با ما همراه باشید

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: بخش دوم گفت و گو با کلیر فوی درباره‌ی نخستین انسان، دیوانه، نفس بکش، دختری در تار عنکبوت و …

درباره‌ی «نخستین انسان»

کلیر فوی در سومین فیلم دیمین شزل، نقش همسر نیل آرمسترانگ را بازی کرد. در ابتدای این بخش از گفت‌وگو از او سوال می‌شود که آیا فرود روی ماه واقعی بود یا ساختگی؟ او نیز در جواب این سوال و در مورد نقشش در این فیلم می‌گوید: «دیمین شزل کارش درسته. خیلی سخت بود که اون صحنه رو بسازیم. اصلن امکان نداره ساختگی باشه! نمی‌تونم بگم چه‌قدر برای درست کردنش زحمت کشیدن. شکل ماه رو برای این‌که نور تصویر درست به نظر بیاد، با دهانه‌هایی در یک معدن در آتلانتا شبیه‌سازی کردن. البته اصلن قابل مقایسه نیست، بلکه با آی‌مکس معرکه به نظر می‌آد. باید نوری رو ایجاد می‌کردن که شبیه نور خورشید به نظر می‌اومد. خیلی قوی بود و دو بار منفجر می‌شد. باید تمامش رو شب فیلم‌برداری می‌کردن. رفتن به ماه خیلی از این کارها راحت‌تره!»

“این که واقعن آمریکایی نباشی عذابت می‌ده”

کلیر فوی در مورد بازی در نقش یک زن خانه‌دار آمریکایی می‌گوید: «خیلی سخته که به جایی برسی که فکر کنی هیچ‌وقت نمی‌شه آمریکایی باشی. این که واقعن آمریکایی نباشی عذابت می‌ده. راه میان‌بری وجود نداره. مثل زمانی نیست که نقش یه کاراکتر انگلیسی‌ دیگه رو بازی می‌کنم. باید تمام نکات جدید رو درباره‌ی یه مکان و جغرافیاش یاد بگیری. این‌که مردم چه‌طوری‌ان و چه‌جوری ابراز احساسات می‌کنن. چه ارزش‌هایی در جامعه‌شون وجود داره و روی شخصیت‌شون چه تاثیری داره. نمی‌خوام دست کمش بگیرم، ولی وقتی در انگلستان کار می‌کنم. می‌دونم که شرایط یه انگلیسی چه‌طوره اما در حالتی به جز این، باید طرز فکرت رو عوض کنی. ریتم کار و ابراز احساساتت رو هم همین‌طور. موضوع فقط لهجه نیست.»

او در مورد همکاری با دیمین شزل و رایان گاسلینگ می‌گوید: «دیمین شزل مثل جا‌افتاده‌ها می‌مونه. نمی‌شه گفت که جوونه، یعنی جوون هست، از من هم جوون‌تره ولی فیلم‌ساز خیلی پخته‌ای‌یه و همه‌چی تحت کنترلشه. می‌دونه چی می‌خواد و به بازیگرهاش اعتماد کامل داره. رایان واقعن مهربونه. بخشنده‌ترین کسی‌یه که می‌تونی مقابلش نقش بازی کنی. سر صحنه احساس برابری می‌کردیم. با توجه به این‌که رایان و دیمین قبلن با هم کار کرده بودن جایگاه‌شون مشخصه. اولین باری بود که باهاشون کار می‌کردم، اولش این‌طوری بودم: وای! مرسی که من رو برای همکاری پذیرفتید! ولی کاری کردن که همیشه احساس راحتی کنم.»

درباره‌ی «دیوانه»

کیر فوی درباره‌ی بازی در جدیدترین ساخته‌ی استیون سودربرگ می‌گوید: «استیون سودربرگ کار آدم رو راحت می‌کنه. بهم گفت: نظرت چی‌یه ده روز بیای نیویورک تا یه فیلم بسازیم؟ منم گفتم: آره لطفن! تازه کار «تاج» تموم شده بود. اون بهم نگفت که قراره این فیلم اکران شه! نباید حرفشو باور می‌کردم! نمی‌دونستم قراره چه فیلمی باشه. به این نیت قبولش کردم که برای دل خودم باشه. فقط از بازی کردن لذت بردم. بهم می‌گفت: تا آخر این راهرو بدو! می‌گفتم: آخ جون! می‌گفت: کلی دارو مصرف کردی و عوارض جانبی‌شون بروز پیدا کرده. باز می‌گفتم: آخ جون!»

او درمورد همکاری با استیون سودربرگ می‌گوید: «تونستم خیلی آزادانه رفتار کنم. خوب از آب در اومد چون طبق زمان درست فیلم‌برداری کردیم. وقتی مخاطب فیلم رو می‌بینه براش سئوال پیش‌ می‌آد که چرا این اتفاق افتاد؟ چرا این‌جا رفت؟ ولی برای من این‌طور نبود و باهاش خوب پیش می‌رفتم. خیلی به کاراکترم کمک کرد. کار کردن با استیون سودربرگ خیلی عالی‌یه. وقتی کارش رو انجام می‌ده به فکر شهرت نیست. براش مهم نیست که مردم در موردش چه فکری می‌کنن. اون عاشق فیلمه و همیشه در حال یادگیری‌یه و دنبال چالش‌های جدیده. می‌خواستم با انجام دادن این‌کار، بخشی از این موضوع باشم. حاضرم همین فردا هم دوباره انجامش بدم، عالی بود.»

درباره «نفس بکش»

کلیر فوی: «طی هفت هفته فیلم‌برداریش کردیم. از کار کردن با اندرو و اندی خیلی لذت بردم. یه داستان خیلی احساسی بود. تهیه‌کننده‌ش فرزند دو نفر، به اسم رابین و دایانا کاوندیش بود. تونستم رابین و دایانا رو از طریق پسرشون و همسرش بشناسم. از همون اول هم با تمام کارهای قبلیم متفاوت بود. تک تک روزها احساسی و زیبا بودن. تجربه‌ی عجیبی بود. اولش فیلم‌برداری در حومه‌ی انگلستان بود و بعدش به آفریقا رفتیم. در آفریقا فقط یادمه که فیلم‌برداری‌ها همه‌ش موقع طلوع یا غروب بود. حالت دیگه‌ای نداشت. یکی از زیباترین تجربه‌های کاریم بود. باورنکردنی بود.»

درباره «دختری در تار عنکبوت»

کلیر فوی: «همه‌ی کتاب‌هاش رو خونده بودم. هر سه تا فیلم سوئدی اون رو هم تماشا کردم. فیلم‌های دیوید فینچر رو هم دیدم. نمی‌شه گفت طرفدار حریصی بودم. با این حال همه‌ی کتاب‌هاش رو زیر و رو کرده بودم بنابراین طرفدارش بودم. اون کاراکتری رو خلق کرد که مردم برای مدت طولانی عاشقش بودن. خیلی عالی‌یه.»

هم‌چنین می‌توانید نسخه‌ی تصویری جذاب گفت و گو با کلیر فوی را با کیفیت HD و زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس ببینید

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینماآرت

کلمه از کریر، تصویر از بونوئل | گفت‌وگوی ژان کلود کریر درباره‌ی بونوئل و آثاری که خلق کردند

گفت و گوی ژان کلود کریر

برای اولین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی ببینید: گفت و گوی ژان کلود کریر درباره‌‌ی مهم‌ترین آثاری که او را در تاریخ سینما جاودانه کرد

ژان کلود کریر فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی بود. او هم‌چنین در چندین فیلم نیز بازی کرد. او سردبیر مجله‌ی فمی بود و در سال ۱۹۸۱ عضو هیأت داوران فستیوال کن. کریر در تنها تلاشی که برای کارگردانی صورت داد، در سال ۱۹۶۹ فیلمی کوتاه ساخت که توانست با این فیلم جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران کن را از آن خود کند. او فیلم‌نامه‌نویسی را ادامه داد و در این مدت با کارگردانانی بین‌المللی هم‌چون فولکر شلوندورف، وین ونگ، هکتور بابنکو، پیتر بروک، ژان پل راپنو، میلوش فورمن، فیلیپ کافمن، آندری وایدا، پاتریس شرو، ژان‌لوک گدار، فیلیپ دو بروکا، برتراند تاورنیه، ژاک دری و ناگیسا اوشیما هم‌کاری کرد.
با این حال کریر طولانی‌ترین همکاری را با لوییس بونوئل داشت. در ۹ فیلم‌نامه که شش تای آن‌ها به عنوان اثری از بونوئل ساخته شد. در این گفت‌وگو که به مناسبت درگذشت کریر برای نخستین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی آرت‌تاکس منتشر می‌شود، او از «رؤیاهای بونوئلی» می‌گوید؛ طریقه‌ی سال‌ها هم‌کاری مشترک با فیلم‌ساز افسانه‌ای.

در کنار گفت و گوی ژان کلود کریر ببینید:

پایان آقای نویسنده | ژان کلود کریر در ۸۹ساله‌گی درگذشت

Jean-Claude Carrière was a French novelist, screenwriter, actor, and Academy Award honoree. He was an alumnus of the École normale supérieure de Saint-Cloud and was president of La Fémis, the French state film school. Carrière was a frequent collaborator with Luis Buñuel on the screenplays of Buñuel’s late French films.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید: مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت

فیلم گاو خشمگین

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ به مناسبت چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ساخته‌ی ماندگار مارتین اسکورسیزی با بازی رابرت دنیرو، لحظات ماندگار این فیلم کالت را مرور خواهیم کرد.

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید:
مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت + حقایقی که شاید ندانید

«گاو خشمگین» یک فیلم اقتباسی‌ست بر اساس کتابی اتوبیوگرافیک. رابرت دنیرو اولین‌بار سر صحنه‌ی «پدرخوانده ۲» کتاب را خواند. از شیوه‌ی نگارش کتاب خوشش نیامد اما شیفته‌‌ی کاراکتر جیک لاموتا شد. همان موقع کتاب را به مارتین اسکورسیزی که سر صحنه‌ی فیلم «آلیس دیگر این‌جا زندگی نمی‌کند» به کارگردانی مشغول بود نشان داد و امید داشت او کارگردانی فیلم را قبول کند. اما اسکورسیزی چندبار از ساخت این فیلم شانه‌ خالی کرد و گفت هیچ ایده‌ای ندارد که با این قصه چه کند!

اما چه شد که اسکورسیزی ساخت فیلم را قبول کرد؟ مارتی بزرگ در همان سال‌ها یک اوردز اساسی را تجربه کرد. نزدیکان اسکورسیزی تعریف می‌کنند از تمامی منافذ بدنش خون بیرون می‌زد و امیدی به زنده‌ماندنش نبود. با این همه به کمک رابرت دنیرو، اسکورسیزی به زندگی برگشت و اعتیاد را ترک کرد. حالا داستان جیک لاموتا برای مارتی رنگ‌وبوی شخصی گرفت. خودش می‌گوید: «هر بار که فیلم می‌سازید انگار در رینگ بوکس قرار دارید!»

اما ماجرا به همین سادگی‌ها نبود. کمپانی سازنده‌ی «گاو خشمگین» تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کوپولا گذاشته بود. فیلمی که در گیشه شکستی خورد و کمپانی سازنده را دچار بحران کرد. اسکورسیزی دو سال قبل در فستیوال ترابیکا تعریف می‌کرد ما در میانه‌های فیلم‌برداری بودیم و نمایندگان کمپانی پیش من و دنیرو آمدند. ما با شور و حرارت از پروژه حرف می‌زدیم و آن‌ها نگران بودند که چرا فیلم سیاه‌سفید است. در نهایت تمام حرف‌ها آن‌ها از ما خواستند که ادامه بدهیم. بعدن فهمیدم نمایندگان آن روز آمده بودند تا به ما بگویند این پروژه باید کنسل شود. شور و اشتیاق ما باعث شد سکوت کنند. «گاو خشمگین» این‌گونه خلق شد.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت: پشت صحنه فیلم «به سوی ستارگان» | Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

پشت صحنه فیلم Ad Astra

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ نگاهی به پشت صحنه و جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری در فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان» به کارگردان جیم گری و بازی برد پیت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت
پشت صحنه جلوه‌های ویژه‌ی فیلم Ad Astra

به سوی ستارگان یک فیلم علمی-تخیلی ماجراجویانه‌ست که علاوه بر ستارگان فیلم مشهور، کمپانی‌های جلوه‌های ویژه‌ی بزرگی هم در کار دخیل بودن. ام‌پی‌سی، متد استودیوز، مستر اکس، وتا دیجیتال و اینداستریال لایت اند مجیک، چند نمونه از این کمپانی‌ها هستن که همه با هم‌دیگه همکاری کردن تا این سفر فضایی بیش‌تر علمی به نظر برسه تا تخیلی.

مستر اکس: کمپانی مستر اکس مسئولیت مهم اولین صحنه‌ی فیلم رو بر عهده داشت؛ جایی که برد پیت، مک‌براید، در مداری نزدیک زمین روی یک آنتن هشتاد هزار فوتی کار می‌کنه و یه جریان قوی مرموز، اون رو پرتاب می‌کنه. برای این نما، قسمتی از آنتن عظیم برای استفاده سر صحنه ساخته شد تا برد پیت بتونه حالت تعاملی داشته باشه. تیم جلوه‌های ویژه برای مواد مورد استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی الهام گرفتن و به این نکته دقت به خصوصی به خرج دادن که این مواد اون بالا ممکنه دچار چه تغییراتی شن و در عین حال، سعی کردن حس و حال آینده رو حفظ کنن.

ام‌پی‌سی: برای تمام سکانس‌های بلند شدن و فرود، کمپانی ام‌پی‌سی تعداد زیادی از ویدیوهای ناسا رو بررسی کرد. تمرکز اون‌ها روی ابرهای گرد و غبار و دود انبوه بود تا شبیه‌سازی‌شون تا حد امکان به واقعیت نزدیک‌ باشه. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نورپردازی بود. روی زمین و داخل یک اتاق، نور خورشید نور مصنوعی و نور منعکس‌شده وجود داره، اما در فضا، فقط یک منبع نور بزرگ و مستقیم وجود داره، در حالی که ذرات هوایی وجود نداره که نور رو پراکنده کنن و تعداد کمی جسم هستن که بخوان موجب انعکاس نور بشن. تیم ام‌پی‌سی باز هم باید سراغ آرشیوهای ناسا می‌رفت تا بتونه نورپردازی واقع‌بینانه‌ای ایجاد کنه و همین‌طور اثر خاصی رو تشکیل بده که نزدیک نقاط روشن حالت حلقه‌ای ایجاد می‌کنه.

ببینید: معرفی اختصاصی آرت‌تاکس از فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان»

Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

Ad astra is a science fiction adventure film that not only boasts big name movie stars but also big name VFX houses. MPC, Method Studios, Mr X, Weta Digital, Industrial Light and Magic to mention just a few, all collaborated together to make this journey through space seem more science, than fiction.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها