با ما همراه باشید
اخبار فیلم Tenet اخبار فیلم Tenet

سینمای جهان

Tenet و یازده نکته | تمام «انگاشته»هایمان درباره‌ی فیلم جدید نولان

صحبت از فیلم‌سازی اورجینال هالیوودی که باشد، نمی‌توان کسی را مهم‌تر از کریستوفر نولان نام برد. پس از سه‌گانه‌ی «شوالیه‌ی تاریکی» و «اینسپشن»، او بالاخره برای فیلم آخرش، «دانکرک»، نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین کارگردانی شد. حالا او به سراغ کار بعدی‌اش رفته. در این متن به اخبار فیلم Tenet می‌پردازیم.

شنیده‌ها حاکی از آن است که «Tenet» یکی از پرهزینه‌ترین ساخته‌های نولان تا به امروز است که هزینه‌ی تخمینی آن، با توجه به بودجه‌ی فیلم‌های بتمن و «میان‌ستاره‌ای»، مقدار کمی نخواهد بود. این نشان‌دهنده‌ی آن است که نولان از معدود فیلم‌سازانی‌ست که کمپانی مهمی چون برادران وارنر، حاضر است چنین بودجه‌ی هنگفتی را در اختیارش قرار دهد.

داستان رمزآلود

همانند تمام فیلم‌های دیگر نولان، «Tenet» هم خط داستانی پیچیده دارد. کمپانی برادران وارنر چیز زیادی در این مورد نگفته است، که همین سبب شده طرفداران بی‌شمار نولان به خیال‌پردازی و داستان‌سرایی بپردازند. زمانی که اسم فیلم اعلام شد، این نکته هم تایید شد که «Tenet» حول جاسوسی بین‌المللی می‌چرخد. بعد از این موضوع، بسیاری از طرفداران نولان از این فیلم به عنوان «فیلم باند نولان» یاد می‌کنند، چرا که خود نولان هم زمانی به کارگردانی یک فیلم ۰۰۷ ابراز علاقه کرده بود. از دیگر شایعات می‌توان به این موضوع اشاره کرد که شاید فیلم درباره‌ی جاسوسانی‌ باشد که در زمان سفر می‌کنند.

در کنار اخبار فیلم Tenet بخوانید:

اعلام اسامی بازیگران و سازندگان فیلم جدید نولان

بازیگرانی خارق‌العاده

نولان برای همکاری کردن با ستاره‌ها مشکلی ندارد، اما این بار تصمیم گرفته برای نقش اصلی از بازیگری استفاده کند که به تازگی مشهور شده است. جان دیوید واشینگتون، که با بازی در فیلم «بلک‌ککلنزمن» تبدیل به بازیگری نام‌آشنا شده و نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین بازیگر در گلدن گلوب بوده، حالا در کنار رابرت پتینسون و الیزابت دبیکی در «Tenet» حضور دارد. شنیده‌ها حاکی از آن است که پتینسون نقش شرور داستان را بازی می‌کند، با این حال این موضوع تایید نشده است. از دیگر بازیگران حاضر در این فیلم می‌توان به آرون تیلور جانسون، کنت برانا و کلیمانس پوزی اشاره کرد.

پتینسون: فیلم‌نامه باورنکردنی‌ست

کریستوفر نولان چنان روی اسپویل نشدن داستان برای عموم تاکید دارد که هیچ‌کدام از بازیگرها امکان نگه‌ داشتن فیلم‌نامه را نزد خودشان ندارند. پتینسون گفته است که او را در اتاقی محبوس کرده بودند تا فیلم‌نامه را بخواند و پس از تمام شدن، فیلم‌نامه را سر جایش گذاشته و بیرون بیاید. بنابراین او درباره‌ی داستان چیزی برای گفتن ندارد و تنها اشاره کرده که نولان فیلمی بی‌نظیر برای دوست‌داران سینما آماده کرده است. پتینسون اظهار داشته: «من سال‌هاست درباره‌ی بازی کردن فیلم‌های مهم و پرهزینه محتاط بوده‌ام، اما کارهای نولان با بقیه فرق دارد. به نظرم در حال حاضر او تنها کارگردانی‌ست که می‌تواند فیلم‌های شخصی و مستقل را در مقیاسی بزرگ بسازد. فیلم‌نامه را خواندم، باورنکردنی بود.»

فاصله گرفتن از هانس زیمر

ترکیب کریستوفر نولان و هانس زیمر، یکی از محبوب‌ترین ترکیب‌های کارگردان- آهنگ‌ساز هالیوود است. از سال ۲۰۰۵ تا به امروز، زیمر آهنگ‌سازی برای تمامی فیلم‌های نولان را برعهده داشته است که برای موسیقی فیلم‌های «اینسپشن»، «میان‌ستاره‌ای» و «دانکرک» نامزد سه جایزه‌ی اسکار شده است.

با وجود این همکاری‌های درخشان، این بار نولان سراغ آهنگ‌ساز سوئدی، لودویگ گورانسون رفته است. این آهنگ‌ساز که بعد از گرفتن اسکار برای موسیقی فیلم «بلک‌ پنتر» به شهرت جهانی رسید، با هنرمندان مهمی از جمله چنس د رپر و هیم کار کرده است.

با وجود این‌که این همکاری می‌تواند به نتایج خوبی منجر شود، بسیاری از طرفداران نولان از نبود هانس زیمر ناخشنودند. البته جای نگرانی نیست، چون زیمر در حال کار کردن روی موسیقی فیلم جدید ویلنوو، «تل ماسه» است و نمی‌توانسته هم‌زمان روی دو پروژه کار کند. زیمر در این باره گفته است: «تل ماسه کتاب موردعلاقه‌ی من در دوران نوجوانی بود. مطمئنم که هانس مرا درک می‌کند. من و لودویگ با هم رفیقیم، اما جدا از آن کارش هم خیلی خوب است.»

در کنار اخبار فیلم Tenet ببینید:

هشت راز کارگردانی نولان

دوباره خوش‌ آمدی، هویته

شاید زیمر بخشی از «Tenet» نباشد، اما فیلم‌بردار «میان‌ستاره‌ای» و «دانکرک»، هویته ون هویتما، دوباره همکاری‌اش را با نولان شروع کرده است. او که برای «دانکرک» نامزد اسکار بهترین فیلم‌برداری شده بود، پس از سال‌ها جایگزین والی فیستر برای نولان شده است.

او درباره‌ی کار کردن با نولان گفته است: «فیلم‌سازی واقعی برای من، فیلم‌سازی با نولان است. هیچ‌کس مانند او فیلم نمی‌سازد. برای فیلم‌برداری مثل من لازم است گه‌گداری با کارگردان‌های دیگر هم کار کنم تا توقع نداشته باشم همه مثل او باشند. رابطه‌ی ما خاص است، اما فرصت‌ها هم زیادند.»

دست‌اندرکاران

نولان در «Tenet» با تعدادی هنرمند که پیش از این همکاری داشته‌اند، کار کرده است. یکی از مهم‌ترین آن‌ها جنیفر لیم است، که با کارش برای فیلم‌های «موروثی» و «میدسامر» شناس شده است. استخدام لیم به این معناست که این بار اثری از لی اسمیت نیست، تدوینگری که از سال ۲۰۰۵ تا به حال برای تمام فیلم‌های نولان کنار او بوده است.

مسئول طراحی صحنه، ناتان کراولی است که تا کنون پنج بار نامزد دریافت اسکار شده و از روزهای ساخت «بی‌خوابی» تا کنون با نولان کار می‌کند. چهار تا از نامزدی‌های کراولی حاصل کارهای مشترکش با نولان است: «پرستیژ»، «شوالیه‌ی تاریکی»، «میان‌ستاره‌ای» و «دانکرک». از دیگر همکارهای تکراری می‌توان از طراح لباس، جفری کرلند و سرپرست جلوه‌های ویژه، اندرو جکسون نام برد.

فیلم‌برداری کجا اتفاق می‌افتد؟

کمپانی برادران وارنر تایید کرده است که فیلم‌برداری «Tenet» در هفت کشور مختلف صورت می‌گیرد. تولید در ماه جولای با چندین هفته فیلم‌برداری در استونی شروع شد. پخش عمومی استونی اعلام کرد که برای این اتفاق هجده‌و‌نیم میلیون دلار هزینه و یک بزرگ‌راه بسته شده بود. از دیگر کشورهایی که فیلم‌برداری در آن‌ها صورت می‌گیرد، انگلستان، ایتالیا و هند هستند. بخش‌های هندوستان، قرار است در ماه سپتامبر فیلم‌برداری شوند.

نولان تا کنون هیچ فیلمی را در هفت کشور فیلم‌برداری نکرده است، همین موضوع این شایعه را که «Tenet» فیلمی بلاک‌باستری‌ست تشدید می‌کند. به نظر می‌رسد این مهم‌ترین داستانی باشد که نولان تا به حال نوشته است.

فیلم‌برداری نگاتیو

سورپرایزی در کار نیست: اگر فیلم ساخته‌ی نولان باشد، فیلم‌برداری به صورت نگاتیو خواهد بود. کمپانی برادران وارنر اظهار داشته است: «نولان برای این فیلم از ترکیب IMAX و فیلم هفتاد میلی‌متری استفاده کرده است تا به داستان جان ببخشد.» نولان و هیوتما برای فیلم‌برداری «دانکرک»، از دوربین‌های IMAX و فیلم ۶۵ میلی‌متری در قطع بزرگ در سیستم پاناویژن ۶۵ استفاده کرده بودند. اما یکی از سؤالات مهم این است که نولان تصمیم دارد چه مقدار از فیلم را با IMAX فیلم‌برداری کند.

او پیش از این چهار سکانس را از «شوالیه‌ی تاریکی» با دوربین‌های IMAX گرفته بود و نزدیک به هفتادوپنج درصد از «دانکرک» هم به همین صورت بوده است، اما یکی از دلایل موفقیت او آن بوده که فیلم‌نامه‌ی «دانکرک» دیالوگ چندانی نداشت. دوربین‌های IMAX پرسر‌وصدا هستند و استفاده از آن‌ها برای بخش‌های پرمکالمه در فیلم سخت است. بنابراین، میزان دیالوگ‌های موجود در «Tenet» تعیین می‌کند که استفاده از دوربین‌ها تا چه اندازه خواهد بود.

بودجه‌ی فضایی!

در ماه ژوئن خبر رسید که بودجه‌ی تخمینی برای «Tenet» چیزی حدود ۲۲۵ میلیون دلار است، مبلغ هنگفتی که تا کنون در کارهای نولان بی‌سابقه بوده است. با وجود این‌که این مبلغ هنوز به تایید نهایی کمپانی وارنر برادرز نرسیده، هر رقمی بیش از دویست میلیون دلار هم از استانداردهای نولان بالاتر است. تنها «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» بودجه‌ی دویست میلیون دلاری داشت و آثاری مانند «شوالیه‌ی تاریکی»، «اینسپشن» و «میان‌ستاره‌ای»، حدود صدو‌پنجاه تا صدوهشتاد میلیون دلار هزینه برده بودند. نظر به این‌که نولان اعتماد کمپانی برادران وارنر را جلب کرده، بعید به نظر نمی‌رسد که بودجه‌ای چنین هنگفت به او اختصاص دهند.

در کنار اخبار فیلم Tenet بخوانید:

منتقدان از دانکرک می‌گویند | یک شاهکار امپرسیونیستی

تیزر تریلر

کمپانی برادران وارنر، بیننده‌ها را با نمایش دادن تیزر تریلر «Tenet» درابتدای نمایش فیلم «هابز و شاو» سورپرایز کرد. این کلیپ یک دقیقه‌ای جان دیوید واشنگتون را در حال بررسی دو حفره‌ی داخل شیشه‌ای شکسته ناشی از گلوله‌های یکسان نشان می‌دهد. سپس نوشته‌ای روی صفحه نمایان می‌شود: «زمان قهرمانی جدید رسیده، زمان مأموریت جدید است.» تیزر با نمایی کوتاه از نیروهای پلیس در حال دویدن و نمایی طولانی‌تر از جورج واشینگتون با یک ماسک اکسیژن بر صورت به پایان می‌رسد.

این تیزر سبب گمانه‌زنی‌های بسیار از جانب طرفداران شده است. بسیاری از آن‌ها انتظار دارند که نشانی از بازی با زمان در آن دیده شود، چرا که نولان به این موضوع علاقه دارد. در هر دو جمله‌ای که در تیزر دیده می‌شود، کلمه‌ی زمان وجود دارد. عده‌ای معتقدند این فیلم دنباله‌ای برای «اینسپشن» است، با این حال هنوز چیزی به طور قطعی تایید نشده است.

استراتژی پخش

«Tenet» در تاریخ هفدهم جولای ۲۰۲۰ اکران سراسری خواهد شد. این اکران تابستانه، به جزئی جدایی‌ناپذیر از نولان و فیلم‌هایش تبدیل شده است. «شوالیه‌ی تاریکی»، «اینسپشن»، «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» و «دانکرک» همگی در ماه جولای اکران شده بودند که به موفقیت فوق‌العاده در باکس‌آفیس منجر شد. فیلم «میان‌ستاره‌ای» که در آغاز نوامبر اکران شده بود، چنان که باید موفق نشد و انتظاراتی که استودیو داشت را برآورده نکرد.

 

آنونس

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

«گزارش فرانسوی» کمدی درامی به کارگردانی وس اندرسون است. داستان این فیلم حول کارکنان یک مجله‌ی اروپایی در یک شهر تخیلی فرانسوی می‌گذرد که تصمیم می‌گیرند یک نسخه یادمان چاپ کرده و به بزرگداشت سه واقعه مهم یک دهه گذشته‌شان بپردازند.

این سه واقعه عبارت‌ند از حبس ابد یک هنرمند، شورش‌های دانشجویی و یک گروگان‌گیری. وس اندرسون در ساخت این فیلم از زندگی واقعی کارکنان مجله نیویورکر الهام گرفته‌است.

پیش‌تولید عجیب فیلم جدید وس اندرسون از زبان رابرت یئومان


این فیلم پرستاره بازیگران نام‌داری مانند بنیسیو دل‌تورو، آدریان برودی، تیلدا سوینتون، لئا سیدو، فرانسس مک‌دورمند، تیموتی شالامه، بیل مورای، اون ویلسون و ادوارد نورتون را دور هم جمع کرده و قرار است پس از افتتاحیه در جشنواره‌ی فیلم کن، به شکل عمومی در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ اکران شود

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک درباره‌ی زندگی زلاتان ابراهیموویچ

تریلر فیلم من زلاتان هستم

تریلر فیلم من زلاتان هستم منتشر شد

فیلم من زلاتان هستم در ژانر بیوگرافیک اثری‌ست به کارگردانی ینس سیوگرن که براساس کتابی با همین نام به نوشته‌ی دیوید لاگرکرانتز ساخته شده و داستان زلاتان ابراهیموویچ، فوتبالیست مشهور سوئدی را در دو دوره‌ی مختلف بیان می‌کند.

گرانیت روشیتی در نقش زلاتان ۱۷ ساله و دومینیک آندرسون بایراکتاتی نقش زلاتان ۱۱ ساله را دارند و در کنار این دو بازیگرانی نظیر امانوئل آیتا، دیوید اس لیندگرن و هاکان بنگستون نیز در فیلم حاضر هستند.

این اثر دهم سپتامبر اکران خواهد شد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز

تریلر فیلم مرد آزاد

تریلر فیلم مرد آزاد منتشر شد

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم مرد آزاد به کارگردانی شان لوی با بازی رایان رینولدز، جو کری و جودی کورمر منتشر شد

«مرد آزاد» فیلمی است ساخته‌ی شان لوی، کارگردان سری معروف «شبی درموزه» و توسط مت لیبرمن و زک پن نوشته شده است. این فیلم در ادامه‌ی روال آثاری مانند «بازیکن یک آماده»، «رالف خراب‌کار» و «گیمر»، داستان دنیایی را در بازی‌های ویدیویی به تصویر می‌کشد که ترکیبی از دو عنوان بسیار پرطرفدار GTA و Fortnite است.

گای، یکی از شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC)های این دنیاست که بعد از کشتن یکی از بازیکنان، با برداشتن عینکش دنیا را از فیلتر HUD (جزئیات مختلفی که در بازی‌ها روی صفحه می‌آیند مانند مقدار سلامتی، استقامت و گلوله) می‌بیند و تصمیم می‌گیرد به مبارزه‌ی جهانی بپیوندد.

در مرکز «مرد آزاد»، رایان رینولدز به عنوان شخصیت اصلی قرار گرفته و بازیگرانی مانند جودی کورمر (کشتن ایو)،جو کری (چیزهای عجیب) و تایکا وایتیتی (جوجو خرگوشه و ثور: راگناروک) نیز حصور دارند.

«مرد آزاد» از جمله پروژه‌هایی بود که زیر نظر کمپانی فاکس قرن بیستم کلید خورد ولی در نهایت قرار است توسط دیزنی منتشر شود (چنین اتفاقی برای فیلم فوردعلیه فراری نیز رخ داد).

 

جدیدترین تریلر فیلم «مرد آزاد» با بازی رایان رینولدز |

Free Guy Official Trailer

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها