شروعی بعد از پایان بازی
مارول بالأخره تریلر جدیدی از «اسپایدرمن: دور از خانه» منتشر کرد و در مقایسه با تریلر اولی، به شکل خوبی دنیای بعد از «پایان بازی» رو به تصویر میکشه. در کمیکبوکهای مارول، جهان های موازی وجود دارن. راهییه برای روایت داستانهای متفاوت با شخصیتهایی که باهاشون آشنایید و از سری داستانی اصلی مارول خارجن. اما روی این خطهای داستانی تأثیری ندارن.
دنیایی با قوانین منحصربهفرد
ساده بگم، کار با مولتیورس مثل کار با جهانها و واقعیتهای موازییه. به هر جهان به شکل یک واقعیت با خط زمانی مخصوص خودش نگاه کنین. حالا اگر کنار هم بذارینشون، میشه مولتیورس. اگر انیمیشن «اسپایدرمن: در اسپایدرورس» رو دیده باشین. با این مفهوم آشنایی دارین: هر دنیا قوانین و قهرمانان خودش رو داره. بعضی اوقات شباهتهای غیرقابل انکاری وجود داره. ولی معمولن تفاوتها بیشتر هستن.
اسپایدرمن در جهان عنکبوتی | نه شبیه واقعیت نه مانند کارتون
برای مثال دنیایی که جهان مارول توش جریان داره، زمین ۶۱۶ئه. این همون جهانییه که برای ۸۰ سال وجود داشته و به جز دنیای سینمایی مارول، اونییه که عموم مردم باهاش آشنان. اما اگر نویسنده بخواد داستانی متفاوت بنویسه، برای مثال داستانی که توش چارلز اگزاویر در سنین جوانی کشته میشه و زنجیره حوادثی رخ میدن که طیاش آپوکالیپس تقریبن تمام دنیا رو تحت کنترل خودش در میآره. بنابراین به یک زمان دیگه نیاز داریم. براش یه شماره تعیین کنین مثلن ۲۹۵ و قضیه حله. داستانتون رو بگین.
داستانگویی در زمان دیگر!
هر بلایی که دوست داشتین سر شخصیتهاتون بیارین و هیچ کدوم نباید تأثیری روی زمان اصلی داشته باشن. اما در مورد اون بیشتر صحبت خواهیم کرد. حالا سفر در زمان تو خلق این دنیاهای موازی تأثیر داره. ایکسمن دائمن در حال سفر در زمانند تا از رخ دادن فجایع جلوگیری کنن. چه سنتینلها در داستان آیندهی روزهای گذشته یا داستان اخیر، لوگان پیرمرد. هر دو داستان در آیندههای دیستوپیایی پیگیری میشن و در اونها ایکسمن از زمین ۶۱۶ حاضر هستن. اما آیندهی داستان آینده روزهای گذشته رو زمین ۸۱۱ئه ولی آیندهی داستان لوگان پیرمرد رو زمین ۸۰۷,۱۲۸ئه.
در واقع روشییه برای کار با شخصیتهایی که میشناسین و دوست دارین و کلی داستان و پیچش و تغییرات به وجود میآرن. البته میدونم لوگان پیرمرد رو برای ایکسمنهایی ساختن که باهاشون آشنا نیستیم اما جهتگیری داستانهای مختلف رو تو ویدیوی دیگهای بررسی میکنیم. حالا یادتونه گفتیم شخصیتهای جهانهای موازی روی خط زمانی جهان اصلی تأثیرگذار نیستن؟ خب این قضیه یه خورده پیچیدهتر از این حرفهاست. اگر شخصیت یا چیز دیگهای از یک جهان موازی محبوبیت زیادی کسب کنه، مثلن نسخهی شیطانی «بیست» از سری داستان عصر آپوکالیپس، به شکلی از زمان و مکانشون میگذرن تا به دنیای اصلی مارول، زمین ۶۱۶ برسن.
شخصیتها از جهانی دیگر سر میرسند
شخصیتها همیشه از یک جهان وارد جهان دیگه میشن. یک سری از کمیکبوکها به اسم اکزایل شخصیتهای مختلف از جهانهای متفاوت رو جمع میکنه تا از یک دنیا به دنیای دیگه برن، از فجایع جلوگیری کنن و اشتباهات بزرگ در خطهای زمانی مختلف رو تصحیح کنن. هر کدوم از مأموریتهاشون رو میشه دزدی زمان نام برد. آیا از خودتون پرسیدین کاپیتان آمریکا چهطور خط زمانیاش رو بهم بزنه؟ احتمالن بهم زده. به احتمال بالایی موندنش در گذشته، خودش یه زمان جدیدی به وجود آورده.
دنیای سینمایی مارول رو زمین ۱۹۹,۹۹۹ پیگیری میشه. ممکنه با بازگشتش به گذشته و موندن، زمین جدیدی مثل ۳۰۲,۴۸۱ رو خلق کرده باشه. باید به زمان اصلی دنیای سینمایی برگشته باشه تا سپر رو به سم بده اما خیلی ناگهانی روی اون نیمکت تو «پایان بازی» ظاهر میشه. بنابراین همچین اتفاقی ممکنه. برادران روسو تأکید کردن که این کاپیتان آمریکا از خط زمانی دیگهای اومده و چون گروه ابرقهرمانیای وجود داره که وظیفهشون تصحیح خطوط زمانییه. احتمالن گروه اکزایل رو روی پردهی سینما خواهیم دید.
مارول ممکنه برای این قضیه جهانهای موازی رو وارد کرده باشه که بتونه انتقامجویان، ایکسمن و چهارشگفتانگیز رو کنار هم قرار بده. اگر هر کدوم از این گروهها جهان خودشون رو داشته باشن، این که هیچوقت به هم برنخوردن رو توجیه میکنه و همچنین این که مثلن چرا ایکسمن تو نبرد با تانوس کمک نکردن. حالا، بحثهای خیلی زیادی هست در مورد جهانهای موازی و صحبت کردن ازشون در این ویدیو، پیچیدهترش میکنه.
جهانی که کافی نیست!
اما باید بدونین که مرلین، بله همون مرلین معروف یا دخترش رما معمولن نگهبان جهانهای موازی هستن. از جمله گروههای فرعی ایکسمن، اکسکالیبور به شدت با جهانهای موازی در ارتباطن و رید ریچاردز از اعضای گروه چهارشگفتانگیز، دائمن در حال ساخت دستگاههای مختلف برای سفر در زمان یا بین جهانهای موازییه. بنابراین، پتانسیل گرد هم آوردن همهی این گروهها به این شکل وجود داره. البته نمیگم قطعن این شکلی قصه رو پیش میبرن اما بعد از مطرح کردن بحث سفر در زمان تو پایان بازی و آوردن جهانهای موازی تو اسپایدرمن: دور از خانه. مشخصه مارول تصمیم گرفته یک جهان کافی نیست و میخوان برای بینهایت جهان برن.