با ما همراه باشید
مصاحبه نوری بیلگه جیلان مصاحبه نوری بیلگه جیلان

سینماآرت

صحبت‌های نوری بیلگه جیلان درباره‌ی جشنواره‌ی فیلم مهاجرت و فیلم‌سازی دیجیتال

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: مصاحبه نوری بیلگه جیلان ، فیلم‌ساز ترکیه‌ای و برنده‌ی نخل طلای کن ۲۰۱۴ به خاطر «خواب زمستانی» با ورایتی. او به منزوی بودن معروف است، ولی در پذیرفتن ریاست هیئت داوران اولین دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم مهاجرت تردید نکرد و همین کمک بزرگی به راه‌اندازی این جشنواره کرد.

شما پیش‌تر هم به عنوان داور و هم به عنوان رئیس در چندین جشنواره‌ی فیلم مانند کن، ونیز، سارایوو و شانگهای حضور داشته‌اید ولی این جشنواره به دلایل زیادی با این جشنواره‌ها فرق دارد. اول این که این رویداد یک موضوع خاص دارد و آن هم مهاجرت است. چقدر این بعد جشنواره در تصمیم شما برای پذیرفتن ریاست هیئت داوران اهمیت داشت؟

به جرئت می‌توانم بگویم که اهمیت این مسئله و احساس گناهی که ناشی از این حقیقت است که من با وجود رویارویی مرتب با ابعاد تراژیک این مسئله، نه تنها در رسانه‌ها بلکه در اطراف و نزدیکی خودم، کاری نکرده‌ام و نمی‌توانم بکنم نقشی اساسی در پذیرفتن این پیشنهاد داشت. این یکی از سخت‌ترین مشکلات جهان امروز است.

این پیشنهاد فرصتی بود تا به نحوی توجهات را به این موضوع، بدون این که کار زیادی انجام دهم، جلب کنم. برای همین وجدانم به من اجازه نداد تا این پیشنهاد را به بهانه‌های مختلف رد کنم. در چنین مسائلی، یک فیلم یا حتی یک عکس می‌تواند به کلی دیدگاه افراد را تغییر دهد و حساسیت‌برانگیز باشد. همه می‌دانیم که یک عکس که در ساحل دریای اژه گرفته شده بود چقدر روی نظر عموم و حتی برخی از رهبران جهان اثر داشت تا جایی که آنان را به گرفتن برخی تصمیمات بشردوستانه واداشت.

در کنار مطالعه مصاحبه نوری بیلگه جیلان ببینید:

نقد فیلم درخت گلابی وحشی | جیلان مزد تماشاچی صبور را می‌دهد

ترکیه به دلیل این که در تقاطع آسیا و اروپا قرار گرفته از نظر تاریخی همواره مقصد مهاجران بوده است. این کشور اکنون به دلیل جنگی که هنوز در سوریه ادامه دارد میزبان بزرگ‌ترین جمعیت مهاجران و پناهجویان شده است. فکر کنم منصفانه است که بگویم که فیلم‌های شما این بعد از تاریخ کشورتان را، البته نه به صورت مستقیم، نشان داده‌اند. آیا موافقید؟ اگر هستید می‌توانید کمی توضیح دهید؟

بله. همان طور که گفتید ترکیه میزبان بالاترین تعداد پناهجویان در جهان است. این به ناچار منجر به مشکلات متنوعی در بخش‌های مختلف کشور می‌شود. این که افرادی که اذیت شده‌اند نسبت به کسانی که مخل آنان شده‌اند احساس هم‌دلی داشته باشند مهم است ولی این کار با وجود گزارش‌های خبری‌ای که پخش می‌شود تا دیدی عوام‌فریبانه، سیاسی و کلی را نسبت به مسائل ارائه دهد آسان به دست نمی‌آید. به همین دلیل است که فیلم‌هایی که حادثه‌ها را در سطح کلان، البته از دید تجربیات منحصر به فرد افراد، بررسی می‌کنند و فرصتی برای نشان دادن داستان‌های اصیل افراد به شکلی که همه بتوانند بفهمند و با همه‌ی احساسات و زمینه‌های آن هم‌دلی داشته باشند فراهم می‌کنند مهم‌اند.

واضح است که این مسائل موضوع اصلی فیلم‌های من نیست ولی با این حال، شخصیت‌هایی که به جایی که هستند قانع نیستند و رویای رفتن به جاهای دیگر را دارند در فیلم‌های پیشین من حضور داشته‌اند.

تا به حال خودتان حس یک پناهجو را داشته‌اید؟ این را به این دلیل می‌پرسم که شما در کودکی از استانبول طرد شده و به ینیس رفته‌اید.

من را، نه به خاطر تغییر مکان مرتبمان بین استانبول و ینیس بلکه به خاطر شخصیت کلی و طبیعتم که باعث می‌شود تا هر جایی که بروم نتوانم از حس غریبگی نجات پیدا کنم، می‌توان یک پناهجو به حساب آورد.

اکثر فیلم‌هایی که در این جشنواره رقابت می‌کنند ساخته‌ی کارگردانان جوان است. شما به خاطر این که تا پیش از دوران دیجیتال فیلم‌سازی بسیار هزینه‌بر بود کارگردانی را نسبتاً دیر و در ۳۶ سالگی شروع کردید. آیا فکر می‌کنید که کارگردانان جوان این روزها به خاطر فناوری دیجیتال امتیاز بزرگی دارند؟

از لحاظ فنی موافقم. این موضوع برای شروع این حرفه، گذاشتن خود به بوته‌ی آزمایش و ضبط اتفاقاتی که نمی‌توان با دوربین‌های سنگین از آن فیلم گرفت صدق می‌کند. به علاوه، می‌توان گفت که این فناوری نوعی دموکراسی و عدالت را به عرصه‌ی تولید فیلم آورده است. ما می‌دانیم که فیلم‌سازان بااستعدادی وجود دارند که بدون فرصت‌های دیجیتال هرگز شانسی برای ساختن یک فیلم نخواهند داشت. با این وجود، آسانی کارها گاهی اوقات موجب افت کیفیت و روایت داستان می‌شود. نمی‌توان این حقیقت را که بهترین فیلم‌های تاریخ سینما در دوره‌ی پیش از دیجیتال ساخته شده‌اند نادیده گرفت.

صحبت از دیجیتال شد. فکر کنم اکنون شما از دوربین دیجیتال استفاده می‌کنید. درست می‌گویم؟ اگر درست است، می‌توانید بگویید که از چه زمانی آنالوگ را کنار گذاشتید؟

من آنالوگ را در زمانی که فکر کردم دوربین‌های دیجیتال با معیارهای من به کیفیت مناسبی رسیده‌اند کنار گذاشتم. «دوردست» آخرین فیلم سلولوئیدی من بود. «اقلیم‌ها» که در ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ فیلم‌برداری شد هم اولین فیلم دیجیتال من بود.

البته قرار است تمامی جشنواره دیجیتال باشد. آیا این ویژگی جشنواره برای شما جذاب است یا نه؟

یک جشنواره‌ی «مجازی» به هیچ وجه نمی‌تواند جایگزین روابط طبیعی انسانی و آیین تماشای دسته‌جمعی فیلم روی پرده‌ی سینما شود. با این حال با وجود این که چاره‌ی دیگری جز این کار در این شرایط همه‌گیری نداریم، بهتر از هیچ کاری نکردن است.

 

نویسنده: نیک ویوارلی – ورایتی

مترجم: پویا مشهدی محمدرضا  آرت‌تاکس

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینماآرت

کلمه از کریر، تصویر از بونوئل | گفت‌وگوی ژان کلود کریر درباره‌ی بونوئل و آثاری که خلق کردند

گفت و گوی ژان کلود کریر

برای اولین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی ببینید: گفت و گوی ژان کلود کریر درباره‌‌ی مهم‌ترین آثاری که او را در تاریخ سینما جاودانه کرد

ژان کلود کریر فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی بود. او هم‌چنین در چندین فیلم نیز بازی کرد. او سردبیر مجله‌ی فمی بود و در سال ۱۹۸۱ عضو هیأت داوران فستیوال کن. کریر در تنها تلاشی که برای کارگردانی صورت داد، در سال ۱۹۶۹ فیلمی کوتاه ساخت که توانست با این فیلم جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران کن را از آن خود کند. او فیلم‌نامه‌نویسی را ادامه داد و در این مدت با کارگردانانی بین‌المللی هم‌چون فولکر شلوندورف، وین ونگ، هکتور بابنکو، پیتر بروک، ژان پل راپنو، میلوش فورمن، فیلیپ کافمن، آندری وایدا، پاتریس شرو، ژان‌لوک گدار، فیلیپ دو بروکا، برتراند تاورنیه، ژاک دری و ناگیسا اوشیما هم‌کاری کرد.
با این حال کریر طولانی‌ترین همکاری را با لوییس بونوئل داشت. در ۹ فیلم‌نامه که شش تای آن‌ها به عنوان اثری از بونوئل ساخته شد. در این گفت‌وگو که به مناسبت درگذشت کریر برای نخستین‌بار با زیرنویس فارسی اختصاصی آرت‌تاکس منتشر می‌شود، او از «رؤیاهای بونوئلی» می‌گوید؛ طریقه‌ی سال‌ها هم‌کاری مشترک با فیلم‌ساز افسانه‌ای.

در کنار گفت و گوی ژان کلود کریر ببینید:

پایان آقای نویسنده | ژان کلود کریر در ۸۹ساله‌گی درگذشت

Jean-Claude Carrière was a French novelist, screenwriter, actor, and Academy Award honoree. He was an alumnus of the École normale supérieure de Saint-Cloud and was president of La Fémis, the French state film school. Carrière was a frequent collaborator with Luis Buñuel on the screenplays of Buñuel’s late French films.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید: مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت

فیلم گاو خشمگین

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ به مناسبت چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ساخته‌ی ماندگار مارتین اسکورسیزی با بازی رابرت دنیرو، لحظات ماندگار این فیلم کالت را مرور خواهیم کرد.

در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید:
مرور لحظات خاطره‌انگیز یک فیلم کالت + حقایقی که شاید ندانید

«گاو خشمگین» یک فیلم اقتباسی‌ست بر اساس کتابی اتوبیوگرافیک. رابرت دنیرو اولین‌بار سر صحنه‌ی «پدرخوانده ۲» کتاب را خواند. از شیوه‌ی نگارش کتاب خوشش نیامد اما شیفته‌‌ی کاراکتر جیک لاموتا شد. همان موقع کتاب را به مارتین اسکورسیزی که سر صحنه‌ی فیلم «آلیس دیگر این‌جا زندگی نمی‌کند» به کارگردانی مشغول بود نشان داد و امید داشت او کارگردانی فیلم را قبول کند. اما اسکورسیزی چندبار از ساخت این فیلم شانه‌ خالی کرد و گفت هیچ ایده‌ای ندارد که با این قصه چه کند!

اما چه شد که اسکورسیزی ساخت فیلم را قبول کرد؟ مارتی بزرگ در همان سال‌ها یک اوردز اساسی را تجربه کرد. نزدیکان اسکورسیزی تعریف می‌کنند از تمامی منافذ بدنش خون بیرون می‌زد و امیدی به زنده‌ماندنش نبود. با این همه به کمک رابرت دنیرو، اسکورسیزی به زندگی برگشت و اعتیاد را ترک کرد. حالا داستان جیک لاموتا برای مارتی رنگ‌وبوی شخصی گرفت. خودش می‌گوید: «هر بار که فیلم می‌سازید انگار در رینگ بوکس قرار دارید!»

اما ماجرا به همین سادگی‌ها نبود. کمپانی سازنده‌ی «گاو خشمگین» تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کوپولا گذاشته بود. فیلمی که در گیشه شکستی خورد و کمپانی سازنده را دچار بحران کرد. اسکورسیزی دو سال قبل در فستیوال ترابیکا تعریف می‌کرد ما در میانه‌های فیلم‌برداری بودیم و نمایندگان کمپانی پیش من و دنیرو آمدند. ما با شور و حرارت از پروژه حرف می‌زدیم و آن‌ها نگران بودند که چرا فیلم سیاه‌سفید است. در نهایت تمام حرف‌ها آن‌ها از ما خواستند که ادامه بدهیم. بعدن فهمیدم نمایندگان آن روز آمده بودند تا به ما بگویند این پروژه باید کنسل شود. شور و اشتیاق ما باعث شد سکوت کنند. «گاو خشمگین» این‌گونه خلق شد.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت: پشت صحنه فیلم «به سوی ستارگان» | Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

پشت صحنه فیلم Ad Astra

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرت‌تاکس:‌ نگاهی به پشت صحنه و جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری در فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان» به کارگردان جیم گری و بازی برد پیت

یک قدم نزدیک‌تر به واقعیت
پشت صحنه جلوه‌های ویژه‌ی فیلم Ad Astra

به سوی ستارگان یک فیلم علمی-تخیلی ماجراجویانه‌ست که علاوه بر ستارگان فیلم مشهور، کمپانی‌های جلوه‌های ویژه‌ی بزرگی هم در کار دخیل بودن. ام‌پی‌سی، متد استودیوز، مستر اکس، وتا دیجیتال و اینداستریال لایت اند مجیک، چند نمونه از این کمپانی‌ها هستن که همه با هم‌دیگه همکاری کردن تا این سفر فضایی بیش‌تر علمی به نظر برسه تا تخیلی.

مستر اکس: کمپانی مستر اکس مسئولیت مهم اولین صحنه‌ی فیلم رو بر عهده داشت؛ جایی که برد پیت، مک‌براید، در مداری نزدیک زمین روی یک آنتن هشتاد هزار فوتی کار می‌کنه و یه جریان قوی مرموز، اون رو پرتاب می‌کنه. برای این نما، قسمتی از آنتن عظیم برای استفاده سر صحنه ساخته شد تا برد پیت بتونه حالت تعاملی داشته باشه. تیم جلوه‌های ویژه برای مواد مورد استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی الهام گرفتن و به این نکته دقت به خصوصی به خرج دادن که این مواد اون بالا ممکنه دچار چه تغییراتی شن و در عین حال، سعی کردن حس و حال آینده رو حفظ کنن.

ام‌پی‌سی: برای تمام سکانس‌های بلند شدن و فرود، کمپانی ام‌پی‌سی تعداد زیادی از ویدیوهای ناسا رو بررسی کرد. تمرکز اون‌ها روی ابرهای گرد و غبار و دود انبوه بود تا شبیه‌سازی‌شون تا حد امکان به واقعیت نزدیک‌ باشه. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، نورپردازی بود. روی زمین و داخل یک اتاق، نور خورشید نور مصنوعی و نور منعکس‌شده وجود داره، اما در فضا، فقط یک منبع نور بزرگ و مستقیم وجود داره، در حالی که ذرات هوایی وجود نداره که نور رو پراکنده کنن و تعداد کمی جسم هستن که بخوان موجب انعکاس نور بشن. تیم ام‌پی‌سی باز هم باید سراغ آرشیوهای ناسا می‌رفت تا بتونه نورپردازی واقع‌بینانه‌ای ایجاد کنه و همین‌طور اثر خاصی رو تشکیل بده که نزدیک نقاط روشن حالت حلقه‌ای ایجاد می‌کنه.

ببینید: معرفی اختصاصی آرت‌تاکس از فیلم «Ad Astra / به‌سوی ستارگان»

Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

Ad astra is a science fiction adventure film that not only boasts big name movie stars but also big name VFX houses. MPC, Method Studios, Mr X, Weta Digital, Industrial Light and Magic to mention just a few, all collaborated together to make this journey through space seem more science, than fiction.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها