زیرنویس اختصاصی از آرتتاکس: بخش دوم گفت و گو با کلیر فوی دربارهی نخستین انسان، دیوانه، نفس بکش، دختری در تار عنکبوت و …
دربارهی «نخستین انسان»
کلیر فوی در سومین فیلم دیمین شزل، نقش همسر نیل آرمسترانگ را بازی کرد. در ابتدای این بخش از گفتوگو از او سوال میشود که آیا فرود روی ماه واقعی بود یا ساختگی؟ او نیز در جواب این سوال و در مورد نقشش در این فیلم میگوید: «دیمین شزل کارش درسته. خیلی سخت بود که اون صحنه رو بسازیم. اصلن امکان نداره ساختگی باشه! نمیتونم بگم چهقدر برای درست کردنش زحمت کشیدن. شکل ماه رو برای اینکه نور تصویر درست به نظر بیاد، با دهانههایی در یک معدن در آتلانتا شبیهسازی کردن. البته اصلن قابل مقایسه نیست، بلکه با آیمکس معرکه به نظر میآد. باید نوری رو ایجاد میکردن که شبیه نور خورشید به نظر میاومد. خیلی قوی بود و دو بار منفجر میشد. باید تمامش رو شب فیلمبرداری میکردن. رفتن به ماه خیلی از این کارها راحتتره!»
“این که واقعن آمریکایی نباشی عذابت میده”
کلیر فوی در مورد بازی در نقش یک زن خانهدار آمریکایی میگوید: «خیلی سخته که به جایی برسی که فکر کنی هیچوقت نمیشه آمریکایی باشی. این که واقعن آمریکایی نباشی عذابت میده. راه میانبری وجود نداره. مثل زمانی نیست که نقش یه کاراکتر انگلیسی دیگه رو بازی میکنم. باید تمام نکات جدید رو دربارهی یه مکان و جغرافیاش یاد بگیری. اینکه مردم چهطوریان و چهجوری ابراز احساسات میکنن. چه ارزشهایی در جامعهشون وجود داره و روی شخصیتشون چه تاثیری داره. نمیخوام دست کمش بگیرم، ولی وقتی در انگلستان کار میکنم. میدونم که شرایط یه انگلیسی چهطوره اما در حالتی به جز این، باید طرز فکرت رو عوض کنی. ریتم کار و ابراز احساساتت رو هم همینطور. موضوع فقط لهجه نیست.»
او در مورد همکاری با دیمین شزل و رایان گاسلینگ میگوید: «دیمین شزل مثل جاافتادهها میمونه. نمیشه گفت که جوونه، یعنی جوون هست، از من هم جوونتره ولی فیلمساز خیلی پختهاییه و همهچی تحت کنترلشه. میدونه چی میخواد و به بازیگرهاش اعتماد کامل داره. رایان واقعن مهربونه. بخشندهترین کسییه که میتونی مقابلش نقش بازی کنی. سر صحنه احساس برابری میکردیم. با توجه به اینکه رایان و دیمین قبلن با هم کار کرده بودن جایگاهشون مشخصه. اولین باری بود که باهاشون کار میکردم، اولش اینطوری بودم: وای! مرسی که من رو برای همکاری پذیرفتید! ولی کاری کردن که همیشه احساس راحتی کنم.»
دربارهی «دیوانه»
کیر فوی دربارهی بازی در جدیدترین ساختهی استیون سودربرگ میگوید: «استیون سودربرگ کار آدم رو راحت میکنه. بهم گفت: نظرت چییه ده روز بیای نیویورک تا یه فیلم بسازیم؟ منم گفتم: آره لطفن! تازه کار «تاج» تموم شده بود. اون بهم نگفت که قراره این فیلم اکران شه! نباید حرفشو باور میکردم! نمیدونستم قراره چه فیلمی باشه. به این نیت قبولش کردم که برای دل خودم باشه. فقط از بازی کردن لذت بردم. بهم میگفت: تا آخر این راهرو بدو! میگفتم: آخ جون! میگفت: کلی دارو مصرف کردی و عوارض جانبیشون بروز پیدا کرده. باز میگفتم: آخ جون!»
او درمورد همکاری با استیون سودربرگ میگوید: «تونستم خیلی آزادانه رفتار کنم. خوب از آب در اومد چون طبق زمان درست فیلمبرداری کردیم. وقتی مخاطب فیلم رو میبینه براش سئوال پیش میآد که چرا این اتفاق افتاد؟ چرا اینجا رفت؟ ولی برای من اینطور نبود و باهاش خوب پیش میرفتم. خیلی به کاراکترم کمک کرد. کار کردن با استیون سودربرگ خیلی عالییه. وقتی کارش رو انجام میده به فکر شهرت نیست. براش مهم نیست که مردم در موردش چه فکری میکنن. اون عاشق فیلمه و همیشه در حال یادگیرییه و دنبال چالشهای جدیده. میخواستم با انجام دادن اینکار، بخشی از این موضوع باشم. حاضرم همین فردا هم دوباره انجامش بدم، عالی بود.»
درباره «نفس بکش»
کلیر فوی: «طی هفت هفته فیلمبرداریش کردیم. از کار کردن با اندرو و اندی خیلی لذت بردم. یه داستان خیلی احساسی بود. تهیهکنندهش فرزند دو نفر، به اسم رابین و دایانا کاوندیش بود. تونستم رابین و دایانا رو از طریق پسرشون و همسرش بشناسم. از همون اول هم با تمام کارهای قبلیم متفاوت بود. تک تک روزها احساسی و زیبا بودن. تجربهی عجیبی بود. اولش فیلمبرداری در حومهی انگلستان بود و بعدش به آفریقا رفتیم. در آفریقا فقط یادمه که فیلمبرداریها همهش موقع طلوع یا غروب بود. حالت دیگهای نداشت. یکی از زیباترین تجربههای کاریم بود. باورنکردنی بود.»
درباره «دختری در تار عنکبوت»
کلیر فوی: «همهی کتابهاش رو خونده بودم. هر سه تا فیلم سوئدی اون رو هم تماشا کردم. فیلمهای دیوید فینچر رو هم دیدم. نمیشه گفت طرفدار حریصی بودم. با این حال همهی کتابهاش رو زیر و رو کرده بودم بنابراین طرفدارش بودم. اون کاراکتری رو خلق کرد که مردم برای مدت طولانی عاشقش بودن. خیلی عالییه.»
همچنین میتوانید نسخهی تصویری جذاب گفت و گو با کلیر فوی را با کیفیت HD و زیرنویس اختصاصی از آرتتاکس ببینید