در جشنوارهی ۳۶ فیلم فجر | هادی حجازی فر : احساس میکنم یک فرصت بزرگ را در کنار حاتمیکیا از دست دادم
ویدیوهای بیشتر
هادی حجازی فر بازیگر دیرکشفشدهی این سالهای سینمای ایران به استودیوی اختصاصی آرتتاکس در کاخ رسانهی جشنواره آمده و با جواد یحیوی گپ مفصلی زده است.
از به وقت شام بیشتر ببینید:
گزارش نشست خبری به وقت شام را اینجا ببینید.
اگر میخواهید از فیلم به وقت شام بیشتر بدانید میتوانید معرفی فیلم به وقت شام را تماشا کنید.
از لاتاری بیشتر ببینید:
گزارش نشست خبری لاتاری را اینجا ببینید.
گفتوگوی اختصاصی محمدحسین مهدویان با خسرو نقیبی در برنامهی مولنروژ را میتوانید تماشا کنید.
لاتاری از نگاه محمدرضا مقدسیان هم قابل رویت است.
دیگر ویدیوهای ما از سیوششمین جشنوارهی فیلم فجر را در صفحهی اختصاصی این رویداد در آرتتاکس ببینید.
۲,۳۴۸ بازدید کلی, ۴ بازدید امروز
شاید دوست داشته باشید
تیزر فیلم «گیلدا» با بازی مهناز افشار همزمان با آغاز اکران آنلاین | Gilda Official Trailer
عکسهای مجید طالبی از فیلم «درخت گردو» به روایت پیمان معادی
پرسه در پشت صحنهی «آتابای» | بهانهای برای تبریک تولد هادی حجازیفر
عطاران، جمشیدی، صامتی و هاشمپور در یک «کمدی دردناک» به سبک مهدویان و ژوله | Mahdavian’s next movie: A painful comedy
حین ساخت یک فیلم برای محمدحسین مهدویان چه اتفاقاتی میافتد؟
تولد محمدحسین مهدویان در آرتتاکس: با حضور هادی حجازیفر و هادی بهروز
انتخاب سردبیر
اندازههای خودم را میدانم | گفتوگوی خسرو نقیبی با سیروان خسروی دربارهی بازیگری

در این گفتوگوی مفصل چهلدقیقهای، سیروان خسروی که با ایفای نقش نخست سریال #حرفه_ای (بیرون از فضای موسیقی که در آن ستاره است) در کانون توجه سینماییها نیز قرار گرفته، رودرروی خسرو نقیبی سردبیر آرتتاکس نشسته و برای اولینبار در یک گفتوگوی سینمایی، به تمام سؤالها، ابهامات و انتقادات دربارهی این سمت کارنامهی حرفهایاش پاسخ داده است.
سیروان در این گفتوگو میگوید خودش را در ورود به سینما نابازیگر میدانسته، جای کسی را تنگ نکرده و قرار هم نیست به صورت تماموقت بازیگری را ادامه دهد؛ چرا که هنوز در عرصهی موسیقی بلندپروازیهایی دارد و مهمترین دغدغهاش آنجاست. در این گفتوگو میتوانید سمت دیگر چهرهی این آرتیست را ببینید؛ سطح دانستههاش از سینمای ایران و جهان، تلاشی که برای رسیدن به یک نقش کرده و البته پیشینه و آیندهاش با سینما و نسبت به آن.
این گفتوگو محصول اختصاصی آرتتاکس است و بازگشت ما به تولیدات تصویری پس از دو سال رخوت حاصل از همهگیری کرونا.
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
۱,۸۱۴ بازدید کلی, ۳۳۶ بازدید امروز
انتخاب سردبیر
گفتند هرچه هشت دارید بکنید هفت! | گفتوگوی خسرو نقیبی با سیاوش اسعدی دربارهی درخونگاه و چیزهای دیگر

اختصاصی از آرتتاکس: «نسخهی کارگردان» از سری گفتوگوهای تخصصی خسرو نقیبی با کارگردانان سینمای ایران | میهمان: سیاوش اسعدی
خلاصهای از آنچه در دومین قسمت «نسخهی کارگردان» خواهید دید:
سیاوش اسعدی در ابتدای این گفتوگو از علاقهاش به شهر تهران و سینمای مسعود کیمیایی میگوید. او معتقد است کیمیایی جریانسازترین فیلمساز تاریخ سینمای ماست.
در ادامه به موضوع اصلی این گفتوگو میرسیم: فیلم درخونگاه. فیلمی متفاوت از چرخهی رایج سینمای ایران. اسعدی دربارهی انتخاب این فیلمنوشت برای ساخت پس از دوری چندسالهاش از سینما میگوید: «درخونگاه بسیار به خودم شبیه است.»
انتخاب امین حیایی بهعنوان بازیگر نقش اصلی از اولین سوالاتیست که در ذهن مخاطب پیگیر سینمای ایران شکل میگیرد. بازیگری که در سالهای اخیر به یک دگردیسی خودخواسته تن داده و با بازی در آثار متفاوت کارنامهاش دچار تحول شده. اسعدی در کنار دلایل انتخاب حیایی از فقر بازیگر در سینمای ایران صحبت میکند: «ما به تعداد انگشتان یک دست هم بازیگر نداریم.»
درخونگاه در اکران عمومی دچار ممیزی سنگینی شده. سیاوش اسعدی میگوید: «نزدیک به شانزده دقیقه از فیلم را حذف کردند با این همه فیلم هنوز از نفس نیفتاده و سرپاست.»
در پایان گفتوگو نیز اسعدی چند مورد از سانسورهایی را که به فیلمش اعمال شده تعریف میکند.
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
۲۱,۹۰۵ بازدید کلی, ۶۵ بازدید امروز
انتخاب سردبیر
کریستن استوارت کارنامهاش را مرور میکند | هنر مایهی آرامش است

کریستن استوارت روبهروی دوربین نشسته و به مرور فیلمهای توایلایت، خریدار شخصی، اتاق وحشت، سال سیزدهم، ابرهای سیل ماریا، بیا شنا کنیم و جیتی لیروی میپردازد
کریستن استوارت:
هنر مایهی آرامشه چون از درونت میآد. یه اتفاقی میافته و یه ایدهای به وجود میآد. وقتی اون لحظات رخ میدن، چیز مقدسییه؛ احساس میکنی خیلی خوششانسی. موقعیت خیلی باارزش و نابییه.
The Thirteenth Year | سال سیزدهم (۱۹۹۹)
«سال سیزدهم» فیلمی بود که مادرم نقش ناظر فیلمنامه رو داشت. اوایل وقتی بچه بودم، رفتن سر صحنه و وقت گذروندن با عوامل فیلم، بچههای دیگه رو میدیدم و فکر میکردم اینا چی کار میکنن؟ میخوام همیشه پیش شما بمونم. چرا باید برگردم مدرسه؟ چرا باید اینجا رو ترک کنم؟ میخواستم تو اون جو باشم بدون این که بدونم چه چیزیش برای من جذاب باشه. نقشمم این بود که تو صف دم آبخوری بودم. فکر کنم به راست خم شدم. اتفاقن جزو کارهای سختترم بود.
عاشق حضور در اونجا بودم و همچنین این که نمیری خونه. حضور در ساخت این فیلم خیلی خوب بود ولی فیلم پخش شد و یه سری از بچههای مدرسه متوجه شدن یه ثانیه تو فیلم بودم. خیلی برخورد گرمی نداشتن. میگفتم نه، مامانم منو برد. ولم کنین بابا. ولی سرگیجهآور بود. بحثهایی که بعد تو مدرسه مطرح میشدن رو دوست نداشتم. میگن چرا؟ فکر کردی کسی شدی با بازیگری؟ نه، معلومه که نه.
Panic Room | اتاق وحشت (۲۰۰۲)
جودی فاستر برای تولد یازده سالگیم جشن گرفت و یه گروه ماریاچی هم آورده بود. هیچوقت نمیخواستم صحنه رو ترک کنم. هر دفعه بعد ۹ ساعت فیلمبرداری میخواستم برم خونه. میگفتم چرا؟ من که حالم خوبه، خسته نیستم ولی همه میگفتن نه، به خاطر رفاه خودته. منم میگفتم مرسی، حالم خوبه. حالا میتونم بمونم. برای آمادهسازی، تا جایی که میتونی اطلاعات جمع میکنی و امیدواری وجههی فیزیکی هم این موضوع رو نشون بده. ولی هیچوقت نمیتونم تا موقعی که نگفتن شروع، خودمو جمع و جور کنم. تا وقتی که به اون لحظه احترام بذاری و بدونی دلیل این کارت چییه؛ چیزی به چرندیِ تلاش برای تظاهر به این که آدم دیگهای هستی.
باید یاد میگرفتم چهطور تشنج کنم. یادمه بقیه اینقدر ترسیده بودن که فکر میکردن چهقدر این کار برای یه بچه کوچک سخته و دیدن این ویدیوها برای کسی تو همون سن و سال ممکنه دلخراش باشه. ممکن بود یه سری از رگهام اطراف چشمم پاره بشن. ولی یادمه مشکلی نداشتم. همهچی اوکی بود. الآن تحت تأثیر قرار میگیرم و احساساتی میشم ولی وقتی بچه بودم میگفتم باشه، مشکلی نیست.قدم اول خوبی بود. کار آسونی نبود. واقعن باید وارد موضوعات سنگینی میشدیم. اون سال یازده ساله شدم و دورانی بود که من رو شکل داد.
در کنار مصاحبهی کریستن استوارت دربارهی کارنامهاش ببینید:
جان تورتورو کارنامهاش را مرور میکند | صادقانه بگویم خیلی خوششانس بودم!
Twilight | توایلایت (۲۰۰۸)
سر توایلایت میدونستم طرفداران کتاب زیادن. انتظار استقبالی که شد رو نداشتیم. به کمیککان رفتیم و کلی آدم اومده بودن که بیشتر از من در مورد سری میدونستن! اولین نشانه از این بود که قراره به چه پدیدهای تبدیل بشه. این که قراره ادامه هم بسازیم اون زمان برای من احمقانه بود. عجیب بود که یهویی همچین سؤالی بپرسن. خب حالا که اینجا رسیدیم، چهطور کارمون رو درست انجام بدیم؟ چهطور از این موقعیت استفاده کنیم؟
ناگهانی برمیگردی و با خودت فکر میکنی، بهترین تجربیاتی که روی هر نوع پروژه داشتم وقتی بود که به شکل طبیعی و غریزی جذب یک نفر میشین و چیزی هست که جفتتون در موردش فکر میکنین که همون، تبدیل به موضوع وسواسی و اجباری میشه. فیلمسازی تنها چیزییه که در موردش میدونم. در اون مقطع اجازه داشتم کارهایی کنم که هیچ کسی باورش نمیشد چون یه بار یه فیلم پرفروش ساختم. بنابراین آره، شوکهکننده بود.
Adventureland | ادونچرلند (۲۰۰۹)
فکر میکردم ام تو ادونچرلند خفنترین شخصیت ممکنه. خیلی ازش میترسیدم. اسمش حتا امیلی نیست، امئه! یعنی کل اسمتو نمیگی؟ هر چند نمیتونم کاملن با شخصیتی که در نقشش هستم ارتباط برقرار کنم ولی همه میتونیم همدیگه رو درک کنیم. شاید به یه نحوی رفتار نکنم و حرف نزنم ولی همیشه میتونم درونم پیداش کنم. هیچوقت نقشی نداشتم که شخصیتش رو درک نکردم
Clouds of Sils Maria | ابرهای سیل ماریا (۲۰۱۴)
همیشه احساس کردم اجازه دارم در محیطهای فرانسوی باشم. جالبه، حتا تو کنفرانسهای خبری با فیلمسازهای فرانسوی زیادی ملاقات میکردم و چندین بار هم با اولیویه کار کردم. کارشون معکوس کردن محتویاته چیزی بسازن که در لحظه زنده، غیرقابل پیشبینی، اگزیستانسیالیستی و عجیب باشه ولی نه مقدس و غیرقابل تغییر. چیزی بود که احساس کردم باید سرمو به دیوار بکوبم تا چیزی بفهمم. همین یه لحظه میتونه این باشه که جای این که به این فکر کنم چرا جملهم رو تموم نکردم. آره، همهمون تلاش میکنیم به این برسیم. طرفدار کارهای اولیویه هستم. صادقانه بگم، جوابم به هر چیزی منفی نمیبود. برای من، بردن اون جایزه ارزش بیشتری داشت تا برای اولیویه. به نظرم یکی از درخشانترین هنرمندانه. خیلی دوستش دارم.
در کنار مصاحبهی کریستن استوارت دربارهی کارنامهاش ببینید:
جف گلدبلوم کارنامهاش را مرور میکند | کار با کراننبرگ تجربهی مهمی بود
Personal Shopper | خریدار شخصی (۲۰۱۶)
تو «خریدار شخصی» نقش کسی رو دارم که نیمهشو از دست داده؛ دختری که یه برادر دوقلو داره که میمیره و کاملن کنترل از دستش خارج میشه. همه چیز سیاه و سفید، گرم و سرده و کلماتی که با استفاده از اونها ارتباط برقرار میکنی تبدیل به شکل و رنگ میشن. چیزی دیگه برات معنی نداره. قبل از شروع فیلمبرداری، وسواس چندانی روی این موضوع نداشتم. بعد از دیدن فیلم بود که متوجه شدم این مسأله چهقدر مهمه و هدف نهایی من به عنوان یه بازیگر اینه که تا جای ممکن بدونم و آماده باشم تا کاملن درون موضوع قرار بگیرم.
حس نبود کنترل خیلی هیجانانگیزه و تجربیاتی داشتم که منو از بنیان تغییر دادن تا حدی که اسم خودمو یادم نمیاومد. میتونم این وجههی کار رو تزریق کنم. در عین حال همیشه نمیدونم چه خبره. هر وقت فیلمی میبینم که توش بازی کردم با وجود این که تلاش میکنم همهچیز رو کنترل کنم و یک میلیون سؤال بپرسم یا کاملن در خدمت کارگردان باشم؛ اگر در نهایت کارم رو درست انجام داده باشم، واقعن نباید بدونم فیلم در مورد چییه.
Come Swim | بیا شنا کنیم (۲۰۱۷)
قبل از این که چیزی برای کارگردانی داشته باشم، میدونستم میخوام فیلم بسازم. این موضوع برای مدتی طولانی خیلی ناامیدکننده بود چون متوجه این علاقه بودم ولی نمیدونستم این علاقه رو کجا بذارم. روی تصویر یه صندلی ته اقیانوس متمرکز شده بودم؛ مثلن یه صندلی از کلاسهای مدرسه. صندلی به اونجا تعلق نداشت و بودنش خیلی ترسناک بود. شروع کردم به این فکر که چهطور این تصویر رو ضبط کنم و چرا اینقدر روی این تمرکز کردم. با نوشتن و حتا کارگردانی فکر کنم بزرگ شدم تا متوجه این بشم که نیازی نیست از بقیه باهوشتر باشی، نیاز نیست چیزهایی بدونی که مردم نمیدونن. قرار نیست راهنمای زندگی عرضه کنی. بیشتر یه تجربهی شخصییه که فاصلهی بینمون رو کم کنیم. به ذهنت میآد که این ایده رو داشتی، میخوام بلند اعلامش کنم تا ببینم چند نفر دیکه همین احساس رو دارن. تا تنهاییمون کمتر بشه. برای همین فیلم میسازیم.
کارگردانانی هستن که باهاشون کار کردم و ذرهای نمیتونم نزدیکشون بشم. آدمهایی که دانشپژوه هستن. کسانی که تمام زندگیشون رو صرف فیلم کردن، تکتکشون رو دیدن و به مدرسه رفتن و غیره. ببینین خب من اصلن نزدیک اونجا نیستم ولی وقتی لحظهای باشه که باهات معمولی باشن بزرگترین نقطهی قوتشون اینه که میتونن باعث شن آدم به حدی راحت بشه تا خودش باشه. این چیزی نیست که یاد میگیری، چیزی نیست که به بقیه درس بدی. میتونی مرتکب کلی اشتباه بشی و نمیشه چیز بینقصی ساخت. ولی اگر به پایان تجربهای برسی و احساس کنی همه با دیدنش، بهتر شدن، ضمانت میکنم دیدن هر چیزی که ضبط کردین جالبه. بنابراین میخوام تا جای ممکن این کارو انجام بدم.
در کنار مصاحبهی کریستن استوارت دربارهی کارنامهاش ببینید:
JT Leroy | جیتی لیروی (۲۰۱۸)
چیزی که واقعن در مورد این فیلم دوست دارم اینه که جیتی یک جور ایدهست. حالا آیا شخصن از این دروغ بدتون اومده یا نه، باعث میشه با خودتون فکر کنین واقعیت و دروغ چییه چون هر کسی یه نوع دروغ میگه. میتونی تظاهر کنی به چیزی که نیستی ولی از طرفی کسی نباید برات تعیین و تکلیف کنه. میدونی چی میگم؟
فکر میکنم نکتهی خفن فیلم اینه: چیزی که برای آدمهای جوونتر از من خیلی سادهتر شده اینه که دیگه واقعن گیجکننده نیست چون چیزی نیست که متوجه بشی. فکر کنم دست پاچگی و ناراحتیهای مردم نسبت به مسائل جنسیتی قابل درکه چون هیچکس نمیخواد فکر کنه که احمقه و اشتباه کنه یا یه عوضی باشه. بعضی اوقات اگر فورن چیزی رو ندونی، احساس میکنی اشتباه کردی و احمق و عوضی هستی در صورتی که با یه مقدار صبر حل میشه. این آسون نیست، بحث طولانیتره. اگر واقعن به کسی اهمیت میدی و برات مهمه که بشناسیشون، باید یه خورده بهشون وقت بدی و امیدوارم این واکنشهای ناگهانی به تاریخ بپیوندن. نمیخواد در آن واحد بدونی فقط آروم باش. فکر کنم در جیتی همچین جوششی هست ولی این موضوع رو خیلی دوست دارم که داریم کم کم با ندونستن یه سری مسائل کنار میآیم.
فکر نکنم دست از سر فیلمسازی بردارم. نمیدونم بدون این چه کاری بکنم. امیدوارم این روندی که میخوام چالش روبهروم قرار بگیره و هوش و حواسم سر جا باشه، ادامه پیدا کنه. فکر کنم خیلیها میخوان هنرمند باشن. چیز خیلی جذاب و خفنییه. فکر کنم هنرمند بودن چیزی نیست که بدونی میتونی تا ابد ادامه بدی. چیزی نیست که بدونی از کجا میآد. هدف نهایی وجود نداره، خیلی یهویییه. امیدوارم این موضوع ادامه پیدا کنه. فکر کنم هر لحظهای حتا لحظات بدش.
۱۵,۸۲۱ بازدید کلی, ۶۵ بازدید امروز
1 دیدگاه