با ما همراه باشید
نقد فیلم The Lighthouse نقد فیلم The Lighthouse

سینمای جهان

نقد فیلم فانوس دریایی از نگاه منتقد وب‌سایت راجر ایبرت | پیش‌روی تا مرز جنون

تورنتو ۲۰۱۹: نقد فیلم The Lighthouse / فانوس دریایی، ساخته‌ی رابرت اگرز، از نگاه برایان تالریکو، منتقد وب‌سایت راجر ایبرت با ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس

امواج می‌خروشند، پرندگان فریاد می‌زنند و باران بی‌رحمانه می‌بارد. فانوس دریایی اثر رابرت اگرز می‌خواهد بیننده‌اش را به جنون برساند. این فیلم صرفن داستان دو مرد در آستانه‌ی دیوانگی نیست بلکه اگرز از صدا و سایر ابزارهای فیلم‌سازی برای به جنون کشیدن شما نیز استفاده می‌کند. هر چند در نهایت فیلم بیش از حد نسبت به ذات اگزیستانسیالیستی خود آگاه است، بی‌پروایی اگرز در کنار اجراهای درخشان دو بازیگر حاضر در فیلم فانوس دریایی را تبدیل به دست‌آوردی خیره‌کننده می‌کنند.

در کنار نقد فیلم The Lighthouse از صفحه‌ی اختصاصی آرت‌تاکس برای جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۱۹ دیدن کنید

فانوس دریایی شاید در ظاهر سیاه و سفید باشد اما اگر دقیق باشیم فیلم بیش از هر چیزی خاکستری است. هر چه باشد نمی‌توان صحنه‌هایی کاملن سیاه یا سفید در یک روز طوفانی یافت. داستان فیلم با رسیدن توماس (با بازی ویلم دفو) و افرایم (با بازی رابرت پتینسون) به فانوس دریایی‌ای در ناکجا آباد آغاز می‌شود. توماس مرد پیرتر و کارکشته‌تر است که به افرایم دستور می‌دهد و دائمن یادآوری می‌کند رئیس کیست. از طرفی افرایم زندگی مزخرفی دارد، با یک مرغ دریایی دعوا می‌کند و مجبور است هر شب سر شام داستان‌های تکراری رئیسش را بشنود و هنگامی که توماس بالا رفته و از نور کورکننده‌ لذت می‌برد، او در طبقه‌ی پایینی فانوس حبس شده است.

افرایم کم کم وسوسه می‌شود به طبقه‌ی بالایی برود و در برزخ میان کار طاقت‌فرسا و رضایت از خود یر کرده است و فیلمی که از همان ابتدا فرم تجربی به خود می‌گیرد، لحظه لحظه سورئال‌تر شده و باعث می‌شود از خود بپرسیم کدام یکی اول دیوانه می‌شود و چه بلایی سر دیگری خواهد آورد. دیدن فانوس دریایی مانند دیدن صحنه‌ آهسته‌ از یک تصادف اتومبیل است؛ تصادفی که می‌دانید هیچ کدام از سرنشینان نجات نخواهند یافت. این فیلم در مورد رفاقت نیست بلکه نشان می‌دهد چیزی ترسناک‌تر از آن نیست که با کسی که از او متنفری، جایی گیر کنی.

دفو بسیار شبیه با کاپیتان‌های کهنه‌کاری است که دریادیده و پر از تجربه هستند و اجرای او جذاب است. میان دو شخصیت، توماس و اهدافش مبهم‌تر هستند تا جایی که نمی‌دانیم او صرفن عوضی است یا می‌خواهد به عمد زندگی کارگرش را نابود کند. او در آن لحظه بامزه و اعصاب‌خردکن است. اجرای پتینسون حتا درخشان‌تر می‌باشد. میان اجراهای بلندپروازانه‌ی او (شهر گم‌شده‌ی زی و حیات والا) این شاید بهترین کارش باشد. او افرایم را مردی آکنده از لاعلاجی نشان می‌دهد و با رونمایی از دلایل این مسأله، داستان را حتا تراژیک‌تر از قبل می‌کند. هدف او نه زنده ماندن بلکه تلاش برای فرار از حفره‌ی زندگی است. او به نور نیاز دارد؛ او تشنه‌ی موفقیت است. پتینسون خود را کاملن در این شخصیت غرق می‌کند اجرایش را دیدنی.

در کنار نقد فیلم The Lighthouse تریلر آن را این‌جا تماشا کنید

ستاره‌های فانوس دریایی شاید پتینسون، دفو و یک شیر دریایی عصبانی باشند ولی فیلم دائمن تصمیمات عجیب و غریب کارگردان را رو می‌کند. از نسبت قاب چهار به سه (به جای استاندارد کنونی ۱۶ به ۹) تا سر و صداهای دائم (گویی اگر این دو هم‌دیگر را نکشند، امواج و طوفان هر دو را نیست می‌کند) نیازی نیست برا لذت بردن از جاه‌طلبی و اجرای کارگردان تلاش کنیم ولی فیلم تا حدی به آن‌چه می‌خواهد نمی‌رسد. بله، انگیزش‌های تجربی به شکل بحث‌برانگیزی جالب هستند ولی می‌توانستند فراتر از جالب بودن بروند. شاید هدف همین استو شاید این نسخه‌ی اگزیستانسیالیستی اگرز از داستان‌های کلاسیک دریانوردان است. از آن افسانه‌های محلی که زندگی نگهبانانی را روایت می‌کنند که ماورای جنون می‌روند. کنجکاوی برای هر کسی بهایی دارد و باید مواظب آن بود.

 

برایان تالریکو، منتقد وب‌سایت راجر ایبرت

مترجم: محمد تقوی

آنونس

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

«گزارش فرانسوی» کمدی درامی به کارگردانی وس اندرسون است. داستان این فیلم حول کارکنان یک مجله‌ی اروپایی در یک شهر تخیلی فرانسوی می‌گذرد که تصمیم می‌گیرند یک نسخه یادمان چاپ کرده و به بزرگداشت سه واقعه مهم یک دهه گذشته‌شان بپردازند.

این سه واقعه عبارت‌ند از حبس ابد یک هنرمند، شورش‌های دانشجویی و یک گروگان‌گیری. وس اندرسون در ساخت این فیلم از زندگی واقعی کارکنان مجله نیویورکر الهام گرفته‌است.

پیش‌تولید عجیب فیلم جدید وس اندرسون از زبان رابرت یئومان


این فیلم پرستاره بازیگران نام‌داری مانند بنیسیو دل‌تورو، آدریان برودی، تیلدا سوینتون، لئا سیدو، فرانسس مک‌دورمند، تیموتی شالامه، بیل مورای، اون ویلسون و ادوارد نورتون را دور هم جمع کرده و قرار است پس از افتتاحیه در جشنواره‌ی فیلم کن، به شکل عمومی در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ اکران شود

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک درباره‌ی زندگی زلاتان ابراهیموویچ

تریلر فیلم من زلاتان هستم

تریلر فیلم من زلاتان هستم منتشر شد

فیلم من زلاتان هستم در ژانر بیوگرافیک اثری‌ست به کارگردانی ینس سیوگرن که براساس کتابی با همین نام به نوشته‌ی دیوید لاگرکرانتز ساخته شده و داستان زلاتان ابراهیموویچ، فوتبالیست مشهور سوئدی را در دو دوره‌ی مختلف بیان می‌کند.

گرانیت روشیتی در نقش زلاتان ۱۷ ساله و دومینیک آندرسون بایراکتاتی نقش زلاتان ۱۱ ساله را دارند و در کنار این دو بازیگرانی نظیر امانوئل آیتا، دیوید اس لیندگرن و هاکان بنگستون نیز در فیلم حاضر هستند.

این اثر دهم سپتامبر اکران خواهد شد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز

تریلر فیلم مرد آزاد

تریلر فیلم مرد آزاد منتشر شد

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم مرد آزاد به کارگردانی شان لوی با بازی رایان رینولدز، جو کری و جودی کورمر منتشر شد

«مرد آزاد» فیلمی است ساخته‌ی شان لوی، کارگردان سری معروف «شبی درموزه» و توسط مت لیبرمن و زک پن نوشته شده است. این فیلم در ادامه‌ی روال آثاری مانند «بازیکن یک آماده»، «رالف خراب‌کار» و «گیمر»، داستان دنیایی را در بازی‌های ویدیویی به تصویر می‌کشد که ترکیبی از دو عنوان بسیار پرطرفدار GTA و Fortnite است.

گای، یکی از شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC)های این دنیاست که بعد از کشتن یکی از بازیکنان، با برداشتن عینکش دنیا را از فیلتر HUD (جزئیات مختلفی که در بازی‌ها روی صفحه می‌آیند مانند مقدار سلامتی، استقامت و گلوله) می‌بیند و تصمیم می‌گیرد به مبارزه‌ی جهانی بپیوندد.

در مرکز «مرد آزاد»، رایان رینولدز به عنوان شخصیت اصلی قرار گرفته و بازیگرانی مانند جودی کورمر (کشتن ایو)،جو کری (چیزهای عجیب) و تایکا وایتیتی (جوجو خرگوشه و ثور: راگناروک) نیز حصور دارند.

«مرد آزاد» از جمله پروژه‌هایی بود که زیر نظر کمپانی فاکس قرن بیستم کلید خورد ولی در نهایت قرار است توسط دیزنی منتشر شود (چنین اتفاقی برای فیلم فوردعلیه فراری نیز رخ داد).

 

جدیدترین تریلر فیلم «مرد آزاد» با بازی رایان رینولدز |

Free Guy Official Trailer

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها