با ما همراه باشید
مصاحبه با هانس زیمر مصاحبه با هانس زیمر

سینماآرت

هانس زیمر: هیچ‌وقت به این اندازه پرکار نبوده‌ام | Hans Zimmer Talks ‘Dune,’ James Bond & ‘The Lion King’

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: مصاحبه وب‌سایت ورایتی با هانس زیمر به مناسبت کسب جایزه‌ی ASCAP در مراسم موسیقی فیلم‌ها برای فیلم «شیر شاه». از این موضوع که چه‌گونه امسال، پرکارترین سال زیمر است تا تجربه‌ای که با شیرشاه داشته و بیش از هر مسأله‌ی دیگری به دوران حالش وابسته است.

برای امسال، هفت فیلم آماده‌ی اکران دارید …

هانس زیمر: انگار هیچ‌وقت سرم به این شلوغی نبوده. تلاش می‌کنم برنامه‌ام تا جای ممکن پر باشد چرا که کار عموم دوستان موسیقی‌نوازم کنسل شده. بنابراین عاشق این میزان کار هستم چون می‌توانم بسیاری از موزیسین‌ها را مشغول نگه دارم؛ در استرالیا، اروپا، انگلیس و آمریکا. به نوعی دارم با چهار قاره کار می‌کنم.

شما بابت موسیقی متن «شیر شاه» قرار است جایزه‌ای دریافت کنید. ارکستری که تدارک دیدید بسیار به فرهنگ آفریقایی آمریکایی نزدیک شده. ارکستر شما احتمالن از دید تنوع نژادی رکورد یک فیلم هالیوودی را زده

بله، نمی‌خواهم خیلی به خودم افتخار کنم ولی انجام این کار بسیار مهم و خوب بود: ارکسترِ زندگی سیاه‌پوستان بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

با توجه به بحث‌های ملی کنونی‌مان درباره‌ی نژادپرستی، این موضوع به شدت سازگار است

بله، البته نه به این شکل. دلیل این که می‌خواستم دوباره موسیقی متن «شیرشاه» را بسازم بابت این بود که همه را کنار هم قرار دهم و این مناسبت را جشن بگیرم. تجربه‌ی شگفت‌انگیزی بود.

در کنار مطالعه‌ی مصاحبه ورایتی با هانس زیمر ببینید:

هانس زیمر کارنامه‌اش را مرور می‌کند | هر قصه‌ای را باید شخصی کرد

در حال حاضر در استودیو کار می‌کنید یا در خانه؟

نه. زمانی کارهایم را در هال خانه انجام می‌دادم ولی یک استودیوی خانگی ساختم. به هنگام اوج گرفتن کرونا لندن بودم و بعد اوایل ماه مارس برگشتم. آن موقع داشتم روی موسیقی «تاپ گان: ماوریک» کار می‌کردم. از طرفی تام کروز و کل تیم سازنده‌ی مأموریت غیرممکن هفت قرار بود کارشان را شروع کنند ولی این کار میسر نشد و آن‌ها هم برگشتند. بعد از آن هنوز کمی روی تاپ گان کار می‌کنم.

آن فیلم برای دسامبر برنامه‌ریزی شده. در مورد «مرثیه‌ی هیل‌بیلی» و همکاری دوباره با ران هاوارد (کارگردان) چه نظری دارید؟

به هنگام کامل کردن کار روی هیل‌بیلی، در یک گردهمایی در زوم، در یک صفحه فیلم را داشتیم و پانزده نفر هم آن‌جا بودند. خوش‌بختانه با کسانی کار می‌کنم که یک‌دیگر را کاملن می‌شناسند چون کار به این شکل بسیار سخت‌تر است. حضور در یک سالن با صد موزیسین، گفتن یک‌باره‌ی حرف‌ها و صرف حضور بسیار به کارهای اینترنتی می‌چربد.

چه می‌توانید در مورد این موسیقی متن بگویید؟

من از طرفداران پر و پا قرص درک تراکز هستم. همراه او، بن پاول و دیو فلمینگ برای ساختن موسیقی متن فیلم ران جمع شدیم. می‌دانستم درک در حال اجرای یک تور است. همه از هر جایی که بودند، کارشان را انجام می‌دادند. حالا دارم روی «تل ماسه» و «تاپ گان» کار می‌کنم و فکر می‌کنم کار فیلم «باب اسفنجی» هم تمام شده.

کار «واندر وومن ۱۹۸۴» هم همین‌طور؟

کار آن فیلم تمام شده بود ولی پتی جنکینز (کارگردان فیلم) ایده‌های بیش‌تری داشت. برای دو روز به استودیو برگشتیم.

بیایید در مورد «زمانی برای مردن نیست» حرف بزنیم که موسیقی‌اش را ابتدای سال تهیه کردید. از تجربه‌ی آن برای ما بگویید

سورپرایزکننده بود و بگذارید بگویم چرا. برای مدت زمان زیادی است که باربارا براکلی (تهیه‌کننده) را می‌شناسم و با هم دوست هستیم. هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم روی همچین پروژه‌ای با هم کار کنیم بنابراین هنگامی که با من تماس گرفت، کمی شوکه شدم. از او پرسیدم که می‌توانم استیو ماتزارو که یکی از بهترین آهنگ‌سازانی است که می‌شناسم، برای این کار بیاورم چون زمان بسیار کوتاه بود. صد البته او پاسخ مثبت داد. اسم استیو باید بالاتر از همه نوشته شود. امیدوارم کاری در خور او انجام داده باشیم.
نکته این است که برای انجام این کار مردد بودم.

ابتدا با جانی مار تماس گرفتم و گفتم: «دو تا سؤال برایت دارم. اول این که کدام بخش فیلم فقط به درد گیتار می‌خورد؟» او گفت که قطعه‌ی اصلی جیمز باند. بعد از آن از او پرسیدم: «فکر می‌کنی سراغ این فیلم بروم و تو هم بخش گیتارش را بنوازی؟» و به این ترتیب همه چیز با هم جور شد. جانی درست می‌گفت. او می‌خواست به مانند آهنگ‌های جان بری (سازنده‌ی قطعه‌ی اصلی جیمز باند) گیتار را به موسیقی متن برگرداند. بیلی آیلیش و برادرش فینیاس هم ترانه بسیار خوبی داشتند و برای مدتی روی آن کار کردیم. بعد آهنگ شماره‌ی یک شد و فیلم قرار بود اکران شود که همه‌چیز بهم خورد.

در کنار مطالعه‌ی مصاحبه ورایتی با هانس زیمر ببینید:

گفت‌وگو با بیلی آیلیش درباره‌ی قرنطینه و آهنگ‌هایی که در این دوران ساخته

همه‌ی ما بابت پتانسیل موسیقایی «تل‌ماسه» که دسامبر اکران می‌شود، هستیم. کار روی آن چه‌طور پیش می‌رود؟

الآن وسط کار درست کردن آهنگ‌ها هستم. ایده‌هایی دارم و هر روز این شکلی است. کلی آزمایش می‌کنم و هیچ نمی‌دانم یکی هم در فیلم بیاید یا نه. ولی ما به این کار متعهدیم. می‌خواهیم برای استحقاق یافتن کتاب، کاری متفاوت و پرافتخار عرضه کنیم .

فیلمی‌ست که دست آهنگساز را بسیار بازمی‌گذارد. می‌توانید ایده‌های بسیاری را اجرا کنید.

و همین کار را انجام می‌دهم. بعضی از ایده‌ها به معنای واقعی کلمه فاجعه می‌شوند ولی باز هم امتحان می‌کنم. کاملن روی این کار متمرکزم. به باقی گفتم که هنوز راضی نیستم و به زمان بیش‌تری نیاز دارم. همان موقعیت همیشگی.

و قرار است باری دیگر با بری لوینسون (کارگردان فیلم مرد بارانی) روی فیلم جدیدش، هری هفت کار کنید.

کار تمام شده. فیلم فوق‌العاده‌ای است. یک لحظه موسیقی را کنار بگذارید. کاری که بری و بن فاستر (بازیگر) انجام داده‌اند عالی است. فیلمی است که تماشایش و نوشتنش سخت است.؛ روایت داستان هولوکاست. آن فیلم به کمال رسیده. کار موسیقی را خیلی وقت پیش قبل از رفتن به لندن تمام کردم. حوالی اکتبر.

تاپ گان چه‌طور؟ آیا موسیقی را با هارولد فالترمیر (آهنگ‌ساز فیلم اصلی) تقسیم می‌کنید؟

این نوای اوست. همه‌ی ما از دوستان تونی اسکات (کارگردان فیلم اصلی بودیم). هارولد را از مونیخ می‌شناختم. حتا در یک محله بزرگ شدیم. اگر می‌خواهید اوقات خوبی را سپری کنید، بروید مونیخ، هارولد را پیدا کنید و از او بخواهید شما را به رستوران‌های آن‌جا ببرد. در این فیلم، من تنها می‌خواستم تنظیم‌کننده‌ باشم.

همه‌ی ما در این فکر بودیم که پس از سه سال اجرای کنسرت در آمریکا و سرتاسر اروپا، ممکن است از اجرای زنده زده شده باشید و بخواهید به استودیو برگردید.

زیمر: اتفاقن نه! صرفن همه می‌گفتند: «هانس، چرا سال ۲۰۲۰ را تمامن به ساختن آهنگ صرف نکنی و بعد اواسط ۲۰۲۱ به فکر ادامه دادن نمایش‌هایت باشی». چون من از این تجربه بسیار لذت بردم. گاهی برای اجراهای ارکستر می‌خواستم که من را نشان ندهند. بعضی اوقات مردم می‌فهمیدند و بعضی اوقات نه. موزیسن‌ها آن برنامه نیز واقعن عالی بودند. ولی الآن همه‌ی تک‌نواز‌ها روی فیلم‌های مختلف با من کار می‌کنند. اتفاقن نه تنها دل‌زده نیستم بلکه سراسر شور و اشتیاقم. هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم دلم برای آن تنگ بشود ولی این طور شده. همه‌مان مثل پیرمردها درباره‌ی سفرها و ماجراهای‌مان صحبت می‌کنیم و بعد می‌گوییم: «بیایید دوباره برگردیم. این مأموریت الهی است»

در کنار مطالعه‌ی مصاحبه ورایتی با هانس زیمر ببینید:

ویژگی موسیقی متن فیلم Interstellar | در جست‌وجوی زمان از دست رفته

برای ۳۵ سال است که آهنگ‌ساز فیلم هستید. آیا خسته می‌شوید؟ آیا نوشتن موسیقی برای فیلم تکراری می‌شود؟

بله. بعد سر و کله‌ی پروژه‌ای مثل «تل‌ماسه» با کارگردانی مثل دنی ویلنوو پیدا می‌شود. باید به خاطر بسپارید که تدوین‌گر فیلم، جو واکر، اولین کار تلویزیونی‌مان را با هم برای بی‌بی‌سی در سال ۱۹۸۸ انجام دادیم. همه را سر موسیقی «تل‌ماسه» دیوانه کردم چون ایده‌های بسیاری دارم. طرف مقابلم هم دنی ویلنوو است، می‌فهمید؟ او می‌گذارد بخشی از این دنیا باشم. این کار کاملن الهام‌بخش است و با آدم‌های فوق‌العاده‌ای کار می‌کنم. کار نه، با آن‌ها تجربه می‌کنم.

با توجه به این که «تل‌ماسه» مجموعه‌ای از وقایع عظیم و جهانی است، آیا به ارکستر نیاز ندارید؟ و اگر داشتید، چه‌طور ممکن است تا زمان اکران فیلم، موسیقی را بسازید؟

نمی‌دانم. تا الآن که مشکلی نداشتم. موقعیت‌هایی در حال ایجاد شدن هست. ضبط موسیقی قرار است در لندن و وین انجام بشود. و خب ببینید، همیشه گروه‌های عجیب چیده‌ام و گاهی راه‌هایی اختراع کردم که تکه‌های کوچک آهنگ را در زمان‌های مختلف بگیرم و کنار هم بگذارم. برای من، آن‌قدر فرقی نمی‌کند. کار از خانه مزخرف است ولی انجام دادم. و اگر قرار است این‌طور پیش برویم، مشکلی نیست.

مترجم: محمد تقوی

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

سینماآرت

کلمه از کریر، تصویر از بونوئل | گفت‌وگوی ژان کلود کریر درباره‌ی بونوئل و آثاری که خلق کردند

گفت و گوی ژان کلود کریر

برای اولین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی ببینید: گفت و گوی ژان کلود کریر درباره‌‌ی مهم‌ترین آثاری که او را در تاریخ سینما جاودانه کرد

ژان کلود کریر فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی بود. او هم‌چنین در چندین فیلم نیز بازی کرد. او سردبیر مجله‌ی فمی بود و در سال ۱۹۸۱ عضو هیأت داوران فستیوال کن. کریر در تنها تلاشی که برای کارگردانی صورت داد، در سال ۱۹۶۹ فیلمی کوتاه ساخت که توانست با این فیلم جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران کن را از آن خود کند. او فیلم‌نامه‌نویسی را ادامه داد و در این مدت با کارگردانانی بین‌المللی هم‌چون فولکر شلوندورف، وین ونگ، هکتور بابنکو، پیتر بروک، ژان پل راپنو، میلوش فورمن، فیلیپ کافمن، آندری وایدا، پاتریس شرو، ژان‌لوک گدار، فیلیپ دو بروکا، برتراند تاورنیه، ژاک دری و ناگیسا اوشیما هم‌کاری کرد.
با این حال کریر طولانی‌ترین همکاری را با لوییس بونوئل داشت. در ۹ فیلم‌نامه که شش تای آن‌ها به عنوان اثری از بونوئل ساخته شد. در این گفت‌وگو که به مناسبت درگذشت کریر برای نخستین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی آرت‌تاکس منتشر می‌شود، او از «رؤیاهای بونوئلی» می‌گوید؛ طریقه‌ی سال‌ها هم‌کاری مشترک با فیلم‌ساز افسانه‌ای.

در کنار گفت و گوی ژان کلود کریر ببینید:

پایان آقای نویسنده | ژان کلود کریر در ۸۹ساله‌گی درگذشت

Jean-Claude Carrière was a French novelist, screenwriter, actor, and Academy Award honoree. He was an alumnus of the École normale supérieure de Saint-Cloud and was president of La Fémis, the French state film school. Carrière was a frequent collaborator with Luis Buñuel on the screenplays of Buñuel’s late French films.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید: مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت

فیلم گاو خشمگین

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ به مناسبت چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ساخته‌ی ماندگار مارتین اسکورسیزی با بازی رابرت دنیرو، لحظات ماندگار این فیلم کالت را مرور خواهیم کرد.

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید:
مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت + حقایقی که شاید ندانید

«گاو خشمگین» یک فیلم اقتباسی‌ست بر اساس کتابی اتوبیوگرافیک. رابرت دنیرو اولین‌بار سر صحنه‌ی «پدرخوانده ۲» کتاب را خواند. از شیوه‌ی نگارش کتاب خوشش نیامد اما شیفته‌‌ی کاراکتر جیک لاموتا شد. همان موقع کتاب را به مارتین اسکورسیزی که سر صحنه‌ی فیلم «آلیس دیگر این‌جا زندگی نمی‌کند» به کارگردانی مشغول بود نشان داد و امید داشت او کارگردانی فیلم را قبول کند. اما اسکورسیزی چندبار از ساخت این فیلم شانه‌ خالی کرد و گفت هیچ ایده‌ای ندارد که با این قصه چه کند!

اما چه شد که اسکورسیزی ساخت فیلم را قبول کرد؟ مارتی بزرگ در همان سال‌ها یک اوردز اساسی را تجربه کرد. نزدیکان اسکورسیزی تعریف می‌کنند از تمامی منافذ بدنش خون بیرون می‌زد و امیدی به زنده‌ماندنش نبود. با این همه به کمک رابرت دنیرو، اسکورسیزی به زندگی برگشت و اعتیاد را ترک کرد. حالا داستان جیک لاموتا برای مارتی رنگ‌وبوی شخصی گرفت. خودش می‌گوید: «هر بار که فیلم می‌سازید انگار در رینگ بوکس قرار دارید!»

اما ماجرا به همین سادگی‌ها نبود. کمپانی سازنده‌ی «گاو خشمگین» تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کوپولا گذاشته بود. فیلمی که در گیشه شکستی خورد و کمپانی سازنده را دچار بحران کرد. اسکورسیزی دو سال قبل در فستیوال ترابیکا تعریف می‌کرد ما در میانه‌های فیلم‌برداری بودیم و نمایندگان کمپانی پیش من و دنیرو آمدند. ما با شور و حرارت از پروژه حرف می‌زدیم و آن‌ها نگران بودند که چرا فیلم سیاه‌سفید است. در نهایت تمام حرف‌ها آن‌ها از ما خواستند که ادامه بدهیم. بعدن فهمیدم نمایندگان آن روز آمده بودند تا به ما بگویند این پروژه باید کنسل شود. شور و اشتیاق ما باعث شد سکوت کنند. «گاو خشمگین» این‌گونه خلق شد.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت: پشت صحنه فیلم «به سوی ستارگان» | Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

پشت صحنه فیلم Ad Astra

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ نگاهی به پشت صحنه و جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری در فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان» به کارگردان جیم گری و بازی برد پیت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت
پشت صحنه جلوه‌های ویژه‌ی فیلم Ad Astra

به سوی ستارگان یک فیلم علمی-تخیلی ماجراجویانه‌ست که علاوه بر ستارگان فیلم مشهور، کمپانی‌های جلوه‌های ویژه‌ی بزرگی هم در کار دخیل بودن. ام‌پی‌سی، متد استودیوز، مستر اکس، وتا دیجیتال و اینداستریال لایت اند مجیک، چند نمونه از این کمپانی‌ها هستن که همه با هم‌دیگه همکاری کردن تا این سفر فضایی بیش‌تر علمی به نظر برسه تا تخیلی.

مستر اکس: کمپانی مستر اکس مسئولیت مهم اولین صحنه‌ی فیلم رو بر عهده داشت؛ جایی که برد پیت، مک‌براید، در مداری نزدیک زمین روی یک آنتن هشتاد هزار فوتی کار می‌کنه و یه جریان قوی مرموز، اون رو پرتاب می‌کنه. برای این نما، قسمتی از آنتن عظیم برای استفاده سر صحنه ساخته شد تا برد پیت بتونه حالت تعاملی داشته باشه. تیم جلوه‌های ویژه برای مواد مورد استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی الهام گرفتن و به این نکته دقت به خصوصی به خرج دادن که این مواد اون بالا ممکنه دچار چه تغییراتی شن و در عین حال، سعی کردن حس و حال آینده رو حفظ کنن.

ام‌پی‌سی: برای تمام سکانس‌های بلند شدن و فرود، کمپانی ام‌پی‌سی تعداد زیادی از ویدیوهای ناسا رو بررسی کرد. تمرکز اون‌ها روی ابرهای گرد و غبار و دود انبوه بود تا شبیه‌سازی‌شون تا حد امکان به واقعیت نزدیک‌ باشه. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نورپردازی بود. روی زمین و داخل یک اتاق، نور خورشید نور مصنوعی و نور منعکس‌شده وجود داره، اما در فضا، فقط یک منبع نور بزرگ و مستقیم وجود داره، در حالی که ذرات هوایی وجود نداره که نور رو پراکنده کنن و تعداد کمی جسم هستن که بخوان موجب انعکاس نور بشن. تیم ام‌پی‌سی باز هم باید سراغ آرشیوهای ناسا می‌رفت تا بتونه نورپردازی واقع‌بینانه‌ای ایجاد کنه و همین‌طور اثر خاصی رو تشکیل بده که نزدیک نقاط روشن حالت حلقه‌ای ایجاد می‌کنه.

ببینید: معرفی اختصاصی آرت‌تاکس از فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان»

Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

Ad astra is a science fiction adventure film that not only boasts big name movie stars but also big name VFX houses. MPC, Method Studios, Mr X, Weta Digital, Industrial Light and Magic to mention just a few, all collaborated together to make this journey through space seem more science, than fiction.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها