با ما همراه باشید

شب‌های نقد -۱ | خسرو نقیبی و آروند دشت‌آرای از تومان، خروج، آتابای و درخت گردو می‌گویند

ژانر در تغییر ذائقه‌ی مخاطب مهم است. در واردکردن او به جهان‌های تازه؛ که یکی از ویژگی‌های صنعت سینماست. سینمای ایران با ساختار سنتی پیش از انقلاب‌ش و سپس با ساختار عقیدتی اولین سال‌های پس از انقلاب، هرگز به شکلی که چند کشور صاحب صنعت سینما ورود به ژانر را تجربه کردند، این مسیر را طی نکرد و مضحکه‌ی «سینمای اجتماعی» (که از اساس ژانر نیست و در تعریف آکادمیک، یکی از صدها زیرگونه‌ی سینمایی تلقی می‌شود) به اصلی‌ترین دسته‌ی فیلم‌سازی در ایران بدل شد تا از هرکس که می‌پرسی «فیلم‌ت چیست؟» بگوید «اجتماعی». نسل نوجوی سینمای ایران، حالا چندسالی‌ست که ژانر را جدی‌تر گرفته است.

صفحه‌ی اختصاصی جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم را در آرت‌تاکس این‌جا ببینید

«خروج» یک قهرمان کاریزماتیک دارد. شبیه قهرمان‌های وسترن. یک افتتاحیه‌ی باشکوه. پیرمردی تک‌افتاده در مرزعه‌ی پنبه‌اش که هلی‌کوپتری وارد حریم‌ش می‌شود. هلی‌کوپتر رییس‌جمهور. «پنبه ناز دارد». همه‌ی دارایی مرد. بخشی‌ش از بین می‌رود برای کمک به رییس‌جمهور که «جمهور یعنی مردم» و رییس‌جمهور یعنی رییس مردم. وقتی دیگر، آب شور به پنبه‌زار می‌ریزند. «یک‌بار وقتی برای رییس‌جمهور مشکلی پیش آمد من هرچه در وسع‌م بود برای او گذاشتم. حالا برای من مشکلی پیش آمده. می‌خواهم او هم آن‌چه در وسع‌ش است برای ما بگذارد». این‌ها شاکله‌ی «خروج» است. آن‌چه ابراهیم حاتمی‌کیا را از دل یک داستان واقعی مجاب کرده روی پرده تصویرش کند. جمله‌های در گیومه نقل به مضمون از دیالوگ‌های فیلم است.
از روی کاغذ مشخص است که این داستان چه اجرای سختی خواهد داشت. چه‌قدر می‌تواند برای یک فیلم بلند سینمایی تنه‌ی لاغری داشته باشد. اما حاتمی‌کیا داستان‌هایی از این کم‌رمق‌تر را هم روی پرده تماشایی از کار درآورده. سه‌گانه‌ی اکشن آخرش (چ، بادیگارد و به وقت شام) نشان داده چه اندازه مشتاق تکنیک‌های تازه‌ی سینما و جاه‌طلبی‌های اجرایی‌ست. چه اندازه مشتاق جلوه‌های بصری و امکان‌های تازه‌ای که به سینمای ایران می‌دهد. این‌جا هم از این سکانس‌ها فراوان داریم.

«درخت گردو»ی محمدحسین مهدویان فیلم انتخاب‌هاست. انتخاب‌های او برای ماندن در یک گذشته‌ی موفق، یا ورود به یک حیطه‌ی تازه در داستان‌پردازی. انتخاب یک داستان دراماتیک کم‌حجم در تنه، افزودن عناصر و لحظات داستانی به واقعه‌ی مستند (مثلن ببینید زاویه‌دید فیلم‌ساز به لحظه‌ی فروریختن آخرین بمب را) و انتخاب بازیگرانی با پیشینه‌ی ذهنی برای تماشاگر را، که دائم به او نهیب می‌زنند داری یک روایت داستانی از یک داستان واقعی را می‌بینی؛ و نه یک مستند را. رویکردی کاملن در تضاد با «آخرین روزهای زمستان» و «ایستاده در غبار» و حتا نخستین «ماجرای نیمروز» که برای مهدویان شهرت سال‌های نخست را به ارمغان اوردند.

کارگردانی نیکی کریمی، با نماهای بسیار باز نظاره‌گرش، با خلوت‌های دونفره‌ای که در قاب‌بندی برای زوج‌های حجازی‌فر-دولتشاهی و حجازی‌فر-عزتی‌اش تدارک می‌بیند، و مهم‌تر از همه با ساختن «اتمسفر» جهانی تجربه‌نشده، آشنایی‌زدا و داستانی برای تماشاگر (یادآور سینمای نوری بیلگه جیلان بیش از هر فیلم‌ساز دیگری)، در تکوین آن جادویی که ازش حرف زدم، مؤثر و مغتنم است.
«آتابای» نه‌تنها به‌طور قطع بهترین فیلم نیکی کریمی‌ست، که باید آن را از بهترین فیلم‌های یک دهه‌ی اخیر سینمای ایران دانست.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

 

سینمای ایران

معرفی فیلم خروج

معرفی فیلم خروج

جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم با آرت‌تاکس: معرفی فیلم خروج را به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، از آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ، با کیفیت دل‌خواه ببینید.

معرفی فیلم خروج

آرزوی ساخت «خروج» از ده سال پیش بر دل ابراهیم حاتمی‌کیا مانده بود؛ از زمانی که گفته شد ابراهیم حاتمی‌کیا قصد دارد در سال جاری فیلمی بسازد گمانه‌زنی‌های زیادی درباره قصه فیلم او مطرح شد، گاه او را به ساخت فیلمی از کتاب معصومه آباد نسبت می‌دانند و گاه عنوان می‌کردند او دوباره به سراغ ساخت اثری از دفاع مقدس رفته اما مورد وثوق‌ترین داستانی که از «خروج» منتشر شده مربوط به تعدادی کشاورز می‌شود که زمین‏ های‏شان را سیل از بین برده است.

صفحه‌ی اختصاصی جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم را در آرت‌تاکس این‌جا ببینید

گفته می‌شود «خروج» فیلمی جاده‌ای با تم اعتراض مردمی به دولتمردان است. این سومین همکاری ابراهیم حاتمی‌کیا با سازمان اوج بعد از «بادیگارد» و «به وقت شام» است.

در این فیلم فرامرز قریبیان به‌عنوان کاراکتر اصلی به ایفای نقش پرداخته است که در پنج سال اخیر به دلیل گزیده‌کاری اش هیچ فیلمی از او روی پرده سینما نرفته است.

پانته‌آ پناهی‌ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پورایمان و محسن صادقی نسب نیز از دیگر بازیگران این اثر سینمایی هستند.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

معرفی فیلم درخت گردو

معرفی فیلم درخت گردو

جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم با آرت‌تاکس: معرفی فیلم درخت گردو را به کارگردانی محمدحسین مهدویان، از آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ، با کیفیت دل‌خواه ببینید.

معرفی فیلم درخت گردو

«درخت گردو» عنوان تازه فیلم محمدحسین مهدویان است، کارگردانی که نشان داده است به تاریخ معاصر تسلطی خوب دارد و می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند.

صفحه‌ی اختصاصی جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم را در آرت‌تاکس این‌جا ببینید

این پنجمین حضور پی در پی او در ماراتن فجر است که البته رکوردی از یک کارگردان به شمار می‌آید.

«ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز»، «لاتاری»، «ماجرای نیمروز رد خون» آثاری هستند که نام او را در سینمای ایران پرآوازه کردند و به واسطه آنها توانست هم فروش در گیشه را تجربه کند و هم طیفی از مخاطبان را با شیوه جدید فیلمسازی‌اش همراه کند.

بعد از «ماجرای نیمروز؛ رد خون» بود که اعلام کرد دیگر قصد ندارد تا سال‌ها فیلم سیاسی بسازد، فشارهای مختلف از سوی همکارانش و البته سازمان‌های مختلف باعث شد او این تصمیم را بگیرد.
محمدحسین مهدویان بارها اعلام کرده خط قرمزش «مخاطب» است و تنها چیزی که می‌تواند روند فیلمسازی او را تغییر دهد، نظر مخاطبان است، همین است که باعث می‌شود بارها با مخاطبان فیلم‌هایش را ببیند و خود را ارزیابی کند و در طول ساخت فیلم هم مدام خود را جای آن‌ها بگذارد و متوجه شود که اشکال کارش کجاست.

«درخت گردو» تجربه‌ای متفاوت برای او محسوب می‌شود؛ فیلمی که از همان روزهای نخست ساخت، عنوان شد درباره بمباران شیمیایی سردشت است و عاشقانه‌ای در دل خود دارد.

سیدمصطفی احمدی، تهیه‌کننده پروژه‌های اخیر مهران مدیری این بار در قامت تهیه‌کننده فیلم مهدویان حاضر شده است و مهران مدیری و پیمان معادی هم به عنوان بازیگران این فیلم انتخاب شده‌اند.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینمای ایران

شهاب حسینی در نشست خبری فیلم «شین» | از حمله به مسعود کیمیایی تا علت حضور در فجر

نشست خبری شین

گزارش ویدئویی آرت‌تاکس از نشست خبری شین با حضور شهاب حسینی، میثم کزازی، آتش تقی‌پور، هوشنگ توکلی، غزال نظر و دیگر عوامل

شهاب حسینی با بیان اینکه جشنواره فجر سقف آرزوهایش نیست، گفت: مردم اگر صدای رسایی داشته باشند تا حرف خود را به گوش برسانند نیازی به خیابان رفتن و دادن خسارت‌های سنگین ندارند. اگر ما هنرمندیم و ادعایمان می‌شود پس صدای مردم باشیم.

صفحه‌ی اختصاصی جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم را در آرت‌تاکس این‌جا ببینید

نشست خبری فیلم «شین» با حضور شهاب حسینی بامداد ۲۰ بهمن‌ در پردیس سینمایی ملت برای این فیلم خارج از مسابقه برگزار شد.

در ابتدای این نشست که آتش تقی پور، هوشنگ توکلی و سیامک اطلسی به عنوان سه بازیگر پیشکسوت در کنار شهاب حسینی و غزاله نظر حضور داشتند، توکلی درباره بازی در فیلمی از ژانر وحشت گفت: این ژانر با زحمت مرحوم خاچیکیان وارد سینمای ایران شد ‌و کار سخت و پیچیده‌ای است مخصوصا اینکه با فرهنگ ما به سختی همخوانی پیدا می‌کند. در این سالها کارهای زیادی توسط جوان‌ها آمده و شکست خورده ولی این یکی حرفی برای گفتن داشت و فراتر از ژانر وحشت باید دیده شود.

میثم کزازی کارگردان این فیلم هم گفت: خیلی اعتقاد به ژانر ندارم و یک زیرمتن کلی در فیلم داشتیم که از هسته اصلی جداست. همه هدف این است که بگوییم همیشه وقت برای جبران کردن نداریم و خواستیم فضایی متفاوت از مثلت عشقی و خیانت داشته باشیم. اگر بازخورد خوبی بگیرم شاید در کار بعدی فیتیله ترس را در کارم بیشتر کنم.

در این نشست شهاب حسینی درباره انتخاب بازیگران بویژه قدیمی‌ترها مورد پرسش قرار گرفت ولی او همانطور که همه انتظار داشتند حرف‌های دیگری را مطرح کرد و گفت: امکان ندارد در گوشه ای از این سرزمین اتفاقی تلخ بیفتد و ما داغدار نشویم. ابراز همددری‌ می‌کنم با تمام داغداران وقایع اخیر و مجزا هم نمی‌کنم.

او با اشاره به اینکه خودش هم درخواست برگزاری این نشست را داده بود، افزود: من از وحدت میان مردم دفاع می‌کنم و از تلاشی دفاع می‌کنم تا تفرقه میان این سرزمین ایجاد نشود. جشنواره فجر مثل همه فسیتیوال‌های دنیا یک امکان است. کاری به فیلم‌سازان باسابقه ندارم بلکه با فیلمسازان جوان کار دارم که فردا قرار است آینده سینما باشند. آدم نمی‌تواند برنتابد. من نمی‌توانم ساکت بنشینم که استاد پیشکسوت سینما که روند کاری‌اش پیش روی تماشاگر است امسال باز هم فیلم نمی‌سازد که مطمئن است برخورد بدی با اثرش می‌شود و آن روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کنند و سنگ بنایی را می‌گذارند که نتیجه‌اش چیزی جز نفرت‌پراکنی نیست و بقیه را هم در یک آمپاس اخلاقی قرار می‌دهد. این بی‌انصافی است که آدم انقدر خودخواه باشد و به نوعی حرف بزند که ملاحظه هیچ‌کس را در آن نکند.

حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فیلم «شین» که نمایش داده شد، گفت: جشنواره فجر سقف آرزوهای من نیست.

او با اشاره به مصاحبه‌ای که چندی قبل با فریدون جیرانی داشته که نمی‌دانست پخش شده یا خیر، گفت: مردم اگر صدای رسایی داشته باشند و حرف خود را به گوش برسانند نیازی نیست به خیابان بروند و حرفشان را با خسارت سنگین بزنند. ما هنرمندیم؟ ادعایمان می‌شود؟ پس صدای مردم باشیم تا خسارات را کم کنیم و کاری کنیم بدون خسارت حرف آنها را بزنیم. یکی می‌گوید به جشنواره نمی‌آیم، خب نیا چه فایده‌ای دارد. همین فردا اگر من سرم را زمین بگذارم و بمیرم دنیا آخ نمی‌گوید.

وی تاکید کرد: مشکلات ما با هیچ دستی از خارج از کشور حل نمی‌شود. دو سال است دنیا را می‌چرخم و به این ایمان رسیده‌ام. مشکل ما بین خودمان و با تعامل میان خودمان حل می‌شود. اگر منتظر کسی از بیرون هستیم زهی خیال باطل.

منبع: ایسنا

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها