با ما همراه باشید
نقد فیلم Ready or Not نقد فیلم Ready or Not

سینمای جهان

نقد فیلم Ready or Not / آماده‌ای یا نه | ای پول‌دارهای لعنتی!

ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس: در نقد فیلم Ready or Not می‌خوانیم کمدی تلخ و خشنی‌ست که به سراغ ثروتمندانی می‌رود که حاضرند آدم بکشند تا ثروتشان از دست نرود

نقد فیلم Ready or Not (هشدار اسپویل)

«آماده‌ای یا نه؟» اثر تایلر جیلت و مت بتینلی اوپلین را می‌توان در دیالوگی از صحنه‌ی دوم فیلم خلاصه کرد: «پول‌دارهای لعنتی!». این جملات که از لابه‌لای دندان‌های خونینی بیرون می‌آید، به صراحت مفهوم این فیلم شگفت‌آور و سرگرم‌کننده‌ی آخر تابستانی را به مخاطب می‌رساند؛ کمدی تلخ و خشنی که ثروتمندان معدودی را که حاضرند آدم بکشند اما از ثروت‌شان دست نکشند، به صلابه می‌کشد.

البته در خلال فیلم شاهد ویژگی‌های اخلاقی که خانواده را در کنار هم نگه می دارد هم هستیم، اما بیش از همه، این فیلم درباره ی این است که چه‌طور پول در هر صورت می‌تواند آسیب‌رسان باشد. به ارث بردن آن خطرناک است و ازدواج با یک خانواده‌ی متمول می‌تواند مرگ‌بار باشد!

در کنار نقد فیلم Ready or Not بخوانید:

نقد فیلم شیرشاه | حقه‌ی خیره‌کننده

با این‌که پول آخرین موضوعی‌ست که ذهن گریس را مشغول می‌کند، او این درس را از راه سختی می‌آموزد. گریس (سامارا ویوینگ)، دختر یتیمی‌ست که بدون هیچ پشتوانه‌ی مالی یا حمایت بزرگ شده و با دلایل درست و منطقی، با الکس له دوماس (مارک اوبرین) ازدواج می کند.

گریس دختری ساده و شوخ‌طبع است که از همان صحنه‌ی اول مشخص است که خانواده‌ی الکس از نظر او بیش‌ از اندازه جدی و خشمگین‌ هستند. این نکته ای است که زوج عاشق بر سر آن تفاهم دارند و پیش از مراسم ازدواج‌شان درباره‌ی آن با هم شوخی می کنند.

اما الکس، تنها عضو متفاوت خانواده، همان کسی‌ست که می‌داند چرا تمام مراسم‌های عروسی خاندان باید در عمارت دورافتاده‌ی پدری‌اش برگزار شود. تنها اوست که می‌داند چرا داخل عمارت پر از راهروهای مخفی و تله است و حتا یکی از اتاق‌ها با سلاح‌های جنگی پر شده است. تنها الکس می‌داند چرا مراسم ازدواج‌شان باید با یک بازی تصادفی خاتمه یابد. او فقط نمی‌خواهد باعث ترساندن نوعروسش شود، چرا که فکر می‌کند احتمال این‌که مجبور به بازی قایم‌باشک شوند خیلی کم است!

در کنار نقد فیلم Ready or Not ببینید:

تریلر فیلم آماده ای یا نه | بازی مرگبار در شب عروسی

اما این دقیقن همان اتفاقی است که در این شب خاص برای گریس می‌افتد. الکس نیز از بازداشتن خانواده‌ی خود از شکار تازه‌عروسش ناتوان است. اگر پیش از غروب او را بگیرند، او را می‌کشند در غیر این‌ صورت، ممکن است عواقب بدتری هم به دنبال داشته باشد.

شاید ایده و موضوع داستان عجیب باشد، اما نویسندگان فیلم‌نامه، گای باسیک و آر کریستوفر مورای دقیقن می‌دانند که لزومی ندارد این قضیه را انکار کنند. با وجود این‌که دیالوگ‌ها خیلی صریح نیستند، اما هیچ‌گاه فیلم‌نامه از این غافل نمی‌شود که همه‌چیز چه‌قدر عجیب و غریب است.

کارگردانان این فیلم به خوبی توانسته‌اند داستانی را روایت کنند که به نوعی ترکیبی از فیلم «سرنخ» و «پاک‌سازی» است. راهبرد فیلم بیش‌تر کاربردی‌ست تا متظاهرانه و هر از چند گاهی خنده به لب مخاطب می‌آورد، اما هیچ‌گاه قانون خود فیلم را زیر پا نمی‌گذارد، با پایانی کاملن احساساتی که مخاطب را شوکه می‌کند.

ویوینگ، این بازیگر استرالیایی که به تازگی به شهرت رسیده، دلیلی‌ست که این فیلم عجیب سرپا مانده است.  شخصیت گریس مانند یک ملکه‌ی جیغ‌ جیغوی تیپیکال است که خودش هم تازه متوجه شده تا چه حد می‌تواند خشن باشد. ویوینگ هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهد فراموش کنیم که این روز، قرار بوده مهم‌ترین و بهترین روز زندگی‌اش باشد. صحنه‌ای که او مجبور می‌شود برای مخفی شدن لباس عروسش را پاره کند واقعن ناراحت‌کننده است، آن لباس احتمالن گران‌ترین چیزی بوده که به عمرش پوشیده بود. حتا وقتی اتفاقات وحشتناک‌تری هم پیش می‌آید او می‌خندد تا خودش را از گریه‌ کردن بازدارد. جالب است که به طور غیرمنتظره چنین اجرایی را از بازیگری تازه‌کار شاهد باشیم که به ستاره شدنش بیانجامد.

البته تنها ویوینگ نیست که بیننده را با نقش‌آفرینی‌اش متحیر می‌کند. اندی مک‌داول نیز در نقش مادرشوهر گریس به خوبی می‌درخشد. نیکی گوادانی هم نقش خاله‌ی تشنه‌ به خون الکس را ایفا می‌کند، مانند بازیگران فیلم «بچه‌ی رزماری» لباس پوشیده و مانند بازیگران «شجاع‌دل» تبر به دست دارد.

با زیاد شدن اختلاف طبقاتی و کاپیتالیسم، ثروتمندان بهتر است به چنین فیلم‌هایی عادت کنند. «آماده‌ای یا نه؟» به کم قانع نمی‌شود. کاراکتر برودی در جایی از فیلم می‌گوید: «اگه خانواده‌ت بهت بگن اشکالی نداره هر کاری رو ممکنه انجام بدی». همین جمله به عمیق‌تر کردن مفهموم فیلم کمک می‌کند و پیشنهاد می‌کند پیش از قبول کردن چیزهایی که نسل به نسل انتقال یافته به آن‌ها فکر کنیم. البته قرار نیست این فیلم را با «روبان سفید» در یک رده قرار دهیم، اما زمانی که برای نقش شرور هم دلسوزی می‌شود، فیلم در بهترین حالتش قرار می‌گیرد.

با این‌که «آماده‌ای یا نه؟» هیچ‌گاه شبیه یک کلاسیک در ژانر خودش نیست و ترساندن‌ها ظریف هستند، اما تصویرسازی‌اش آشناست و پایان‌بندی آن به طرز دیوانه‌واری عجیب است. با این حال از ابتدا تا انتها سرگرم‌کننده است و کاراکترهایی تازه دارد. فیلم‌های ریسکی مانند این فیلم همیشه با اکران در تابستان جالب به نظر می‌رسند، یعنی درست زمانی که بقیه‌ی فیلم‌های اکران شده با احتیاط جلو رفته‌اند، درست برخلاف کاری که خانواده‌ی له دوماس انجام می‌دهند!

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنونس

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

«گزارش فرانسوی» کمدی درامی به کارگردانی وس اندرسون است. داستان این فیلم حول کارکنان یک مجله‌ی اروپایی در یک شهر تخیلی فرانسوی می‌گذرد که تصمیم می‌گیرند یک نسخه یادمان چاپ کرده و به بزرگداشت سه واقعه مهم یک دهه گذشته‌شان بپردازند.

این سه واقعه عبارت‌ند از حبس ابد یک هنرمند، شورش‌های دانشجویی و یک گروگان‌گیری. وس اندرسون در ساخت این فیلم از زندگی واقعی کارکنان مجله نیویورکر الهام گرفته‌است.

پیش‌تولید عجیب فیلم جدید وس اندرسون از زبان رابرت یئومان


این فیلم پرستاره بازیگران نام‌داری مانند بنیسیو دل‌تورو، آدریان برودی، تیلدا سوینتون، لئا سیدو، فرانسس مک‌دورمند، تیموتی شالامه، بیل مورای، اون ویلسون و ادوارد نورتون را دور هم جمع کرده و قرار است پس از افتتاحیه در جشنواره‌ی فیلم کن، به شکل عمومی در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ اکران شود

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک درباره‌ی زندگی زلاتان ابراهیموویچ

تریلر فیلم من زلاتان هستم

تریلر فیلم من زلاتان هستم منتشر شد

فیلم من زلاتان هستم در ژانر بیوگرافیک اثری‌ست به کارگردانی ینس سیوگرن که براساس کتابی با همین نام به نوشته‌ی دیوید لاگرکرانتز ساخته شده و داستان زلاتان ابراهیموویچ، فوتبالیست مشهور سوئدی را در دو دوره‌ی مختلف بیان می‌کند.

گرانیت روشیتی در نقش زلاتان ۱۷ ساله و دومینیک آندرسون بایراکتاتی نقش زلاتان ۱۱ ساله را دارند و در کنار این دو بازیگرانی نظیر امانوئل آیتا، دیوید اس لیندگرن و هاکان بنگستون نیز در فیلم حاضر هستند.

این اثر دهم سپتامبر اکران خواهد شد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز

تریلر فیلم مرد آزاد

تریلر فیلم مرد آزاد منتشر شد

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم مرد آزاد به کارگردانی شان لوی با بازی رایان رینولدز، جو کری و جودی کورمر منتشر شد

«مرد آزاد» فیلمی است ساخته‌ی شان لوی، کارگردان سری معروف «شبی درموزه» و توسط مت لیبرمن و زک پن نوشته شده است. این فیلم در ادامه‌ی روال آثاری مانند «بازیکن یک آماده»، «رالف خراب‌کار» و «گیمر»، داستان دنیایی را در بازی‌های ویدیویی به تصویر می‌کشد که ترکیبی از دو عنوان بسیار پرطرفدار GTA و Fortnite است.

گای، یکی از شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC)های این دنیاست که بعد از کشتن یکی از بازیکنان، با برداشتن عینکش دنیا را از فیلتر HUD (جزئیات مختلفی که در بازی‌ها روی صفحه می‌آیند مانند مقدار سلامتی، استقامت و گلوله) می‌بیند و تصمیم می‌گیرد به مبارزه‌ی جهانی بپیوندد.

در مرکز «مرد آزاد»، رایان رینولدز به عنوان شخصیت اصلی قرار گرفته و بازیگرانی مانند جودی کورمر (کشتن ایو)،جو کری (چیزهای عجیب) و تایکا وایتیتی (جوجو خرگوشه و ثور: راگناروک) نیز حصور دارند.

«مرد آزاد» از جمله پروژه‌هایی بود که زیر نظر کمپانی فاکس قرن بیستم کلید خورد ولی در نهایت قرار است توسط دیزنی منتشر شود (چنین اتفاقی برای فیلم فوردعلیه فراری نیز رخ داد).

 

جدیدترین تریلر فیلم «مرد آزاد» با بازی رایان رینولدز |

Free Guy Official Trailer

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها