با ما همراه باشید

زیرنویس اختصاصی از آرت‌تاکس: فیلم انگل در اسکار ۲۰۲۰ توانست تمام جوایز بخش اصلی را، از جمله فیلم‌نامه، از آن خود کند. حال می‌خواهیم نگاهی دقیق و ریزبینانه به فیلمنامه انگل داشته باشیم و بفهمیم که چرا بزرگ‌ترین دستاورد آن محسوب می‌شود.

بزرگ‌ترین دستاورد انگل: فیلم‌نامه

«انگل» ساخته‌ی بونگ جون هو یک فیلم تقریبن بی‌نقص در همه‌ی ابعاد است. در ظاهر آن، شاهد اجراهای فنی خیلی دقیق و بی‌نقص این فیلم هستیم. ولی بزرگ‌ترین دست آورد این فیلم که در عمق این فیلم پنهان شده مربوط به فیلم‌نامه‌اش می‌باشد. برای بونگ که فیلم‌نامه‌ی تمام فیلم‌های حرفه‌ی کاری‌اش را خودش نوشته، «انگل» اساسن نقطه‌ی اوج تمام چیزهایی‌ست که در طول سال‌ها یاد گرفته. اما در بیش از دو ساعت زمان اجرای این فیلم، یک لحظه وجود دارد که نبوغ او را به کمال نشان می‌دهد. سکانسی که «انگل» را به شاهکاری سینمایی تبدیل می‌کند.

مثل همه‌ی داستان‌های بزرگ، «انگل» شامل یک شروع، یک میان‌پرده و یک پایان است، اما با این حال از ساختار سه پرده‌ایِ معمول پیروی نمی‌کند. در عوض این فیلم بیش‌تر شبیه دو فیلم مجزا است که به هم وصل شده باشند. فیلم ابتدایی به دو خانواده‌ می‌پردازد. «کیم‌»های فقیر که قصد دارند با بازی کردن در نقش‌های معلم، راننده و خدمتکار به خانواده‌ی ثروتمند «پارک» نفوذ کنند. ولی در دقیقه‌ی پنجاهمِ این فیلم با لحظه‌ای عجیب روبه‌رو می‎شویم. زمانی که اعضای خانواده‌ی «کیم‌» تمامی کارمندهای موجود را حذف می‌کنند تا خانه را به تسخیر خود درآورند. ناگهان دیگه هیچ تنش و تضادی وجود ندارد تا فیلم با آن ادامه پیدا کند و داستان به معنای لغوی کلمه متوقف می‌شود. ولی این سکانس که انتهای فیلمِ اول را به ابتدای فیلمِ دوم به گونه‌ای غیرمنتظره‌ وصل می‌کند، آغازی برای حمله‌ی بونگ است.

در کنار تماشای بررسی فیلمنامه فیلم انگل ببینید:

چرا انگل فیلم خوش‌ساختی‌ست؟ | بررسی پلان به پلان و تدوین فیلم

آرامش قبل از طوفان

بونگ این سکانس را با تثبیتِ بصریِ حسِ نادرستِ موفقیتی که خانواده‎ی «کیم» دارند، شروع می‌کند. او تمام سکانس قبلی را به نشان دادن بهره بردن «کیم‌»ها از غنیمت‌های نقشه‌شان اختصاص داد. ولی او این کار را به نحوی مؤثر و با تصویری موازی و به وسیله‌ی یک پنجره انجام می‌دهد. پنجره بن‌مایه و نماد ثروت است که پیش‌تر در فیلم معرفی شد. «کیم‌»ها که پیش‌تر همواره در معرض دید زندگی معمولی خارج از زیرزمینی بودند که در آن زندگی می‌کردند، حالا حریم شخصی را به عنوان شکلی از زندگی لوکس به دست می‌آورند. با وجود همه‌ی این‌ها موفقیت آن‌ها توسط دیالوگ‌هاشان کم‌اهمیت نشان داده می‌شود و این تأکید می‌کند که چه‌قدر از موفقیت دور هستند. بونگ با ساختن سه موقعیت تنش‌زای مصنوعی که به مرور زمان شدیدتر می‌شوند، باعث ادامه یافتن دیالوگ‌ها می‌شود.

این لحظات به ضرب‌های دیالوگ شناخته می‌شوند. هر ضرب به صورتی منظم، در جریان و موضوعِ گفت‌وگو وقفه ایجاد می‌کند و آن را تغییر می‌دهد تا این که گفت‌وگو در ضرب سوم کاملن منفجر می‌شود. این که صدای این زنگِ در دقیقن نقطه‌ی میانی فیلمنامه فیلم انگل است اصلن تصادفی نیست. این زنگ در صفحه‌ی ۷۱ ام از فیلم‌نامه‌ی ۱۴۱ صفحه‌ایِ فیلم خود را نشان می‌دهد. این صدایی‌ست که پایانِ فیلمِ اول را نشون می‌دهد و به گفته‌ی بونگ آغاز واقعی فیلم این‌جاست. این لحظه‌ی شوم پس از یک سری سکانس‌های آرام رخ می‌دهد. بیننده‌ها از این که اتفاق بدی در شرف وقوع است، آگاهی دارند. تنها مطمئن نیستند چه اتفاقی!

در کنار تماشای بررسی فیلمنامه فیلم انگل بخوانید:

نقد فیلم Parasite به روایت گل‌بو فیوضی | آن‌ها بو می‌دهند!

چه آثاری منبع الهام انگل بوده‌اند؟

این احتمالن بهترین موقع است تا درباره‌ی فیلم‌هایی صحبت کنیم که منبع الهام «انگل» بوده‌اند. بونگ به چند فیلم اشاره کرده اما واضح‌ترین‌شان «خدمتکار»، فیلم کیم کی یونگ در ۱۹۶۰، است که داستانی مشابه با مضمون نفوذ خدمتکاری فقیر به خانواده‌ای ثروتمند دارد. ولی از نظر درون‌مایه، مهم‌ترین الهام این فیلم از «بهشت و دوزخ»، آکیرا کوروساوا می‌آید. این یکی از اولین فیلم‌هایی بود که از ارتفاع به عنوان نماد بصری طبقه‌ی اجتماعی استفاده کرد. ثروتمندان در برج‌های مرتفع و فقرا در زیر زمین زندگی می‌کردند. «انگل» این ایده را به وسیله‌ی بن‌مایه‌ی بصریِ دیگری که قبلن معرفی شد، بسط می‌دهد: راه‌پله‌ها.

در تماشای فیلم برای بار دوم متوجه می‌شوید که فیلم چه‌قدر به طرز خارق‌العاده‌ای عمودی‌ست. آن هم درست از تصویر آغازین. هر بار که شخصیتی از پله‌ها بالا می‌رود، نماد بصریِ رشد و خیزش در طبقه‌ی اجتماعی اوست. در حالی که پایین آمدن از پله‌ها معنی عکس می‌دهد. درست مثل پنجره، در همین سکانس بونگ از تمامی مفاهیم بصری‌ای که پیش‌تر ساخته به نفع خودش استفاده می‌کند. به همین دلیل، در چنین لحظه‌ای احساس می‌کنیم معذبیم.

فیلمی که بیش‌تر از همه باعث الهام «انگل» بود احتمالن «روانی» آلفرد هیچکاک است. شباهت‌های شگفت‌آور زیادی بین این دو فیلم وجود دارد. در جفت‌شان خانه‌ای وجود دارد که خودش تقریبن به شخصیتی مجزا تبدیل می‌شود. معماری خانه، فیلم را هدایت و در سطحی دیگر حقیقت را در جلوی چشم بیننده‌ها پنهان می‌کند. مهم‌تر از همه، پیچش تغییردهنده‌ی داستان در میانه‌ی روایت هم به نحو بسیار محبوبی توسط هیچکاک در «روانی» انجام شد که شخصیت اصلی‌اش را در میانه‌ی فیلم کشت. آن‌چه باعث می‌شود این پیچش در «انگل» عالی باشد، این است که درست به همان اندازه که فهمیدن «چه زمانی قرار است این اتفاق رخ بدهد» غیرممکن است، پیش‌بینی‌‌اش ممکن است.

در کنار تماشای بررسی فیلمنامه فیلم انگل ببینید:

مصاحبه‌ی جذاب با برنده‌ی نخل طلا | بونگ جون هو از آثارش می‌گوید

رودست زدن فیلم‌نامه‌نویس به خودش

زیرزمین مورد بحث پیش از آن‌که نقش اصلی‌ش مشخص شود، فقط دو بار و به مدت کم‌تر از یک دقیقه نمایش داده شد. ولی این پیچشی‌ست که ناجور به نظر نمی‌آید. چون ما قبلن دیدیم که این اتفاق در شرف رخ دادن است. منتها از زاویه‌ی دید خانواده‌ای دیگر. حقیقت بالاخره خودش را آشکار می‌کند و بونگ به خُبرِگی این پیچش را به انحصار از زاویه‌ی دید «کیم‌»ها و به وسیله‌ی دوربین روی دست آشکار می‌کند. هم‌زمان که نورپردازی، فیلم‌برداری، ضرب‌آهنگ و حتی ژانر فیلم تغییر می‌کند، چیزی که در انتهای تونل منتظر ماست فیلمی کاملن متفاوت است.

همه‌ی این‌ها در سکانسی ده دقیقه‌ای رخ می‌دهد. آن‌چه که «انگل» را این اندازه بی‌نقص می‌کند، فهم قوانین و توانایی قصه‌گویی‌ست. هر چیزی که روی پرده نمایش داده می‌شود، هدف و معنی‌ مشخصی دارد که با آشکار شدن‌ش داستان را تغییر می‌دهد. طعنه‌آمیز است که هرقدر نقشه‌ی بونگ برای داستان فوق‌العاده باشد، اما نبوغ بونگ در سکانسی ده دقیقه‌ای نهفته است که در آن، مقابل چشم همگان، تمامی یک نقشه ویران می‌شود.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینماآرت

کلمه از کریر، تصویر از بونوئل | گفت‌وگوی ژان کلود کریر درباره‌ی بونوئل و آثاری که خلق کردند

گفت و گوی ژان کلود کریر

برای اولین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی ببینید: گفت و گوی ژان کلود کریر درباره‌‌ی مهم‌ترین آثاری که او را در تاریخ سینما جاودانه کرد

ژان کلود کریر فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی بود. او هم‌چنین در چندین فیلم نیز بازی کرد. او سردبیر مجله‌ی فمی بود و در سال ۱۹۸۱ عضو هیأت داوران فستیوال کن. کریر در تنها تلاشی که برای کارگردانی صورت داد، در سال ۱۹۶۹ فیلمی کوتاه ساخت که توانست با این فیلم جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران کن را از آن خود کند. او فیلم‌نامه‌نویسی را ادامه داد و در این مدت با کارگردانانی بین‌المللی هم‌چون فولکر شلوندورف، وین ونگ، هکتور بابنکو، پیتر بروک، ژان پل راپنو، میلوش فورمن، فیلیپ کافمن، آندری وایدا، پاتریس شرو، ژان‌لوک گدار، فیلیپ دو بروکا، برتراند تاورنیه، ژاک دری و ناگیسا اوشیما هم‌کاری کرد.
با این حال کریر طولانی‌ترین همکاری را با لوییس بونوئل داشت. در ۹ فیلم‌نامه که شش تای آن‌ها به عنوان اثری از بونوئل ساخته شد. در این گفت‌وگو که به مناسبت درگذشت کریر برای نخستین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی آرت‌تاکس منتشر می‌شود، او از «رؤیاهای بونوئلی» می‌گوید؛ طریقه‌ی سال‌ها هم‌کاری مشترک با فیلم‌ساز افسانه‌ای.

در کنار گفت و گوی ژان کلود کریر ببینید:

پایان آقای نویسنده | ژان کلود کریر در ۸۹ساله‌گی درگذشت

Jean-Claude Carrière was a French novelist, screenwriter, actor, and Academy Award honoree. He was an alumnus of the École normale supérieure de Saint-Cloud and was president of La Fémis, the French state film school. Carrière was a frequent collaborator with Luis Buñuel on the screenplays of Buñuel’s late French films.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید: مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت

فیلم گاو خشمگین

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ به مناسبت چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ساخته‌ی ماندگار مارتین اسکورسیزی با بازی رابرت دنیرو، لحظات ماندگار این فیلم کالت را مرور خواهیم کرد.

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید:
مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت + حقایقی که شاید ندانید

«گاو خشمگین» یک فیلم اقتباسی‌ست بر اساس کتابی اتوبیوگرافیک. رابرت دنیرو اولین‌بار سر صحنه‌ی «پدرخوانده ۲» کتاب را خواند. از شیوه‌ی نگارش کتاب خوشش نیامد اما شیفته‌‌ی کاراکتر جیک لاموتا شد. همان موقع کتاب را به مارتین اسکورسیزی که سر صحنه‌ی فیلم «آلیس دیگر این‌جا زندگی نمی‌کند» به کارگردانی مشغول بود نشان داد و امید داشت او کارگردانی فیلم را قبول کند. اما اسکورسیزی چندبار از ساخت این فیلم شانه‌ خالی کرد و گفت هیچ ایده‌ای ندارد که با این قصه چه کند!

اما چه شد که اسکورسیزی ساخت فیلم را قبول کرد؟ مارتی بزرگ در همان سال‌ها یک اوردز اساسی را تجربه کرد. نزدیکان اسکورسیزی تعریف می‌کنند از تمامی منافذ بدنش خون بیرون می‌زد و امیدی به زنده‌ماندنش نبود. با این همه به کمک رابرت دنیرو، اسکورسیزی به زندگی برگشت و اعتیاد را ترک کرد. حالا داستان جیک لاموتا برای مارتی رنگ‌وبوی شخصی گرفت. خودش می‌گوید: «هر بار که فیلم می‌سازید انگار در رینگ بوکس قرار دارید!»

اما ماجرا به همین سادگی‌ها نبود. کمپانی سازنده‌ی «گاو خشمگین» تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کوپولا گذاشته بود. فیلمی که در گیشه شکستی خورد و کمپانی سازنده را دچار بحران کرد. اسکورسیزی دو سال قبل در فستیوال ترابیکا تعریف می‌کرد ما در میانه‌های فیلم‌برداری بودیم و نمایندگان کمپانی پیش من و دنیرو آمدند. ما با شور و حرارت از پروژه حرف می‌زدیم و آن‌ها نگران بودند که چرا فیلم سیاه‌سفید است. در نهایت تمام حرف‌ها آن‌ها از ما خواستند که ادامه بدهیم. بعدن فهمیدم نمایندگان آن روز آمده بودند تا به ما بگویند این پروژه باید کنسل شود. شور و اشتیاق ما باعث شد سکوت کنند. «گاو خشمگین» این‌گونه خلق شد.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت: پشت صحنه فیلم «به سوی ستارگان» | Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

پشت صحنه فیلم Ad Astra

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ نگاهی به پشت صحنه و جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری در فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان» به کارگردان جیم گری و بازی برد پیت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت
پشت صحنه جلوه‌های ویژه‌ی فیلم Ad Astra

به سوی ستارگان یک فیلم علمی-تخیلی ماجراجویانه‌ست که علاوه بر ستارگان فیلم مشهور، کمپانی‌های جلوه‌های ویژه‌ی بزرگی هم در کار دخیل بودن. ام‌پی‌سی، متد استودیوز، مستر اکس، وتا دیجیتال و اینداستریال لایت اند مجیک، چند نمونه از این کمپانی‌ها هستن که همه با هم‌دیگه همکاری کردن تا این سفر فضایی بیش‌تر علمی به نظر برسه تا تخیلی.

مستر اکس: کمپانی مستر اکس مسئولیت مهم اولین صحنه‌ی فیلم رو بر عهده داشت؛ جایی که برد پیت، مک‌براید، در مداری نزدیک زمین روی یک آنتن هشتاد هزار فوتی کار می‌کنه و یه جریان قوی مرموز، اون رو پرتاب می‌کنه. برای این نما، قسمتی از آنتن عظیم برای استفاده سر صحنه ساخته شد تا برد پیت بتونه حالت تعاملی داشته باشه. تیم جلوه‌های ویژه برای مواد مورد استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی الهام گرفتن و به این نکته دقت به خصوصی به خرج دادن که این مواد اون بالا ممکنه دچار چه تغییراتی شن و در عین حال، سعی کردن حس و حال آینده رو حفظ کنن.

ام‌پی‌سی: برای تمام سکانس‌های بلند شدن و فرود، کمپانی ام‌پی‌سی تعداد زیادی از ویدیوهای ناسا رو بررسی کرد. تمرکز اون‌ها روی ابرهای گرد و غبار و دود انبوه بود تا شبیه‌سازی‌شون تا حد امکان به واقعیت نزدیک‌ باشه. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نورپردازی بود. روی زمین و داخل یک اتاق، نور خورشید نور مصنوعی و نور منعکس‌شده وجود داره، اما در فضا، فقط یک منبع نور بزرگ و مستقیم وجود داره، در حالی که ذرات هوایی وجود نداره که نور رو پراکنده کنن و تعداد کمی جسم هستن که بخوان موجب انعکاس نور بشن. تیم ام‌پی‌سی باز هم باید سراغ آرشیوهای ناسا می‌رفت تا بتونه نورپردازی واقع‌بینانه‌ای ایجاد کنه و همین‌طور اثر خاصی رو تشکیل بده که نزدیک نقاط روشن حالت حلقه‌ای ایجاد می‌کنه.

ببینید: معرفی اختصاصی آرت‌تاکس از فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان»

Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

Ad astra is a science fiction adventure film that not only boasts big name movie stars but also big name VFX houses. MPC, Method Studios, Mr X, Weta Digital, Industrial Light and Magic to mention just a few, all collaborated together to make this journey through space seem more science, than fiction.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها