با ما همراه باشید
نقد و بررسی سریال Homeland نقد و بررسی سریال Homeland

تلویزیون

کری متیسون و کیف‌های اعصاب‌خردکن‌ش… چه مادر باشی، چه مبارز علیه تروریست‌ها

ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس: نقد و بررسی سریال «Homeland / هوم‌لند» را با بازی کلیر دینس (کری متیسون) از نگاه سارا میلر، منتقد نیویورک تایمز.

نقد و بررسی سریال Homeland | آمریکا ببین: دستم خالیه!

این‌ها اولین کلمات کری متیسون در سریال «هوم‌لند» است:«برایم مهم نیست که او کجاست. پیدایش کنید. فوراً.»

این کلمات با لحنی کاملاً سرزنش‌گر خطاب به همکارش به خاطر کندی و فقدان عمق دید و تخیل او گفته می‌شوند. کری متیسون، مامور سی‌آی‌ای با بازی کلیر دینس، کلمات را پیش از گفتن مزه نمی‌کند. او از کشمکش و احساسات دشوار دوری نمی‌جوید. در واقع او از اختلال دوقطبی رنج می‌برد (که گاهی بنا به نیاز سیر داستان درمان نمی‌شود). به همین دلیل او به احساسات دشوار عادت دارد.

بسیاری از افراد (که غالب آن‌ها مرد هستند) از جستجوی مصرانه و دشوار او برای حقیقت دل‌زده شده‌اند و به غرایزی که در پشت چشمان زیبای او نهفته است اعتماد ندارند. آن‌ها همیشه او را در بیمارستان بستری می‌کنند و می‌گویند او همیشه اشتباه می‌کند اما او هر بار از بیمارستان بیرون می‌آید تا خلاف آن را ثابت کند. به علاوه او یک مادر تنها هم هست.

خلاصه‌ی مطلب این که کری متیسون همیشه دستش به کاری بند است و بدون کیف خبرنگاری‌اش هیچ جا نمی‌رود.

خانم دینس در ایمیلی درباره‌ی کیف‌های شخصیتش گفت:«آیا کری برای رفتن به هر جایی یا بازجویی از هر کسی ابتدا کیفش را از ماشینش برمی‌دارد؟ خلاصه‌ی این سوال همیشه این بوده که «آیا او دوستش را با خود می‌برد؟» البته گه‌گاهی این کیف بیش‌تر «بهترین دوست» او بود ولی هیچ وقت لازم نبود همراهش باشد چون رقابتی در سلیقه وجود نداشت.»

من کری متیسون را دوست دارم. من کلیر دینس را دوست دارم. اما از کیف‌های خبرنگاری متنفرم.

اولین کیف خبرنگاری کری (اولین قسمت، سال ۲۰۱۱)

اولین کیف خبرنگاری کری (اولین قسمت، سال ۲۰۱۱)

می‌دانید، من یک کیف دوشی محکم، یک کیف دستی، یک کیف پزشکی یا یک پارچه‌ای مانند آن کیف پرادای سبز تیره‌ای که ایسا ری در اولین صحنه‌اش در قسمت «عکس» به دوش می‌کشد را دوست دارم. این یک کیف واقعی است. کیف‌های خوبی زیبایی زنان را چه روی پرده و چه به صورت شخصی بالا می‌برند اما کیف‌های خبرنگاری با نحوه‌ی قرار گرفتنشان روی بدن تمام زیبایی، ظرافت، شکوه، خوش‌سلیقگی و حیات را پاک می‌کنند.

در کنار نقد و بررسی سریال Homeland ببینید:

جدیدترین تریلر سریال Homeland | آیا صلح بزرگ محقق می‌شود؟

کیف‌های خبرنگاری فرم بدن را به دو نیم تقسیم می‌کنند و خود کیف هم مسخره و آسیب‌پذیر است. به علاوه اگر تلفن همراه و کارت اعتباریتان تنها چیزهایی است که با خود حمل می‌کنید چرا آن‌ها را در جیبتان نمی‌گذارید؟ و مشکلتان چیست که زحمت پوشیدن لباسی جیب‌دار را به جان نمی‌خرید ولی می‌توانید وقت خود را صرف بیرون رفتن و خریدن این آویز مسخره کنید؟

وقتی این‌ها را به کاتینا لاکِر، طراح لباسی که ظاهر کری را در «هوم‌لند» شکل داد، گفتم او فقط خندید. خانم لاکر گفت:«کری یک ابرقهرمان است. کیف خبرنگاری تنها انتخاب ما بود.» من اعتراضی نکردم اما این به معنا نبود که بی‌خیال می‌شوم.

فصل نهم و آخر «هوم‌لند» بیست و ششم آوریل پخش می‌شود. اگر شما این برنامه را صرفاً برای شناسایی کیف‌ها دوباره تماشا کنید (برای من این اتفاق افتاد)، بازیگران اصلی را نیز خواهید شناخت.

کری با کیف معمولی سیاهی به همراه یک کیف دستی شروع می‌کند اما خانم لاکر این ظاهر را به کیف برند Marc by Marc Jacobs با قفل‌های ظریف و محکم طلایی ارتقا می‌دهد و این کیف از میانه‌ی فصل سوم به بعد جزئی از او می‌شود. کیف خبرنگاری خاکستری‌ای که سازنده‌اش به دست زمان به فراموشی سپرده شده در فصل پنجم و در برلین او را همراهی می‌کند.

کری به همراه کیفش کیف با برند Marc by Marc Jacobs در فصل چهارم

او اکنون در فصل هشتم و در کابل افغانستان کیف Le Donne سیاهی با خود دارد و اکنون که کری به پایان برنامه نزدیک می‌شود، به ایالات متحده بازگشته و از کیف شکیل‌تر Rag & Boneاستفاده می‌کند. دبرا بیب، طراح لباس کنونی این برنامه، گفت:«ما همیشه سعی می‌کنیم به خاطر روند رویدادهای داستان حواسمان به کیف‌هایی باشد که ممکن است دیگر وجود نداشته باشند.»

وقتی به خانم بیب گفتم که از کیف‌های خبرنگاری خوشم نمی‌آید او هم گفت که شغل کری به این کیف نیاز دارد و من حاضرم که این نکته را بپذیرم. ولی زنان بسیاری که کری متیسون نیستند و با آجر به سر دیگران نمی‌کوبند و مرتباً ربوده نمی‌شوند هم از کیف خبرنگاری استفاده می‌کنند. مشکل آن‌ها چیست؟

ماریا شرمن نویسنده که متن او در Jezebel در سال ۲۰۱۹ با عنوان «چرا همه کیف خبرنگاری دارند؟» روایتگر جستجوی بی‌نتیجه‌ی او برای کیفی که خبرنگاری نباشد است و به نحوی «زوزه»[۱] ی کیف خریدن به شما می‌رود نوشت «آن‌ها همه جا هستند». او افزود:«کیف‌های خبرنگاری باید جذاب باشند اما احساس می‌کنم که شکوه و جذبه ندارند. کری می‌توانست کوله‌پشتی یا کیف کمری داشته باشد.»

به او گفتم که چقدر نوشیدنی یا قهوه خوردن با کسی که تمام مدت کیفش به دوشش است عذاب‌آور است (بیش‌تر از آن که فکرش را می‌کنید اتفاق افتاده است). هرگز نمی‌توانم این احساس را که این فرد هر لحظه می‌تواند بلند شود و بیرون رود از خود برانم.

کلیر ویویر موسس و مدیرعامل Clare V یک شرکت تولیدکننده‌ی کیف در عرصه‌ی مد و فشن است. گرچه او دسترسی نامحدود به زیباترین کیف‌های جهان دارد ولی او با میل خودش تنها نه کیف خبرنگاری دارد و می‌گوید که این کیف‌ها به شدت میان مشتریانش محبوب‌اند. البته او نیز نسبت به این کیف‌ها نقدی دارد:«کری کیف خود را زیاد از حد با خود حمل می‌کند. این مرا دیوانه می‌کند.»

خانم ویویر گفت که کری متیسون احتمالاً کیف خبرنگاری را معروف نکرده اما ظاهر او با ظاهر زنان مدرن کنون عجین شد. او گفت:«زنان امروزه می‌خواهند شیک ولی راحت و بدون ضعف باشند تا بتوانند با راحت‌تر با زندگی‌های سختشان دست و پنجه نرم کنند، چه مادران شاغل باشند چه مبارز علیه تروریست‌ها.»

کیف Le Donne در فصل هشتم

اکنون تمامی قسمت‌های «هوم‌لند» را، نه به خاطر کیف‌های کری بلکه به خاطری چیزی آزاردهنده‌تر دیده‌ام: این که این فیلم حول اضطراب آمریکایی موجود در جنگ‌های ۲۰ ساله در عراق و افغانستان می‌گردد. انگار که با وجود صدها هزار افغانستانی و عراقی که در این جنگ‌ها کشته شدند، مبارزات واقعی در جامعه‌ی جاسوسی آمریکایی رخ می‌داد.

به این فکر کردم که چگونه کری متیسون که مادری شاغل و مبارز علیه تروریسم بود از کیف‌های خبرنگاری راحت استفاده می‌کرد و این مرا به فکر واداشت که شاید این کیف‌ها و سیاست‌های برنامه با هم مرتبط باشند. برای همین با استیون شپیرو، استاد ادبیات انگلیسی در دانشگاه وارویک انگلستان که درباره‌ی «هوم‌لند»، تلویزیون فاخر و پیام‌های آن درباره‌ی روابط فرهنگی و طبقاتی نوشته است صحبت کردم. او گفت که استفاده از کیف‌های خبرنگاری فراتر از بحث راحتی است.

آقای شپیرو گفت:«به نظر می‌رسد که این کیف برگرفته از یونیفرم‌های نظامی باشد و این برانگیزاننده است. درست به همان صورت که حضور خودروهای شاسی‌بلند این گونه‌اند. به همان صورت که این جنگ ابدی به اجازه می‌دهد تا ارتش و نظامی‌گری را در زندگی روزمره‌ی خود بازتولید کنیم.»

در کنار نقد و بررسی سریال Homeland ببینید:

سریال هوم‌لند به روایت بازیگران | رابطه‌ای عاشقانه محکوم به شکست

البته واضح است که خودروهای شاسی‌بلند نظامی نیستند اما همان ظاهر و وزن را دارند. آقای شپیرو گفت:«وقتی شما کسی را در حال رانندگی یکی از آن‌ها مشاهده می‌کنید به این فکر می‌کنید که آیا نگران این هستند که در پارکینگ یک فروشگاه زنجیره‌ای یک بمب کنار جاده‌ای را زیر بگیرند.» من همین حس را نسبت به کسانی دارم که از کیف خبرنگاری استفاده می‌کنند: دقیقاً برای چه شما احساس می‌کنید باید آماده باشید؟

ایمی وِستروِلت، یکی از دوستانم و نویسنده درباره‌ی تغییرات اقلیمی گفت:«در نظر من استفاده از کیف‌های خبرنگاری جزو فمینیسم الیزابت وارنی است. ما می‌خواهیم مسئله‌ی تغییرات اقلیمی را با سازگار کردن ارتش با محیط زیست حل کنیم.»

و البته مسئله‌ی عدم دخالت دست‌ها هم هست. به خصوص به این دلیل که بخش بزرگی از داستان حول دستور به حمله‌ی پهپادی توسط کری می‌گردد و حمله‌های پهپادی راهی برای آمریکایی‌ها بود که بتوانند در این جنگ سهیم باشند ولی در اغلب اوقات از آن مصون بمانند و مستقیم درگیر نشوند.

آقای شپیرو گفت:«ظاهر کیفی که به نگه داشته شدن با دست‌ها نیازی ندارد متیسون را مبری از جنایات کثیف نشان می‌دهد. این کیف‌ها می‌گویند:«دستان من خالی است.»»

البته من هم آن قدر معصوم نیستم. من در تمام این نه سال هر قسمت را به محض انتشار تماشا کردم. من عاشق این بودم که کری به تمامی این افراد راست‌مغز عاقل خسته‌کننده نشان دهد که چقدر او که چپ‌مغز بود از آنان بهتر است. من نمی‌توانستم چشم از این برنامه، با وجود ضعف‌هایی که داشت، بردارم. می‌توانید بگویید که اختیارم از دستانم خارج شده است.

و من تا پایان این برنامه آن را تماشا خواهم کرد. یکی به این دلیل که دوست دارم و یکی به این دلیل که اگر تماشا نکنم چه کنم و یکی به این دلیل که خانم بیب به من قول داده که در یکی از قسمت‌های پایانی کری با کیف دستی شیک Tissa Fontaneda و نه کیف خبرنگاری به مراسمی می‌رود. مشتاقم که این کیف را ببینم. مزیت‌های این دنیا بسیار زیباست اما فانی است.

 

توضیحات:

[۱] «زوزه» (انگلیسی: Howl) شعری است از آلن گینزبرگ که بین سال‌های ۱۹۵۴ و ۱۹۵۵ میلادی سروده شده و در سال ۱۹۵۶ در مجموعه «زوزه و شعرهای دیگر» منتشر شد. زوزه در زمره بزرگ‌ترین آثار ادبیات آمریکایی دانسته شده است. این اتفاق با ظهور گروهی از نویسندگان معروف به نسل بیت همراه شد.

نویسنده: سارا میلر – نیویورک تایمز
مترجم: پویا مشهدی محمدرضا
از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنونس

دست پر اپل تی‌وی در تابستان امسال | با آثار اپل tv در ۲۰۲۱ آشنا شوید

آثار اپل tv در ۲۰۲۱

با آثار اپل tv در ۲۰۲۱ آشنا شوید

شبکه‌ی  اپل‌تی‌وی تیزری را در رابطه با آثاری که قرار است در طول تابستان امسال منتشر کند، پخش کرد.

آثار اپل tv در ۲۰۲۱:

■فصل دوم The Morning Show بابازی جنیفر آنیستون ،استیو کارل و ویترسپون
■فصل دوم Ted Lasso بابازی جیسون سودیکیس
■فصل دوم See بابازی جیسون موموآ
■ فصل دوم Truth Be Told
■سریال Invasion
■سریال Invasion بابای سم نیل و گلشیفته فراهانی
■سریال Mr. Corman
■سریال The Shrink Next Door بابابی ول فریل و پل راد
■مینی سریال Physical بابازی رز بیرن
■فیلم Stillwater بابازی مت دیمن
■فیلم Coda برترین فیلم به انتخاب جشنواره‌ی ساندنس امسال

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر سریال هیولاها سر کار | انیمیشنی در ادامه‌ی «کارخانه‌ی هیولاها»

تریلر سریال هیولاها سر کار

تریلر سریال هیولاها سر کار منتشرشد

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس: تریلر سریال هیولاها سر کار | انیمیشنی در ادامه‌ی «کارخانه‌ی هیولاها» که توسط کمپانی پیکسار ساخته شده است منتشر شد

«هیولاها سر کار» سریالی انیمیشنی‌ست که توسط کمپانی پیکسار برای شبکه‌ی استریمینگ دیزنی پلاس ساخته شده و ادامه‌ی مستقیمی بر فیلم «کارخانه‌ی هیولاها» که در سال ۲۰۰۱ عرضه شد، محسوب می‌شود.

در این سریال جان گودمن در نقش سالی، بیلی کریستال در نقش مایک وازوسکی و باب پیترسون در نقش راز همگی در سریال حضور دارند و بازیگرانی مانند مندی کالینگ، جنیفر تیلی، جان رتزنبرگر، هنری وینکلر و آیشا تایلر نیز شخصیت‌های جدید را صداپیشگی کرده‌اند.

 این سریال که توسط کارگردان فیلم کارخانه‌ی هیولاها یعنی پیت داکتر خلق شده قرار است از دوم جولای سال جاری میلادی پخش شود.
‌.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فصل چهارم سریال چیزهای عجیب

تریلر فصل چهارم سریال چیزهای عجیب

تریلر فصل چهارم سریال چیزهای عجیب درامی در ژانر علمی تخیلی به کارگردانی برادران دافر منتشر شد

سریال چیزهای عجیب از جدی‌ترین و پرطرفدارترین محصولات نت‌فلیکس در ژانر علمی تخیلی ترسناک است که توسط برادران دافر ساخته شده.

 

خلاصه‌ی سریال چیزهای عجیب از زبان بازیگرانش

 

فین ولفهارد، میلی بابی براون، نوآ اشنپ، گیتن ماتارازو ،کلب مک لاگلین، وینونا رایدر، دیوید هاربر، ناتالیا دایر، ,چارلی هیتون از جمله بازیگران اصلی سریال هستند.

‌‌
فصل چهارم این سریال با عنوان رسمی چیزهای عجیب ۴ توسط کمپانی نت‌فلیکس در سال ۲۰۲۱ میلادی منتشر خواهد شد.

 

نقد سریال چیزهای عجیب | بزرگ‌تر؛ نه عمیق‌تر

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها