دزدان فروشگاه نخل طلای کن را ربودند
هفتادویکمین جشنوارهی کن در حالی به پایان رسید که نخل طلا برای پنجمین بار راهی کشور ژاپن شد. جایزهای که پیشتر دو بار به ایمامورا ، یکبار به کینو گاسا و یک بار هم به کوروساوا رسیده بود.
هیروکازو کورئیدا کارگردانی را از سال ۱۹۹۱ با ساخت چند فیلم مستند شروع کرد و چند سال بعد با اولین فیلم داستانیاش «ماباروسی» جایزهی اوسلای طلای جشنوارهی ونیز را به دست آورد.
او سه سال بعد با کمدی-فانتری «زندگی پس از مرگ» جایزهی بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جشنواره سینمای مستقل بوینس آیرس را گرفت. این فیلم مصاحبهای است با مردگان برای تعریفکردن بهترین خاطرهی زندگی خود و گرفتن مجوز ورود به بهشت.
«کسی نمیداند» ، فیلم دیگر کورئیدا، در سال۲۰۰۴ در بخش رقابت اصلی جشنوارهی کن به نمایش در آمد و در ژاپن جایزهی روبان آبی که جایزهی منتقدان و روزنامهنگاران است را به دست آورد. یویا یاگیرا برای بازی در این فیلم موفق شد جایزهی بهترین بازیگر مرد آن دوره از جشنواره را در سن ۱۲ سالگی کسب کند.
«مثل پدر، مثل پسر» یکی دیگر از فیلمهای این کارگردان است که سال۲۰۱۳برای دریافت نخل طلا رقابت کرد و جایزهی هیات داوران به آن تعلق گرفت.
کورئیدا سال ۲۰۱۵ با فیلم «خواهر کوچک ما» برای سومین بار نامزد نخل طلای کن شد و سال ۲۰۱۶ نیز با فیلم «پس از توفان» در بخش نوعی نگاه کن شرکت کرد.
و سرانجام سال ۲۰۱۸ توانست با «دزدان فروشگاه» نخل طلای کن را مال خود کند.
«دزدان فروشگاه» ، یک تراژدی خانوادگی دربارهی دلهدزدهاییست که از راه دزدی امرار معاش میکنند و وقتی با دختر بچهی بیسرپناهی روبهرو میشوند به صورت غیررسمی او را به فرزندی میپذیرند و محیط گرمی برایش فراهم میکنند. کورئیدا باز هم به همان تم تکرارشونده در فیلمهای دیگرش میپردازد، روابط خانوادگی بهطور خاص رابطهی پدر و پسر. به قول دبورا یانگ منتقد هالیوود ریپورتر اغلب فیلمهای این کارگردان با وجود تم خانوادگی همیشه کلیدی دارند برای رمزگشایی از روح جامعهی ژاپنی. «دزدان فروشگاه» بر تضاد رفتارهای درست از نظر اجتماع، با گرما و شادی خانوادهای از طبقهی پایین تاکید میکند.
ویدیوهای اختصاصی آرتتاکس از هفتادویکمین فستیوال کن | لینک تماشا