با ما همراه باشید

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: در این ویدیو قرار است کارگردانان انتقام جویان: پایان بازی درباره‌ی کاپیتان آمریکا و آیرون‌من صحبت کنند.

آیرون‌من | من آیرون‌من هستم

جو روسو: فاورو در فیلم آیرون‌من کاری کرد که زمینه‌سازی جهان مارول ایجاد شه. موضوعش با بقیه‌ی فیلم‌های ابرقهرمانی متفاوت بود، به نحوی که طنز و نماهای جذاب رو به هم پیوند می‌ده. بعد از اون ۲۲ تا فیلم دیگه ساخته شد.

آنتونی روسو: درسته. همون زمینه بود که باعث شد ما به سمت جهان مارول کشیده بشیم.

+ اون لحظه‌ای که تونی استارک می‌گه: من آیرون‌من هستم، لحظه‌ای‌یه که ابرقهرمانان جهان مارول رو تعریف می‌کنه. اون اولین ابرقهرمانی‌یه که به مردم معرفی شده و اولین قهرمانی که شناخته شده. البته اگه کاپیتان مارول رو دیده باشین، می‌دونین که اون و کاپیتان آمریکا، قبل از آیرون‌من وجود داشتن ولی در واقع آیرون‌منه که باعث می‌شه انتقام‌جویان رو به جلو حرکت کنن.

_ یادمه که دیدن نسخه‌ی اصلی آیرون‌من در سینما هم روی من و هم روی جو خیلی تاثیر گذاشت. مخصوصن آخرش که می‌گه: من آیرون‌من هستم. تا اون زمان فیلم‌های ابرقهرمانی همه با پیش‌فرض ناشناس بودن ابرقهرمان جلو می‌رفتن ولی این‌که اون در آخر فیلم خیلی راحت به کاراکترش اعتراف کنه. ما دوست داریم داستان‌گویی‌ خلاف چیزی که انتظارش می‌رفت باشه و خیلی مطابق فکر عموم نباشه. اون لحظه به طرز فوق‌العاده‌ای همین اتفاق افتاد، واقعن هیجان‌زده شدیم. گفته‌ی اون تاثیر عمیقی روی ما گذاشت. ایده‌ی این‌که «پایان بازی» رو هم با همین جمله تموم کنیم.

+ خیلی دیر به ذهن‌مون رسید.

_ خیلی دیر…

یک گفت‌وگوی دیدنی با اسکارلت جوهانسون درباره‌ی «انتقام‌جویان: پایان بازی»

+ در حال تدوین نسخه‌ی نهایی بودیم. در حقیقت آخرین چیزی که برای «پایان بازی» فیلم‌برداری کردیم، صحنه‌ای بود که رابرت داونی می‌گفت من آیرون‌من هستم و بشکن زد. اون صحنه رو ژانویه‌ی امسال فیلم‌برداری کردیم. در نسخه‌ی اصلی اون هیچی به تانوس نمی‌گفت. لبخند می‌زد، بشکن می‌زد. حس کردیم خیلی خشک‌ و خالی‌یه. تانوس می‌گفت من اجتناب‌ناپذیرم، بعدش تونی لبخند می‌زد و بشکن می‌زد. فکر کردیم لحظه‌ اون‌طور که باید نشون داده نمی‌شه و مسیرش رو به عنوان یه کاراکتر کامل نمی‌کنه. این رو به تدوین‌گر یعنی جف فورد گفتیم. گفت: تانوس می‌گه اجتناب‌ناپذیره. اگه تونی بگه: من آیرون‌من هستم، چی؟ خیلی خوش‌مون اومد و تصمیم گرفتیم بلافاصله فیلم‌برداریش کنیم. به این ترتیب، این آخرین صحنه‌ای شد که فیلم‌برداری کردیم.

_ همه‌ش رو مدیون تدوینگرمون، جف فورد، هستیم. همه‌ی فیلم‌های مارول ما به اضافه‌ی خیلی‌های دیگه رو اون تدوین کرده. اون یکی از مهره‌های اصلی ماست و فکر می‌کنم عادلانه‌س که پایان‌بندی این سری با جمله‌ای باشه که ایده‌ی اون بود.

گفت‌وگوی کارن گلن با مجله‌ی ورایتی | در مارول باید احساس کنی در جای درست هستی

کاپیتان آمریکا | می‌تونم تمام روز به این‌ کار ادامه بدم

جو روسو: فکر می‌کنم این جمله نمایان‌گر شخصیت کاپیتان آمریکاس. نشون‌دهنده‌ی این اخلاقشه که تا زمانی که برنده نشده تسلیم نمی‌شه و این‌که همیشه طرف حقه. جالبه که این جمله‌ی اون تعابیر مختلفی داره و در زمینه‌های مختلف با لحن‌های مختلف به کار رفته. در جهان مارول، اولین بار در فیلم اول انتقام‌جویان این رو می‌گه و خیلی واضح نشون می‌ده که کاراکترش چه‌جوری‌یه. در آخر فیلم «جنگ داخلی» هم به تونی همین رو می‌گه و بالاخره در «انتقام‌جویان: پایان‌ بازی» این حرف رو به خودش می‌زنه. نسخه‌ی پرشور و شر و جوون‌تر کاپیتان که لباس‌های چسبون می‌پوشه، این حرف رو به کاپیتان آمریکای مسن‌تر و عاقل‌تر می‌گه که نمی‌خواد این رو بشنوه. فکر می‌کنم این نشون‌دهنده‌ی تغییرات اون به عنوان یه کاراکتره. فقط با بررسی همین یه جمله، متوجه‌ می‌شین که اون چه‌طور در جهان مارول تغییر کرده و از یه میهن‌پرست به یه شورشی و بالاخره به کهنه‌سرباز جنگی دانا و سرسخت تبدیل شده.

مرور دنیای مارول از آیرون من تا انتقام‌جویان: پایان بازی

کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان | صحنه‌ی مبارزه در آسانسور

جو روسو: اولین صحنه‌ای که برای «سرباز زمستان» فیلم‌برداری کردیم همین صحنه بود.

آنتونی روسو: که اولین صحنه‌ی مارول‌مون بود و برامون خیلی مهم بود.

+ از نظر احساسی و استعاری، فکر می‌کردیم صحنه‌ی مبارزه در آسانسور فیلم رو متمایز خواهد کرد و درونی، عمیق و خشن بود. به نظرمون خیلی شبیه دنیای واقعی می‌اومد. داشتیم سعی می‌کردیم کاپیتان مرحله به مرحله از نظر روانی متوجه چیزی جدید بشه. در عین حال سعی می‌کردیم جهان مارول رو هم به نمایش بذاریم. فکر می‌کنم صحنه‌ی آسانسور نشان‌دهنده‌ی عدم اعتماد و تغییر وضعیته اما این صحنه داره تغییر همیشگی کاپیتان رو هم به‌مون نشون می‌ده. وقتی از اون آسانسور می‌آد بیرون دیگه آدم قبلی نمی‌شه.

مرور انتقام جویان: جنگ بی‌نهایت از زبان برادران روسو

_ یکی از نکته‌های جالب این فیلم این بود که تونستیم وفاداری کاپیتان آمریکا رو نسبت به مقامات و کشوری که بهش خدمت می‌کرد، به چالش بکشیم. برای ساختن این فیلم به این فکر می‌کنیم که چه‌طور باید کاراکتری مثل کاپیتان رو به چالش کشید. خیلی قوی و ثابت‌قدمه و همه‌ی تمرکزش رو روی هدفش می‌ذاره. خیلی برامون مهم بود که این ویژگیش رو دست‌کم بگیریم و همه‌ی چیزهایی رو که به‌شون وابستگی داشت از بین ببریم. این لحظه‌ی آشکار شدن بود. وقتی‌یه که می‌فهمه نمی‌تونه به تیمی که بهش خدمت می‌کنه اعتماد کنه و هم‌چنین به مقاماتی که در خدمت‌شونه. این اتفاق وسط‌های فیلم در یه آسانسور می‌افته. صحبتش با رابرت ردفورد تازه تموم شده. برای اولین بار در تمام عمرش به یه مقام بالاتر دروغ گفته. معمولن این کاری نیست که ازش سر بزنه. بهش احساس اضطراب دست داده و نمی‌دونه باید چی‌کار کنه یا به کی اعتماد کنه. بعد از ملاقاتش سوار آسانسور می‌شه و می‌فهمه کسانی که دوره‌ش کردن دیگه دوستانش نیستن بلکه دشمناش هستن و این یه نقطه‌ی عطف برای شخصیت کاپیتان آمریکاس. در تمام جهان سینمایی مارول، جایی که کاپیتان متوجه می‌شه که تنهاست. این یکی از مهم‌ترین نقاط مسیرشه که باعث می‌شه از یه خدمت‌گزار موظف فداکار به فردی مستقل تبدیل بشه. داخل آسانسور متوجه می‌شه که هیشکی رو نداره و باید خودش رو نجات بده و این آغاز راهش به سمت پگی کارتره و نقطه‌ی اتکای تمامی این تغییرات در جهان مارول که فکر می‌کنم جایی که دارن به مکانی ناشناخته می‌رن و همه‌چی شروع به نابود شدن می‌کنه و هیچی به همون سادگی که به نظر می‌آد نیست و این ما رو تا آخر «پایان بازی» همراهی می‌کنه.

نسخه‌ی تصویری این گفت‌وگو جذاب را ببینید…

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای جهان

نقد فیلم روزی زیبا در محله از نگاه بنجامین لی | تزریق حال و هوای جذاب در روایتی سرراست

نقد فیلم A Beautiful Day in the Neighborhood

تورنتو ۲۰۱۹: نقد فیلم A Beautiful Day in the Neighborhood ، ساخته‌ی ماریل هلر، از نگاه بنجامین لی، منتقد گاردین با ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس

روزی زیبا در محله: داستان خبرنگار بدبین و مجری مهربان

سال قبل در مستند «آیا همسایه‌ی من می‌شی؟» دنیای پر رمز و راز مجری دوست‌داشتنی کودکان، فرد راجرز برای مخاطبان به نمایش گذاشته و شد و توانستیم ببینیم روحیات و اخلاق او در برنامه‌ی تلویزیونی‌اش مشابه با زندگی واقعی‌اش است؛ مردی صادق، مهربان و پر از انرژی مثبت. در اثر کنونی ماریل هلر «روزی زیبا در محله» که نیمچه واقعی و بیوگرافی است نیز همین خصلت‌ها را به وضوح می‌بینیم هر چند که شخصیت اصلی واقعی فیلم، خبرنگاری بدبین با نام لیوید ووگل (متیو ریس) است که باید مصاحبه‌ای با آقای راجرز (با بازی تام هنکس) ترتیب دهد. پس از رفتن سر صحنه‌ی برنامه‌ی راجرز و ملاقات با او، سؤالی در ذهن او ایجاد می‌شود، آیا راجرز چیزی پنهان کرده یا بدبینی ووگل باعث شده هنوز متوجه این نباشد که شخصیت دوست‌داشتنی و از خود گذشتگی آقای راجرز واقعی و خالصانه است.

در کنار نقد فیلم A Beautiful Day in the Neighborhood از صفحه‌ی اختصاصی آرت‌تاکس برای جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۱۹ دیدن کنید

با آمدن فصل اکران تعداد بی‌شماری درام‌های بیوگرافی، دیدن فیلمی که از فرمول سنتی این دسته آثار پیروی نمی‌کند بسیار دل‌پذیر است. در «روزی زیبا در محله»، فرد راجرز محور اصلی داستان نیست و فیلم تنها روی بازه‌ی زمانی کوتاهی از زندگی او تمرکز می‌کند و بخش اعظمی از زندگی‌اش را پنهان نگه می‌دارد. این فیلم بیش‌تر یک داستان پدر و پسری است که عنصری سورپرایزکننده وارد جریان داستان شده؛ مردی که به راحتی خود را در دل دیگران جا می‌ند به خصوص آن‌هایی که نیاز به کمک دارند.

تزریق حال و هوای جذاب در روایتی سرراست

اما همان‌طور که آقای راجرز به مخاطبانش احترام می‌گذاشت، میزان سانتیمانتالیسم فیلم هلر کم‌تر از انتظار است؛ رویکردی که بسیاری از کارگردانان ممکن بود پیش بگیرند. این‌جا باید کار هلر را تحسین کنیم. او توانسته با وجود ساختن فیلمی پرخرج‌تر از دو اثر پیشین‌اش، سبک و روایت خاصش را حفظ کند. او توانسته در روایتی کم و بیش سرراست، حال و هوای جذابی تزریق کند؛ کاری که بسیاری از کارگردانان باتجربه‌تر از انجامش ناتوانند.

در کنار نقد فیلم A Beautiful Day in the Neighborhood ببینید:

تریلر فیلم روزی زیبا در محله با بازی تام هنکس از آثار حاضر در تورنتو ۲۰۱۹

انتخاب هنکس به عنوان آقای راجرز ممکن است به نظر بیش از حد ایده‌آل باشد (یکی از نمادهای پدرانه و محبوب آمریکا در نقش فردی دیگر با همین خصوصیات ظاهر شود) اما در عمل، هر کدام جذابیت‌های مجزایی دارند. در مقابل آرامش و سکون راجرز، اجرای هنکس زنده‌تر و پرجنب‌وجوش‌تر است. هنکس برای این نقش تغییری اساسی کرده و سبک آشنایش کم‌تر به چشم می‌آیدو در حالی که هنکس از تقلید صدای راجرز اجتناب می‌ورزد، آهنگ صدایش دقیقن همان چیزی است که باید باشد و می‌توان کنجکاوی افسونگر راجرز را نسبت به انسان‌های اطرافش در اجرای او دید.

البته فیلم عاری از مشکل نیست. سکانس رؤیاگونه‌ی بیش از حد طولانی و برخی خلأهای احساسی در پرده‌ی پایانی چندان جالب نیستند اما فیلم آکنده است از گرمایی صمیمی. بسیاری می‌گویند در این روزها به چنین فیلم‌هایی نیاز داریم. اما این جمله بی‌معنی‌ است؛ آنچه اهمیت دارد، درس‌هایی است که راجرز در مورد پذیرش و بخشندگی به ما یاد می‌دهد. درس‌هایی را که باید در هر زمانی به خاطر داشته باشیم.

 

بنجامین لی، منتقد گاردین

مترجم: محمد تقوی

ادامه مطلب

آنونس

جایزه‌های بازی تاج و تخت، چرنوبیل و خانم میزل شگفت‌انگیز در بخش فنی امی ۲۰۱۹

بخش فنی امی ۲۰۱۹

اختصاصی از آرت‌تاکس: چند روز پیش از جشن امی، برندگان بخش فنی اعلام شدند و در این ویدیو به جایزه‌های بازی تاج و تخت، چرنوبیل و خانم میزل شگفت‎انگیز خواهیم پرداخت.

سریال Game of Thrones / بازی تاج و تخت (۱۸ بازی و کسب ۱۰ جایزه)

  • بازی‌گردانی-بخش درام
  • بهترین طراحی لباس سریال فانتزی/تخیلی
  • بهترین چهره‌پردازی
  • بهترین طراحی بدل‌کاری
  • بهترین جلوه‌های ویژه
  • بهترین تدوین
  • بهترین صداگذاری
  • بهترین میکس صدا
  • بهترین آهنگ‌سازی
  • طراحی نام سریال

در کنار تماشای بخش فنی امی ۲۰۱۹ از صفحه‌ی اختصاصی بازی تاج و تخت در آرت‌تاکس دیدن کنید

سریال The Marvelous Mrs. Maisel / خانم میزل شگفت‌انگیز (۱۳ بازی و کسب ۶ جایزه)

  • جین لینچ برای «بهترین بازیگر زن مهمان – بخش کمدی»
  • لوک کربی برای «بهترین بازیگر مرد مهمان – بخش کمدی»
  • بهترین فیلم‌برداری
  • بهترین طراحی لباس سریال تاریخی
  • بهترین آرایش مو
  • بهترین تنظیم موسیقایی

در کنار تماشای بخش فنی امی ۲۰۱۹ ببینید:

پشت صحنه سریال چرنوبیل

سریال Chernobyl / چرنوبیل (۱۳ بازی و کسب ۷ جایزه)

  • بهترین فیلم‌برداری مینی‌سریال
  • بهترین آهنگ‌سازی مینی‌سریال
  • بهترین تدوین مینی‌سریال
  • بهترین طراحی تولید
  • بهترین صداگذاری مینی‌سریال
  • بهترین میکس صدا مینی‌سریال
  • بهترین جلوه‌های ویژه مینی‌سریال

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم The Lighthouse | رابرت پتینسون و ویلیام دفو در تورنتو با فانوس دریایی

تریلر فیلم The Lighthouse

تورنتو ۲۰۱۹: تریلر فیلم The Lighthouse را با بازی رابرت پتینسون و ویلیام دفو و به کارگردانی رابرت اگرز با زیرنویس فارسی اختصاصی و کیفیت دل‌خواه در آرت‌تاکس ببینید.

از فیلم «فانوس دریایی» بیش‌تر بدانید:

رابرت اگرز، کارگردان جوان و خلاقی که با فیلم «جادوگر» در ژانر وحشت نامی برای خودش دست و پا کرد، با فانوس دریایی به سینما بازمی‌گردد. این فیلم داستانی‌ست تاریک از دو نگهبان فانوس دریایی با بازی رابرت پتینسون و ویلیام دفو که باید با تنهایی بسازند و به هم‌دیگر عادت کنند.

این فیلم که در بخش دو هفته‌ی کارگردانان جشنواره‌ی فیلم کن اکران شد، مورد تحسینم بسیاری قرار گرفت و رابرت اگرز توانست جایزه‌ی فیبرشی بین‌المللی منتقدان فیلم را کسب کند.

در کنار تریلر فیلم The Lighthouse از صفحه‌ی اختصاصی تورنتو ۲۰۱۹ در آرت‌تاکس دیدن کنید

از جمله نکات جالب فیلم می‌توان به این اشاره کرد که فیلم سیاه و سفید است و به جای قطع ۱۶ به ۹ رایجی که در فیلم‌های امروزی می‌بینیم، از فرمت قدیمی ۴ به ۳ استفاده می‌کند.

فیلم که قرار است در جشنواره فستیوال فیلم تورنتو نیز پخش شود، ۱۸ام اکتبر سال جاری توسط کمپانی فیلم A24 در سینماهای آمریکا و سایر نقاط جهان اکران خواهد شد.

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها