با ما همراه باشید

جشنواره فیلم فجر سی‌هشتم با آرت‌تاکس: در نشست خبری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ، ابراهیم داروغه‌زاده از تندیس سیمرغ، شعار و پوستر این دوره رونمایی کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

همه سینماگران در جشنواره حضور دارند

ابراهیم داروغه‌زاده در شروع نشست خبری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: «امسال دی ماه سختی را داشتیم که از آن جمله، شهادت سردار سلیمانی بود؛ اتفاق بعدی سقوط هواپیما بود و در چنین شرایطی برخی از سینماگران اعلام کردند که نمی‌خواهند در جشنواره حضور داشته باشند، با هنرمندان صحبت شد و در نهایت همه سینماگران در جشنواره حضور دارند. امیداورم رسالت سینما که به تصویر کشیدن مظلومیت مردم ایران است به خوبی انجام دهند.»

داروغه‌زاده درباره فیلم‌های رزرو شده و نمایش آن‌ها در جشنواره بیان کرد: «فیلم‌های رزرو اگر درخواست مکتوب داشته باشند برای نمایش فیلم‌ها، این کار حتما رخ می‌دهد.»

او در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر درخواست برخی نهادها قبل از جشنواره برای دیدن فیلم‌ها و انتقاداتی که نسبت به تصمیم‌گیری این نهادها برای نمایش داده نشدن یا ممیزی به این فیلم‌ها وارد می‌شود، گفت: «هیأت انتخاب فیلم‌هایی را که پروانه ساخت سینمایی داشته بررسی می‌کند. هیچ نهادی دخیل نیست و هیچ فیلمی قبل از اینکه هیأت انتخاب آن را ببیند، از جشنواره کنار گذاشته نشده است. امسال هیچ اعمال نظری از هیچ نهادی نداشتیم. این نکته را باید بگویم که برخی فیلم‌ها که موضوعشان ارتباط مستقیمی با یک نهاد دارد، از قبل به لحاظ تخصصی مشاوره می‌گیرند. حتی فیلمی که مدنظر شماست از نظر قوه قضاییه هیچ مشکلی نداشته است.»

فضاسازی «تحریم جشنواره» از خارج از کشور بود

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به پرسشی دیگر درباره تحریم جشنواره از سوی افراد و برخی اظهار نظرهای غیرکارشناسی هیأت انتخاب که می‌تواند در حوزه داوری اثر داشته باشد، بیان کرد: «همیشه وقتی هیأت انتخاب کار خود را شروع می‌کند، می‌گوییم با رسانه‌ها برای فیلم‌ها با رسانه‌ها وارد گفت‌وگو نشوند.»

داروغه زاده تاکید کرد: «درباره تحریم باید گفت یک فضاسازی رسانه‌ای از خارج از کشور بود، شاید برخی از هنرمندان به دنبال حضور و شرکت در جشنواره نبودند و این امر را نمی‌توانیم تحریم بدانیم و در عین حال ما هیچ تحریمی ندیدیم.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره افزایش تعداد داوران گفت: «خواستیم داوری تخصصی‌تر شود و برای بخش فنی ۲ داور انتخاب کردیم که در نهایت تعداد داوران به ۹ نفر رسید.»

دبیر جشنواره سی و هشتم فیلم فجر درباره حضور مسعود کیمیایی در جشنواره توضیح داد: «آقای کیمیایی نیز در جشنواره حضور دارد. او یک از خاطره‌انگیزترین کارگردان‌های سینمای ایران است و همیشه فیلم‌های او در جشنواره مورد استقبال قرار می‌گیرد و بی‌شک امسال نیز همین اتفاق رخ می‌دهد.»

همه‌ی هزینه‌های افتتاحیه خرج سیل زدگان می‌شود

داروغه زاده در پاسخ به محافظه کار بودن این دوره از جشنواره و برگزاری نشست و اعلام اسامی فیلم‌ها در روزهای تعطیل عنوان کرد: «علت تاخیر نشست به دلیل آماده نبودن پوستر و همچنین این سالن کنفرانس بوده است که تازه ۲ روز قبل آماده شد. هیچ محافظه‌کاری در کار نبوده است و تنها افتتاحیه را محدود کردیم تا بتوانیم همدردی و کمکی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان داشته باشیم. قرار است روز شنبه قبل از آغاز جشنواره کاروانی که وسایل مورد نیاز برای سیل زدگان را حمل می‌کند از مقابل پردیس ملت به طرف استان سیستان و بلوچستان حرکت کند. امسال همه هزینه افتتاحیه خرج سیل زدگان می‌شود.»

دبیر جشنواره درباره آمار استقبال مردمی از جشنواره و افزودن به سالن‌های مردمی و کاهش سهمیه‌ی نهادها و ارگان‌ها توضیح داد: «امسال ما ظرفیت سالن‌های مردمی را افزایش دادیم. سال گذشته ۷۵۰۰ صندلی و امسال بیش از ۹ هزار صندلی بوده که مانند سال قبل بلیت‌ها در همان ساعت‌های اولیه به فروش رفت. نهادهایی که برای کارمندان‌شان بلیت می‌خواهند در اختیارشان قرار داده می‌شود اما جزو آرای مردمی به حساب نمی‌آیند و فقط خریدهای الکترونیک در آرای مردمی حساب است.»

داروغه زاده درباره بودجه برگزاری جشنواره و کم شدن آن در نشست خبری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر توضیح داد: «بودجه جشنواره امسال هشت میلیارد تومان است که با شهرداری در این زمینه قرارداد بستیم اما سعی می‌کنیم بودجه کمتری را هزینه کنیم.»

برای انتخاب داوران به پاسپورت آن‌ها نگاه نمی‌کنیم

او درباره داوری این دوره و نامه فرشته طائرپور که در آن‌ گفته است شورای سیاست‌گذاری را نمی‌شناسد و همچنین دوتابعیتی بودن داوران گفت: «زمان انتخاب هیأت داروان به پاسپورت آنها نگاه نمی‌کنیم. ممکن است کسی گرین‌کارت داشته باشد ولی فکر نمی‌کنم هیچ داوری پاسپورت آمریکایی داشته باشد. در مورد نامه‌ی خانم طائرپور هم باید بگویم این نظر شخص خودشان به عنوان یک فرد حقیقی‌ست و می‌توانند شورای سیاست‎گذاری را نشناسند.»

داروغه‌زاده درباره فیلم‌هایی که ممکن است به جشنواره نرسند و الزام حضور فردی که اعلام کرده در جشنواره حضور ندارد، بیان کرد: «آقای معادی هیچ‌وقت نگفتند که جشنواره را تحریم می‌کنند و طی صحبتی که شده ممکن است در مراسم و نشست فیلمشان حضور یابند. ما فیلم‌ها را فارغ از این مسایل بررسی می‌کنیم که این موضوع جزو حقوق تهیه کننده است و در صورتی که فیلمی از داوری خارج می‌شود که تهیه کننده اعلام انصراف دهد. ما امیدواریم که‌ همه هنرمندان در جشنواره حضور داشته باشند. اگر هم فیلمی به جشنواره نرسد بر اساس اولویت از رزروها استفاده می‌کنیم.»

هیچ فیلمی اعلام نکرده است که به جشنواره نمی‌رسد

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره امکان نمایش فیلم برای ناشنوایان و بیرون ماندن فیلم «بی‌صدا حلزون» با موضوع ناشنوایان بیان کرد: «تمام فیلم‌های انتخاب شده به جشنواره می‌رسند و تا امروز هیچ فیلمی اعلام نکرده که به جشنواره نمی‌رسد که برای جایگزینی برای آن انتخاب شود. هیأت انتخاب به این نتیجه رسیدند که این فیلم در بخش سودای سیمرغ حضور نداشته باشد اما این فیلم در بخش نگاه نو نمایش داده می‌شود.»

او در ادامه گفت: «امسال نسبت به سال گذشته بیشترین همراهی را با فیلم‌های مستند و کوتاه داشتیم و این آثار در پردیس‌ها نمایش داده می‌شود.»

داروغه‌زاده درباره حضور نداشتن هیچ انیمیشنی در جشنواره و تقاضای بیش از اندازه برخی رسانه‌ها برای دریافت کارت جشنواره و خبرنگار نبودن برخی از متقاضیان اظهار کرد: «در دو سال گذشته فضای خوبی در جهت حمایت از سینمای انیمیشن در جشنواره اختصاص دادیم اما امسال انیمیشن‌های متقاضی در حد فیلم‌های سینمایی نبودند و شرایط حضور در جشنواره را نداشتند. کسانی هم که برای کارت جشنواره تقاضا دارند با آنهایی که تقاضایشان پذیرفته می‌شود فرق دارند و تقریبا نیمی از متقاضیان رد شدند.»

مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی جشنواره سی و هشتم فیلم فجر، در این باره توضیح داد: «مبنای ما معرفی‌نامه‎ی رسانه‎ی مورد نظر است و آن رسانه تشخیص داده که اسم چه‌ کسی را به عنوان خبرنگار معرفی کند و ما هم بر همین اساس تصمیم می‌گیریم.»

«مجبوریم» رضا درمیشیان حتما پروانه نمایش می‌گیرد

داروغه زاده درباره دلایل حضور نداشتن فیلم‌های «مجبوریم» و «لامینور» که به ترتیب به کارگردانی و تهیه کنندگی رضا درمیشیان هستند، گفت: «من نباید تک تک درباره هر فیلم توضیح دهم. هیچ ملاحظه‌ای از نظر شورای انتخاب وجود نداشته است و از نظر شورای انتخاب فیلم آقای درمیشیان مناسب حضور در جشنواره نبوده است که ممکن است نظرشان درست یا غلط باشد اما حتما این فیلم پروانه نمایش خواهد گرفت.»

وی درباره حضور داشتن محمدمهدی عسگرپور، دبیر جشنواره جهانی، به‌عنوان یکی از داوران جشنواره سی و هشتم فیلم فجر بیان کرد: «آقای عسگرپور همیشه به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده واجد شرایط داوری بوده. امسال هم اتفاق مثبتی است که جزو هیات داوران است و از طرفی دیگر دبیر جشنواره جهانی فیلم نیز هست.»

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره حضور کم تعداد فیلمسازان زن ادامه داد: «هیأت انتخاب نمی‌توانند فمنیستی رأی دهند. امسال تعداد کمی فیلمساز زن داشتیم و یک فیلم به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرد. درباره حضور زنان در هیأت انتخاب و هیأت داوران نیز باید بگویم خوشحال می‌شویم فیلم‎سازان زن در هیأت داوران و هیأت انتخاب حضور داشته باشند، اما باید واجد شرایط حضور در این ۲ بخش باشند.»

داروغه‌زاده در ادامه این نشست درباره مجوزهای فیلم اولی‌ها تأکید کرد: «بحث مجوزهای فیلم اول نیز هنوز در خانه سینما و سازمان سینمایی و حتی کانون کارگردانان حل نشده و به همین دلیل نیز هنوز تکلیف معلوم نیست و ما هم نمی‌دانیم باید فیلم کارگردانانی که اثرشان پروانه ویدیویی دارد، انتخاب کنیم یا نه. از همین رو باید این مشکل از سوی این نهادها برطرف شود.»

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

انتخاب سردبیر

اندازه‌های خودم را می‌دانم | گفت‌وگوی خسرو نقیبی با سیروان خسروی درباره‌ی بازیگری

سیروان خسروی

در این گفت‌وگوی مفصل چهل‌دقیقه‌ای، سیروان خسروی که با ایفای نقش نخست سریال #حرفه_ای (بیرون از فضای موسیقی که در آن ستاره است) در کانون توجه سینمایی‌ها نیز قرار گرفته، رودرروی خسرو نقیبی سردبیر آرت‌تاکس نشسته و برای اولین‌بار در یک گفت‌وگوی سینمایی، به تمام سؤال‌ها، ابهامات و انتقادات درباره‌ی این سمت کارنامه‌ی حرفه‌ای‌اش پاسخ داده است.

سیروان در این گفت‌وگو می‌گوید خودش را در ورود به سینما نابازیگر می‌دانسته، جای کسی را تنگ نکرده و قرار هم نیست به صورت تمام‌وقت بازیگری را ادامه دهد؛ چرا که هنوز در عرصه‌ی موسیقی بلندپروازی‌هایی دارد و مهم‌ترین دغدغه‌اش آن‌جاست. در این گفت‌وگو می‌توانید سمت دیگر چهره‌ی این آرتیست را ببینید؛ سطح دانسته‌هاش از سینمای ایران و جهان، تلاشی که برای رسیدن به یک نقش کرده و البته پیشینه و آینده‌اش با سینما و نسبت به آن.

این گفت‌وگو محصول اختصاصی آرت‌تاکس است و بازگشت ما به تولیدات تصویری پس از دو سال رخوت حاصل از همه‌گیری کرونا.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم قهرمان | از تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی بیش‌تر ببینید

تریلر فیلم قهرمان

نسخه‌ی ایرانی تریلر فیلم قهرمان ساخته‌ی مسعود رفیع‌زاده که در آن جزئیات بیش‌تری از داستان و تصاویر تازه‌تری از فیلم را می‌توانید تماشا کنید

تریلر فیلم قهرمان به کارگردانی اصغر فرهادی
اکران در سینماهای سراسر ایران

ساخت آنونس: مسعود رفیع‌زاده

#قهرمان

ادامه مطلب

آنونس

انتشار اولین تیزر از پشت‌صحنه‌ی«خائن‌کشی» همزمان با زادروز هشتاد سالگی مسعود کیمیایی

پشت‌صحنه‌ی خائن‌کشی

انتشار اولین تیزر از پشت‌صحنه‌ی«خائن‌کشی» همزمان با زادروز هشتاد سالگی مسعود کیمیایی

اولین تیزر از پشت‌صحنه‌ی سی‌امین فیلم مسعود کیمیایی«خائن‌کشی» به تهیه‌کنندگی علی اوجی همزمان با زادروز هشتاد سالگی مسعود کیمیایی

«خائن‌کشی» سی‌امین فیلم مسعود کیمیایی به تهیه‌کنندگی علی اوجی همزمان با زادروز این هنرمند منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی فیلم، داستان آخرین فیلم مسعود کیمیایی رفاقت و گذری به ماجرای ملی شدن صنعت نفت دارد که سکانس‌های مربوط به این رخداد تاریخی در روز ۲۹ اسفندماه همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت فیلمبرداری و به پایان رسید

امیر آقایی، پولاد کیمیایی، پانته‌آ بهرام، سارا بهرامی، اندیشه فولادوند، حمیدرضا آذرنگ، سام درخشانی، نرگس محمدی، رضا یزدانی، الهام حمیدی، نسیم ادبی، فریبا نادری، شکیب شجره، پردیس پورعابدینی با حضور فرهاد آئیش، سعید پیردوست، امیررضا دلاوری، ایوب آقاخانی، سام نوری، امیرکاوه آهنین‌جان ، ایلیا کیوان، امیرحسین نوروزبیگی و کیانوش گرامی و هنرمندی مهران مدیری بازیگرانی هستند که در آخرین ساخته مسعود کیمیایی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

 

نخستین تصویر از مهران مدیری در فیلمِ مسعود کیمیایی

ساخت تیزر شهیار کبیری

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها