با ما همراه باشید
نقد Little Women نقد Little Women

سینمای جهان

نقد فیلم Little Women / زنان کوچک | داستانی دل‌پذیر، قصه‌ای لذت‌بخش

ترجمه‌ی اختصاصی از آرت‌تاکس: نقد فیلم Little Women از نگاه کیت اربلاند منتقد ایندی‌وایر به کارگردانی گرتا گرویگ و بازی اما استون، سیرشا رونان، تیموتی شالامه، لورا درن و …

نقد فیلم Little Women / زنان کوچک | داستانی دل‌پذیر، قصه‌ای لذت‌بخش

صد و پنجاه سال از زمان اولین چاپ کتاب زنان کوچک می‌گذرد و دومین فیلم گرتا گرویگ، ثابت می‌کند این داستان، این روزها هم حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

کارگردان تحسین‌شده‌ی لیدی برد هیچ‌گاه برداشتش از داستان خواهران مارچ را سنگین و یا فلسفی‌تر از آن چیزی که باشد، نمی‌کند. به جای این، فیلم فعلی نگاهی است به زنان کوچک از لنز تکنیک‌های روایت جاه‌طلبانه که داستان کتاب را به اشکال غیرقابل‌انتظاری، مدرن می‌کند. به واقع طرفداران کتاب (و حتا اقتباس سینمایی سال ۱۹۹۴ ساخته‌ی جیلین آرمسترانگ) نباید از جلوه‌های مدرنیسم در فیلم گرویگ انزجار داشته باشند.

در کنار نقد فیلم Little Women بخوانید:

نقد فیلم The Current War / جنگ جریان‌ها | درخششی موقت و کم نور

فیلم هر چند آکنده از سؤالاتی در رابطه با جاه‌طلبی، اقتصاد و جایگاه زنان در دنیا است، مشخصن توسط کسی ساخته شده که عاشق کتاب بوده و می‌داند مشکلات خواهران مارچ در گذر زمان به هیچ وجه کهنه نشده‌اند. خلاصه بگویم، این همان زنان کوچکی است که یک قرن و نیم از نوشتنش می‌گذرد و روح تازه‌ای در آن با روایتی ارژینال و کیفیتی خیره‌کننده دمیده شده است.

اقتباس گرویگ بیش‌تر از دیدگاه دومین مارچ یعنی جو (با بازی سیرشا رونان که دوباره نشان می‌دهد زوج او و گرویگ تقریبن بی‌نقص است) روایت می‌شود. جو نویسنده‌ای است که زندگی سختی در نیویورک دارد و به دنبال چاپ اولین رمانش است آن هم در حالی که ناشر او می‌خواهد قهرمان داستانش یا در انتها ازدواج کرده و یا بمیرد. او در نهایت تصمیم می‌گیرد به گذشته برود و در میان خاطرات خود با خواهرانش، به هدفی که می‌خواهد برسد.

در کنار نقد فیلم Little Women بخوانید:

نقد فیلم The Addams Family / خانواده‌ی آدامز | یادم تو را فراموش!

گذر از میان زمان و مکان‌های متعدد به لطف تدوین عالی، بسیار روان است و بیننده‌ای که می‌خواهد دوباره فیلم را ببیند، ریزه‌کاری‌های بسیاری پیدا خواهد کرد. پس از آن که جو از خواهرش ایمی (با بازی فلورنس پیو) می‌گوید که در پاریس زندگی می‌کند، ما هم به این شهر می‌رویم و او را می‌بینیم. یا هنگامی که جو به ملاقات با مگ (با بازی اما واتسون)، بزرگ‌ترین دختر خانواده می‌رود، تصویر از در خانه‌ی کوچک او به شکل امارت نسببن بزرگ خانواده‌ی مارچ درمی‌آید و بث (با بازی الیزا اسکنلن) آخرین خواهر را می‌بینیم که دلش برای خواهرانش تنگ شده است. اگر جو نباشد، ایمی وجود ندارد و بدون مگ، بث هم قابل تصور نیست. در واقع همه‌چیز این‌جا به هم مرتبط است، یا حداقل تمام دختران مارچ این گونه هستند.

داستان‌گویی غیرخطی گرویگ، گذشته (هفت سال پیش از آغاز فیلم) و حال را به آسانی با یک‌دیگر پیوند می‌زند. گرویگ برای هر سردرگمی در رابطه با خطوط زمانی، در دوره‌های مختلف از پالت رنگی متفاوت استفاده کرده و حتا آرایش موهای جو نیز تغییرات بسیاری به خود می‌بیند. همه‌ی این‌ها در قاب کلی برای آغاز کار جو به عنوان یک نویسنده‌ی شناخته شده قرار می‌گیرند؛ قابی که در عین جاه‌طلبی، برای جو به یک نیاز تبدیل می‌شود. رونان، نقش جو را در عین آن که روحیات مشابهی دارد، با پر طراوت و چابک کرده و باید بابت نگاه متفاوتش نسبت به بازی وینونا رایدر در اقتباس آرمسترانگ، هم به بازیگر و هم به کارگردان اعتبار زیادی داد. این تغییر جهت باعث خلق برخی از بهترین سکانس‌های رونان شده؛ از احساسات او هنگام فروش رمانش به ناشر تا سخنرانی‌ای که در رابطه با جاه‌طلبی وحشتناک و تنهایی دهشتناک ناشی از آن، ارائه می‌دهد.

در کنار نقد فیلم Little Women بخوانید:

نقد فیلم Gemini Man / مرد هم‌سان | زمانی که قاتل خودت می‌شوی

همه‌ی این‌ها، اساس محکمی می‌سازد برای آن که خواهر کوچک‌ترش ایمی، در مقابل او قرار بگیرد. در حالی که جو باید با واقعیات مالی خانواده سر کند و برای تأمین امرار معاش خانواده، از خیر کارش بگذرد، ایمی بر ادامه‌ی جاه‌طلبی‌های هنری او پافشاری می‌کند. برداشت پیو از این شخصیت ابعاد بیش‌تری نسبت به سایر اقتباس‌ها دارد و این به همت اجرای شگفت‌انگیز بازیگر و ریزه‌کاری‌های روایی گرویگ است که برخی سکانس‌های کلیدی را از دیدگاه او نشان می‌دهد.

در کنار نقد فیلم Little Women بخوانید:

نقد فیلم Doctor Sleep | قلم استفن کینگ فیلم را تماشایی کرده است

گرویگ در انتها بازه‌های زمانی مختلف را به هم گره زده و ما را به سکانس نهایی و احساسی فیلم می‌برد. این سکانس برای طرفداران کتاب آشناست ولی وجهه‌ی جدیدی به خود می‌گیرد. فیلم به ما نشان می‌دهد چگونه با مخلوط شدن خاطرات و احساسات، یک داستان می‌تواند براساس نیاز هر شخصیت، پایان‌های متفاوتی داشته باشد. به لطف این موضوع، داستان کتاب بهتر، عمیق‌تر و دل‌خراش‌تر شده است. البته فارغ از افق‌های جدیدی که گرویگ فتح کرده، بسیاری از صحنه‌های کلاسیک کتاب را در فیلم نیز می‌بینیم. این صحنه‌ها با کیفیت ساخت بالای‌شان حتا مخاطب ناآشنا را به خود جذب می‌کند.

در کنار نقد فیلم Little Women بخوانید:

نقد فیلم Midway | بزرگ، پر سر و صدا، طولانی و خسته‌کننده

زنان کوچک بی‌نقص نیست. برخی دیالوگ‌ها چندان واضح نیستند و برخی شخصیت‌ها به اندازه‌ی خود خواهران، عمق کافی ندارند. ولی گرویگ می‌داند در قلب داستان زنان کوچک، خواهران مارچ هستند و نه شخصیت‌های دیگر. در میانه‌‌ی زمان پیش از پایان‌های خوش و به سرانجام رسیدن خطوط داستانی (که فیلم گرویگ در عین ارائه‌ی آن‌ها، سؤالات جالبی نیز مطرح می‌کند) در فصل مربوط به جشن گرفتن کریسمس خانواده‌ی مارچ، می‌خوانیم :« در این دنیای روزمره، چه در گذشته و چه اکنون، اتفاقاتی هستند که به مانند یک داستان دل‌پذیر رخ می‌دهند و چه‌قدر این اتفاقات، لذت‌بخش هستند» زنان کوچک گرتا گرویگ هم با خصلت‌های منحصر به فردش، یک داستان دل‌پذیر است و چه‌قدر این داستان، لذت‌بخش شده.

کیت اربلاند ، منتقد ایندی‌وایر

مترجم: محمد تقوی

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای جهان

ساخت فیلم «ربکا»؛ از رمان دافنه دوموریه تا فیلم‌نامه | Armie Hammer and Lily James Explain How Rebecca went from Book To Screen

فیلم ربکا

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: لیلی جیمز، بن ویتلی و کریست اسکات توماس از شیوه‌ی ساخت فیلم «ربکا» با اقتباس از رمان دافنه دوموریه می‌گویند

گفت‌وگو با لی‌لی جیمز و بن ویتلی
ساخت فیلم «ربکا»؛ از رمان دافنه دوموریه تا فیلم‌نامه

بن ویتلی: چیزی که من رو به این پروژه جذب کرد، شباهت داستان به عروسک‌های روسی بود که در دل هر داستان یه داستان دیگه‌ست. می‌شه یک فیلم ترسناک در دل یک فیلم رمز‌آلود در دل یک فیلم رومانتیک داشت. به نظر من داستانی اومد که ارزش بازگو کردن رو داشت و بیننده‌ها رو به همون اندازه که خودم شگفت‌زده شدم، شگفت‌زده می‌کرد. تمام پیچش‌های داستان دوباره من رو تحت تأثیر قرار دادن.

کریست اسکات توماس: فکر می‌کنم خانم دنورز می‌تونسته با کسی مثل ماکسیم دوینتر ازدواج کنه، اما نشده، و در نهایت یه مستخدم شده. فکر می‌کنم این خشم عمیقش رو ایجاد کرده.

ببینید: گفت‌وگو با لیلی جیمز درباره‌ی فیلم «ربکا»

Armie Hammer and Lily James Explain How Rebecca went from Book To Screen

Follow the path from book to script to screen for Rebecca, Ben Wheatley’s film based on Daphne du Maurier’s beloved 1938 gothic novel. Starring Lily James, Armie Hammer, and Kristin Scott Thomas, Rebecca premieres October 21 on Netflix.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

خبر

حمایت جسیکا چستین از پنه لوپه کروز برای بازی در فیلم ۳۵۵ | Jessica Chastain Explains “The 355” Casting

جسیکا چستین پنه لوپه کروز

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: جسکا چستین که علاوه‌بر بازی، تهیه‌کننده‌ی فیلم «۳۵۵» نیز هست، از دلیل انتخاب پنه لوپه کروز در این پروژه گفت.

رفقای خیلی خوب!
حمایت جسیکا چستین از پنه لوپه کروز برای بازی در فیلم ۳۵۵

پس از این که انتخاب پنه‌لوپه کروز اسپانیایی‌تبار برای بازی در نقش روانشناسی کلمبیایی در «۳۵۵»، فیلم جدید سایمون کینبرگ، واکنش‌های زیادی را برانگیخت، جسیکا چستین، دیگر بازیگر این فیلم و نیز تهیه‌کننده‌ی آن، علت این انتخاب را توضیح داد.

او گفت: «وقتی ایده‌ی ساخت این فیلم را داشتم نه فیلم‌نامه داشتم و نه بودجه. از این لحاظ پنه‌لوپه بسیار به ما کمک کرد. پس مشورت با مشاورانمان به او گفتم که می‌تواند نقش یک مامور برزیلی پرشور را بازی کند. او گفت که درست نیست که او نقش فردی برزیلی را بازی کند زیرا زبان غالب برزیل پرتغالی است.»

چستین اضافه کرد: «متوجه شدم که کلمبیا میراث قومی غنی‌ای دارد و تقریباً ۸۰٪ جمعیت ریشه‌ی اروپایی یا ترکیب اروپایی با دیگر نژادها را دارند. برای همین روی شخصیتی که از نوادگان استعمار اسپانیا در جهان جدید است توافق کردیم.»

ببینید: اولین تریلر فیلم «The 355» با بازی جسیکا چستین و پنه لوپه کروز

Penélope Cruz Hesitated to Play Colombian Spy in ‘355’ | Jessica Chastain Explains the Casting

Universal Pictures’ debuted last week of the trailer for its Simon Kinberg-directed spy thriller “The 355” has generated a bit of controversy over the casting of Penélope Cruz. An editorial from Variety published after the trailer’s premiere calls out “The 355” for casting a Spanish actress in a Colombian role and offers up a handful of Colombian actresses who could’ve taken the role of Graciela instead of Cruz. Chastain, who also produced the project, issued a statement to Variety explaining the casting decision.

“When I had the idea of making this film, we didn’t have a script or financing,” Chastain said. “Penelope was incredibly helpful in this regard. After conversations with our consultant, I brought her the idea that she could play a fervent agent from Brazil. She mentioned that it wouldn’t be right for her to play a character from Brazil, as the majority language is Portuguese.” Chastain continued, “I realized that Colombia has a rich ethnic heritage, with approximately 80% of the population having European or mixed European heritage. We settled on a character who is a descendant from the colonization of Spain in the New World.”

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر جدید انیمیشن Soul تازه‌ترین ساخته‌ی پیکسار | Soul Official Trailer

تریلر جدید انیمیشن Soul

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر جدید انیمیشن Soul به کارگردانی پیت داکتر و با صداپیشگی جیمی فاکس و تینا فی

در کنار تماشای تریلر جدید انیمیشن Soul از آن بیش‌تر بدانید:

جدیدترین اثر پیت داکتر، سازنده‌ی آثار اسکاری بالا و درون و بیرون، در جدیدترین اثرش، روح، به زندگی معلمی می‌پردازد که در اندیشه‌ی ورود به دنیای جاز است اما طی حادثه‌ای، روحش از بدن او جدا شده و وارد دنیایی می‌شود که برای آموزش دادن اشتیاق به ارواح مختلف و دمیدن‌شان به نوزادان برای شروعی دوباره است!

روح شامل بازیگرانی نامی مانند جیمی فاکس و تینا فی (که از قضا دوست صمیمی صداپیشه‌ی اثر پیشین داکتر، درون بیرون، ایمی پولر است) می‌شود و موسیقی فیلم نیز توسط ترنت رزنور و آتیکوس راس تنظیم شده؛ زوجی که نزدیک به ده سال پیش برای خلق موسیقی فیلم شبکه‌ی اجتماعی دیوید فینچر نامزد شده بودند.

در کنار تماشای تریلر جدید انیمیشن Soul تیزر اول آن را از دست ندهید

Soul Official Trailer

Watch a sneak peek from Disney and Pixar’s Soul; a story about finding the real, the brilliant, the passionate you, featuring the song “Parting Ways” written, produced, & performed by Cody ChesnuTT.

This November, Pixar Animation Studios’ all-new feature film “Soul” introduces Joe Gardner (voice of Jamie Foxx) – a middle-school band teacher who gets the chance of a lifetime to play at the best jazz club in town. But one small misstep takes him from the streets of New York City to The Great Before – a fantastical place where new souls get their personalities, quirks and interests before they go to Earth. Determined to return to his life, Joe teams up with a precocious soul, 22 (voice of Tina Fey), who has never understood the appeal of the human experience. As Joe desperately tries to show 22 what’s great about living, he may just discover the answers to some of life’s most important questions.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها