ترجمهی اختصاصی از آرتتاکس: نقد فیلم Gemini Man / مرد همسان به کارگردانی آنگ لی و بازی ویل اسمیت از نگاه الا کمپ، منتقد ایندیوایر
زمانی که قاتل خودت میشوی
مرد همسان محصولی است سردرگم از ایدهای عجیب و غریب. داستامی که از سال ۱۹۹۷ بین چندین کارگردان و بازیگر اصلی رد و بدل شده بود، در نهایت در دستان آنگ لی قرار گرفت. برای لی، چنین حرکتی منطقی است. مرد همسان اثری است که تمام شاخصههای آثار لی را دارد: مباحثه میان طبیعت و مصنوعی، منزوی شدن مردی خسته و چالش فیلمسازی دیجیتال. روی کاغذ، مرد همسان میخواهد هر سه موضوع را دربرگیرد ولی در عمل جز جلوههای دیجیتالیاش، حرفی برای گفتن ندارد.
در کنار نقد فیلم Gemini Man تماشا کنید:
فیلمهای برتر سال ۲۰۱۹ با حضور مرد همسان
شخصیت اصلی فیلم، هنری بروگن با بازی ویل اسمیت، از جمله قاتلانی است که روزگاری توسط دولت اجیر شده بود. سکانس ابتدایی فیلم یکی از مأموریتهای اخیر هنری را نشان میدهد که میخواهد تواناییهای بروگن را نشان دهد. به محض آن که هنری از مخمصه در میرود، مخمصه از گوشهای تاریک او را خفت میکند. با جزئیات حاصل از ۱۲۰ فریم در ثانیهی فیلم، غیرممکن است این خطر جدید را جدی نگیریم. هنری اخیرن از نگاه کردن به آینه اجتناب میورزد. در نتیجه طبیعتن، شکارچی او برای اولین بار در بازتاب یک آینه دیده میشود. فیلم ۴۵ دقیقه پس از شروع به موضوع اصلیاش میرود: این که قاتل هنری با خودش مو نمیزند.
فیلم پیشین لی «پیادهروی طولانی بیلی لین بین دو نیمه» اولین اثری بود که از تکنولوژی فریم ریت بالا بهره میبرد. این تصمیم جاهطلبانه آن زمان چندان قانعکننده نبود و فیلم در ازای جزئیات بصری، بخش اعظمی از عمق عاطفیاش را از دست میداد. انتخاب لی؟ ساختن فیلمی اکشن پر از زد و خورد که در آن ویل اسمیت با ویل اسمیت مبارزه میکند و این بار همان تکنولوژی باز هم در مرکز توجهات قرار دارد.
مرد همسان: آزمایشی از یک تکنولوژی شگفتانگیز
از همان دقایق ابتدایی، وسواس لی در پرداخت به جزئیات بصری به قدری بیننده را مات و مبهوت کرده که بیشتر حواس مخاطبش را پرت میکند. این که بتوانید تعداد موهای روی ساعد ویل اسمیت را بشمارید، رقص جرقههای آتش را ببینید و حرکت مگسی در هوا را ردیابی کنید، همگی ویژگیهای اساسی فیلم هستند. اما به محض آن که لی تواناییاش در استفاده از این تکنولوژی را نشان میدهد (که کم هم نیست) تمرکز بر روی شخصیتها و احساساتشان بسیار سخت میشود. به عبارتی در این چندگانگی، هر روی مرد همسان مبهم و گنگتر میشود.
در کنار نقد فیلم Gemini Man تماشا کنید:
مصاحبه با عوامل فیلم مرد همسان | ویل اسمیت واقعی را اینجا ببینید
به عبارت دیگر آنجایی که «مرد همسان» شکست میخورد فیلمنامه است. وقتی تأثیر شوک اولیه فرو میریزد، تمام تنش فیلم رنگ میبازد و مکالمات به جای رد و بدل شدن واژگان مهم بین شخصیتها تبدیل میشوند به موانعی شکننده و ضعیف که فیلم به سرعت آنها را خرد میکند. همهچیز در خدمت تصویر است؛ همانطور که جونیور در کشمکش برای تکامل است، مرد همسان در تبدیل شدن به فیلمی سینمایی شکست میخورد و تبدیل میشود به آزمایشی علمی که تکنولوژی شگفتانگیزی پشت آن نهفته اما هیچ قلب و روحی ندارد.
الا کمپ، منتقد ایندیوایر
مترجم: محمد تقوی
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران