آرتتاکس – گروه سینمای جهان: به مناسبت نود و دومین سالروز تولد استنلی کوبریک همهی آنچه که باید از ساختهی اعجابانگیز او، «۲۰۰۱: ادیسه فضایی» بدانید را در این مطلب بخوانید:
برای تولد استنلی کوبریک | همهی آنچه باید از «۲۰۰۱: ادیسه فضایی» بدانید
۱) فیلمبرداری این اثر در لندن و در دسامبر ۱۹۶۵ شروع شد و هدف این بود که تا کریسمس ۱۹۶۶ به پایان رسیده و اکران شود. رابرت اچ. اوبرایان، رئیس مترو گلدوین مایر، در سپتامبر ۱۹۶۶ به ورایتی گفت که اکران این فیلم به تعویق افتاده و بودجهی ۶ میلیون دلاری آن کافی نیست. او ادامه داد: «استنلی فرد صادقی است و به راحتی اعتراف کرد که انتظار نداشت در بخش جلوههای ویژهی تا این حد به دردسر بیافتد. ما میتوانستیم بگوییم که باک راجرز با ۶ میلیون دلار این فیلم را بسازد اما با یک میلیون دلار بیشتر، به آن چه که از پیش برنامهریزی کرده بودیم رسیدیم. آیا باید به او میگفتیم که بودجهاش بیشتر از ۶ میلیون نمیتواند باشد؟ چرا باک راجرز را با ۶ میلیون دلار بیاوریم وقتی میتوانیم کوبریک را با ۷ میلیون دلار داشته باشیم؟». در نهایت اما بودجهی مصرفی این فیلم به ۹.۵ میلیون دلار رسید.
ببینید: چرا کوبریک به سراغ فیلم پرتقال کوکی رفت؟
۲) آرتور سی.کلارک: «زمانهایی بود که استنلی کوبریک همه را بیرون میکرد و تنها او و فیلمبردار میدانستند که چه چیزی فیلمبرداری میشود.». او ادامه میدهد: «من و کوبریک رمان و فیلمنامه را همزمان نوشتیم. اساس این داستان بسط داستان کوتاهیست که من ۲۰ سال پیش نوشته بودم. ما «تقریباً تمام سال ۱۹۶۴ را به نوشتن و بحث دربارهی این پروژه گذراندیم. سال بعد هم با ویرایش فیلمنامه، شنیدن نصیحتهای فنی اداره کل ملی هوانوردی و فضا (ناسا) و حدود ۴۰ شرکت و همچنین سایر کارهای فیزیکی آمادهسازی فیلم سپری شد.»
۳) بیش از ۲۰۰ سکانس جلوههای ویژه در فیلم وجود داشت. کوبریک نمودارهای غولآسایی را به دیوار زده بود که همهی عملیاتهای فضایی را دنبال و مشکلات احتمالی را بررسی میکرد. او همکاری بسیار نزدیکی با ناسا، به ویژه با بچههای برنامهی آپولو و دیک اسلِیتون، داشت.
۴) واکنش منتقدان ترکیبی از تحسین و نفی بود. بسیاری از منتقدان شکایت کرده بودند که سیر روایی داستان هیچ معنیای ندارد و برخی هم زیر بار توضیح کوبریک نرفتند که گفته بود:
«من میخواستم بیانیهای غیرشفاهی بسازم که بتواند افراد را در سطحهای غریزی، احساسی و روانی تحت تاثیر قرار دهد.»
۵) مترو گلدوین مایر محض احتیاط میخواست این فیلم که به آرامی داشت در سینماهای ایالات متحده اکران میشد ورد زبانها باشد. برای همین این استودیو لیستی از طرفداران این فیلم را که شامل پل نیومن، جوآن وودوارد، وارن بیتی، میک جگر، جان لنون، مایک نیکولز، هنری فوندا و استنلی دونن بود تهیه کرد.
Stanley Kubrick; The Humanity behind the Technic
“۲۰۰۱: A Space Odyssey” began filming in London in December 1965, aiming for a Christmas 1966 release. Writer Arthur C. Clarke told Variety reporter Jerry Beigel that Kubrick’s secrecy was not a PR stunt. “There were times when he cleared the entire set, and only he and the cameramen know what was filmed.” Clarke said he and Kubrick wrote the novel and screenplay simultaneously, expanding on a short story by Clarke 20 years earlier. Writer Arthur C. Clarke told Variety reporter Jerry Beigel that Kubrick’s secrecy was not a PR stunt. “There were times when he cleared the entire set, and only he and the cameramen know what was filmed.” Clarke said he and Kubrick wrote the novel and screenplay simultaneously, expanding on a short story by Clarke 20 years earlier. Critical reaction was mixed. Many reviewers complained that the plot made no sense, and some balked at Kubrick’s explanation, “I wanted to make a non-verbal statement, one that would affect people on the visceral, emotional and psychological levels.”
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران