با ما همراه باشید

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تام هنکس برای بازی در فیلم روزی زیبا در محله توانست نامزد دریافت نقش مکمل مرد گلدن گلوب ۲۰۲۰ شود. در میز گرد هالیوودریپورتر، رابرت دنیرو، آدام سندلر و … به بررسی بازی او در این فیلم می‌پردازند.

در کنار تماشای میز گرد تام هنکس از تریلر فیلم روزی زیبا در محله دیدن کنید

مجری میزگرد: نقش کسی رو داری که شاید خوش‌بین‌ترین انسان تاریخه. داشتن نقش کسی به همون مهربونی، کار سخت‌تریه تا داشتن نقش یه آدم بد.

تام هنکس: هر دوشون یه غولن. صد البته آقای راجرز مثل یاگو نیست ولی هر کدوم اصول و مأموریت خاص خودشون رو دارن. داستان واقعی فیلم در مورد خبرنگاری‌یه که نگاه خیلی بدبینانه‌ای به آقای راجرز داره اما متوجه می‌شه اشتباه کرده و هیچ عامل مشوق نابه‌کارانه‌ای در زندگی حرفه‌ای فرد راجرز وجود نداشته. اون رو به عنوان یه مأموریت وزارت‌خونه‌ای می‌دید. انگار به ترکیبی نگاه می‌کنی مثل مادر ترسا، کسی که در زمینه‌ی فعالیتش، می‌خواد انسان خوبی باشه. آدم بدبین وارد صحنه می‌شه و می‌گه داری چی قایم می‌کنی، هدفت از این کارها چی‌یه.

ولی در واقع ما فقط می‌خوایم به بی‌خانمان‌ها سوپ بدیم تا بتونن روزی یه وعده‌ی غذایی گرم داشته باشن. پشت همچین چیزی باید دلایل بیش‌تری باشه ولی این‌طور نیست. فرد راجرز مثل یه وزیر مقرر شده بود و اصولش رو هم بر پایه‌ی این ساخت. هر چیزی که باعث می‌شد از زندگی روزانه و خروجی‌های خلاقیتی‌ش این بود که به مردم احساس امنیت بده و کاری کنه که انگار جزئی از چیز بزرگ‌تری هستن که این‌جا، بچه‌های دو یا سه ساله بودن ولی در صدها ساعت برنامه‌های تلویزیونی‌ش هیچ‌وقت کلمه‌ی خدا رو به کار نبرد.

موقع فیلم‌برداری کاپیتان فیلیپس تو یه قایق نجات بودیم. فیلم‌نامه لحظه‌های خیلی خوبی داشت که طی اون، ریچ فیلیپس در حالی که خورشید داشت غروب می‌کرد از پنجره‌ی قایق نجات به بیرون نگاه می‌کرد. به خانواده‌ش تو خونه فکر می‌کرد و این که آیا می‌بینتشون یا نه. وقتی نشسته بودیم با کسی که فیلم‌بردارمون بود، گفتیم این قراره لحظه‌ی تأثیرگذاری باشه. دوربین رو توی امتداد دید توی پنجره می‌ذاریم و خیلی خفن می‌شه. ولی بعد می‌ری سر کار و می‌بینی از سوراخ توی پنجره خبری نیست. مقصودم از این حرف، این بود که نمی‌شه کاملن آماده شد. تنها کاری که از پست برمی‌آد اینه که اون‌جا باشی.

رابرت دنیرو: ازشون نخواستی یه سوراخ برات بسازن؟

تام هنکس: می‌دونی چی کار کردن؟ به نسبت، تجربه‌ی کافی داشتم تا همچین کاری انجام ندم. «نمی‌تونستین به‌م بگین قرار نیست پنجره‌ای باشه؟ چون یکی تو فیلم‌نامه نوشته قراره یه قایق با پنجره داشته باشیم.»

در کنار تماشای میز گرد تام هنکس ببینید:

مصاحبه با عوامل فیلم روزی زیبا در محله با حضور کارگردان و بازیگران

مجری میزگرد: مطمئنم این تمثیل رو شنیدین. «مردن آسونه ولی کمدی سخت» درست یا غلط؟

تام هنکس: اگر تو خونه‌ای که تو حیاط پشتیش استخر ساختن بزرگ شده باشی، می‌تونی خنده‌دار باشی؟ فکر نکنم. چون در حالی بزرگ می‌شدی که هر زمانی که می‌خواستی، می‌تونستی آب‌تنی کنی. در نتیجه نمی‌تونی هیچ‌کدوم از کمبودهای زندگی رو نجربه کنی تا بتونی تبدیل‌شون کنی به سلب شدن از چیزی.

ولی اگر این چیزها رو داشته باشی، تراژدی می‌تونی بسازی. آیا همه‌ش از یه جور درد و نگرانی نمی‌آد؟ هر کسی می‌تونه این شکلی باشه.

تام هنکس: آره، باشه. مطمئن باش! از قدیم گفتن که کل قضیه یه کشمکشه و توی اون، پیروزی رو کسب می‌کنی. اگر به‌ش فکر کنین که یه چیزی بالأخره ما رو می‌کشه. ساعت سه صبحه و فقط خودت از یه چیز خاص خبر داری. برای چندین ماه می‌دونی که این صحنه رو قراره به این شکل اجرا کنی و ساعت سه صبحه. صدای هر چیزی ممکنه باشه. از خوندن پرنده‌ها تا راننده تاکسی‌هایی که بوق می‌زنن. حالا تمام بار فیلم روی دوش تو گذاشته شد؛ خرابش نکن. بعد با خیال راحت می‌شینن و منتظر می‌شن. باید خودتو ببری توی نقش؛ باید. چه تراژدی باشه و چه کمدی.

مجری میزگرد: لحظه‌ای هست که فکر کنی این یه تست یا یه مثاله؟

تام هنکس: بعضی اوقات ده بار در هفته اتفاق می‌افته

مجری میزگرد: تو یه فیلم با سالی فیلد نقش یه کمدین رو داشتی.

تام هنکس: درسته، پانچ‌لاین.

آدام سندلر: برادران سفدی گفتن که به‌ت بگم عاشق پانچ‌لاینن.

تام هنکس: واقعن؟

آدام سندلر: آره. زیاد می‌بیننش.

تام هنکس: برای بازی در نقش کسی که قراره بامزه باشه، تنها راهکار رفتن و نوشتن جوک‌های خوب بود. کم و بیش شش تا اجرا داشتم که فقط تمام کارم این بود که روی ترامپولین بالا و پایین بپرم و اصلن درکش نمی‌کردم. ولی در نهایت گرفتمش.

در کنار تماشای میز گرد تام هنکس ببینید:

نقد فیلم روزی زیبا در محله از نگاه بنجامین لی

آدام سندلر: چون تمریناتت رو دیدم. وقتی تازه شروع کرده بودم به کمدین بودن تو کمیک‌استریپ، تمرینات رو دیدم و اون زمان می‌اومدی و روی صحنه می‌رفتی. بری سوبل هم می‌اومد

تام هنکس: آره، من و بری با هم بودیم.

مجری میزگرد: کارش خوب بود؟

تام هنکس: اون شب که نه. اگر اجرای کمیک‌استریپم رو دیده باشی، نه.

آدام سندلر: نه، چند بار دیدمت و کارت خوب بود. همه کمدین‌ها از این که روی صحنه هیچ استرسی نداشتی و راحت بودی، دیوونه شدن. کاملن خودش بود.

تام هنکس: یه مقدار طول کشید که به اون مرحله برسم. بهترین توصیفی که می‌تونم بکنم اینه که باید خودتو تو نقش قرار بدی. سر سال سوم کالج وقتی داشتم کلاس‌های بازیگری می‌گذروندم. ده نفر بودیم و همه‌مون تجربه‌ی اجرای تئاتر رو تو هنرستان نیویورک داشتیم. معمولن به کمدین‌ها نگاه می‌کردیم و می‌گفتیم: چه‌قدر خنده‌دار. میزان تلاشی رو که برای این جوک گذاشتن، می‌شه تحسین کرد. ولی یکی از تمرین‌ها برای یه روز این بود که چهارشنبه قراره بیاین و چیزهای خنده‌دار بگین و هم‌دیگه رو بخندونین. سکوت مطلق بود. هیچ‌کسی خنده‌دار نبود و باید این وظیفه رو انجام می‌دادیم. برای همین کمدی سخته. چون سریعن به شکل غریزی می‌فهمی غذایی که جلوی مشتری گذاشتی خوبه یا نه.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

سینماآرت

کلمه از کریر، تصویر از بونوئل | گفت‌وگوی ژان کلود کریر درباره‌ی بونوئل و آثاری که خلق کردند

گفت و گوی ژان کلود کریر

برای اولین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی ببینید: گفت و گوی ژان کلود کریر درباره‌‌ی مهم‌ترین آثاری که او را در تاریخ سینما جاودانه کرد

ژان کلود کریر فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی بود. او هم‌چنین در چندین فیلم نیز بازی کرد. او سردبیر مجله‌ی فمی بود و در سال ۱۹۸۱ عضو هیأت داوران فستیوال کن. کریر در تنها تلاشی که برای کارگردانی صورت داد، در سال ۱۹۶۹ فیلمی کوتاه ساخت که توانست با این فیلم جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران کن را از آن خود کند. او فیلم‌نامه‌نویسی را ادامه داد و در این مدت با کارگردانانی بین‌المللی هم‌چون فولکر شلوندورف، وین ونگ، هکتور بابنکو، پیتر بروک، ژان پل راپنو، میلوش فورمن، فیلیپ کافمن، آندری وایدا، پاتریس شرو، ژان‌لوک گدار، فیلیپ دو بروکا، برتراند تاورنیه، ژاک دری و ناگیسا اوشیما هم‌کاری کرد.
با این حال کریر طولانی‌ترین همکاری را با لوییس بونوئل داشت. در ۹ فیلم‌نامه که شش تای آن‌ها به عنوان اثری از بونوئل ساخته شد. در این گفت‌وگو که به مناسبت درگذشت کریر برای نخستین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی آرت‌تاکس منتشر می‌شود، او از «رؤیاهای بونوئلی» می‌گوید؛ طریقه‌ی سال‌ها هم‌کاری مشترک با فیلم‌ساز افسانه‌ای.

در کنار گفت و گوی ژان کلود کریر ببینید:

پایان آقای نویسنده | ژان کلود کریر در ۸۹ساله‌گی درگذشت

Jean-Claude Carrière was a French novelist, screenwriter, actor, and Academy Award honoree. He was an alumnus of the École normale supérieure de Saint-Cloud and was president of La Fémis, the French state film school. Carrière was a frequent collaborator with Luis Buñuel on the screenplays of Buñuel’s late French films.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید: مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت

فیلم گاو خشمگین

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ به مناسبت چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ساخته‌ی ماندگار مارتین اسکورسیزی با بازی رابرت دنیرو، لحظات ماندگار این فیلم کالت را مرور خواهیم کرد.

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید:
مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت + حقایقی که شاید ندانید

«گاو خشمگین» یک فیلم اقتباسی‌ست بر اساس کتابی اتوبیوگرافیک. رابرت دنیرو اولین‌بار سر صحنه‌ی «پدرخوانده ۲» کتاب را خواند. از شیوه‌ی نگارش کتاب خوشش نیامد اما شیفته‌‌ی کاراکتر جیک لاموتا شد. همان موقع کتاب را به مارتین اسکورسیزی که سر صحنه‌ی فیلم «آلیس دیگر این‌جا زندگی نمی‌کند» به کارگردانی مشغول بود نشان داد و امید داشت او کارگردانی فیلم را قبول کند. اما اسکورسیزی چندبار از ساخت این فیلم شانه‌ خالی کرد و گفت هیچ ایده‌ای ندارد که با این قصه چه کند!

اما چه شد که اسکورسیزی ساخت فیلم را قبول کرد؟ مارتی بزرگ در همان سال‌ها یک اوردز اساسی را تجربه کرد. نزدیکان اسکورسیزی تعریف می‌کنند از تمامی منافذ بدنش خون بیرون می‌زد و امیدی به زنده‌ماندنش نبود. با این همه به کمک رابرت دنیرو، اسکورسیزی به زندگی برگشت و اعتیاد را ترک کرد. حالا داستان جیک لاموتا برای مارتی رنگ‌وبوی شخصی گرفت. خودش می‌گوید: «هر بار که فیلم می‌سازید انگار در رینگ بوکس قرار دارید!»

اما ماجرا به همین سادگی‌ها نبود. کمپانی سازنده‌ی «گاو خشمگین» تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کوپولا گذاشته بود. فیلمی که در گیشه شکستی خورد و کمپانی سازنده را دچار بحران کرد. اسکورسیزی دو سال قبل در فستیوال ترابیکا تعریف می‌کرد ما در میانه‌های فیلم‌برداری بودیم و نمایندگان کمپانی پیش من و دنیرو آمدند. ما با شور و حرارت از پروژه حرف می‌زدیم و آن‌ها نگران بودند که چرا فیلم سیاه‌سفید است. در نهایت تمام حرف‌ها آن‌ها از ما خواستند که ادامه بدهیم. بعدن فهمیدم نمایندگان آن روز آمده بودند تا به ما بگویند این پروژه باید کنسل شود. شور و اشتیاق ما باعث شد سکوت کنند. «گاو خشمگین» این‌گونه خلق شد.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت: پشت صحنه فیلم «به سوی ستارگان» | Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

پشت صحنه فیلم Ad Astra

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ نگاهی به پشت صحنه و جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری در فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان» به کارگردان جیم گری و بازی برد پیت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت
پشت صحنه جلوه‌های ویژه‌ی فیلم Ad Astra

به سوی ستارگان یک فیلم علمی-تخیلی ماجراجویانه‌ست که علاوه بر ستارگان فیلم مشهور، کمپانی‌های جلوه‌های ویژه‌ی بزرگی هم در کار دخیل بودن. ام‌پی‌سی، متد استودیوز، مستر اکس، وتا دیجیتال و اینداستریال لایت اند مجیک، چند نمونه از این کمپانی‌ها هستن که همه با هم‌دیگه همکاری کردن تا این سفر فضایی بیش‌تر علمی به نظر برسه تا تخیلی.

مستر اکس: کمپانی مستر اکس مسئولیت مهم اولین صحنه‌ی فیلم رو بر عهده داشت؛ جایی که برد پیت، مک‌براید، در مداری نزدیک زمین روی یک آنتن هشتاد هزار فوتی کار می‌کنه و یه جریان قوی مرموز، اون رو پرتاب می‌کنه. برای این نما، قسمتی از آنتن عظیم برای استفاده سر صحنه ساخته شد تا برد پیت بتونه حالت تعاملی داشته باشه. تیم جلوه‌های ویژه برای مواد مورد استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی الهام گرفتن و به این نکته دقت به خصوصی به خرج دادن که این مواد اون بالا ممکنه دچار چه تغییراتی شن و در عین حال، سعی کردن حس و حال آینده رو حفظ کنن.

ام‌پی‌سی: برای تمام سکانس‌های بلند شدن و فرود، کمپانی ام‌پی‌سی تعداد زیادی از ویدیوهای ناسا رو بررسی کرد. تمرکز اون‌ها روی ابرهای گرد و غبار و دود انبوه بود تا شبیه‌سازی‌شون تا حد امکان به واقعیت نزدیک‌ باشه. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نورپردازی بود. روی زمین و داخل یک اتاق، نور خورشید نور مصنوعی و نور منعکس‌شده وجود داره، اما در فضا، فقط یک منبع نور بزرگ و مستقیم وجود داره، در حالی که ذرات هوایی وجود نداره که نور رو پراکنده کنن و تعداد کمی جسم هستن که بخوان موجب انعکاس نور بشن. تیم ام‌پی‌سی باز هم باید سراغ آرشیوهای ناسا می‌رفت تا بتونه نورپردازی واقع‌بینانه‌ای ایجاد کنه و همین‌طور اثر خاصی رو تشکیل بده که نزدیک نقاط روشن حالت حلقه‌ای ایجاد می‌کنه.

ببینید: معرفی اختصاصی آرت‌تاکس از فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان»

Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

Ad astra is a science fiction adventure film that not only boasts big name movie stars but also big name VFX houses. MPC, Method Studios, Mr X, Weta Digital, Industrial Light and Magic to mention just a few, all collaborated together to make this journey through space seem more science, than fiction.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها