ترجمهی اختصاصی از آرتتاکس: سرانجام در شبی که همگان انتظار آن را میکشیدند، جدیدترین ساختهی مارتین اسکورسیزی در جشنوارهی فیلم نیویورک به نمایش درآمد و منتقدان به ستایش آن پرداختند. در این گزارش نگاهی خواهیم کرد به نقد مرد ایرلندی ، آخرین ساختهی مارتین اسکورسیزی که در جشنوارهی فیلم نیویورک به نمایش درآمد:
اولین نقدها بر «مرد ایرلندی»، درام جنایی مارتین اسکورسیزی، که در آن رابرت دنیرو، آل پاچینو و جو پشی حضور دارند منتشر شدهاند.
این فیلم که توسط استیو زیلین بر اساس کتابی از چارلز برنت نوشته شده، داستان یک رهبر اتحادیهی کارگری و آدمکش مافیا را دنبال میکند که دخالت خود را در قتل جیمی هافا، یک رئیس مافیا، در سال ۱۹۸۲ به یاد میآورد. در میان بازیگران آنا پکین، هاروی کیتل، جسی پلمونز و بابی کاناویل حضور دارند.
چون در این فیلم هم دنیرو و هم پاچینو در سنین مختلفی ظاهر میشوند، چهرههای آنها با ترکیبی از گریم و جلوههای ویژه تغییر داده شده است. کار جوانسازی دیجیتالی توسط Lucas Film’s Industrial Light & Magic صورت گرفته است.
در کنار مطالعهی نقد مرد ایرلندی در جشنوارهی نیویورک، تریلر آن را اینجا ببینید
دیوید رونی، منتقد هالیوود ریپورتر: پاچینو در سرزندهترین فرم خود است
دیوید رونی از هالیوود ریپورتر این فیلم را با وجود زمان اجرای «خودخواهانه»ی سه و نیم ساعتهاش، «قطعهای از سینمای لوکس که به زیبایی ساخته شده» خواند. او با تأکید بر توصیف ظریف فرانک شیرن، شخصیت واسطهی کم زرق و برق فیلم، توسط دنیرو نوشت: «درام فیلم بر مبنای سه اجرای چندصدایی به شدت موثر بنا شده است». او در ادامه اذعان میکند: «پاچینو در نقش جیمی هافا، رهبر جدال طلب اتحادیهی کارگری، در سرزندهترین فرم خود است و پشی که از بازنشستگی برگشته، اجرایی کاملاً ارزیابی شده از یک دُن که اندیشمندی و خویشتنداری ساکتش ذرهای بیرحمی او را لطیف نمیکند ارائه میدهد.»
ریچارد لاوسون، منتقد ونیتی فیر: فیلمی فرسایشی با طراحیای تجملاتی
ریچارد لاوسون از ونیتی فیر بر روی «دستگیری» در پردهی آخر فیلم تأکید کرده و اذعان میکند: «اسکورسیزی کوچک بودن و تنهایی زندگی را تصویر میکند و زمان افسردهکنندهی رقتانگیز فیلم از برخی جهات در نهایت تمامی زمینه و محتوای ما را میفرساید.» لاوسون با توجه به بودجهی عظیم ۱۶۰ میلیون دلاری فیلم مینویسد: «تصویربردار رودریگو پریتو همراه با طراح تولید باب شاو توانستهاند فیلم را با طراحیای تجملاتی به روی صحنه ببرند.»
در کنار مطالعهی نقد مرد ایرلندی در جشنوارهی نیویورک ببینید:
رابرت دنیرو از فرایند جوان شدنش در مرد ایرلندی میگوید
کریس ناشاواتی، منتقد اسکوایر: تاریخچهای دانشنامهوار از جنایت آمریکایی
منتقد کریس ناشاواتی از اسکوایر از این که اسکورسیزی ۷۶ ساله با آخرین کارش در ژانر فیلم گنگستری اثبات کرد که هنوز توانایی دارد به هیجان آمده است. او مینویسد: «این فیلم با تصویر کردن ۵۰ سال طی ۲۰۹ دقیقه چیزی کم از یک تاریخچهی دانشنامهوار از جنایت آمریکایی در نیمهی دوم قرن بیستم ندارد.» البته او به نقاط ضعف فیلم، مانند این نکته که بازیگرهای نقش مکمل بدون ایجاد تاثیری میآیند و میروند، نیز اشاره میکند.
جانی اولکزینسکی، منتقد نیویورک پست: بازگشت جو پشی به اوج
جانی اولکزینسکی از نیویورک پست از زمان اجرای زمان اجرای سه ساعت و نیمهی فیلم لذت برده است اما آن چنان از بابت فرایند جوانسازی هیجانزده نیست. با این حال، اولکزینسکی مسحور اجراهای موجود در فیلم و روند فیلمسازی شده و اذعان کرد که پشی در آخرین نقش خود ظریفتر و خویشتننگرتر از همیشه است.
در کنار مطالعهی نقد مرد ایرلندی در جشنوارهی نیویورک بخوانید:
اسکورسیزی پرکارتر از همیشه : رونمایی از مرد ایرلندی و ساخت قاتل ماه کامل
بنجامین لی، منتقد گاردین: اسکورسیزی حرفهی کاری خود را مرور میکند
بنجامین لی از گاردین این رویکرد را مد نظر دارد که بخشی از کیفیت «مرد ایرلندی» به خاطر ساخته شدن آن توسط نتفلیکس است که از بودجهی ۱۵۰ میلیون دلاری آن پشتیبانی کرده است. او مینویسد: «مرد ایرلندی نه تنها فینفسه فیلم موفقی است، بلکه مثال موفقی از این نکته نیز هست که چگونه این تغییر صنعت بیباکانه میتواند به کسانی که قدرت زیادی دارند مسئولیت بزرگی ببخشد. زیرا این فیلم نمیتوانست بدون کمک پخش آنلاین از سیستم استودیویی مدرن جان به در برد.» با تمامی اینها، لی مینویسد: «تمام پولی که خرج جوانسازی دنیرو شده چهرهای طبیعی ایجاد نکرده و در عوض این جلوه تهی بودنی تقریباً کابوسوار و مانند فیلم قطار سریعالسیر قطبی در چشمان دنیرو میسازد.»
با این حال لی طراحی تولید، اجراها و مهمتر از همه خودآگاهی فیلم را ستایش میکند و مینویسد: «یک فرابلوغ در این اثر وجود دارد. گویی اسکورسیزی حرفهی کاری خود را مرور میکند. این فیلم ما را با یک یادآوری فراموش ناشدنی از این که نباید مردان خشن و ویرانیای که بر جای میگذارند را زیبا نشان داد.»