با ما همراه باشید

نقد فیلم رنج و افتخار از پیتر دوبروژ، منتقد ورایتی:

اگر بخواهم آلمادووار را به چیزی تشبیه کنم، هیمشه پانک‌ها به ذهنم می‌رسند. آلمادوواری که روزی فیلم‌های بدیع و مهمی چون «هزارتوی شور» و «قانون میل» را ساخته، سه دهه پس از اولین همکاری‌اش با ستاره و همکار محبوبش آنتونیو باندراس برخلاف آثار پیشینش سراغ موضوعی غیرجنجالی اما شخصی و جذاب رفته؛ در رنج و افتخار، آلمادووار سراغ خودش می‌رود و از دیدگاه شخصیت خیالی‌اش، کارگردانی به نام سالوادور مالو که به سد نویسنده برخورد کرده، پرده از ضعف‌های درونی‌اش برمی‌دارد.

نتیجه‌ی این کار، اثری است پخته و شبیه به زندگی خود آلمادووار که پر از نشانه‌های معروف آثار خودش است: رنگ‌های خیره‌کننده، روابط پرشور و همچنین ارجاعات بسیار به فیلم‌سازان و بازیگران موردعلاقه‌اش. همه‌ی این‌ها مزین شده‌اند به موسیقی فوق‌العاده‌ی آلبرتو ایگلاسیاس. این در حالی‌ست که فیلم تلاش می‌کند از ملودراماتیک کردن داستان بپرهیزد و رویکردی ظریف‌تر داشته باشد: برای مثال، سد سر راه شخصیت اصلی خلأ افکار خلاقانه نیست بلکه او از درد ناشی از تلاش‌های بسیار رنج می‌برد.

 

نتیجه‌ی این کار، اثری است پخته و شبیه به زندگی خود آلمادوار که پر از نشانه‌های معروف آثار خودش است: رنگ‌های خیره‌کننده، روابط پرشور و همچنین ارجاعات بسیار به فیلم‌سازان و بازیگران موردعلاقه‌اش

 

در این‌جا، بازی باندراس به لطف سال‌ها دوستی و همکاری نزدیک، تکان‌دهنده از آب درآمده اما تقلیدی از رفتار و اخلاقیات خود آلمادوار نیست. برای مخاطبی که سه دهه‌ی متوالی با آلمادووار سپری کرده و می‌خواهد او را بشناسد، این فیلم دریچه‌ای است به روح جاری در این ذهن خلاق

نقد فیلم رنج و افتخار از  پیتر بردشاو، منتقد گاردین:

پدرو آلمادووار در بیست‌ویکمین فیلمش، شخصی‌ترین اثرش را ساخته که حتا می‌توانست اسم آن را بیست‌ویک دوم بگذارد( اشاره به فیلم هشت‌ونیم فلینی). تمرکز آلمادووار در این فیلم، مرگ است؛ مرگ خودش و کسانی که دوست دارد و این که شور و هیجان فیلم‌سازی می‌تواند بر مرگ غلبه کند و راهی باشد برای کنار آمدن با آن.

فیلم آلمادوار در مورد لذت نیز هست که منجر می‌شود به شوخ‌طبعی، هوشمندی و احساسی بودنش. داستانی در مورد عشق، خاطرات، هنر، مادرانگی، عشاق و مهم‌تر از همه، در مورد خودش. چنین چیزی شاید در دستان یک کارگردان معمولی تبدیل به فیلمی خودستاینده و مغرورانه شود. اما آلمادوار استاد ارجاع به خود و ‍پیش‌داستان است.

 

پدرو آلمادووار در بیست‌ویکمین فیلمش، شخصی‌ترین اثرش را ساخته که حتا می‌توانست اسم آن را بیست‌ویک دوم بگذارد( اشاره به فیلم هشت‌ونیم فلینی)

 

موتور خلاقه‌ی ذهن او به قدری خوب می‌چرخد که گذر زمان را متوجه نشدم و فیلم می‌توانست برای پنج ساعت بیش‌تر هم ادامه پیدا کند. تیم فیلم‌برداری و طراحی تولید به خوبی توانسته‌اند فیلم را به اثری گرم و لطیف با رنگ‌های شاد و جذاب تبدیل کنند. سبک روایی آلمادوار نیز جریان فیلم را به خوبی جلو می‌برد. صحنه‌ای منجر به اتفاقی می‌شود یا خاطره‌ای را به یاد شخصیت اصلی می‌آورد و فیلم دائمن بین گذشته و حال رفت و آمد می‌کند. هر چند این مسأله به تأثیرگذاری احساسی فیلم صدمه می‌زند، گویی فیلم کامل نیست. البته این شاید بازتابی از خود زندگی باشد. رنج و افتخار ترکیبی است شیرین و تلخ و مخاطب را برایی فیلم بعدی آلمادوار تشنه نگه می‌دارد.

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنونس

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

«گزارش فرانسوی» کمدی درامی به کارگردانی وس اندرسون است. داستان این فیلم حول کارکنان یک مجله‌ی اروپایی در یک شهر تخیلی فرانسوی می‌گذرد که تصمیم می‌گیرند یک نسخه یادمان چاپ کرده و به بزرگداشت سه واقعه مهم یک دهه گذشته‌شان بپردازند.

این سه واقعه عبارت‌ند از حبس ابد یک هنرمند، شورش‌های دانشجویی و یک گروگان‌گیری. وس اندرسون در ساخت این فیلم از زندگی واقعی کارکنان مجله نیویورکر الهام گرفته‌است.

پیش‌تولید عجیب فیلم جدید وس اندرسون از زبان رابرت یئومان


این فیلم پرستاره بازیگران نام‌داری مانند بنیسیو دل‌تورو، آدریان برودی، تیلدا سوینتون، لئا سیدو، فرانسس مک‌دورمند، تیموتی شالامه، بیل مورای، اون ویلسون و ادوارد نورتون را دور هم جمع کرده و قرار است پس از افتتاحیه در جشنواره‌ی فیلم کن، به شکل عمومی در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ اکران شود

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک درباره‌ی زندگی زلاتان ابراهیموویچ

تریلر فیلم من زلاتان هستم

تریلر فیلم من زلاتان هستم منتشر شد

فیلم من زلاتان هستم در ژانر بیوگرافیک اثری‌ست به کارگردانی ینس سیوگرن که براساس کتابی با همین نام به نوشته‌ی دیوید لاگرکرانتز ساخته شده و داستان زلاتان ابراهیموویچ، فوتبالیست مشهور سوئدی را در دو دوره‌ی مختلف بیان می‌کند.

گرانیت روشیتی در نقش زلاتان ۱۷ ساله و دومینیک آندرسون بایراکتاتی نقش زلاتان ۱۱ ساله را دارند و در کنار این دو بازیگرانی نظیر امانوئل آیتا، دیوید اس لیندگرن و هاکان بنگستون نیز در فیلم حاضر هستند.

این اثر دهم سپتامبر اکران خواهد شد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز

تریلر فیلم مرد آزاد

تریلر فیلم مرد آزاد منتشر شد

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم مرد آزاد به کارگردانی شان لوی با بازی رایان رینولدز، جو کری و جودی کورمر منتشر شد

«مرد آزاد» فیلمی است ساخته‌ی شان لوی، کارگردان سری معروف «شبی درموزه» و توسط مت لیبرمن و زک پن نوشته شده است. این فیلم در ادامه‌ی روال آثاری مانند «بازیکن یک آماده»، «رالف خراب‌کار» و «گیمر»، داستان دنیایی را در بازی‌های ویدیویی به تصویر می‌کشد که ترکیبی از دو عنوان بسیار پرطرفدار GTA و Fortnite است.

گای، یکی از شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC)های این دنیاست که بعد از کشتن یکی از بازیکنان، با برداشتن عینکش دنیا را از فیلتر HUD (جزئیات مختلفی که در بازی‌ها روی صفحه می‌آیند مانند مقدار سلامتی، استقامت و گلوله) می‌بیند و تصمیم می‌گیرد به مبارزه‌ی جهانی بپیوندد.

در مرکز «مرد آزاد»، رایان رینولدز به عنوان شخصیت اصلی قرار گرفته و بازیگرانی مانند جودی کورمر (کشتن ایو)،جو کری (چیزهای عجیب) و تایکا وایتیتی (جوجو خرگوشه و ثور: راگناروک) نیز حصور دارند.

«مرد آزاد» از جمله پروژه‌هایی بود که زیر نظر کمپانی فاکس قرن بیستم کلید خورد ولی در نهایت قرار است توسط دیزنی منتشر شود (چنین اتفاقی برای فیلم فوردعلیه فراری نیز رخ داد).

 

جدیدترین تریلر فیلم «مرد آزاد» با بازی رایان رینولدز |

Free Guy Official Trailer

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها