ترجمهی اختصاصی از آرتتاکس: نقد فیلم Midway از نگاه کث کلارک منتقد گاردین به کارگردانی رولاند امریخ و بازی اد اسکراین، وودی هارلسون، نیک جوناس و …
نقد فیلم Midway | بزرگ، پر سر و صدا، طولانی و خستهکننده
در میان تمام فیلمهای جنگی تاریخ، ندیده بودم اثری پر از انفجار و خرابی، لحظات لذتبخش انگشتشماری داشته باشد. داستان حمله به پرل هاربر در سال ۱۹۴۱ و نبرد میدوی شش ماه پس از آن تبدیل به اثری خستهکننده از رولاند امریخ شده.
امریخ را در حالی به یاد داریم که در روز استقلال، آدمفضاییها را به جان زمینیها انداخت و در سقوط کاخ سفید، رئیسجمهور آمریکا را مجهز به موشکانداز کرد! اما این بار او میخواهد جدی باشد. فیلمی مانند مجسمهای نمادین از این جنگ خلق کند؛ جایی که شجاعت مردان جوانی که زندگی خود را در اقیانوس آرام فدا میکنند، نشان داده میشود. البته دیدن فیلم هم به مانند تماشا کردن یک مجسمه میماند که باید دو ساعت و نیم آن را تماشا کرده و از فرط خستگی، خمیازه بکشیم.
در کنار نقد فیلم Midway ببینید:
تریلر فیلم Midway / میدوی | نیک جوناس در جنگ جهانی
فیلم با حملهی پرل هاربر شروع میشود. این صحنهی نبرد مانند تمام صحنههایی که در ادامهی فیلم میبینیم، مغلمهای از جلوههای ویژهی کامپیوتری و اندکی خشونت است ولی هیچ احساس خطری در بیننده ایجاد نمیشود.
اد اسکراین، بازیگر بریتانیایی که در فیلم اول ددپول نقش شخصیت منفی اصلی را داشت، نقش ستوان بست را برعهده دارد. او خلبانی خودنماست که با حرکات کابویگونه هواپیمایش لحظه لحظه از ارتقاء سمت دورتر میشود. اسکراین تلاشش را میکند اما صرفن آدامس جویدن و لهجه داشتن باعث شکلگیری شخصیت نمیشود.
جالبترین شخصیت در فیلم مربوط به افسر اطلاعات ادوین لیتون با بازی پارتیک ویلسون است که هشدارهایش در رابطه با حملهی ژاپنیها دائمن از سوی بالادستیهایش نادیده گرفته میشود. وودی هارلسون در نقش سرلشکر نیمیتز، فرماندهی جدید نیروی ارتش آمریکا در اقیانوس آرام است. مردی که کم کم اعتمادش نسبت به اعضای گروه رمزگشایی افزوده شده و آنها را در رأس بخش اطلاعات در مواجهه با موج حملهی بعدی ژاپنیها منتصب میکند.
در کنار نقد فیلم Midway ببینید:
نگاهی به پشت صحنهی فیلم Midway
آمریکاییها در حالی به سوی نبرد میدوی میروند که نفرات و سلاح بسیار کمتری دارند اما این بار از عنصری غیرقابل پیشبینی بهره میبرند: ژاپنیها به هیچ وجه آگاه نیستند که پیامهای مخابراتی میان لشکر دریاییشان توسط آمریکاییها قطع میشود.
نبرد رودررو میان این دو ارتش، جنگی است عظیم و به هماناندازه خوابآور. اما رشادت بمبافکنهایی مانند بست به خصوص هنگامی که برای نزدیک شدن به اهداف، ارتفاع خود را کم میکنند، دیدنی است. امروزه، چنین جنگی هزاران مایل خارج از مناطق جنگی میان پهبادها رخ میدهد.
خوشبختانه امریخ میزان میهنپرستی قهرمانان را کم کرده و حتا در به تصویر کشیدن دشمنان ژاپنی، به یک اندازه به آنها اهمیت میدهد. اما این فیلم هیچگاه خود را درگیر بهای انسانی جنگ و مرگ سربازان جوان نمیکند. این درس تاریخی، بزرگ، پر سر و صدا، طولانی و خستهکننده شکافی میان جنگهای گذشته و امروز ایجاد میکند. گویی امریخ و فیلمنامهنویس کار، وس توک میخواهند بگویند : «به این پسران شجاع نگاه کنید که در هواپیماهاشان به آغوش مرگ رفتند. همهی این برای آزادی ما بود» بهترین کاری که میتوانید در رابطه با این فیلم انجام دهید، این است که جایی پناه بگیرید و منتظر گذشتنش از خاطرهها بمانید
کث کلارک ، منتقد گاردین
مترجم: محمد تقوی
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران