با ما همراه باشید
نقد فیلم The Way Back نقد فیلم The Way Back

سینمای جهان

نقد فیلم «راه بازگشت»: رستگاری در چهار کوارتر | The Way Back Review by Hamid Reza Soleimani

نقد فیلم «راه بازگشت / The Way Back» | نوشته‌ی حمیدرضا سلیمانی، عضو حلقه‌ی منتقدان آرت‌تاکس، برای فیلم «راه بازگشت» به کارگردانی گاوین اوکانر و با بازی بن افلک

رستگاری در چهار کوارتر

«راه بازگشت» پایه‌های درامش را در محل تلاقی دو کلیشه‌ی امتحان پس داده‌ی قدیمی سینمای آمریکا بنا کرده است. از یک طرف داستان بارها تعریف‌شده‌ی بازنده‌ی ناامیدی است که روزگار فرصتی دوباره برای رستگاری به او می‌دهد، از این زاویه شمایل سینمایی بن افلک در «راه بازگشت» شاید بیش از همه یادآور شخصیت پل نیومن در «حکم دادگاه» سیدنی لومت باشد. هر دو مردانی که روزی «برای خود‌‌شان کسی بوده‌اند» ولی در گذر از گذشته‌ای تلخ و پر از رنج و مرارت، شکوه و روشنی زندگی‌شان خاموش شده و حالا جز یک شخصیت الکلی تندمزاج به آخرخط‌رسیده دیگر چیزی از‌‌شان باقی نمانده. طناب نجات از قعر چاه تاریک شکست و اندوه برای فرانک گالوین «حکم دادگاه» میل به برقراری عدالت است و برای جک کانینگهام «راه بازگشت» تلاش برای پیروزی تیم کوچک دبیرستان محل تحصیلش در مسابقات منطقه‌ای. دادگاه فیلم لومت و زمین بسکتبال فیلم اوکانر، هیچ‌کدام بدل به موضوع اصلی داستان‌شان نمی‌شوند بلکه هر دو بستری هستند برای روایت سرگذشت مردانی که برای آن‌ها مبارزه با رقیب بیرونی تنها بهانه‌ای است برای روبه‌رو‌شدن با هیولای ترس و پشیمانی و تلاش برای غلبه‌کردن بر آن، فرصتی دوباره برای این‌که با خود‌‌شان و دنیای اطراف‌‌شان به صلح برسند و ایمان ازدست‌رفته‌‌‌شان را به زندگی بازیابند.

از این منظر، فیلم بار اصلی پرداخت دراماتیکش را بر دوش بن افلک -که چندماه قبل از شروع فیلم‌برداری دوره‌ی بازتوانی ترک اعتیاد به الکلش را به پایان رسانده بود- گذاشته و او هم با موفقیت توانسته تصویری باورپذیر و هم‌دلی‌برانگیز و به‌شدت شخصی از مردی آسیب‌پذیر در آستانه‌ی فروپاشی عصبی ترسیم کند. آن‌چه نقش‌آفرینی او را در «راه بازگشت» تأثیرگذار و تماشایش را دل‌پذیر کرده، غیبت آن هوش و جسارت اغراق‌شده و coolبودن مصنوعی و متظاهرانه‌ای است که پاشنه‌ی آشیل اجراهای او در یک دهه‌ی اخیر از «آرگو» تا «دختر گم‌شده» بوده. اجرای او از شخصیت جک کانینگهام، نگاه‌های پر از درد و پشیمانی، بغض‌های فروخورده و رنجی که برای حفظ غرور مردانه‌اش متحمل می‌شود، در کارنامه‌ی کاری افلک احتمالن همان نقطه‌ی اوجی است که بسیاری انتظار داشتند او خیلی زودتر از این‌ها به آن برسد.

در کنار مطالعه‌ی نقد فیلم The Way Back ببینید:

تریلر فیلم The Way Back / راه بازگشت | برگشت از مسیری اشتباه

کلیشه‌ی دومی که «راه بازگشت» ساختار روایی خود را بر پایه‌ی آن برپا کرده، سنت سابقن پرطرفدار فیلم‌های ورزشی است؛ دسته‌ای از فیلم‌های فرهنگ‌ساز و تنیده‌شده در پاپ‌کالچر که در زمانه‌ی ما دیگر رونق دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ میلادی را ندارند (از۸۷ فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم در دهه‌ی گذشته تنها ۳ مورد را می‌توان در دسته‌ی فیلم‌های ورزشی جای داد). داستان تیم همیشه شکست‌خورده و شلخته و باری‌به‌هرجهتی که با ورود یک مربی جدید متحول می‌شود و در مصاف با غول‌ها سعی در بازیابی اعتمادبه‌نفس و عظمت ازدست‌رفته‌اش برمی‌آید، از کهن‌الگوهای فیلم ورزشی است که امتحانش را پیش از این‌بارها پس داده و در این‌جا نیز حداقل در نیمه‌ی اول موتورمحرکه‌ی داستان فیلم می‌شود. اما گوین اوکانر که پیش از این در دو فیلم قبلی‌اش یعنی «معجزه» و «مبارز» توانایی‌اش را در پردازش درامی با تمرکز بر روابط انسانی و عاطفی پیچیده در پس‌زمینه‌ی رقابت‌های ورزشی نشان داده بود، این‌جا عامدانه سعی کرده است تا به‌خصوص در نیمه‌ی دوم فیلم، داستان تیم بسکتبال و موفقیت/شکستش را به پس‌زمینه براند و تلاش کند تا درگیری‌های ذهنی شخصیت جک را برجسته‌تر سازد. اما هرچه‌قدر فیلم در پردازش شخصیت جک و درد و رنجی که زندگی به او تحمیل کرده موفق عمل می‌کند، در پردازش سایر وقایع و شخیصت‌ها تنبل، کند و بدون هدف است. شخصیت‌های فرعی و خرده‌داستان‌های‌ آن‌ها در عمل تنها نقش پرکردن ز‌مان فیلم را به‌عهده گرفته‌اند و نه به درک شخصیت جک کمک بیش‌تری کرده و نه در پیش‌برد پی‌رنگ فیلم نقش با اهمیت و تعیین‌کننده‌ای بازی می‌کنند.

اما گناه نابخشودنی خالقان اثر بیش از همه شاید این باشد که در اثری که تقریبن تمام نقاط عطفش برای بیننده‌ی حرفه‌ای از همان ابتدا قابل پیش‌بینی است، دست به هیچ‌گونه ریسک -حتا ناموفق و ناقص- در مسیر شخصیت‌پردازی و طراحی نقاط داستانی نمی‌زنند و تنها به انتقال تمرکز فیلم از تلاش‌ها و ناکامی‌های تیم بسکتبال در نیمه‌ی اول به درگیری‌های شخصی جک در نیمه‌ی دوم قانع می‌شوند. آزمودن یک مسیر بدیع و نو در داستانی با مختصات فوق شاید می‌توانست اندکی از کرختی روایت بکاهد و جبرانی باشد برای فقر پرداخت شخصیت‌های مکمل؛ اتفاقی که البته رخ نمی‌دهد.

تیجه‌ی نهایی، فیلمی شده که به‌جز بازی دیدنی بن افلک غافل‌گیری دیگری ندارد و با این‌که تماشای آن آزاردهنده نیست ولی در نهایت تماشاگر را راضی و شگفت‌زده هم به خانه نمی‌فرستد. «راه بازگشت» بیش‌تر شبیه تیم بسکتبالی است که مربی‌اش آن‌قدر شیفته‌ی تک‌ستاره‌ی خود شده که نقش باقی بازیکنان، دیسیپلین و با برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده به مصاف رقیب رفتن را به کل فراموش کرده، و برای پیروزی، تنها به ستاره‌ی طلایی‌اش اتکا می‌کند و خب همه می‌دانیم عاقبت چنین تیمی چه خواهد بود.

نوشته‌ی حمیدرضا سلیمانی

در کنار مطالعه‌ی نقد فیلم The Way Back بخوانید:

درباره‌ی «مرد نامرئی» ساخته‌ی لی ونل نوشته‌ی حمیدرضا سلیمانی | زنی تحت‌ تأثیر

The Way Back Review by Hamid Reza Soleimani

The Way Back bases its drama on two old and proven clichés of American cinema. From one point, it’s the ever known story of a hopeless loser which gets another chance to prove himself. And then there’s the sports drama aspect; the story of a beaten down team that changes completely with the introduction of a new manager.

What makes Ben Affleck’s performance stand out and enjoyable is the lack of that exaggerated smartness and his fake coolness which was missing from the likes of Argo and Gone Girl. His portrayal of Jack Cunningham with eyes full of sorrow and the pain he hides behind his manliness makes a point that his career’s downward spiral is yet to come.

The unforgivable sin by the creators is that where every major point in the story is worn out and predictable, it takes no risk in its characters or narrative. So it results in a mediocre movie with a brilliant performance from Affleck and that’s it. It’s not painful to watch, but it doesn’t wow its audience in the end.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

آنونس

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی

جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون

«گزارش فرانسوی» کمدی درامی به کارگردانی وس اندرسون است. داستان این فیلم حول کارکنان یک مجله‌ی اروپایی در یک شهر تخیلی فرانسوی می‌گذرد که تصمیم می‌گیرند یک نسخه یادمان چاپ کرده و به بزرگداشت سه واقعه مهم یک دهه گذشته‌شان بپردازند.

این سه واقعه عبارت‌ند از حبس ابد یک هنرمند، شورش‌های دانشجویی و یک گروگان‌گیری. وس اندرسون در ساخت این فیلم از زندگی واقعی کارکنان مجله نیویورکر الهام گرفته‌است.

پیش‌تولید عجیب فیلم جدید وس اندرسون از زبان رابرت یئومان


این فیلم پرستاره بازیگران نام‌داری مانند بنیسیو دل‌تورو، آدریان برودی، تیلدا سوینتون، لئا سیدو، فرانسس مک‌دورمند، تیموتی شالامه، بیل مورای، اون ویلسون و ادوارد نورتون را دور هم جمع کرده و قرار است پس از افتتاحیه در جشنواره‌ی فیلم کن، به شکل عمومی در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ اکران شود

 

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک درباره‌ی زندگی زلاتان ابراهیموویچ

تریلر فیلم من زلاتان هستم

تریلر فیلم من زلاتان هستم منتشر شد

فیلم من زلاتان هستم در ژانر بیوگرافیک اثری‌ست به کارگردانی ینس سیوگرن که براساس کتابی با همین نام به نوشته‌ی دیوید لاگرکرانتز ساخته شده و داستان زلاتان ابراهیموویچ، فوتبالیست مشهور سوئدی را در دو دوره‌ی مختلف بیان می‌کند.

گرانیت روشیتی در نقش زلاتان ۱۷ ساله و دومینیک آندرسون بایراکتاتی نقش زلاتان ۱۱ ساله را دارند و در کنار این دو بازیگرانی نظیر امانوئل آیتا، دیوید اس لیندگرن و هاکان بنگستون نیز در فیلم حاضر هستند.

این اثر دهم سپتامبر اکران خواهد شد.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز

تریلر فیلم مرد آزاد

تریلر فیلم مرد آزاد منتشر شد

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر فیلم مرد آزاد به کارگردانی شان لوی با بازی رایان رینولدز، جو کری و جودی کورمر منتشر شد

«مرد آزاد» فیلمی است ساخته‌ی شان لوی، کارگردان سری معروف «شبی درموزه» و توسط مت لیبرمن و زک پن نوشته شده است. این فیلم در ادامه‌ی روال آثاری مانند «بازیکن یک آماده»، «رالف خراب‌کار» و «گیمر»، داستان دنیایی را در بازی‌های ویدیویی به تصویر می‌کشد که ترکیبی از دو عنوان بسیار پرطرفدار GTA و Fortnite است.

گای، یکی از شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPC)های این دنیاست که بعد از کشتن یکی از بازیکنان، با برداشتن عینکش دنیا را از فیلتر HUD (جزئیات مختلفی که در بازی‌ها روی صفحه می‌آیند مانند مقدار سلامتی، استقامت و گلوله) می‌بیند و تصمیم می‌گیرد به مبارزه‌ی جهانی بپیوندد.

در مرکز «مرد آزاد»، رایان رینولدز به عنوان شخصیت اصلی قرار گرفته و بازیگرانی مانند جودی کورمر (کشتن ایو)،جو کری (چیزهای عجیب) و تایکا وایتیتی (جوجو خرگوشه و ثور: راگناروک) نیز حصور دارند.

«مرد آزاد» از جمله پروژه‌هایی بود که زیر نظر کمپانی فاکس قرن بیستم کلید خورد ولی در نهایت قرار است توسط دیزنی منتشر شود (چنین اتفاقی برای فیلم فوردعلیه فراری نیز رخ داد).

 

جدیدترین تریلر فیلم «مرد آزاد» با بازی رایان رینولدز |

Free Guy Official Trailer

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها