلم ایفا می‌کند ذره‌ای شک داشته باشد با تماشای چرخش ناگهانی احوالات او در سه دقیقه‌ی پایانی -از استیصال و عجز دردآور به کنترل و پیروزی مو بر تن سیخ‌کننده‌ی نهایی- و صلابتی که ماس در به‌تصویر درآوردن این تغییر حال از خود نشان می‌دهد تمام تردیدهاش برطرف خواهد شد.

بخوانید: نقد فیلم «مرد نامرئی» نوشته‌ی سردبیر آرت‌تاکس | چرخش از هیولا به قربانی

اما «مرد نامرئی» همان‌قدر که فیلم درخشش ماس است فیلم تسلط ونل بر ابزار کارش هم هست. این‌جا ونل نشان می‌دهد که درسی را در خلق حال‌وهوای یک فیلم ژانر وحشت آموخته است که بسیاری از کارگردانان باتجربه‌تر هنوز از درکش عاجز هستند: ترس در «مرد نامرئی» زاده‌ی سکوت و خلوت‌بودن صحنه‌هاست…

این‌جا ونل به سراغ مسیری می‌رود که پیش‌ازاین جان کرازینسکی در دیگر اثر پرطرفدار علمی تخیلی-وحشت این چندسال یعنی «مکانی آرام» آن را آزموده بود. ونل با تمرکز بر سکوت و استفاده‌ی فراوان از نماهای باز و پرنور دست به خلق اتمسفری دلهره‌آور و وهم‌انگیز می‌زند. جایی که خطر بیخ گوش شماست ولی هر چه دنبالش می‌گردید اثری از آن نمی‌بینید. برخلاف آن‌چه رسم آثار اکشن-تریلر این سال‌هاست «مرد نامرئی» از تدوین پرشتاب برای – به‌طور مصنوعی – پرتنش نشان‌دادن وقایع و موسیقی پرحجم کرکننده پرهیز می‌کند و همه‌ی این‌ها در کنار لحن زمزمه‌وار اثر، نتیجه‌ی نهایی را تبدیل به اثری در ظاهر آرام ولی عمیقن جوشان می‌کند.

البته که «مرد نامرئی» لی ونل نه شباهتی به داستان نگاشته‌شده توسط ه. ج. ولز دارد و نه می‌توان بین آن و دو نسخه‌ی برجسته‌ی قبلی مشابهتی پیدا کرد. تغییر لحن تراژیک اثر اصلی (که هم در نسخه‌ی ۱۹۳۳ و هم در نسخه‌ی ۲۰۰۰ پل ورهوفن بخش مهمی از تأثیر عاطفی فیلم را شامل می‌شدند) به پیروزی ظفرمندانه‌ی توأم با لبخند لحظات پایانی فیلم که بیش‌تر یادآور ژست‌های مد روز و با طعم Me Too است، شاید از بزرگ‌ترین سرخورده‌گی‌ها در مواجهه با اثری باشد که سعی در مدرن‌کردن منبع اقتباس کلاسیکش داشته است؛ ولی بااین‌حال «مرد نامرئی» با نقش‌آفرینی درجه‌یک الیزابت ماس و تمرکز تحسین‌برانگیز کارگردان و فیلم‌نامه‌نویسش بر آزمودن مسیری بدیع برای مدرن‌کردن یک اثر کلاسیک، می‌تواند یکی از دیدنی‌ترین و جسورانه‌ترین فیلم‌های سال باشد.

توجه: تیتر نوشته، برگرفته از نام فیلمی است ساخته‌ی جان کاساوتیس

نوشته‌ی حمیدرضا سلیمانی

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای جهان

ساخت فیلم «ربکا»؛ از رمان دافنه دوموریه تا فیلم‌نامه | Armie Hammer and Lily James Explain How Rebecca went from Book To Screen

فیلم ربکا

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: لیلی جیمز، بن ویتلی و کریست اسکات توماس از شیوه‌ی ساخت فیلم «ربکا» با اقتباس از رمان دافنه دوموریه می‌گویند

گفت‌وگو با لی‌لی جیمز و بن ویتلی
ساخت فیلم «ربکا»؛ از رمان دافنه دوموریه تا فیلم‌نامه

بن ویتلی: چیزی که من رو به این پروژه جذب کرد، شباهت داستان به عروسک‌های روسی بود که در دل هر داستان یه داستان دیگه‌ست. می‌شه یک فیلم ترسناک در دل یک فیلم رمز‌آلود در دل یک فیلم رومانتیک داشت. به نظر من داستانی اومد که ارزش بازگو کردن رو داشت و بیننده‌ها رو به همون اندازه که خودم شگفت‌زده شدم، شگفت‌زده می‌کرد. تمام پیچش‌های داستان دوباره من رو تحت تأثیر قرار دادن.

کریست اسکات توماس: فکر می‌کنم خانم دنورز می‌تونسته با کسی مثل ماکسیم دوینتر ازدواج کنه، اما نشده، و در نهایت یه مستخدم شده. فکر می‌کنم این خشم عمیقش رو ایجاد کرده.

ببینید: گفت‌وگو با لیلی جیمز درباره‌ی فیلم «ربکا»

Armie Hammer and Lily James Explain How Rebecca went from Book To Screen

Follow the path from book to script to screen for Rebecca, Ben Wheatley’s film based on Daphne du Maurier’s beloved 1938 gothic novel. Starring Lily James, Armie Hammer, and Kristin Scott Thomas, Rebecca premieres October 21 on Netflix.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

خبر

حمایت جسیکا چستین از پنه لوپه کروز برای بازی در فیلم ۳۵۵ | Jessica Chastain Explains “The 355” Casting

جسیکا چستین پنه لوپه کروز

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: جسکا چستین که علاوه‌بر بازی، تهیه‌کننده‌ی فیلم «۳۵۵» نیز هست، از دلیل انتخاب پنه لوپه کروز در این پروژه گفت.

رفقای خیلی خوب!
حمایت جسیکا چستین از پنه لوپه کروز برای بازی در فیلم ۳۵۵

پس از این که انتخاب پنه‌لوپه کروز اسپانیایی‌تبار برای بازی در نقش روانشناسی کلمبیایی در «۳۵۵»، فیلم جدید سایمون کینبرگ، واکنش‌های زیادی را برانگیخت، جسیکا چستین، دیگر بازیگر این فیلم و نیز تهیه‌کننده‌ی آن، علت این انتخاب را توضیح داد.

او گفت: «وقتی ایده‌ی ساخت این فیلم را داشتم نه فیلم‌نامه داشتم و نه بودجه. از این لحاظ پنه‌لوپه بسیار به ما کمک کرد. پس مشورت با مشاورانمان به او گفتم که می‌تواند نقش یک مامور برزیلی پرشور را بازی کند. او گفت که درست نیست که او نقش فردی برزیلی را بازی کند زیرا زبان غالب برزیل پرتغالی است.»

چستین اضافه کرد: «متوجه شدم که کلمبیا میراث قومی غنی‌ای دارد و تقریباً ۸۰٪ جمعیت ریشه‌ی اروپایی یا ترکیب اروپایی با دیگر نژادها را دارند. برای همین روی شخصیتی که از نوادگان استعمار اسپانیا در جهان جدید است توافق کردیم.»

ببینید: اولین تریلر فیلم «The 355» با بازی جسیکا چستین و پنه لوپه کروز

Penélope Cruz Hesitated to Play Colombian Spy in ‘355’ | Jessica Chastain Explains the Casting

Universal Pictures’ debuted last week of the trailer for its Simon Kinberg-directed spy thriller “The 355” has generated a bit of controversy over the casting of Penélope Cruz. An editorial from Variety published after the trailer’s premiere calls out “The 355” for casting a Spanish actress in a Colombian role and offers up a handful of Colombian actresses who could’ve taken the role of Graciela instead of Cruz. Chastain, who also produced the project, issued a statement to Variety explaining the casting decision.

“When I had the idea of making this film, we didn’t have a script or financing,” Chastain said. “Penelope was incredibly helpful in this regard. After conversations with our consultant, I brought her the idea that she could play a fervent agent from Brazil. She mentioned that it wouldn’t be right for her to play a character from Brazil, as the majority language is Portuguese.” Chastain continued, “I realized that Colombia has a rich ethnic heritage, with approximately 80% of the population having European or mixed European heritage. We settled on a character who is a descendant from the colonization of Spain in the New World.”

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر جدید انیمیشن Soul تازه‌ترین ساخته‌ی پیکسار | Soul Official Trailer

تریلر جدید انیمیشن Soul

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر جدید انیمیشن Soul به کارگردانی پیت داکتر و با صداپیشگی جیمی فاکس و تینا فی

در کنار تماشای تریلر جدید انیمیشن Soul از آن بیش‌تر بدانید:

جدیدترین اثر پیت داکتر، سازنده‌ی آثار اسکاری بالا و درون و بیرون، در جدیدترین اثرش، روح، به زندگی معلمی می‌پردازد که در اندیشه‌ی ورود به دنیای جاز است اما طی حادثه‌ای، روحش از بدن او جدا شده و وارد دنیایی می‌شود که برای آموزش دادن اشتیاق به ارواح مختلف و دمیدن‌شان به نوزادان برای شروعی دوباره است!

روح شامل بازیگرانی نامی مانند جیمی فاکس و تینا فی (که از قضا دوست صمیمی صداپیشه‌ی اثر پیشین داکتر، درون بیرون، ایمی پولر است) می‌شود و موسیقی فیلم نیز توسط ترنت رزنور و آتیکوس راس تنظیم شده؛ زوجی که نزدیک به ده سال پیش برای خلق موسیقی فیلم شبکه‌ی اجتماعی دیوید فینچر نامزد شده بودند.

در کنار تماشای تریلر جدید انیمیشن Soul تیزر اول آن را از دست ندهید

Soul Official Trailer

Watch a sneak peek from Disney and Pixar’s Soul; a story about finding the real, the brilliant, the passionate you, featuring the song “Parting Ways” written, produced, & performed by Cody ChesnuTT.

This November, Pixar Animation Studios’ all-new feature film “Soul” introduces Joe Gardner (voice of Jamie Foxx) – a middle-school band teacher who gets the chance of a lifetime to play at the best jazz club in town. But one small misstep takes him from the streets of New York City to The Great Before – a fantastical place where new souls get their personalities, quirks and interests before they go to Earth. Determined to return to his life, Joe teams up with a precocious soul, 22 (voice of Tina Fey), who has never understood the appeal of the human experience. As Joe desperately tries to show 22 what’s great about living, he may just discover the answers to some of life’s most important questions.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها