

سینماآرت
بررسی ده موسیقی متن ماندگار | موسیقی فیلم ۱۲ سال بردگی از استیو مککویین
ترجمه اختصاصی از آرتتاکس: در سومین قسمت از مجموعهی موسیقی متنهای ماندگار تاریخ سینما نگاهی خواهیم داشت به: موسیقی فیلم ۱۲ سال بردگی از استیو مککویین
موسیقی توانایی خارقالعادهای در برانگیختن احساسات را از درونیترین بخشهای روح و روان دارد. موسیقی میتواند دلتنگی، اشتیاق و قدرت را القا کند. موسیقی حتی میتواند ادای واژهها را نفی کند. سخنی مشهور از لودویگ ون بتهوون نقل شده است که «موسیقی مکاشفهای بالاتر از هر خرد و فلسفهای است».
موسیقی به طرز منحصر به فردی فطری است. در حالی که عملکرد بیشتر ادوات سینما مبتنی بر برانگیختن هوش است، موسیقی روح را برمیانگیزد. موسیقی میتواند به عمیقترین روانها نفوذ کرده و در سطحی چنان گسترده باعث همدلی شود که شاید بقیهی هنرها نتوانند موفق به انجام چنین کاری شوند. قطعهای که به ظرافت ساخته شده باشد میتواند احساسات را افسون کند و معنا را به روشی تاثیرگذار توصیف میکند.
در کنار مطالعهی قسمت سوم ده موسیقی متن ماندگار: موسیقی فیلم ۱۲ سال بردگی ببینید:
به همین دلیل است که فیلمسازان برای روی آوردن به موسیقی در آثار خود بسیار مشتاقاند. در این لیست ما به ده مثال قوی و مجزا از موسیقی در سینما میپردازیم. این آثار عمومن جزئی از ساختار فیلم هستند زیرا این خاصیت به موسیقی اولویت و تمرکز میبخشد. با این که قطعهی نامرتبط با پیرنگ ستون فقرات احساسی یک فیلم شناخته میشود ولی هدف آن قطعه خدمت به فیلم است و خود تمرکز اصلی فیلم نیست. این ده فیلم نشان میدهند که چگونه موسیقی و تواناییهای منحصر به فرد آن میتواند احساسات را توصیف کند و روایتی موضوعی تولید کند.
۳. ۱۲ سال بردگی (۲۰۱۳)
۱۲ سال بردگی (۲۰۱۳) استیو مککویین به جرئت یکی از معدود شاهکارهای سینمای قرن ۲۱ است. این داستان که برگرفته از خاطرات سولومون نورثآپ (چیویتِل اِجیوفور) است داستان دوازده سال از زندگی نورثآپ را به عنوان یک برده در جنوب آمریکای پیش از جنگ داخلی روایت میکند.
نورثآپ پس از خورانده شدن دارو به او و ربودنش از واشنگتن دی سی، جایی که در آن به عنوان انسانی آزاد همراه با خانوادهاش زندگی میکرد، پیش از آن که شرایط او را به سوی ادوین اِپس (مایکل فاسبندر) که بردهداری خشنتر است هدایت کند قرار بود به ویلیام فورد (بندیکت کامبربچ) که زمیندار است فروخته شود. در میانهی این ماجرا، نورثآپ میکوشد تا شرافت و وضعیت خود را به عنوان یک انسان آزاد حفظ کند.
سینما اولین و مهمتر از همه یک واسطهی بصری است و مککویین استاد ارائهی سواد بصری با کیفیت بالا در فیلمهای خود است و ۱۲ سال بردگی نیز از این امر مستثنا نیست. در طول این فیلم بسیار احساسات برانگیز، ما با یک مسترکلاس سینمایی، از آموزش زمان مناسب کات کردن و نکردن تا زیبایی و بیرحمی ترسیم شده در تصویربرداری، روبهروییم. ۱۲ سال بردگی چنان احساسات ما را به غلیان وامیدارد که هیچ فیلم دیگری نمیتواند.
ر کنار مطالعهی قسمت سوم ده موسیقی متن ماندگار: موسیقی فیلم ۱۲ سال بردگی ببینید:
بررسی ده موسیقی متن ماندگار | ایکیرو/ زیستن از آکیرا کوراساوا
یک لحظه از این فیلم که این موارد را در بهترین شکل نشان میدهد: صحنهی خواندن انجیل در مراسم خاکسپاری است. پیش از این صحنه، سولومون به کمک کشاورزی سفیدپوست اعتماد میکند تا نامهای را که در آن بردگی غیرقانونی خود را شرح داده است تحویل دهد. آن مرد به سولومون خیانت میکند و به اپس گزارش میدهد. سولومون نیز از روی استیصال به اپس دروغ میگوید و ادعا میکند که بیسواد است و آن مرد یک مست است که میخواهد با دروغ به مقام ناظر کارگران برسد.
این موسیقی را در آرتتاکس بشنوید:
به ظاهر دروغ کارگر میافتد. سولومون برای پوشاندن ردپای خود تمام دستنوشتههایش را میسوزاند. همزمان با دیدن سوختن کاغذها و کمفروغ شدن نور ساطع شده از آنها ما نابودی اعتقاد سولومون به توانایی خود برای حفظ آزادیاش را نیز مشاهده میکنیم. این صحنه کات میخورد و در صحنهی بعدی سولومون را مشغول چیدن پنبه میبینیم. بردهای در مجاورت او بیهوش و با رفتاری غیرانسانی کشته میشود. ما بیشتر و بیشتر با حس تسلیم ناگزیری که سولومون گرفتار آن شده است همذات پنداری میکنیم.
در مراسم خاکسپاری این مرد، یک زن مسن شروع به خواندن «برو اردن برو» میکند. ما بردگان را میبینیم که دور گور جمع شدهاند. اکثریت دست میزنند و آواز میخوانند ولی سولومون هیچ تغییری نمیکند. دوربین به سمت کلوزآپی از صورت سولومون حرکت میکند. ما در این جا خیزشی از احساسات را همزمان با زمزمه کردن کلمات پیش از قدرت گرفتن صدا و احساسات او تا نقطهای که به نظر میرسد در مرز گریستن است میبینیم.
«برو اردن برو» شعری معنوی بود که توسط یک مسیحی سفیدپوست نوشته شده بود اما معنای خود را در میان بردگان یافت. در این شعر رود اردن از زاویهی دید رودهایی که به شمال، به آزادی، میروند دیده شده بود. اما با این حال ما اندوهی کنایهآمیز در آواز سولومون میبینیم.
با این که او پیشتر آزادی خود را میخواست و به دنبال چنان پیشآمدی بود اما اکنون تسلیم این زندگی بردگی شده است. او باید مانند کسانی که در بردگی به دنیا آمدهاند آرامش خود را در اشعار معنوی بیابد. این حس از این لحاظ به شدت قدرتمند میشود که ما میدانیم بردگی او را در هم شکسته است. امید از دست رفته و سولومون این را احساس میکند. تنها کاری که از او برمیآید این است که با آواز برای آزادی احساس دلتنگی کند.
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
۳,۳۴۲ بازدید کلی, ۳ بازدید امروز
شاید دوست داشته باشید
اندازههای خودم را میدانم | گفتوگوی خسرو نقیبی با سیروان خسروی دربارهی بازیگری
تریلر فیلم قهرمان | از تازهترین فیلم اصغر فرهادی بیشتر ببینید
انتشار اولین تیزر از پشتصحنهی«خائنکشی» همزمان با زادروز هشتاد سالگی مسعود کیمیایی
جدیدترین تریلر فیلم گزارش فرانسوی به کارگردانی وس اندرسون
تریلر فیلم من زلاتان هستم | درامی بیوگرافیک دربارهی زندگی زلاتان ابراهیموویچ
تریلر فیلم مرد آزاد / Free Guy | با بازی رایان رینولدز
سینماآرت
کلمه از کریر، تصویر از بونوئل | گفتوگوی ژان کلود کریر دربارهی بونوئل و آثاری که خلق کردند

برای اولینبار با زیرنویس فارسی اختصاصی ببینید: گفت و گوی ژان کلود کریر دربارهی مهمترین آثاری که او را در تاریخ سینما جاودانه کرد
ژان کلود کریر فیلمنامهنویس و بازیگر فرانسوی بود. او همچنین در چندین فیلم نیز بازی کرد. او سردبیر مجلهی فمی بود و در سال ۱۹۸۱ عضو هیأت داوران فستیوال کن. کریر در تنها تلاشی که برای کارگردانی صورت داد، در سال ۱۹۶۹ فیلمی کوتاه ساخت که توانست با این فیلم جایزهی ویژهی هیأت داوران کن را از آن خود کند. او فیلمنامهنویسی را ادامه داد و در این مدت با کارگردانانی بینالمللی همچون فولکر شلوندورف، وین ونگ، هکتور بابنکو، پیتر بروک، ژان پل راپنو، میلوش فورمن، فیلیپ کافمن، آندری وایدا، پاتریس شرو، ژانلوک گدار، فیلیپ دو بروکا، برتراند تاورنیه، ژاک دری و ناگیسا اوشیما همکاری کرد.
با این حال کریر طولانیترین همکاری را با لوییس بونوئل داشت. در ۹ فیلمنامه که شش تای آنها به عنوان اثری از بونوئل ساخته شد. در این گفتوگو که به مناسبت درگذشت کریر برای نخستینبار با زیرنویس فارسی اختصاصی آرتتاکس منتشر میشود، او از «رؤیاهای بونوئلی» میگوید؛ طریقهی سالها همکاری مشترک با فیلمساز افسانهای.
در کنار گفت و گوی ژان کلود کریر ببینید:
پایان آقای نویسنده | ژان کلود کریر در ۸۹سالهگی درگذشت
Jean-Claude Carrière was a French novelist, screenwriter, actor, and Academy Award honoree. He was an alumnus of the École normale supérieure de Saint-Cloud and was president of La Fémis, the French state film school. Carrière was a frequent collaborator with Luis Buñuel on the screenplays of Buñuel’s late French films.
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
۱,۲۱۳ بازدید کلی, ۱۰ بازدید امروز
سینماآرت
در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید: مرور لحظات خاطرهانگیز یک فیلم کالت

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرتتاکس: به مناسبت چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ساختهی ماندگار مارتین اسکورسیزی با بازی رابرت دنیرو، لحظات ماندگار این فیلم کالت را مرور خواهیم کرد.
در چهل سالگی فیلم «گاو خشمگین» ببینید:
مرور لحظات خاطرهانگیز یک فیلم کالت + حقایقی که شاید ندانید
«گاو خشمگین» یک فیلم اقتباسیست بر اساس کتابی اتوبیوگرافیک. رابرت دنیرو اولینبار سر صحنهی «پدرخوانده ۲» کتاب را خواند. از شیوهی نگارش کتاب خوشش نیامد اما شیفتهی کاراکتر جیک لاموتا شد. همان موقع کتاب را به مارتین اسکورسیزی که سر صحنهی فیلم «آلیس دیگر اینجا زندگی نمیکند» به کارگردانی مشغول بود نشان داد و امید داشت او کارگردانی فیلم را قبول کند. اما اسکورسیزی چندبار از ساخت این فیلم شانه خالی کرد و گفت هیچ ایدهای ندارد که با این قصه چه کند!
اما چه شد که اسکورسیزی ساخت فیلم را قبول کرد؟ مارتی بزرگ در همان سالها یک اوردز اساسی را تجربه کرد. نزدیکان اسکورسیزی تعریف میکنند از تمامی منافذ بدنش خون بیرون میزد و امیدی به زندهماندنش نبود. با این همه به کمک رابرت دنیرو، اسکورسیزی به زندگی برگشت و اعتیاد را ترک کرد. حالا داستان جیک لاموتا برای مارتی رنگوبوی شخصی گرفت. خودش میگوید: «هر بار که فیلم میسازید انگار در رینگ بوکس قرار دارید!»
اما ماجرا به همین سادگیها نبود. کمپانی سازندهی «گاو خشمگین» تمام تخممرغهایش را در سبد «اینک آخرالزمان» فرانسیس فورد کوپولا گذاشته بود. فیلمی که در گیشه شکستی خورد و کمپانی سازنده را دچار بحران کرد. اسکورسیزی دو سال قبل در فستیوال ترابیکا تعریف میکرد ما در میانههای فیلمبرداری بودیم و نمایندگان کمپانی پیش من و دنیرو آمدند. ما با شور و حرارت از پروژه حرف میزدیم و آنها نگران بودند که چرا فیلم سیاهسفید است. در نهایت تمام حرفها آنها از ما خواستند که ادامه بدهیم. بعدن فهمیدم نمایندگان آن روز آمده بودند تا به ما بگویند این پروژه باید کنسل شود. شور و اشتیاق ما باعث شد سکوت کنند. «گاو خشمگین» اینگونه خلق شد.
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
۱,۲۵۹ بازدید کلی, ۱۱ بازدید امروز
سینماآرت
یک قدم نزدیکتر به واقعیت: پشت صحنه فیلم «به سوی ستارگان» | Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra

زیرنویس فارسی اختصاصی از آرتتاکس: نگاهی به پشت صحنه و جلوههای ویژهی کامپیوتری در فیلم «Ad Astra / بهسوی ستارگان» به کارگردان جیم گری و بازی برد پیت
یک قدم نزدیکتر به واقعیت
پشت صحنه جلوههای ویژهی فیلم Ad Astra
به سوی ستارگان یک فیلم علمی-تخیلی ماجراجویانهست که علاوه بر ستارگان فیلم مشهور، کمپانیهای جلوههای ویژهی بزرگی هم در کار دخیل بودن. امپیسی، متد استودیوز، مستر اکس، وتا دیجیتال و اینداستریال لایت اند مجیک، چند نمونه از این کمپانیها هستن که همه با همدیگه همکاری کردن تا این سفر فضایی بیشتر علمی به نظر برسه تا تخیلی.
مستر اکس: کمپانی مستر اکس مسئولیت مهم اولین صحنهی فیلم رو بر عهده داشت؛ جایی که برد پیت، مکبراید، در مداری نزدیک زمین روی یک آنتن هشتاد هزار فوتی کار میکنه و یه جریان قوی مرموز، اون رو پرتاب میکنه. برای این نما، قسمتی از آنتن عظیم برای استفاده سر صحنه ساخته شد تا برد پیت بتونه حالت تعاملی داشته باشه. تیم جلوههای ویژه برای مواد مورد استفاده از ایستگاه فضایی بینالمللی الهام گرفتن و به این نکته دقت به خصوصی به خرج دادن که این مواد اون بالا ممکنه دچار چه تغییراتی شن و در عین حال، سعی کردن حس و حال آینده رو حفظ کنن.
امپیسی: برای تمام سکانسهای بلند شدن و فرود، کمپانی امپیسی تعداد زیادی از ویدیوهای ناسا رو بررسی کرد. تمرکز اونها روی ابرهای گرد و غبار و دود انبوه بود تا شبیهسازیشون تا حد امکان به واقعیت نزدیک باشه. یکی از بزرگترین چالشها، نورپردازی بود. روی زمین و داخل یک اتاق، نور خورشید نور مصنوعی و نور منعکسشده وجود داره، اما در فضا، فقط یک منبع نور بزرگ و مستقیم وجود داره، در حالی که ذرات هوایی وجود نداره که نور رو پراکنده کنن و تعداد کمی جسم هستن که بخوان موجب انعکاس نور بشن. تیم امپیسی باز هم باید سراغ آرشیوهای ناسا میرفت تا بتونه نورپردازی واقعبینانهای ایجاد کنه و همینطور اثر خاصی رو تشکیل بده که نزدیک نقاط روشن حالت حلقهای ایجاد میکنه.
ببینید: معرفی اختصاصی آرتتاکس از فیلم «Ad Astra / بهسوی ستارگان»
Before & After Hollywood VFX Breakdown of Ad Astra
Ad astra is a science fiction adventure film that not only boasts big name movie stars but also big name VFX houses. MPC, Method Studios, Mr X, Weta Digital, Industrial Light and Magic to mention just a few, all collaborated together to make this journey through space seem more science, than fiction.
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
۱,۲۰۷ بازدید کلی, ۸ بازدید امروز