با ما همراه باشید

اختصاصی از آرت‌تاکس: معرفی نمایش مری پاپینز را به کارگردانی احمد سلیمانی و با ترانه‌سرایی و بازنویسی محمدرضا كوهستانی با کیفیت دل‌خواه ببینید.

از نمایش «مری پاپینز» بیش‌تر بدانید:

نمایش مری پاپینز به کارگردانی احمد سلیمانی و دراماتورژی محمدرضا کوهستانی این شب‌ها در تالار وحدت به روی صحنه رفته است.

آرمین رحیمیان، مهراوه شریفی نیا، بهنوش طباطبایی، احسان کرمی، با همراهی بیش از ۱۰۰ هنرمند گروه حرکت و بخش آوازی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

این نمایش به تهیه‌کنندگی میثم احمدی و سرمایه‌گذاری نماوا اجرا می‌شود و در خلاصه داستان آن آمده است: آقای بنکس و همسرش در جستجوی پرستار جدیدی برای فرزندانشان هستند، غافل از آنکه با استخدام مری پاپینز، اتفاقات عجیبی رقم می‌خورد که همه ی اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد تا اینکه…

در ویدئوی حاضر مراحل آمادگی صحنه و بازیگران این اثر نمایشی را مشاهده می‌کنید.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

 

 

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تئاتر

ویدیویی برای سال‌روز میلاد استاد حمید سمندریان (۱۳۱۰ – ∞)

حمید سمندریان

ویدیویی برای سال‌روز میلاد حمید سمندریان (۱۳۱۰ – ∞)
شاگردان و هم‌راهان استاد تئاتر ایران از او می‌گویند

 

با حضور و گفتارِ

امین تارخ
تورج ثمینی‌پور
شهاب‌الدین حسین‌پور
گوهر خیراندیش
ریما رامین‌فر
احمد ساعتچیان
مهدی سلطانی
کوروش سلیمانی
الیکا عبدالرزاقی
آشا محرابی
کیومرث مرادی
محمد یعقوبی

تصاویر آرشیو از مستند حمیدِ هما (اثر محمدعلی سجادی)

موسیقی: پیمان یزدانیان
قطعه‌ی روزها و روزها از آلبوم «همراه با باد»

به کوشش علی رفتاری

تدوین: رضا مهرپور و نریمان معروفی

تهیه‌شده در آرت‌تاکس
محصول موسسه‌ی تحلیل‌گران عصر اطلاعات

 

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

تئاتر

نقد نمایش گرگاس ها: اثر هنری یک اثر درمانی نوشته‌ی سمانه پوربهلول

نمایش گرگاس ها

نقد نمایش گرگاس ها یا روزبخیر آقای وزیر 

پس از حدود یک سال، چراغ سالن اصلی تئاتر شهر با نمایش «گُرگاس ها» کاری از گروه تئاتر «شایا» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی دوباره روشن شد. این نمایش با بازی بهناز نازی، بهنام شرفی، کامبیز امینی، امیر کربلایی‌زاده،کتانه افشاری نژاد، رضا جهانی، رامین ناصر نصیر، دنیا فتحی و صالح لواسانی از روز پنج شنبه نهم بهمن ماه اجرای خود را آغاز کرده و تا پایان اسفندماه هرشب ساعت ۱۸ روی صحنه خواهد بود۔

نمایش، روایت یک وزیر دارایی تازه منصوب شده است که قصد دارد با فساد فراگیر مبارزه کرده و مفسدان را با حکمی که از رئییس جمهور دریافت کرده، پاکسازی کند. او در این راه با موانعی روبرو می شود و مفسدان به شیوه های مختلف به دنبال تطمیع او هستند، اما همچنان ثابت قدم پیش می رود تا به سرچشمه های حقیقی فساد دست پیدا کند۔ تماشاگر با انتظار یک نمایش کمدی و مفرح وارد سالن می شود تا صد دقیقه از ته دل بخندد. درخط سیر اجرا ،همزمان با برآورده شدن این انتظار، برای تماشاگر اتفاق دیگری نیز رخ می‌دهد که فراتر از یک کمدی صرفن مفرح است. تماشاگر بین چند احساس متضاد معلق می شود؛ خنده، شادی، اندوه، ترس و خشم. این‌جاست که نمایش، گرچه ویژگی‌های یک گروتسک کلاسیک‌مانند، خوفناکی، رازآلودگی، تصویرهای فراواقعی دهشت انگیز، هیولاسازی، تحریف واقعیت و المان‌های فراطبیعی را ندارد، اما همان معلق‌بودن بین احساسات متضاد و اغراق در بیان و بدن، ضرباهنگ کوبنده در حرکت و گفتار بازیگران، اجرا را در مرز کمدی و گروتسک پیش می‌برد۔ مرزی ظریف که تقریبن تا انتهای اجرا یک دست باقی می‌ماند. گروتسکی که مخاطب را در سطح مضحکه و تفریح نگاه نمی‌دارد، بلکه با جدیتی تلخ نیز روبه‌رو می‌کند.

دیالوگ‌های زیادی در نمایش وجود دارد که به نظر می‌رسد تنها قصد خنده‌گرفتن از مخاطب را دارند. اما همین دیالوگ‌ها، زیرکانه جدیت و تلخی موضوع نمایش را نیز هویدا می‌کنند. طراحی صحنه رضا مهد‌ی‌زاده با المان‌های بسیار ساده، فضایی شماتیک می‌سازد، شمایی از یک محیط چند بعدی و نمادین از رابطه بین مردم و مسئولین. فضایی که گاه سرسره‌بازی‌های کودکانه در معنایی نمادین را نشان  می‌دهند و گاه سردی یک سلاخ‌خانه عمومی را. طراحی صحنه مینیمال و طراحی حرکت به بازیگران اجازه آزادی عمل بیشتری داده و خلاقیت بازیگران روی صحنه کاملن مشهود است. کارگردانی با طراحی صحنه به گونه‌ای تلفیق‌شده که اگر بروشور را نبینید، ممکن است تصور کنید که طراح صحنه همان کارگردان است. این امر نشانگر شناخت درست طراح صحنه و کارگردان از ابعاد سن سالن اصلی‌ست. در سالن اصلی تئاتر شهر و تالار وحدت شناخت صحنه و تسلط بر فضا، معمولن تاثیر بسیار مهمی بر کیفیت اجرا دارد۔ حمیدرضا نعیمی از معدود کارگردان‌هایی‌ست که در اجراهای پیشین خود در تالار وحدت این تسلط را نشان داده و اکنون این شناخت و تسلط را در سالن اصلی تئاتر شهر به مخاطب بازعرضه می‌کند.

در شرایط کنونی، این نمایش می‌تواند نقطه‌ی عطفی درکارنامه حمیدرضا نعیمی و گروه شایا محسوب شود. پاندمی کووید-۱۹ در جهان و ایران باعث شکل‌گیری موجی از تغییر شده که شاهد استرس‌ها و بحران‌های روانی زیادی در یک سال گذشته و مخصوصن چند ماه اخیر بوده‌ایم. روان آدمی، بنا به ویژگی‌هایی که دارد به طور خودآگاه و اغلب ناخودآگاه برای حفظ بقای خود و سازگاری با بحران مجهز به یک سیستم دفاعی‌ست که در روانکاوی کلاسیک و مدرن از آن با عنوان مکانیسم‌های دفاعی یاد می‌شود. در واقع، ذهن در مقابل احساسات اضطراب‌زا با مکانیسم‌های دفاعی واکنش نشان می‌دهد. احساسی در ذهن بیدار می‌شود (پنج احساس اصلی: شادی، غم، عشق ،گناه، خشم) و البته ترس که در دسته احساسات اصلی قرار نگرفته، ششمین احساس اضطراب‌زاست. اگر ذهن این احساسات را خطرناک ارزیابی کند، مکانیسم ناخوداگاه این است این احساس را با اضطراب جایگزین می‌کند و مکانیسم‌های دفاعی برای مقاومت در برابر اضطراب هشداردهنده فعال می‌شوند. این فرآیند اتوماتیک بیش از ۱۲ میلی‌ثانیه طول نمی‌کشد. بنابراین، شخص به جای تجربه احساس، علائمی چون تنش، استرس، افسردگی، سردرد، کمردرد، وسواس و سایر علائم جسمانی و روانی را تجربه می‌کند. علائم و نشانه هایی که بسیاری از ما در در دوران پاندمی کرونا تجربه کرده‌ایم. حال این مکانیسم های دفاعی که از بدو تولد با ما همراه‌ند به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ مکانیسم‌های دفاعی بدوی، مکانیسم‌های دفاعی ناپخته و مکانیسم‌های دفاعی بالغ یا پخته. مکانیسم‌های بدوی معمولن در دوران نوزادی و کودکی موثر هستند و در بزرگسالی تداوم آن‌ها منجر به اختلالات روانی شدید می‌شود. مکانیسم‌های دفاعی ناپخته‌ای که در بزرگسالی از آن‌ها استفاده می‌شود مانند دلیل‌تراشی، انکار و عقلانی‌سازی تا حدودی می‌توانند به طور موقت کمک‌کننده باشند. مثلن انکار بیمارشدن، انکار مرگ و از دست‌دادن عزیزان می‌تواند به طور موقت اضطراب و علائم روانی را کاهش دهد اما در دراز مدت اثرات مخربی دارد. و اما مکانیسم‌های دفاعی پخته که از میان آن‌ها می‌توان به حس طنز و شوخ‌طبعی اشاره کرد، مکانیسم‌های بسیار موثری هستند. به ویژه در شرایط بحرانی حس طنز و شوخ‌طبعی می‌تواند به کاهش استرس روانی کمک کند. حس طنز به معنای نادیده‌گرفتن مشکل نیست، بلکه تلخی و گزندگی آن را کم می‌کند و بدین‌گونه مقابله با استرس و بحران کارآمدتر خواهد شد بهزیستی روانی افزایش می‌یابد. معمولن در شرایط بحرانی مانند زلزله، سیل و اتفاقات دیگر این مکانیسم دفاعی اگر فعال شود، مقابله استرس ناشی از تروما تسهیل می‌شو. از این منظر و با توجه به آنچه در مورد فضای کمدی_گروتسک نمایش «گرگاس‌ها» با فعال کردن این مکانیسم دفاعی (خنده، طنز، شوخ طبعی) در تماشاگر در شرایطی که بحران‌ کووید-۱۹ و استرس‌های ناشی از آن ‌در حال افزایش است، علاوه بر اثر هنری یک اثر درمانی محسوب می‌شود.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران