با ما همراه باشید

نقد فیلم احمد جوان از نگاه پیتر دوبروژ، منتقد ورایتی:

در جدیدترین فیلم ژان‌پیر و لوک داردن، یک تلخی می‌بینیم که در آثار پیشین‌شان پیدا نبود. این برادران بلژیکی با استعداد به لطف درام‌های مبتنی بر واقعیت و انسانی‌شان توانستند دو بار نخل طلایی را کسب کنند. در حالی که نسبت به آثار پیشین‌شان چون روزتا، بچه و پسری با دوچرخه، احمد جوان نگاه تیره‌تری به دوره‌ی بلوغ و تغییرات ناشی از آن دارد و به این ترتیب، روایت تازه‌ای از سبک کاری شناخته شده‌ی این دو برادر حاصل می‌شود.

جدیدترین فیلم ژان‌پیر و لوک داردن، یک تلخی می‌بینیم که در آثار پیشین‌شان پیدا نبود

داستان در مورد احمد، پسر جوان و مسلمانی است که اخیرن به حدی افراطی شده که به تروریسم می‌گراید. چه چیزی در دنیا می‌تواند خطرناک‌تر از جوانی باشد که عقاید خامش و بی‌تجربگی او را به واقعیت کور می‌کند.

با شروع فیلم، بلافاصله ردپای آثار پیشین داردن‌ها را در طراحی پلان‌ها و سبک مستندنما می‌بینیم. اما در کمال شگفتی، داردن‌ها راویانی باکفایت هستند و به مقدار کافی سرنخ برای مخاطب در صحنه‌های فیلم نهاده‌اند در حرکتی خلاف جهت «پسری با دوچرخه»، که از تأثیرات مثبت زندگی بزرگ‌سالی بر روی نوجوانان پرده برمی‌داشت، احمد جوان در دوران بلوغ‌ش میان دو دنیا گیر کرده و نمی‌تواند تصمیمش را بگیرد.

لحظات پایانی قطعن نظر مخاطبین را نسبت به شخصیت احمد عوض می‌کند، گویی داردن‌ها نمی‌دانستند چگونه فیلم را به پایان برسانند و پایانی سرسرانه نوشته‌اند

ممکن است بحث نژادپرستی در این‌جا مطرح شود اما بازیگر احمد، حیدر بن عدی در اولین تجربه‌اش با لطافت و نرمی چهره و حرکاتش، کاری می‌کند که ذره‌ای به او شک نکنیم و او را آخرین کسی بدانیم که دست به تروریسم افزاطی می‌زند. اما عقاید احمد، بسیار قوی‌تر از آن چیزی هستند که نشان می‌دهند و این، تعلیقی ایجاد می‌کند که تا صحنه‌ی آخر حس می‌شود. لحظات پایانی قطعن نظر مخاطبین را نسبت به شخصیت احمد عوض می‌کند، گویی داردن‌ها نمی‌دانستند چگونه فیلم را به پایان برسانند و پایانی سرسرانه نوشته‌اند مگر این که آن را در ادامه‌ی کارنامه‌ی پربارشان بدانیم و نه در چارچوب خود فیلم. به این شکل، نتیجه نه تنها هم راه آثار پیشین داردن‌ها را ادامه می‌دهد و هم موجب جلبب رضایت مخاطب می‌شود.

خلاصه‌ی نشست خبری فیلم احمد جوان در جشنواره کن

نقد فیلم احمد جوان از نگاه پیتر بردشاو، منتقد گاردین:

فیلم احمد جوان، برادران داردن را به یکی از مضامین موردعلاقه‌شان بازمی‌گرداند؛ موضوعی که پیش‌تر در فیلم‌های «بچه» و «پسری با دوچرخه» مطرح شده بود: آسیب‌پذیری نوجوانانی که با تحت پی‌گرد قانونی قرار گرفتند و  حالا در تلاش برای نجات‌دادن خودشان هستند.

برادران داردن بار دیگر دست به دامن رخدادهای ملودراماتیک در پرده‌ی سوم برای رفع ماجرا می‌شوند و پایان نیز چندان راضی‌کننده نیست

احمد جوان فیلم تأثیرگذاری است که به مسائل مهم روز می‌پردازد و یک صحنه‌ی «زندان» پر از تعلیق دارد. رویکرد داردن‌ها در این سکانس به کارگردانان تجاری و حتا فیلم‌سازان بی‌رحمی چون هانکه شبیه است. هر چند آن‌ها بار دیگر دست به دامن رخدادهای ملودراماتیک در پرده‌ی سوم برای رفع ماجرا می‌شوند و پایان نیز چندان راضی‌کننده نیست.

پرسشی که در احمد جوان مطرح می‌شود این است: آیا احمد به مرد تبدیل شده یا همچنان در دوران پسرانگی‌اش به سر می‌برد؟ واقعیت این است که او در جایی میان این دو مانده. به عنوان یک کودک، مجازات او تنها حبس کوتاه خانگی خواهد بود. مهم‌تر این که عقاید افراطی و ضدنژادی‌اش باید با احتیاط تحصحیح بشوند. افکاری هست که او طوطی‌وار و بدون فکر پذیرفته و به چالش کشیدن این افکار، ممکن است باعث شوند او همین افکار را به دوران بزرگسالی بیاورد و این دوران چندان از او دور نیست. متأسفانه بسیاری از این جزئیات ظریف و عناصر دراماتیک با سکانس تعقیب و گریزی شلوغ و پر هرج و مرج ناپدید می‌شود.

داردن‌ها پی رسیدن به یک پایان بزرگ و شکوهمندانه هستند ولی این سکانس و صحنه‌ی نهایی بسیار عجله‌ای و سرسری کار شده. با این وجود، احمد جوان فیلمی است با داستانی درگیرکننده و شخصیت اصلی تأثیرگذار.

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنونس

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

«گزارش فرانسوی» کمدی درامی به کارگردانی وس اندرسون است. داستان این فیلم حول کارکنان یک مجله‌ی اروپایی در یک شهر تخیلی فرانسوی می‌گذرد که تصمیم می‌گیرند یک نسخه یادمان چاپ کرده و به بزرگداشت سه واقعه مهم یک دهه گذشته‌شان بپردازند.

این سه واقعه عبارت‌ند از حبس ابد یک هنرمند، شورش‌های دانشجویی و یک گروگان‌گیری. وس اندرسون در ساخت این فیلم از زندگی واقعی کارکنان مجله نیویورکر الهام گرفته‌است.

پیش‌تولید عجیب فیلم جدید وس اندرسون از زبان رابرت یئومان


این فیلم پرستاره بازیگران نام‌داری مانند بنیسیو دل‌تورو، آدریان برودی، تیلدا سوینتون، لئا سیدو، فرانسس مک‌دورمند، تیموتی شالامه، بیل مورای، اون ویلسون و ادوارد نورتون را دور هم جمع کرده و قرار است پس از افتتاحیه در جشنواره‌ی فیلم کن، به شکل عمومی در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ اکران شود

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک درباره‌ی زندگی زلاتان ابراهیموویچ

تریلر فیلم من زلاتان هستم

تریلر فیلم من زلاتان هستم منتشر شد

فیلم من زلاتان هستم در ژانر بیوگرافیک اثری‌ست به کارگردانی ینس سیوگرن که براساس کتابی با همین نام به نوشته‌ی دیوید لاگرکرانتز ساخته شده و داستان زلاتان ابراهیموویچ، فوتبالیست مشهور سوئدی را در دو دوره‌ی مختلف بیان می‌کند.

گرانیت روشیتی در نقش زلاتان ۱۷ ساله و دومینیک آندرسون بایراکتاتی نقش زلاتان ۱۱ ساله را دارند و در کنار این دو بازیگرانی نظیر امانوئل آیتا، دیوید اس لیندگرن و هاکان بنگستون نیز در فیلم حاضر هستند.

این اثر دهم سپتامبر اکران خواهد شد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز

تریلر فیلم مرد آزاد

تریلر فیلم مرد آزاد منتشر شد

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم مرد آزاد به کارگردانی شان لوی با بازی رایان رینولدز، جو کری و جودی کورمر منتشر شد

«مرد آزاد» فیلمی است ساخته‌ی شان لوی، کارگردان سری معروف «شبی درموزه» و توسط مت لیبرمن و زک پن نوشته شده است. این فیلم در ادامه‌ی روال آثاری مانند «بازیکن یک آماده»، «رالف خراب‌کار» و «گیمر»، داستان دنیایی را در بازی‌های ویدیویی به تصویر می‌کشد که ترکیبی از دو عنوان بسیار پرطرفدار GTA و Fortnite است.

گای، یکی از شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC)های این دنیاست که بعد از کشتن یکی از بازیکنان، با برداشتن عینکش دنیا را از فیلتر HUD (جزئیات مختلفی که در بازی‌ها روی صفحه می‌آیند مانند مقدار سلامتی، استقامت و گلوله) می‌بیند و تصمیم می‌گیرد به مبارزه‌ی جهانی بپیوندد.

در مرکز «مرد آزاد»، رایان رینولدز به عنوان شخصیت اصلی قرار گرفته و بازیگرانی مانند جودی کورمر (کشتن ایو)،جو کری (چیزهای عجیب) و تایکا وایتیتی (جوجو خرگوشه و ثور: راگناروک) نیز حصور دارند.

«مرد آزاد» از جمله پروژه‌هایی بود که زیر نظر کمپانی فاکس قرن بیستم کلید خورد ولی در نهایت قرار است توسط دیزنی منتشر شود (چنین اتفاقی برای فیلم فوردعلیه فراری نیز رخ داد).

 

جدیدترین تریلر فیلم «مرد آزاد» با بازی رایان رینولدز |

Free Guy Official Trailer

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها