با ما همراه باشید
نقد فیلم A Rainy Day in New York نقد فیلم A Rainy Day in New York

سینمای جهان

نقد فیلم A Rainy Day in New York از نگاه منتقد ایندی‌وایر | گریز به دنیایی که وجود ندارد

نقد فیلم A Rainy Day in New York آخرین ساخته‌ی وودی آلن با بازی سلنا گومز، تیموتی شالامه و ال فنینگ از نگاه منتقد ایندی‌وایر

هنگام تماشای فیلم «روزی بارانی در نیویورک» باید مرزی میان اثر و حواشی اخیر وودی آلن قائل شوید، کاری که آمازون نکرد و پخش این فیلم را که تولیدش در سال ۲۰۱۷ به پایان رسیده بوده به دلیل وجود این حواشی متوقف کرد. این پا پس کشیدن تنها به پخش‌کننده محدود نمی‌شود: وقتی تیموتی شالامه و ال فانینگ را می‌بینیم، می‌توانیم آن‌ها را برای تمرکز روی بازیگریشان و بیان دیالوگ‌هایی که امضای کارگردان است تحسین کنیم و به این فکر نکنیم که آن‌ها بعدن از حضورشان در فیلم ابراز پشیمانی کرده‌اند.

در کنار این‌ها به نظر می‌رسد فیلم به جهانی دیگر تعلق دارد این اتفاق به خودی خود ایرادی ندارد. وودی آلن در «روزبارانی» همکاری سابقا موفقش را با ویتوریو استورارو برای ساخت یک والس دیگر از سنترال پارک تا راهروهای موزه‌ی مت و لابی هتل کارلایل تجدید می‌کند. با این که این دو، عاشقانه‌ی لطیفی را که از ویژگی‌های همکاری قبلیشان در«کافه سوسایتی» و «واندرویل» است می سازند، اما سوسوی نوستالژی در تطابق با زمان فعلی، حال وهوای اثر را به گونه‌ای ملال‌آور زمان‌پریش می‌کند. آلن بیش از آن‌چه در تصور می‌گنجد می‌داند، چون تمام این پروژه به هدف خلق دنیایی برای جانشینی جهان امروز است. جایی که همه‌ی جوانان جذاب به دنبال اورینگ برلین(تهیه کننده‌ی آمریکایی) هستند. این کوچک‌ترین دلیل برای نام‌گذاری شخصیت اصلی با بازی تیموتی شالامه به نام گتسبی ولز است. فرزند عنقی از طبقه‌ی مرفه جامعه که در کالجی در شمال نیویورک تقریبن بی کار است و پس از آن‌که دوست دختر روزنامه‌نگارش، اشلی، موفق به قرار مصاحبه‌ای با کارگردان معروف می‌شود، آن‌ها به نیویورک می‌آیند. سفری که قرار است یک گریز عاشقانه باشد، اما تبدیل به چیزی می‌شود که احتمالن شخصیت جف دانیل در «رز ارغوانی قاهره» آن را هفته‌ای عجیب در منهتن می‌نامید.

اشلی یا چشمان درشت و ساده‌لوحانه‌اش مصاحبه‌ را با رولند پولارد، فیلم‌ساز، شروع کرده و خود را در دایر‌ه روابط درهم‌پیچیده‌ی کارگردان که شامل نویسنده‌اش(جود لا) ، همسرش(ربکا هال) و دیگو لونا درمی‌یابد. دراین میان گتسبی غمگین در خیابان‌ها پرسه می‌زند و در نهایت در دام عشوه‌گری‌های شانون، خواهر کوچک‌تر یکی از دوستانش می‌افتد.

در داستان این فیلم خیلی از موتیف‌های معمول کارگردان تکرار شده و ویژگی‌های منحصر به فرد بازیگران به نفع بازی مورد نظر وودی آلن محو می‌شود. در بین این سه شخصیت اصلی سلنا گومز خود را جدا کرده و شیوهِ‌ی خود را جایگزین بازتاب انتخاب‌های دایان کیتون و تونی رابرت در چهار دهه‌‌ی پیش می‌کند. این به این معنا نیست که بازی شالامه یا فانینگ به طور خاص بد باشد، بلکه آن‌ها وظیفه‌ی بازی در فیلم معمولی وودی آلن را دارند که هیچ چیزی جز شانس بازی در فیلم معمولی وودی آلن برایشان نداشته است.

برای آن‌هایی که طرفدار وودی آلن هستند یا به عبارتی، افرادی که علاقه به ادامه‌ی ستایش فیلم‌های وودی آلن دارند، «روز بارانی» لذت ساده‌ای را که انتظارش داریم پیشکش می‌کند. اما نه چیزی بیش از آن. وودی آلن دوره‌‌ی اخیر، هنرمندی تنهاست که با ساخت آثاری مهر وموم شده به تجلیل تیک‌ها و عقده‌های روحی خود بر پرده سینما می‌پردازد.

آلن و استورارو به بسیاری از نقاط دیدنی نیویورک دسترسی داشته‌ و به لطف بودجه‌ی سخاوتمندانه‌ی استدیو آمازون توانسته‌اند به زیبایی از آن‌ها فیلم‌برداری کنند. بودجه‌ای که احتمالن دیگر نصیب آلن نشود. می‌توان پیش‌بینی کرد «روزی بارانی در نیویورک» تقریبن آخرین اثر اوست که ستاره‌های جوان هالیوود در آن بازی می‌کنند. تا آن‌جایی که می‌دانیم این فیلم می‌تواند آخرین فیلم‌برداری او در خاک آمریکا باشد. ‎

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنونس

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

«گزارش فرانسوی» کمدی درامی به کارگردانی وس اندرسون است. داستان این فیلم حول کارکنان یک مجله‌ی اروپایی در یک شهر تخیلی فرانسوی می‌گذرد که تصمیم می‌گیرند یک نسخه یادمان چاپ کرده و به بزرگداشت سه واقعه مهم یک دهه گذشته‌شان بپردازند.

این سه واقعه عبارت‌ند از حبس ابد یک هنرمند، شورش‌های دانشجویی و یک گروگان‌گیری. وس اندرسون در ساخت این فیلم از زندگی واقعی کارکنان مجله نیویورکر الهام گرفته‌است.

پیش‌تولید عجیب فیلم جدید وس اندرسون از زبان رابرت یئومان


این فیلم پرستاره بازیگران نام‌داری مانند بنیسیو دل‌تورو، آدریان برودی، تیلدا سوینتون، لئا سیدو، فرانسس مک‌دورمند، تیموتی شالامه، بیل مورای، اون ویلسون و ادوارد نورتون را دور هم جمع کرده و قرار است پس از افتتاحیه در جشنواره‌ی فیلم کن، به شکل عمومی در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ اکران شود

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک درباره‌ی زندگی زلاتان ابراهیموویچ

تریلر فیلم من زلاتان هستم

تریلر فیلم من زلاتان هستم منتشر شد

فیلم من زلاتان هستم در ژانر بیوگرافیک اثری‌ست به کارگردانی ینس سیوگرن که براساس کتابی با همین نام به نوشته‌ی دیوید لاگرکرانتز ساخته شده و داستان زلاتان ابراهیموویچ، فوتبالیست مشهور سوئدی را در دو دوره‌ی مختلف بیان می‌کند.

گرانیت روشیتی در نقش زلاتان ۱۷ ساله و دومینیک آندرسون بایراکتاتی نقش زلاتان ۱۱ ساله را دارند و در کنار این دو بازیگرانی نظیر امانوئل آیتا، دیوید اس لیندگرن و هاکان بنگستون نیز در فیلم حاضر هستند.

این اثر دهم سپتامبر اکران خواهد شد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز

تریلر فیلم مرد آزاد

تریلر فیلم مرد آزاد منتشر شد

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم مرد آزاد به کارگردانی شان لوی با بازی رایان رینولدز، جو کری و جودی کورمر منتشر شد

«مرد آزاد» فیلمی است ساخته‌ی شان لوی، کارگردان سری معروف «شبی درموزه» و توسط مت لیبرمن و زک پن نوشته شده است. این فیلم در ادامه‌ی روال آثاری مانند «بازیکن یک آماده»، «رالف خراب‌کار» و «گیمر»، داستان دنیایی را در بازی‌های ویدیویی به تصویر می‌کشد که ترکیبی از دو عنوان بسیار پرطرفدار GTA و Fortnite است.

گای، یکی از شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC)های این دنیاست که بعد از کشتن یکی از بازیکنان، با برداشتن عینکش دنیا را از فیلتر HUD (جزئیات مختلفی که در بازی‌ها روی صفحه می‌آیند مانند مقدار سلامتی، استقامت و گلوله) می‌بیند و تصمیم می‌گیرد به مبارزه‌ی جهانی بپیوندد.

در مرکز «مرد آزاد»، رایان رینولدز به عنوان شخصیت اصلی قرار گرفته و بازیگرانی مانند جودی کورمر (کشتن ایو)،جو کری (چیزهای عجیب) و تایکا وایتیتی (جوجو خرگوشه و ثور: راگناروک) نیز حصور دارند.

«مرد آزاد» از جمله پروژه‌هایی بود که زیر نظر کمپانی فاکس قرن بیستم کلید خورد ولی در نهایت قرار است توسط دیزنی منتشر شود (چنین اتفاقی برای فیلم فوردعلیه فراری نیز رخ داد).

 

جدیدترین تریلر فیلم «مرد آزاد» با بازی رایان رینولدز |

Free Guy Official Trailer

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها